Myös korttimaksu toimii

EMC:n käyttöönotto, ja asetukset?

Aloittaja Stoppari, 03.05.10 - klo:21:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

awallin

viidessä vuodessa EMC2 ehtii kehittyä aika paljon...

AXIS:n viereen voi nykyään konffata pyVCP näyttöjä/nappeja yms mielensä mukaan jotka näyttävät tietoja koneesta tai tekevät jotain custom asiaa.

stepfconf/pncconf ovat konfiguraatio-apuohjelmia joista ainakin alussa on hyötyä, esim tuolla kuvia:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/emcinfo.pl?Pncconf

jos puhutaan "oikeista" cnc-koneista joissa on servot ja enkooderit, niin näitä ei juuri muulla kuin EMC2:lla voi ajaa siten että PID-loopit ovat real-time käyttiksessä/PC:ssä.

saulij

Lainaus käyttäjältä: awallin - 23.06.10 - klo:08:24
viidessä vuodessa EMC2 ehtii kehittyä aika paljon...

AXIS:n viereen voi nykyään konffata pyVCP näyttöjä/nappeja yms mielensä mukaan jotka näyttävät tietoja koneesta tai tekevät jotain custom asiaa.

stepfconf/pncconf ovat konfiguraatio-apuohjelmia joista ainakin alussa on hyötyä, esim tuolla kuvia:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/emcinfo.pl?Pncconf

jos puhutaan "oikeista" cnc-koneista joissa on servot ja enkooderit, niin näitä ei juuri muulla kuin EMC2:lla voi ajaa siten että PID-loopit ovat real-time käyttiksessä/PC:ssä.

awallin kätevästi vahvistaa sen, mitä edellä kirjoitin: Parisssa lauseessa kolme työkalua EMC:n konffamiseen/räätälöintiin.

Machissa voi tehdä makroja VBA:lla, makroeditori on sisäänrakennettu. Makroilla voi tehdä esim ihan omia M-koodeja tai työkalun vaihtajan. Screen4 editorilla voi muokata kätevästi näyttöjä.  Viimeinen lause asiaa, ja toivoisinkin että EMC:n koodaajat keskittyisivät jatkossa helpottamaan EMC:n konffausta, räätälöintiä ja käyttöä. Näin tämä erinomainen ohjaus saataisiin helpommaksi tavalliselle, yleensä Windowsin käyttäjälle. Kuten ennemmin mainitsin, näissä yhteisöllisesti kehitettävissä ohjelmissa jää käyttäjä huomioimatta. Siiryn heti EMC: käyttäjäksi, kunhan siihen saadaan kelvollinen "sateenvarjo", jonka alta löytyy kaikki tarvittavat työkalut.

Vastaan on tullut joitakin muitakin vastaavia tapauksia: esim Blender. Erinomainen mallintaja, laajasti ylistetty, mutta käyttöliittymä on niin intuitiivinen, että tavallinen kadun mies ei saa sillä edes kuutiota aikaiseksi.

Linux oli aika tuntematon ja vaikeakäyttöinenkin, kunnes siihen saatiin kunnon käyttöliittymä, kaksikin, Gnome ja KDesktop. Siitähän se alkoi Linuxin nousu. On tunnustettava, että MS näyttää tietä tässä asiassa.

Sen verran olen itsekin koodia vääntänyt, että käyttöliittymän tekeminen saattaa olla jopa puolet koko projektista, joten ymmärrän kyllä miksi se jää vimeiseksi.

Nämä vuodatukset ei varmaan kuulu tähän topiciin, mutta kavereiden ongelmat laittoi muistelemaan/miettimään. Moderaattori voipi poistaa.

Sauli

Maukka

Mulla ollut EMC nyt jonkin aikaa käytössä ja olen tykännyt. Linuxia en ole ennen emc:n käyttöön siirtymistä käyttänyt mutta nyt ubuntu löytyy jo läppäristäkin.

EMC asennus suoraan LiveCD:ltä (ainakin yhtä helppo kuin windows asennus) ja EMC:n konffaus sujui suoraan step conf wizardilla, sillä asteusten tekeminen askelmoottoreille (3 akselia), rajakytkimet ja karan rele ohjaus sujui mielestäni kivuttomasti. Steppaus astetukset löytyi kokeilemalla valmiita asetuksia.

Olen tykännyt kyllä.

Tämä siis pelkästään askelmoottoreille, tietenkin servot yms. vaatisi tarkemman perehtymisen linuxiin ja emc:hen jotta saa räätälöityä itselle sopivan.

Kaikeistä tarkein asia kuitenkin mikä sai EMC:tä kokeilemaan oli edullinen hankinta hinta verrattuna MACH:iin.
Samalla pääsin eroon jo muutenkin hitaasti toimivasta windowsista ja virustorjunta ohjelmien pävityksistä :)

ram

Joo.... Mulla on ensimmäinen kosketus linuxiin ollut kanssa EMC. Sillä on nyt noin 5-6 vuotta koneet liikkuneet niin hyvin, että pari vuotta sitten siirtyi kaikki työkoneet linuxiin. Harmittaa vaan, etten sitä aikaisemmin ollut tajunnut tehdä, tai sitten linux ei vaan ollut vielä kypsä.

FAARI 58

Moron
Tyhmänä tässä kysyn,että pitääkö tua EMC olla koko ajan nettipiuhan päässä kun työskentelee. Meinaan täällä mettäkyläs ei oo mokkula yhteysiä(harrastus kömmeli kaukana tuvasta).
FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

Kremmen

Ei varmaan EMC nettiä tartte. Eikä se ubuntu-linuxikaan jossa EMC pyörii. Vaikka noi linukat varmaan lähtee siitä, että eetteriverkko on olennainen osa asennusta niin kyllä se toimii ihan hyvin vaikka verkko on poikki.
Eli minä uskon että asennuksen jälkeen homma pelittää ihan OK ilmankin verkkoa. Asennuksen aikana verkko kyllä kannattaa olla kytkettynä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Miguel-

Ei tarvii asennuksenkaan aikana nettiä, toimii ja asentuu ihan hyvin ilmankin..

FAARI 58

Minkälaisen levyn tartten/koko ja CD-......., jos vaikka yrittäisin polttaa sen levylle, ja mikä noista osottehista olis yksinkertaasin tällaaselle yksinkertaaselle faarillen??
FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

tanantunari

http://www.linuxcnc.org/content/view/21/4/lang,english/
sivun ylhäältä "dowload the iso EU mirror" tekstiä tuplanäppäämällä. tulee uusin versio
sivun alhaalta löytyy 2 vanhempaa versioo.

Lataat jonkun niistä koneelles tai vaikka kaikki jos mieli tekköö,
se tiedosto on päätteeltään .ISO mikä sieltä tulee, sit kirjotat googlee vaikka freeisoburner ja laataat sieltä poltto ohjelman jos ei satu olee. ja asennat sen koneelles ja poltat sen ISO:n cd levylle

Säätelijä

#24
Itsellä Projekti siinä vaiheessa että alkaa tietotekniikka ja mekaniikka kohdata pikkuhiljaa toisensa. Koneella on asennettuna Windows ja Linux. Tällähetkellä tilanne kääntynyt villisti niinpäin, että MACH3:sella en ole vielä saanut moottoria tekemään mitään, mutta EMC2 kyllä pyörittää. Täytyy vielä saada kaikki kaapeloinnit tehtyä niin saadaan varmistus että se EMC toimii ihan loppuun asti. Mielestäni MACH3 käyttöliittymä on todella sekavan näköinen, ja tuntuu että EMC on paljon suoraviivaisempi ja yksinkertaisempi.

Koitin tässä vähän silmäillä että miten tuossa EMC:ssä saa tuon käyttöliittymän vaihdettua. Tarkoituksena olisi kosketusnäytöllä ajella ja tuo "touchy" GUI olisi siihen erittäin käytännöllinen ja näyttävä ratkaisu. En vaan saa kaivettua mistään esille että miten tuossa EMC:ssä tuo skinin vaihtaminen sitten oikein tapahtuu.
-----------------------------
edit:


Ja täältähän löytyikin suuntaa antavaa vinkkiä miten se touchy saadaan näkymään --->  http://www.linuxcnc.org/docview/html/gui_touchy.html

FAARI 58

Moron
Tässä fundeerasin tota EMC:tä ja hokasin,että pitää hankkia toinen PC jos laittaa linuxin ja EMC2:n niin sillä hinnalla saan Mach3 full version. ;D Ei varmaan kellään loju laatikon pohjalla ylimääräistä Mach3:sta tähän kotikäyttöön? ::)
FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

Kremmen

Ei tarvii hankkia lisää koneita jos uskallat olla vähän moderni. Asenna Windows-koneeseen ensin VMware Player-niminen ohjelma (ilmainen)  niin sen jälkeen voit sen avulla ajaa mitä tahansa käyttöjärjestelmiä koneessa eikä tarvii ottaa mitään pois. Mulla on se tässä koneessa jolta mä nyt tätä kirjoitan. Koneessa on 64-bittinen Windows 7 "oikeana" käyttöjärjestelmänä ja sen lisäksi VM Playerin takana 3 kpl Windows XP:tä + 2 kpl Fedora Core 13 Linuxeja. Kaikki pyörii kauniisti erillään eikä tiedä toisistaan mitään.
Voi kuullostaa hankalalta, mutta todellisuudessa on lapsellisen helppoa. Uuden käyttiksen asentaminen VM Playeriin tapahtuu ihan niinkuin se muutenkin asennettaisi, paitsi että on vielä helpompaa. Ja mikä parasta, kun yksi käyttis on asennettu niin siitä voi kloonata kopioita (eli voit särkeä kopion kokeilemalla eri juttuja, ja heittää sen vain pois. Uusi kopio peliin ja tas lähdetään puhtaalta pöydältä. Tästä minä tykkään).
Player löytyy täältä: http://www.vmware.com/products/player/
Mulla on lähiaikojen ohjelmassa asentaa omaksi virtuaalikoneeksi vielä EMC juurikin siltä .iso -tiedostolta josta on täälläkin ollut lähipäivinä puhetta.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Jaa, eipä tuo edellinen ajatus taida kuitenkaan oikein lentää käytännössä. Asensin tuon Ubuntu/EMC:n piruuttani (ei kestänyt kuin viitisen minuuttia ja oli tosi helppo).
EMC:n latenssitesti vaan ei näytä hyvältä. Tällainen virtuaalikäyttis ei kyllä pysy kiinni reaaliajassa ei sitten millään joten cnc-käyttöön se ei sovellu. No, voipihan tuolla tehdä simulointeja ja kokeiluja sillä konesimulaatiolla.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

Jos kovalevy tilaa riittää niin voi windows olla toisella osiolla ja linux emc:n asentaa toiselle osiolle. Osioinnin voi suorittaa linux emc asennuksen yhteydessä.
Tosin jos toisen koneen meinaa linuxille laittaa niin ei sellainen paljoa maksa kun linux pyörii huonommallakin koneella. Toisin kuin windows.
Minulla linuxi pyörii ilmaiseksi saaduilla 800mhz ja 1750mhz pentium koneilla. Kummallakin on kaiverrinta ajettu.

FAARI 58

 Mulla on tossa vanha läppäri:fujin siemen LITELINE:                Revision:108-01
              319A CEL  600MHZ 64MB 5GB
Näyttö12.1"  HPA24XCD  W98FI(tää on vissiin suames asennettu wintoosa 98 suamenkielinen)
LPT portti löytyy, tekeeköhän tolla mitään?  Sitten toinen vaihtoehto kymysys ulkoiset kiintolevyt tai koneesehen toinen kovalevy toiseen wintoosa ja toiseen Linux+EMC ????
FAARI 58           
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk