Myös korttimaksu toimii

EMC2 ei käynnisty

Aloittaja peka, 25.12.10 - klo:21:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peka

Stepconfig onnistuu ja moottorit pyörii, mutta kun käynnistää ohjelman, (AXIS) heittää pitkän virhelistan, lienee tuttua.

Huomio listasta:
Starting HAL user interface program: io,  jälkeen kaikki ajetaan alas.

Kielitaidottomuus estää ohjeiden "tavaamisen", jotain kuitenkin saan selville.

EMC2 on asennettu IBMT40 läppäriin.
Elektroniikka toimii, kokeiltu Mach3:ssa.

Pekka

awallin

käynnistä emc2 terminaalista, niin saat virheilmoitukset sinne. copy/paste:lla koko virheilmoitus tänne tai pastebin-palveluun tms.

ajoitko latency-test:iä läppärillä?
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/emcinfo.pl?Latency-Test

jos on läppäri-raudan ja real-time:n kanssa jotain ongelmaa niin komennon 'dmesg' outputista voi yrittää jotain ongelmia penkoa...

peka


Täytyy kait vaan nostaa kädet pystyyn ja luovuttaa, vaikka tuli oikean NC-koneen vieressä seistyä toistakymmentä vuotta,
tämä ei taida onnistua. EMC2:sen asennus näyttää sen verran hankalalta, en vain osaa.
Kyllä niitä lennokin osia saa tehtyä lehtisahallakin.

Pekka

petko

Kokeile käynnistää emc jollain muulla käyttöliittymällä.

awallin

Lainaus käyttäjältä: peka - 26.12.10 - klo:16:38
Täytyy kait vaan nostaa kädet pystyyn ja luovuttaa, vaikka tuli oikean NC-koneen vieressä seistyä toistakymmentä vuotta,
tämä ei taida onnistua. EMC2:sen asennus näyttää sen verran hankalalta, en vain osaa.
Kyllä niitä lennokin osia saa tehtyä lehtisahallakin.

läppäri ei ole paras mahdollinen real-time kernelille (jonka siis emc2 vaatii) (niissä on virran/tehon säästö ominaisuuksia yms)

perus emc:n asentaminen pitäisi olla helppoa, joko Live CD:ltä, tai tavallinen Ubuntu 10.04LTS asennus jonka jälkeen emc-install skripti wiki:stä (vaatii netti-yhteyden, mielellään nopea).

foorumeissa ja irc:ssä kaikki jotka osaisivat auttaa sinua nostavat kädet pystyyn jos et osaa kertoa heille mikä on pielessä tai missävaiheessa kone/konfiguraatio menee jumiin...  ::)

peka


Tää läppäri jäi mulle, kun lähdin työpaikasta eläkkeelle ja aattelin että sitä vois käyttää koti cnc:n ohjauksessa.
Netissä olen nähnyt läppärin emc2 käytössä.
Pitää ilmeisesti hankkia jostain "vanha" pöytä-pc ja kokeilla asennusta siihen.

Asennus-CD mulla on imuroituna linuxcnc.org sivulta, joten se ei ole ongelma?

Olen yrittänyt asennusta jo pidemmän aikaa, aina kun ubuntu:sta tai emc2:sta on tullut uusi versio,
siitä johtuu tämä tuskailu.

Pekka


Jussik

Terve

Hietaan se vähän ottaa aluksi, tosin ÄLÄ luovuta.

Kokeile käynnistää EMC valmiista 3 akselisesta stepper pohjasta.

EMC2 kun olet asentanut live-cd:ltä, niin sitten vain valikosta emc käyntiin
ja valitset valmiin pohjan valikosta.

Ota nimen omaan Sepper LPT portilla ohjattava.

Jos valitset esim. jonkin lisälaudan kautta ohjattavan, ei emc2 käynnisty ellei lisälautaa ole koneessa kiinni.

peka


No nythän se jo liikahti!

Kokeilin sample versioita ja hokasin että mulla oli LPT portin pinnit ristissä.
Kokeilin Sherline4axis samplea ja muutin stepper.ini filussa pinnit oikein, LPT portin osoitekin piti muuttaa.

Nyt vaan taitaa tulla pulssia sen verran tihiään, että moottorit ei oikein ehdi mukaan.

Seuraavaksi pitää stepperit ja liikkeet kaliproida, niin pääsee eteenpäin.

peka

Jatkoa...

Se oli tietenkin standard_pinout.hal file, jota muutin.

Mitenkä tämän toimivan samplen saisi kätevästi muutettua "omannäköiseksi".

Jostain syystä Stepconfigin jälkeen kuitenkaan mikään pyöri, ei myöskään yksittäisen akselin testaus.

Maukka

Kannattaa lähteä stepconfig wizzardin kautta liikkeelle.

Eli ensimmäiselle sivulle ekaksi portin asetukset ja mm. Toiselle sivulle pinnit oikein. Kolmannelle sivulle valitsee oikein steppauksen, mikro eli mika, välitys ja ruuvin nousu. Sen jälkeen test this axis. Jos ei toimi kokeilee eri driver type:eä, vaihtaa eka sivulle.  Kun saa liikkumaan voi sitten hakea kohdilleen maksimi kiihdytyksen ja maksimi liikenopeuden.
Y:lle ja Z:lle hakee vaan kiihdytyksen ja liike nopeudet sitten myös. Ja table travellit laittaa tietty myös.  Näin yksinkertaistettuna..

En tiedä mutta näin olen omat moottorit saanut configuroitua..

tanantunari

Mikäs ohjain sulla siinä kortissa?

peka


Tämä stepconfig on muuten ok, mutta pyörimistä testatessa ei mitään tapahdu, portti valittu oikein ja pinnit oikein.
Stepperit pyöri aikaisemmassa emc2 setupissa, joka oli installoitu netistä, nykyinen CD:ltä.

Kortti on omatekoinen aikoinaan töissä kaiverrettu, ohjaimena UNC5804, 4 akselia.
NC-testikone on koottu jonkun mittalaitteen ristisyöttöpöydästä, 3 akselia löytyy, ruuveissa 1mm nousu.

Tarkoitus rakentaa tukevampi jyrsinkone myöhemmin, kunhan ensin oppis tämän Emc2:sen.
Myös 4 akselinen foamileikkuri on suunnitelmissa, siksi 4 akselia.

Maukka

Valitsitko step configin eka sivulta driver type:ksi Sherline?

Mulla käytössä l297/8 ohjain (itse rakenneltu) ei toiminut tällä valmiilla tyypilla. Mutta tomi suoraan jollain toisella ohjain tyypilla. Listasta kokeilemalla alkoi toimiin.
Tuohan vaikutta vain "driver timing"   asetuksiin. Ne jos on vähän huonot ohjaimeen nähden ei motit pyöri. Jos pinnit oikein ja portit oikein  timingit edes sinne päin pitäisi motoreista edes jotain jurnutusta kuulua. Testi osiossa.

saulij

Sherline taisi käyttää erilailla step ja dir pulsseja, joten ei toimi normiohjaimen kanssa.

peka


Kyllä mielestäni olen tehnyt stepconfigissa kaikki oikein, mutta ei pyöri.
Tämä ilmiö tuli esiin CD-levyltä asennetun linuxin ja emc2:sen jälkeen.

Ennen tätä asennusta stepconfig toimi.

Sherline4axis sample toimii, standard_pinout.hal filen editoinnin jälkeen, nopeudet ja kiihtyvyydet eivät vain ole kohdallaan.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk