Myös korttimaksu toimii

Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?

Aloittaja PekkaNF, 09.11.10 - klo:14:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hiekkaranta_92

Suosittelisin hommaamaan teräpitimen johon saa morsekartion kiinni, ja siihen poraistukka... helpottaa poraamista kone syöttö todella paljon. Myöskin kyljestä kevennetty pora on noin pitkille reijille lähes ehdoton. Kannattaa miettiä myös uuporaan investoimista.

Jussik

Terve

Kyllä 12mm pitäisi löytyä jo 140-160mm pitkänä.
Hitaasti tuo työ on tehtävä ilman kunnon vehkeitä.
Muuten hajottaa poran.

CNC keskuksella tuo poraus olis helppo homma läpi jäähdytetyllä poralla.
Lisäksi keskus joutuu myös poistamaan lastua vetämällä poraa pois reijästä.

Tuossa muodossa kun ko. terästä työstät, pienellä kiinalaisella, hattua nostan.
Itse joutunut parikin nallipiikkiä uusimaan baikalin IJ-18 pikku kiinalaisella ;)
materiaalina 34 nicrmo 16, nyt on kestänyt tyhjänä laukaisunkin....





Jamiko

Kyselin yhdeltä terätoimittajalta porausohjeita ongelmaasi ja seuraavaa kuului:
Jos käyttää HSS poraa niin 8% cobolttia ja 5-7m/min leikkuunopeutta, syöttöä saa silti olla jonkin verran.
Parempi olisi kyllä kovametallipora. Helposti saatava pituus olisi vielä 8 x halkaisija (messuilla nähty jopa 12 kertaisi), voisi riittää jopa 100mm jos pilkkii viimeiset 20 mm.

Tuo ehdotus laittaa pora kiinni kelkkaan oli aikas hyvä, mutta jos ostaisi esim. ER32 holkilla olevan pitimen ja siihen sopivan nesteholkin (tiivistää poran ja holkin, normaali vuotaa) niin silloin voisi ruuvata muljuletkun pitimen perään kiinni ja saada läpijäähdytyksen (edes jonkinmoisen).

Tietysti tarvittavien kappaleiden määrä ratkaisee kannattaako tällaiseen ryhtyä ???

PekkaNF

Kiitos. Erityisesti Jamikolle.

Kokeilin eilen illalla Dormerin A777 HSCO 8.00mm + Rocol RTD spray 425 rpm näytti toimivan hyvin, tulee vaan edelleen jatkuvaa lastua. Vc on kai n. 11 m/min.

Tämä oli normaalimittainen pora, päätin vähän haarukoida ennen kun ostan pitkän ja jo huomattavasti kalliimman. Dormerilta löytyy näköjään A916 ja sitä jopa saa tilaamalla jopa Järvenpäästä.

Ymmärrän miksi käytetään läpijäähdytystä. Oli aivan epätoivoista yrittää saada jäähdytysnesttä kärkeen asti ohuella muoviputkella ja spraylla se muoviputki meni lastuista riekaleiksi ja eron syötön vastuksessa tunsi heti.

Tarve on kuitenkin aika vähäinen joten mietin pitkään että poraanko normaalilla Dormerin A002 poralla ja niitä sitten kuluu n. 1 kpl per 1-3 reikää ja todella hitaalla nopeudella, mutta pitäähän tässä nyt jotain oppia.

Mietin tota ER holkkivaihtoehtoa, koska ne toimii muutenkin hyvin porauksessa. Toimiiko noi tiivistetyt holkin pitimet normiholkeilla, jos ei tarvitse jäähdytystä, eli jos en halua ostaa kaikkia kokoja, niin pärjäänkö parilla tiivistetyllä holkilla? Ei kannata rakennella ehkä paria porausta varten, mutta se voisi olla hyvä opiskella.

DIN340 (8,5mm x 109 mm poraussyvyyttä) olisi muuten hyvä, mutta materiaalina HSS.

Toinen ehdotus on Dormerin 916 (Dormer A916 HSCo PFX Long Series Drills 10 x D), tämä varmaan riittää alkuun, kunhan vaan oppii oikeina työtavan.

PekkaNF

PekkaNF

Jamiko

Siis tiivistetty holkki on vain koneistettu erillai kuin perinteinen holkki, mutta muuten toimii samalla lailla (elikkä joka koolle tarvii oman holkin).
On olemassa hieman vanhempaa tekniikkaa oleva tiivistys mutteri jolloin käytetään perinteistä holkkia ja vaihdetaan vain mutteriin sopivan kokoinen tiivistysprikka suulle jossa ihan vaan o-renkaat hoitavat tiivistyksen.

Tiivistysmutterin joutuu ostamaan erikseen tietysti.

Kuvassa vasemmalla tavallinen holkki ja alla tiivistysmutteri, keskellä nesteholkki ja alla tavallinen mutteri ja oikeassa reunassa näytillä kierretapille tarkoitettu holkki.


PekkaNF

Kiitos. Ajoin vaan takaa sitä jos käyttää tivistysholkkia, jossa on peräpäässä tiiviste, niin vaatiiko se sitten eri mutterit tms. Eli jos on köyhä ja hankkii vain kolme tiivistettyä holkkia, niin estääkö mitää käyttämästä normaaleja holkkeja tässä nestepitimessä, jos tarvii käyttä erikokoisia työkaluja ja ei tarvii läpijäähdytystä. Tästä päättelin että voi käyttää holkkeja ristiin.

Pitää vielä vähän labrata ja miettiä miten syvälle haluaa vajota.

PekkaNF

Jamiko

#21
Oikein ymmärsit, holkki tiivistää ja voi käyttää ristiin niinpaljon kuin mielii.

Vakkari holkki on hinnaltaan jotain 20 ja nesteholkki 50 ekee kipale.
Tiivistemutteri ja prikka maksaa jotain 45 yhteensä ja lisäprikat 15 ekee kpl.

Taitavat olla kylläkin alvittomia ja jollain alennusprosentilla myytyjä noi hinnat.

Siis tarvitset vain nesteholkin TAI tiivistemutterin, prikan ja tavallisen holkin.

Tapani Honkanen

Ihmetyttää tuo kamppailu nuorrutusteräkseeen porausten kanssa. Työpaikan koneilla, Okuma-CNC-sorveilla tehdään hammasvaihteiden toisioakseleita 42CrMo4 (Moc 210)tai 34CrNiMo6 (Moc315) ilman hammasten kiristelyä. niihin tulee porauksia ja kierteistystä. Hyvin menee.Porat on kyllä jäähdytyskanavilla varustettuja. Akselit nuorrutustilassa.
Oliskohan yhtenä syynä porauslaitteen jousto. Tuli vaan mieleen kun kaksikymmentäviisi vuotta sitten suunnittelin härpäkettä, jossa oli porauslaitteessa hydraulinen syöttö, siis sylinterillä. Terät paloi ja tulosta ei tullut. Terät oli meko samaa kuin nykyään.  Porattava aine oli kylläkin S355, tai silloin Fe52D. Kun muutin syötön mekaaniseksi, niin jopa pelitti. Analogia nykymurheisiin on että jos syöttövoima vähenee välillä,kun huilataan, niin päästöpinta hankaa ja kuluu ja tylstyy. Kauhulla mietin, miten moposorvillani pärjään. Siksi on tukevampi hakusessa.

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: sepän poika - 12.11.10 - klo:17:02
Ihmetyttää tuo kamppailu nuorrutusteräkseeen porausten kanssa. Työpaikan koneilla, Okuma-CNC-sorveilla tehdään hammasvaihteiden toisioakseleita 42CrMo4 (Moc 210)tai 34CrNiMo6 (Moc315) ilman hammasten kiristelyä. niihin tulee porauksia ja kierteistystä. Hyvin menee.Porat on kyllä jäähdytyskanavilla varustettuja. Akselit nuorrutustilassa.
Oliskohan yhtenä syynä porauslaitteen jousto. Tuli vaan mieleen kun kaksikymmentäviisi vuotta sitten suunnittelin härpäkettä, jossa oli porauslaitteessa hydraulinen syöttö, siis sylinterillä. Terät paloi ja tulosta ei tullut. Terät oli meko samaa kuin nykyään.  Porattava aine oli kylläkin S355, tai silloin Fe52D. Kun muutin syötön mekaaniseksi, niin jopa pelitti. Analogia nykymurheisiin on että jos syöttövoima vähenee välillä,kun huilataan, niin päästöpinta hankaa ja kuluu ja tylstyy. Kauhulla mietin, miten moposorvillani pärjään. Siksi on tukevampi hakusessa.

Hieman eri skaala:
* Sulla poran läpi läpijäähdytys, mulla ei -> ei poistu lastu ja kun katkoporaa, niin ongelmaa tulee. Haluatko arvata mitä maksaa jos hankin pari kolme 8-12 mm D x 10 läpijäähdytyksellä olevaa poraa + niihin sopivat pitimet, pumput jne?
* Mulla ei tule kovin suurta ongelmaa jonnekkin D x 3-5 asti, hyvin saa jäähdytettyä ja lastukin poistuu, mutta ongelmat tulee syvemmässä reiässä.
* Kone on rimpula, mainitsinko että se painaa luokkaa 150 kg ja on normaalia kiinalaatua? Ei mopalla ihmeitä.
* Koneen suunnittelussa on menty anaali edeltä puuhun = Kärkipylkällä maksimi isku porauksessa luokkaa 35 saatanan milliä! On siinä muitakin kukkasia, mutta ne ei mun nykyisellä tiedolla vaikuta just tähän ongelmaan-
* Tämän kotitarvekoneistajan taidossakin on vikaa ja kokemus puuttellinen, mutta eiköhän se tässä korjaannu....

Onneksi on tilaisuus opiskella ja täältähän niitä saa hyviä neuvoja, montaa on jo kokeiltu ja mulla on kohtalainen tuntuma että oikea terämateriaali tiedetään (laadukas HSS = muutama reikä vaivanloisesti, HSSCO = monta reikää helposti), Leikkuunopeudet on kokeiltu halvemmilla terillä ja siinä on jopa marginaalia, mutta on edelleen optimoimista jos pääsee tekemään riittävän monta reikää, lastunpoistoon ja voiteluun ratkaisuna on katkoporaus ja lopput ongelmat ovat ratkaistavissa.

Suunnitelma:
A oli hyvälaatuinen peruspora, näitä löytyy pitkinä ja Dormerin peruporalla A002 (HSS/Tin) peruslaatu maksaa n. 6 - 8 €, pitkä vain vähän enemmän
B HSCO, harvinaisempi pitkänä, Dormerin A777 HSCO 8.00mm n. 16 €, pitkänä vaikeempi saada, luulen että Dormer A916 HSCo PFX Long Series Drills 10 x D, maksaa mulle n. 8 mm:senä noin 40€
C) Läpijäähdytetty, en ole vielä selvitellyt, mutta luulen että jos poran saa jollakin 120€, niin se lähellä.

Kalliimpiakin ratkaisuja löytyy ja toisaalta vois yrittää modata HM-kärkistä SDS+ poraa ja katsoo saako sillä muuta kun karkeneman porauskohdan?

Läpijäähdytetty voi olla siinä hintaluokassa että rupee katselemaan muita vaihtoehtoja alkaen kanki helpompaa materiaalia.

PekkaNF

Suunnitelma B

A.Härkönen

Toi 34crnimo6 on kyllä jo suhteellisen hankala aine kovuutensa vuoksi, 42crmo4 on jo huomattavasti mukavampi aine työstää. Mitä viime vuosina huomannut , niin aineiden seostuksissa on jotain eroa vaikka esim 42rrmo4 kuluttaa pikateräs vierintäteriä ihan erilailla kuin esim 5 vuotta sitten, johtuneeko vaivanneesta teräspulasta , että kaikki paska työnnetään sinne sekaan mitä saadaan.

salmve

#25
Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 12.11.10 - klo:21:25

* Koneen suunnittelussa on menty anaali edeltä puuhun = Kärkipylkällä maksimi isku porauksessa luokkaa 35 saatanan milliä!

En osaa neuvoa tuota porausogelmaa, mutta pieni vinkki kärkipylkkään liittyen: Jos saat säädettyä kärkipylkän suht välyksettömäksi "korkeussuunnassa" ja jollakin konstilla naitat sen teräkelkkaan kiinni on koneessasi konesyöttö myös kärkipylkällä.

Itse apinoin tuon aikanaan vanhaan Tampellan sorviin kun olin eräässä romanialaisessa nähnyt moisen.

Toimivuus riippuu tietysti kärkipylkän mittasuhteista, lähinnä johteiden pituudesta. Syöttövoima pyrkii väntämään pinoolia ylöspäin.

Raaka-aineista esimerkki:

Sahaan Ovakon nuorrutusteräksestä piikkejä metsäkoneen syöttörulliin. Muutama vuosi sitten 16mm aine oli ns. kortilla ja otin Kontinolta 500kg erän "vastaavaa". Oli varsin pirullista sahattavaa vaikka taulukoiden mukaan samaa ainetta ja sama toimitustila (nuorrutettu). Jos yritin sahata samoilla arvoilla millä Ovakon Moccia sahasin ei terät kestäneet lähellekkään samaa määrää sahauksia. Lastu oli sinistä ja ääni hirveä. Tämä vain esimerkkinä. Vaikka taulukot kertoo aineen lujuusominaisuudet samoiksi ei lastuttavuus välttämättä ole sama. Eikä kuulemma ollut pelkästään minun huomio, kyselin asiaa Kontinolta ja ongelma oli heillä tiedossa.

Vekku

petko

Tollanen poraus lienee kieltämättä aika haastavaa ilman "oikeaa" konetta.
Enpä liene moista ainetta koskaan työstänyt, 42CrMo4 kylläkin joka on suht'koht helppoa.
Parikymmentä vuotta sitten tehtiin jotain teriä, materiaalina taisi olla silloin hardox 400; josta jäi muutama havainto mieleen:

-Todella vähän leikkuunopeutta; jamikohan tuossa mainitsikin että 5-7 m/min. Tässä tulee helposti eka virhe.
-Tasainen syöttö; terää ei saa päästää "pyyhkimään", ainakin hardox tuntui karkenevan välittömästi.
-Kun on kyseessä noin syvä reikä ja ilmeisen hankala materiaali, tyhjennä & jäähdytä terä vaikkapa parin millin välein

Ja sitten pari vaihtoehtoa...
-Teetä esiporaukset jollakin alihankkijalla, jolla on ko. tehtävään soveltuvat koneet
-Jos sitkeys ei ole kriittinen niin käytä helpompia laatuja, esim.s355 tai hydax15 joka on todella helppoa lastuttavaa, ja tarpeen vaatiessa laita osat vaikkapa hiilletyskarkaisuun


PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: salmve - 12.11.10 - klo:23:02
En osaa neuvoa tuota porausogelmaa, mutta pieni vinkki kärkipylkkään liittyen: Jos saat säädettyä kärkipylkän suht välyksettömäksi "korkeussuunnassa" ja jollakin konstilla naitat sen teräkelkkaan kiinni on koneessasi konesyöttö myös kärkipylkällä.

Tuo olis hyvä neuvo jos kyseessä olisi oikea sorvi, mutta tän sorvin kärkkipylkkä on "keikkuva" eli siinä ei ole mitään ohjaamassa  (= lukitaan vain paikalleen). Ei siis onnistu tällä. Toi kärkipylkkä on muutenkin tehty halvimmaksi ja mahdollisimman hankalaksi käyttää, jotta sais valehdeltua speksiin mahdollisimman suuren kärkivälin mahdollisimman pienillä valuilla. Olen harkinnut vakavasti jos tekisi koko kärkipylkän uusiksi alkuperäisessä ei ole mitään pitämisen arvoista. Pitäs vaan löytää hyvä esimerkki (Myford 10:ssä on hillitön määrä liikevaraa suhteessa kokoon koska ruuvi menee käsipyörästä läpi, joissakin reukuissa on kiva hammastanko viritys jolla katkoporaukset yms. on "juhlaa" verrattuna kärkipylkän siirtoon.

PekkaNF

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: petko - 13.11.10 - klo:08:18
Tollanen poraus lienee kieltämättä aika haastavaa ilman "oikeaa" konetta.
Enpä liene moista ainetta koskaan työstänyt, 42CrMo4 kylläkin joka on suht'koht helppoa.
Parikymmentä vuotta sitten tehtiin jotain teriä, materiaalina taisi olla silloin hardox 400; josta jäi muutama havainto mieleen:

-Todella vähän leikkuunopeutta; jamikohan tuossa mainitsikin että 5-7 m/min. Tässä tulee helposti eka virhe.
-Tasainen syöttö; terää ei saa päästää "pyyhkimään", ainakin hardox tuntui karkenevan välittömästi.
-Kun on kyseessä noin syvä reikä ja ilmeisen hankala materiaali, tyhjennä & jäähdytä terä vaikkapa parin millin välein

Ja sitten pari vaihtoehtoa...
-Teetä esiporaukset jollakin alihankkijalla, jolla on ko. tehtävään soveltuvat koneet
-Jos sitkeys ei ole kriittinen niin käytä helpompia laatuja, esim.s355 tai hydax15 joka on todella helppoa lastuttavaa, ja tarpeen vaatiessa laita osat vaikkapa hiilletyskarkaisuun

Hyviä pointteja, Yritän lähtee liikkeelle poran tekijän taulukkoarvoista ja katon mitä sillä syntyy:
* Jos materiaali hitsaantuu -> lisää leikkunopeutta + jäähdytystä
* Jos kulmat kuluu -> vähennetään leikkuunopeutta
* Jos materiaali muokkauslujittuu -> lisää syöttöä
* Jos kärki murenee -> vähennetään syötöttöä

Vaihtoehto olisi tosiaan joku toinen materiaali, jos tämä kortti ei vedä, niin ostan kangen jotain muuta ja kokeillan lisää!

En halua mennä hiiletys/karkaisu/lämpökäsittelylinjalle, itse en osaa ja en tunne yhtään firmaa joka teksi jotain mitättömiä osia silloin tällöin hinnalla johon mulla on varaa. Tai oikeesti en edes tiedä hintaa ja en osais vasta heidän kysymyksiin.

Kiitos
PekkaNF

viilari

Oletko Pekka lyhentänyt poraistukan kartion?Mun kiinanrimpulassa,jos käyttää lehdellistä kartiota kärkipylkän
syöttömatka jää vain 26 mm.Optimimittaan lyhennetyllä kartiolla pääsen 42 milliin.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk