Myös korttimaksu toimii

Marsu tarvitsee akselikytkimiä - mutta mistä löytyisi?

Aloittaja Kremmen, 02.01.12 - klo:13:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

#15
Kiitos asiaan paneutumisesta! Tulin itsekin samaan lopputulemaan, että kartion täytyy olla 1:10, ja se pieni heitto lukemissa johtuu käsinmittauksen virheistä. Katselin noita sovitekartioita ja ne olisi juuri mitä tarvitaan. Ikävä kyllä näyttää siltä, että vaikka kartio on oikea niin halkaisijamitat on liian pienet. Isommankin kartion isompi sisämitta jää 15 milliin ja marsun kartio alkaa vajaasta 20 millistä. Eli noi ei näyttäisi menevän sisäkkäin yhtään.
Muuten nuo Rotexin kytkimet vaikutti kyllä uskottavilta jos niitä vain joku myisi jossain. Tuo linkki taisi mennä jonnekin Espanjan suuntaan ja siellä tuskin innostuvat minun kolmesta kytkimestä vielä kovinkaan. Olisikohan missään noille myyjää?

Jäsen mpr on kuitenkin luvannut sorvata kartion joten sikäli asia on vähän edistynyt. Nyt kun vielä keksisi mitä sen kartion jatkeeksi laitetaan. Rotexin sakarakytkin vaikutti kyllä kovin uskottavalta.

Muok: Tavailen edelleen Rotexin kataloogia ja sivun 109 mittakuvista päätellen 42-kokoisesta kytkimestä saisi sorvattua sopivan tuohon kartion päähän. Mutterille pitää varmaan veistää vähän tilaa sakaran alle, mutta sorvillehan se ei ole ongelma. Nyt kun noita vaan löytyisi jostain...
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

no mitään en lupaa mut enstöikseen vois kokeilla ktr:n suomen myynnistä:

http://www.ktr.com/fi/index/firma/henkiloestoe.htm

r+k ta löytyy movetec:lta.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

mpr

#17
Katsos tuolta löytyy monenlaista hintatietoineen

http://www.jens-s.fi/Hinnasto/tabid/3029/Default.aspx

On tukkuri, mutta olen tilannut tavaraa suoraan lähin jälleenmyyjä laskuttaa.

Mielestäni kannattais harkita vielä sitä rullaketju kytkintä todennäköisesti edullisin vaihtoehto ja itsellä ainakin toiminut moitteitta. Myös moottorin kiinnitykseen on mahdollista tehdä joustoa.

Tuossa hinnastossa sivu 133 olis yks vaihtoehto laittaa taperlokilla kytkimen osat akseleihin kiinni, ja käyttää tuota ttontsan ideaa että tekee suoraan akselin pätkään kartion sisälle ja sitten vasta kiinnittää kytkimen.
Tuo kytkin on siinäkin mielessä hyvä kun niitä saa sisäpuolelta kiinnitettävällä kartiolla (pystyy kiristämään kartioholkin ei tule koneen runko tielle.

Kremmen

#18
No siellähän oli oikea aarreaitta, tavaraa löytyi joka lähtöön :)
Yksi lisäjuttu jonka eilen havaitsin ja joka vähän vaikuttaa asiaan - alkuperäisessä ratkaisussahan oli moottorilla pieni ratas jolloin kone on tietty rattaiden säteiden verran sivussa ruuvin akselilta. Suoralla vedolla kone tulee ruuvin jatkeeksi ja hyvin lähelle pöydän alapintaa ainakin X-akselilla, ja lähelle karalaatikkoa Z-akselilla. Itse asiassa niin lähelle, että X-koneen yläpuolella oleva suojapelti ei missään tapauksessa mahdu paikalleen, jolloin välystä pöytään jää ainakin alle milli ja pahimmillaan alle nollan.
Jos siitä rullaketjuvedosta on hyviä kokemuksia niin mikseipä sitä voisi miettiä, etenkin kun siinä käytännössä eteen tulevat haasteet on jo onnistuttu ratkaisemaan. Pystyisikö tuon kartion sorvaamaan suoraan ketjupyörään, vai onko sen kiinnittäminen oikein päin sorvin pakkaan mahdottomuus? Tai onko joku muu syy miksei onnistu? Suora kiinnitys houkuttelisi sen takia, ettei tarvitsisi moninkertaisia päällekkäin olevia sovittimia ja kiinnikkeitä, jotka nostavat mutkikkuutta ja hintaa mutta tuskin parantavat ratkaisun tarkkuutta.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

Navallisen ketjupyörän kiinnitys on helppo ja tulee automaattisesti oikeinpäin pakkaan eli onnistuu kartion teko suoraan rattaaseen.
akselimuttereille joutuu sorvaamaan tilaa, joten rattaat kannattaa valita siten että ainevahvuudet eivät mene kovin ohuiksi.
Tuossa omassa kytkimessä on 3/4" pariketju.

ttontsa

Jos tälle lijalle lähetään niin harkitsisin kuitemkin ketjun tilalle sen hammashihnan.  Koneinsinöörin koulutus vaan taistelee ketjun käyttöä  vastaan nopeassa tarkkuuskäytössä kulumistaipumuksensa takia. Hammashihnaa tukee korkeampi nopeus, äänettömyys, huoltovapaus tarkkuus ja tuskin hintakaan 2 rivi ketjusta kauas nakkaa hihnapyörään saat helposti kartion koneistetuksi. Moottoripyörälle vaik 0,005..0,01 ahdistussovite ja pikkusen lämpöä alupyörälle ja paikalleen ni johan on jämpti. Lähtee myös pikku lämmöllä irti.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

mpr

En itsekään edes harkitsisi ketjua (koneteknikon koulutuksella :)) jos akselit ei tulisi vastakkain, mielestäni kytkimenä tuo kuitenkin toimii siinähän itse ketju ei liiku eli ei myöskään pidä ääntä. Kulumisesta pitkällä aikavälillä en sano mitään mutta kun kokeilin tuota omaa kytkintä en minkäänlaista välystä tuntenut, käyttössä ollut runsaan vuoden tunteja en lähde veikkaamaan satoja kuitenkin. Tässä 2,2kW moottori on tällä kytkimellä liitetty vaidelaatikkoon jonka toisesta päästä hammashihna välitys pyörittää karaa, kierroksia parhaimillaan 2800 r/min ei tärinöitä eikä vapinoita. (marsun pöytä liikkuu teoriassa 14000mm/min tuolla pyörimisnopeudella jos ruuvissa 5mm nousu)
Löytyyhän noita hienompia ja tarkempia kytkimiä  mutta kaikissa myös kulumista tapahtuu ja välyksiä tulee ajan kanssa.
Enkä halua tyrkyttää tätä kunhan nyt kerroin millainen kytkin itsellä on käytössä.

Kremmen

Niin tosiaan, tuossa mpr:n ratkaisussahan se ketju "ei liiku". Nyt kun tarvittaisi vähän sitä siirtymää akselien väliin niin siitä tulisikin normaali ketjuveto - ehkä hammashihna olisi siihen sitten kuitenkin koetellumpi ratkaisu, niitä nyt ainakin on maailma puolillaan. Eikös  hammashihnapyörän saisi koneistettua samaan tapaan kuin ketjupyöränkin? Pitää vaan vielä keksiä, mikä olisi sopiva profiili, leveys ja pyörien hammasluku.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

Hiukka pikkasen aikaa kesti ennekuin tajusin 2 rivisen ketjun käytön kytkimenä kun akselit onkin päittäin..niin no miksei tossa tapauksessa voi olla ihan jees!

Oletin heti kun höpöteltiin että tila loppuu moottorin ja pöydän välistä että ketjuvälitystä aletaan värkkäämään perinteisesti eli moottori tipautettu alemmas eli akselit ei ole päittäin. Tähän tapaukseen ehdottomasti hihna! Mutta jos akselit päittäin ja ketju voimaa siirtäväksi elementiksi.. no voi olla ihan passeli ratkaisu, annan periksi kun salaman lailla kirkastu toi konteksti. ;)
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

pave

#24
Terve Kremmen!

Tässä vaiheessa voisin itsekkin osallistua.
Harrikoihin hammashihnakäyttöjä tehneenä on sks:n opukset ja HTD-hihnat osoittautuneet hyviksi:

http://www.sks.fi/download/sks_gates_hammashihnakayton_suunnitteluopas_maaramittaiset_hihnat/$file/Hammashihnakaytonsuunnitteluopas1023251.pdf

Näissähän on yleensä ensiöveto kampiakselilta vaihteistoon 8mm:n hihnalla, leveys 3tuumaa.
(Koneen kierrokset n.3000RPM/ vauhti 100km/h) ;D
Toisioveto vaihteistosta takapyörälle 14mm:n hihnalla, leveys 1,5 tuumaa.
Takapyörälle tarvitaan enempi staattista lujuutta, siitä karkeampi profiili.

PS. Joskus tehnyt näitä sopivien jyrsinten puutteessa silleen että jättänyt ulkohalkaisijalle työvaraa, porannut reikiä määrätylle halkaisijalle tarkalla jaolla. Näin syntyy urien pohjat. Sitten sorvilla lopulliseen ulkohalkaisijaan.
En tiedä sitten kannattaako, ei varmaan aihiotkaan paljoa maksa. 8)

mpr

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 05.01.12 - klo:16:20
Niin tosiaan, tuossa mpr:n ratkaisussahan se ketju "ei liiku". Nyt kun tarvittaisi vähän sitä siirtymää akselien väliin niin siitä tulisikin normaali ketjuveto - ehkä hammashihna olisi siihen sitten kuitenkin koetellumpi ratkaisu, niitä nyt ainakin on maailma puolillaan. Eikös  hammashihnapyörän saisi koneistettua samaan tapaan kuin ketjupyöränkin? Pitää vaan vielä keksiä, mikä olisi sopiva profiili, leveys ja pyörien hammasluku.


Kyllä hammashihnapyörän sorvaus onnistuu yhtähyvin.
En nyt malta olla sekoittamatta tätä soppaa vielä lisää  :D, jos joudut siirtämään moottorin sivuun akseli linjalta yksi vaihtoehto on sovittaa uuteen moottoriin ratas joka pyörittää alkuperäistä ruuvin päässä olevaa ratasta.
Eli alkuperäinen rakenne ainoastaan moottori vaihtuu ja nähtävästi moottoriin tuleva ratas (jenssin hinnastossa oli muistaakseni myös normi moduleilla olevia rattaita).
Tämä vaihtoehto on kyllä työläämpi tehdä kuin hammashihna veto, mm. voitelu, tiivistys, hammasvälys yms.

Kremmen

#26
Silmä kädessä olen selannut erilaisia rattaita ja punninnut että mitä tässä nyt pitäisi haluta. Viimeisimmät esitetyt vaihtoehdot on kaikki mitä ilmeisimmin teknisesti toimivia. Alkuperäinen välityshän oli toteutettu rattailla joten ilman muuta se on toimiva ratkaisu. Nyt vaan on niin, että se askelmoottorilla ollut ratas on kooltaan niin pieni, ettei ainakaan samaa saa uusien moottorien akselille millään (kts ekan viestini kuvat). Isomman rattaan saa ja se on toki OK, mutta silloin mikään alkuperäinen mitta ja komponentti ei enää toimi. Joten siis mm. tuo rattaiden välys ja voitelu pitää ratkaista jotenkin. Toki se hoituu rakentamalla yksinkertainen laatikko jossa rattaat kylpevät öljyssä, sellainenhan se alkuperäinenkin ratkaisu on.  Alkuperäisen rattaan mitat ei ole mulla juuri nyt tässä, mutta paksuus on enintään ~15mm ja moduli jotain 2-3, ehkä 3 on jo yläkanttiin. Mahtaako nuo kestää 50 Nm huippumomentteja? Oma pää ei sano muuta kuin että luultavasti joo mutta mistähän kaikesta se mahtaa riippua? Ainakin rattaan materiaalista mutta mistä muusta?

Kun sai silmän kunnolla käteen niin löytyihän sieltä jens-s:n sivuilta hyvää opastemateriaalia mitoituksen tueksi. Täytyy loppiaisen ratoksi tutustua noihin niin viisaus lisääntyy ja on paremmin perusteita päättämiseen.

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk