Myös korttimaksu toimii

Tasoupottimen käyttö, työjärjestys, alkureiän halkaisija?

Aloittaja PekkaNF, 27.11.10 - klo:12:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Terve

Tarkoitus siis upottaa M8 kuusiokoloruuvin kanta rakenneteräksiseen jyrsittyyn kappaleeseen.

Etenin hieman väärässä järjestyksessä eli ensin ostin DIN373 M8:lle tasoupottimen OD 15 mm ja ohjaimen halkaisija 9 mm. Tasoupotin on tälläinen:
http://www.tkp-toolservice.fi/fi/Tuoteluettelot%20%252FOstoskori/?cat=2&kuvasto=1&page=183
1261710 (9,0 m eli karkeakierre ymmärtääkseni).

Muistelen nähneeni jonkun kuvasarjan vuoden miekka-ja-kilpi koneistuskirjassa, mutta siinä oli hirveen monta työvaihetta, kai halusivat esitellä kaikki asiaan liittyvät työkalut.

Googlasin englanniksi, mutta löysin vain hillittömän määrän riitelyä conterbore/counter sink terminologiasta tuumasista pilottien koosta.

1) Missä järjestyksessä tehdään reiät, kierre ja upotus?

* Olettaen että pinta on tasainen, ei tarvitse tasata
* Poraan ja kierteytän normaalisti M8:lle
* Poraan pilotille oikeansyvyisen 9.0 reiän kierukkaporalla (siis sama kun pilotin koko)
* Upotan tasoupotimella oikeaan syvyteen (mikähän näille on "syöttö")

Kun hiplaan tota tasoupotinta, niin en ole ihan varma leikkaako se suoraan M8:lle kierteytettyä reikää vai vaatiiko se tasan pilotin halkaisijaisen reiän.

2) Tasoupottimen varsi on hämärät 12,45 mm halkaisijaltaan (ajaatelin ensin käyttää 12 mm holkkia, mutta empä käytäkkään). Näitä varmaan käytetään poraistukassa, vai pitäiskö mulla olla 1/2" tai 12,5 mm ER-holkki? Prkl.

Kiitos,
PekkaNF

Hiekkaranta_92

Tuohan on tarkoitettu sellaisen upotuksen tekemiseen, jossa kierrettä ei ole.
Itse tekisin 9mm reijän ensimäisenä, koska porat tylsyvät nopeasti jos porataan pienepää reikää isommaksi, eikä  tarvitse moneen kertaan porata "samaa ainetta". Sitte tekisin upotuksen ja käyttäisin jotain pikateräksisen tapin arvoa (nyrrkisääntönä z-liike 1/2 pöytäsyötöstä) ja lopuksi kierre. Kierre siitä syystä viimeisenä, että ei kierrettä sitte tarvitse jälkikäteen avata jos joku terä tekee jäljen kierteen alkuun.

saulij

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 27.11.10 - klo:12:01
Terve

2) Tasoupottimen varsi on hämärät 12,45 mm halkaisijaltaan (ajaatelin ensin käyttää 12 mm holkkia, mutta empä käytäkkään). Näitä varmaan käytetään poraistukassa, vai pitäiskö mulla olla 1/2" tai 12,5 mm ER-holkki? Prkl.

Kiitos,
PekkaNF

13 mm ER-holkki kattaa alueen 12-13 mm

Sauli

PekkaNF

OK, kiitos.

Tolla lähdetään liikkeelle, sait mut vakuuttuneksi.

ER25:sta ylöspäin tosiaan krimppaa enimmillään millin vaikkei olekkaan ihan ideaalista ja kätevintä.

Vanhinko vaan,  ettei mun ER25 holkki-istukka sovi mun jyrsimeen (ei vielä kunnon poraa), siinä tulee se vääntiön mitoitus vastaan - saksalaisella ja kiinalaisella eri käsitys Dinistä.

Mun jyrsimeen on vaan suppempi määrä ortlieb holkkeja ja tällä mallilla ei ole yhtä iso krimppialue ja lähin on kuitenkin 12 mm ja seuraava 16 mm.... joten no-no.

PekkaNF

JH-Q

Kyllä se poraistukassa pysyy.

Leikkuunopeus sama kuin poratessa, ja syöttöä tuon kokoiselle ehkä 0.03-0.04mm/hammas. M12 ja M16 tasoupottimille on tullu yleensä käytettyä 0.05-0.06mm/hammas.

Saattaa tulla pitkää lastua, kannattaa tökkiä 0.5-1mm välein että saa sen katkottua.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk