Myös korttimaksu toimii

A:ta pukkaa...

Aloittaja porepe, 18.01.14 - klo:01:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Anteeksi kun työelämästä jättäytyneenä en pystynyt deletoimaan kaikkea pään sisältä. Tuo "omakseni ottama" kuvittelemani ongelma on sinänsä mielenkiintoinen ja ehkä opettavainenkin. Värähtelevässä systeemissä kaikenlaiset välykset ovat haitallisia, koska ne lisäävät dynaamisia, voimia lisäten amplitudia eli siirtymää/kierymää.
Tuossa tuo hihnavälitys kaikkine hihnan joustoineen, hihnan välyksineen ja laakerivälyksien kanssa ja ehkä akseli/napaliitoksen kiilan välys lisää välyksiä. Tunnettu (koulu) esimerkki noista dynaamisista vaikutuksista on semmoinen, että kun massa lasketaan hitaasti vaikkapa kaksitukisen palkin keskelle, niin taipuma ja jännitykset ovat tunnetut ja laskettavissa lujuusopin yhtälöiden avulla. Kun massa, joka riippukoon vaikkapa narussa ja lasketaan aivan kevyesti koskettamaan palkkia. Kun massa äkkiä vapautetaan vaikkapa leikkaamalla naru poikki, niin taipuma ja jännitykset ovatkin kaksinkertaiset. Se massan liike-energia, pudotessaan sen perustapauksen taipuman verran ja palkin ottaessa sen vastaan, aiheuttaa palkkiin tuplataipuman.
Tämä dynamiikan ottaminen tarkasteluun asettaa välyksien minimoimisessa tavoitteita.
Toisaalta, tuon hammashihnan kitkat ja hihnamateriaalin vaimennustekijät alentavat riskiä värähtelyyn. Siis on todettava, että nuo välykset aiheuttavat vaaraa ominaistaajuudella mutta alentavat saavutettavaa tarkkuutta myöskin. Kun tuo pyörityslaite on semmoiseen tarkoitukseen tehty, että se pörrää jatkuvasti/jaksottaisesti ja sitä ei mitenkään lukita työstön ajaksi, niin sen pyöriessä lastuamisvoimat/syöttövoimat kuormittavat sitä vääntömomentilla ja terän pyörimisnopeuden ollessa säädettävissä, on odotettavissa monta herätetaajuutta tähän systeemiin. Jos terää pyöritetään TaMulla, niin siinä tapauksessa on suurempi riski "löytää" sopiva herätetaajuus. Joskin siitä on helpompi päästä eroon.

Tätä edellä olevaa ei ole käsitettävissä nokerteluksi vaan minä vain olen ärsyyntynyt Oman Bridgeportin remontissa sellaiseen mitättömään seikkaan kun karan voitelun hoitavan öljykupin/syöttöputken/taitetun piippurassin asentaminen koneen sisään oikeaan asentoon. Purin systeemin kun se ei mielestäni toiminut ja irrotin sen öljykupin ja mitä sieltä tulikaan mukana. Toinen vaihtoehto on purkaa koko roskaa runsaasti ja toinen on vielä hakusessa. Takaisin sitä karvamatoa en tunnu saavani paikalleen oikeaan asentoon.
Tulin välillä rouvan tarjoamalle pullakahville ja "piippurassirasituksesta" lamaantuneena poikkesin foorumille. Epävarmana ymmärryksestäni erehdyin taas selittämään turhaa asiaa.   

porepe

Olen erittäin tyytyväinen kaikesta mahdollisesta palautteesta enkä todellakaan ole itse mikään voimansiirron expertti.
Tiedostin kyllä osan riskeistä valitessani hihnan. Tosin valtaosa työstöstä tapahtuu kappaleen keskipisteen linjalla jolloin ei pahemmin aiheuta vääntörasitusta.

Testataan jahka saadaan pakka kiinni ja pelit soimaan mihin tuo kykenee...
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

No niin. Nyt on kaapelit kolvailtu LNCtä varten. Jyrsin on vielä Lahdessa mutta pitihän tuota jollakin päästä testaamaan joten LNC T515 kiinni joka on siis sorvin ohjain. Pientä parametrointia ja avot tottelee C akselina. Pitänee miettiä vielä vaihdanko tuon ohjaustavan joka on tällähetkellä +-10v analogi nopeuskomento. Lnc saa tällähetlellä vain 1600000 pulssia per pakan kierros. Voidaan tarvittaessa nostaa aina noin200000000 asti.

En valitettavasti voinut käyttää kuin LNCn käsipyörää joggausta ja rabidia testissä kun ei anna ohjelmallisesti ajaa. Syynä lienee jokin parametripieru LNCn päässä....

Testissä pikaliikkeenä maltilliset 10000 astetta minuutissa.

Kuva testikokoonpanosta. Kuten kuvasta ilmenee LNCn oletus tarkkuus tuhannesosa aste.
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Petri Junnila
Mynämäki

senaattori

Sehän kävi näppärästi.... :)
Reijo Martinpoika Tuomala

porepe

Terä vaan oli ihan loppu joten siksi ei päässyt kunnon lastulla testaamaan.
Pitää vielä tehdä noi hihna ja servo suojat tuohon ja parametroida LNCtä hieman.
Macrokin pitäis kirjoitella jahka jaksaa..

JUTTU JATKUU PÄÄOSIN TUOSSA DECKEL KETJUSSA

http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=5775.0
Petri Junnila
Mynämäki

olli henttonen

Tommonen olisi kiva masiina, vieläkun sitten keksisi sille jotakin tekemistäkin ja kateellisena katselen tuota hallia ::)
dyykkari

porepe

Tilat koneen ympärillä ovat työnantajan eli kyseessä on yksi osa JUKOn vahhasta koneistamosta.i. Kone siirretään kotiin vasta kesällä tai syksyllä.
Petri Junnila
Mynämäki

senaattori

Ilmottele sitte ni tullaan talkoihin ;D
Reijo Martinpoika Tuomala

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk