Myös korttimaksu toimii

Sorviin parempi moottori Einhell MTB 3000

Aloittaja J1986, 18.12.15 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J1986

Hei,

Tässä eka oma viestini foorumille, toivottavasti on oikeassa kategoriassa.
Eli omistan kärkisorvin Einhell MTB 3000. Kone ei ole edes CNC, ei ainakaan vielä, eikä ehkä kovin hyvä aihiokaan CNC-hommiin.
Olen tokikin harkinnut myös CNC-muutoksia, ainakin maailmalla samanlaisiin on joitain rakenneltukin.

Onnistuin polttamaan sorvista moottorin, joka mainitaan netissä sen tyyppiviaksi.
Koneessa on alunperin 400W harjallinen DC-moottori. Moottorin pituus on noin 145mm ja halkaisija noin 83mm. Sen päässä on 8mm akseli, joka pyörittää hammashihnan kautta kara-akselin vaihteistoa.

Millaista moottoria suosittelette tilalle? Netissä muutamat ovat askarrelleet tilalle Turnigyn valmistamia RC-moottoreita.
Ko. RC-moottorit epäilyttävät minua sikäli, ettei niihin tarjota kunnollista datalehteä ja kaikki muu niihin liittyvä epämääräisyys.

Moottoriohjaimen olen harkinnut suunnitella ja rakentaa itse, itselleni tämän pitäisi olla helpompi osuus kunhan moottorin speksit ovat tiedossa.

Edit: Lisätään vielä, että välityksistä laskemalla vakiomoottorin pyörimisnopeus on 0-4800 RPM.

Snowfly

Pohjatietojen täydennystä:
Mitä koneella työstät? (Puu/Metalli/Muovi/Alumiini)
Alkuperäisen moottorin tyyppi ja malli?
Kuvat koneen vaihteistosta ja elektroniikasta
Kuvat mahdollisesta vanhasta moottorista

Sen verta sanon, että mikäli teet koneeseen itse uuden ohjaus elektroniikan tällöin olet suunnittelijana vastuussa myös sen toiminnasta. Hätäseis piirit yms, koska tällöin kone ei ole enään valmistajan tekemä jolloin jos jotain sattuu olet itse vastuussa. Myös vakuutusyhtiö voi mahdollisesti pestä kätensä tässä vaiheessa pois onnettomuuksista.

J1986

Hei,

Kiitos vastauksesta. Kyseessä on siis metallisorvi, jossa valurautarunko karkaistuilla johteilla. Ilmoitettu kärkiväli 300mm.
Koneistan lähinnä rakenneterästä, alumiinia, messinkiä, pronssia ja muoveja. Rosteriakin olisi tarkoitus jatkossa
koneistaa, jos onnistuu.

Nyt ei ole kameraa hollilla, mutta tämän näköisestä koneesta on siis kysymys:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41ewTaQcamL.jpg
Koko konehan on varsinaisesti kiinalainen ISC:n tekemä.

Alkuperäinen moottori on jokin merkitön kiinalainen.
Moottoriohjurissa on vain Graetz-tyyppinen diodi/tyristori-silta verkon ja moottorin välissä (2kpl diodeja, 2kpl tyristoreja).
Alkuperäisessä DC-moottorissa on kestomagneetit seinämillä ja hiiliharjallinen ankkuri.
Moottori on saman näköinen kuin tässä linkissä myytävä ns. "päivitysmoottori", jonka teho tosin
onkin vain vaivaiset 250W:
http://www.arceurotrade.co.uk/imagecache/fd3b8c86-3f03-48fd-aa1a-a1d301128291_320x170.jpg

Vaihteisto sijaitsee valurautaisen kotelon sisällä, joten en ala sitä tähän hätään purkamaan pelkkää kuvien ottoa varten.
Olen aiemmin tehnyt sorviin täyden remontin, jossa sorvi oli täysin purettuna.

Välitykset:
-Moottorin päässä olevassa hammashihnan pinjonissa on 17 uraa hammashinalle.
-Hammashihna menee aukon kautta vaihteiston sisään, jossa on 31 urainen hihnapyörä.
-Vaihteiston sisällä on kaksivaihteinen vaihteisto, joka toimii vivulla hammaspyöriä siirtämällä.
-1. Vaihteen välitys on 12/29 (Ilmoitetut pyörimisnopeudet 0-1100RPM)
-2. Vaihteen välitys on 20/21 (Ilmoitetut pyörimisnopeudet 0-2500RPM)
Vaihteiston hammaspyörät ovat POMia ja laakerit standardikokoisia vierintälaakereita.

Koneeseen myydään nykyisin myös metallisia hammaspyöriä ja parempia laakereita, nekin olen ajatellut hankkia ja vaihtaa myöhemmin. Syöttöruuvin hammaspyörät ovat valmistettu osa metallista, osa POM:ista. Niitäkin myydään nykyisin metallisina.

J1986

#3
Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 18.12.15 - klo:19:59
Sen verta sanon, että mikäli teet koneeseen itse uuden ohjaus elektroniikan tällöin olet suunnittelijana vastuussa myös sen toiminnasta. Hätäseis piirit yms, koska tällöin kone ei ole enään valmistajan tekemä jolloin jos jotain sattuu olet itse vastuussa. Myös vakuutusyhtiö voi mahdollisesti pestä kätensä tässä vaiheessa pois onnettomuuksista.
Kiitos myös tästä neuvosta. Olen 20 vuotta harrastuksena suunnitellut ja valmistanut elektroniikkalaitteita, teen työkseni vaatimusten mukaisia sähkölaitteita ja osallistun myös osittain niiden suunnitteluun. Olen käynyt yliopistolla ja työnantajan puolesta sähköturvallisuuskurssit. Yliopistolla olen käynyt myös kurssit laitteiden standardien mukaisesta suunnittelusta. SFS 6002 kortti löytyy ja ehkä vuoden parin päästä sähköpätevyydetkin. Lisäksi olen käynyt TUKESin järjestämän valmistajille ja myyjille suunnatun koulutustilaisuuden sähkölaitteiden vaatimustenmukaisuuden varmistamisesta ja markkinoillesaattamisesta. Yhtään sähkömoottoriohjainta en ole vielä tähän mennessä suunnitellut taikka rakentanut (korjannut muutaman kylläkin), eikä sähkömoottorit muuten ole vielä kovin tuttuja muutamia tiettyjä malleja lukuunottamatta :)

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: J1986 - 19.12.15 - klo:10:04
Hei,

Kiitos vastauksesta. Kyseessä on siis metallisorvi, jossa valurautarunko karkaistuilla johteilla. Ilmoitettu kärkiväli 300mm.
Koneistan lähinnä rakenneterästä, alumiinia, messinkiä, pronssia ja muoveja. Rosteriakin olisi tarkoitus jatkossa
koneistaa, jos onnistuu.

Nyt ei ole kameraa hollilla, mutta tämän näköisestä koneesta on siis kysymys:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41ewTaQcamL.jpg
Koko konehan on varsinaisesti kiinalainen ISC:n tekemä.

Alkuperäinen moottori on jokin merkitön kiinalainen.
Moottoriohjurissa on vain Graetz-tyyppinen diodi/tyristori-silta verkon ja moottorin välissä (2kpl diodeja, 2kpl tyristoreja).
Alkuperäisessä DC-moottorissa on kestomagneetit seinämillä ja hiiliharjallinen ankkuri.
Moottori on saman näköinen kuin tässä linkissä myytävä ns. "päivitysmoottori", jonka teho tosin
onkin vain vaivaiset 250W:
http://www.arceurotrade.co.uk/imagecache/fd3b8c86-3f03-48fd-aa1a-a1d301128291_320x170.jpg

Vaihteisto sijaitsee valurautaisen kotelon sisällä, joten en ala sitä tähän hätään purkamaan pelkkää kuvien ottoa varten.
Olen aiemmin tehnyt sorviin täyden remontin, jossa sorvi oli täysin purettuna.

Välitykset:
-Moottorin päässä olevassa hammashihnan pinjonissa on 17 uraa hammashinalle.
-Hammashihna menee aukon kautta vaihteiston sisään, jossa on 31 urainen hihnapyörä.
-Vaihteiston sisällä on kaksivaihteinen vaihteisto, joka toimii vivulla hammaspyöriä siirtämällä.
-1. Vaihteen välitys on 12/29 (Ilmoitetut pyörimisnopeudet 0-1100RPM)
-2. Vaihteen välitys on 20/21 (Ilmoitetut pyörimisnopeudet 0-2500RPM)
Vaihteiston hammaspyörät ovat POMia ja laakerit standardikokoisia vierintälaakereita.

Koneeseen myydään nykyisin myös metallisia hammaspyöriä ja parempia laakereita, nekin olen ajatellut hankkia ja vaihtaa myöhemmin. Syöttöruuvin hammaspyörät ovat valmistettu osa metallista, osa POM:ista. Niitäkin myydään nykyisin metallisina.

Kiitos tiedoista... hyvä että olet joskus remontoinut sen ja selvittänyt hammaspyörien materiaalit.
Nykyaikainen ratkaisu olisi laittaa kunnon moottori taajuusmuuntajan kanssa, mutta tämä ei ole ongelmatonta. Huomioi että moottorin teho on vain puoli totuutta jos katsotaan vääntökäyriä.
                - Moottorin sovitus nykyisen moottorin paikalle kerta moottori voi olla erinkokoisella akselilla yms. eli joutuu sovitteita sorvaileen tai osteleen.
                - Uudessa moottorissa on useamminkin enemmän vääntöä entä vanhassa, jolloin jos menet ottamaan liian isoa lastua niin ensimmäinen paikka mikä pettää tulee olemaan tuo vaihteisto.
Käytettyjä taajuusmuuntajia liikkuu monesti eri myyntipalstoilla toinen vaihtoehto on tämän tyylinen http://www.ebay.co.uk/itm/Ship-From-EU-Free-Tax-Variable-Frequency-Drive-VFD-Inverter-2-2KW-3HP-220VAC-/291484086407?hash=item43ddce3087:g:mdYAAOSwzrxUw1m~
Ebay:ssä pari myyjää lähettää nuita euroopasta. Yleisin ongelma ulkomailla tilattavista taajuusmuuntajista on se että ovat ottaneet osumaa kuljetuksen aikana, jonka myötä ovat DOA.

J1986

Tarkoitus olisi juurikin hankkia parempi ja ehkä tehokkaampi moottori, tehdä vielä tämän talven ja ehkä kevään työt varovasti koneistaen ja kesällä sitten hankkia ja vaihtaa nuo metalliset rattaat ja samalla esim. SKF laakerit vaihteistoon.

Hakusessa on nimenomaan moottori ja sille toimittaja, joka mielellään sopisi alkuperäisen tilalle.
Kovin paljoa ilmoittamiani mittoja suurempi moottori ei koneeseen mahdu alkuperäiselle paikalle.

Porukat on maailmalla rakennellut ulkopuolisia moottoreitakin näihin, mutta tähän hätään tällainen ei ole minulle mahdollista pienten tilojen takia. Koko kone pitäisi silloin päästä pulttaamaan pöytään. Tällä hetkellä koneessa on tuo kuvassa näkyvä peltikaukalo, jonka alla kumitassut. Koneen voi nostaa aina töitä tehdessä pöydälle, muuten se on pöydän alla lattialla. Ei ole tokikaan kovin optimi ratkaisu koneistustarkkuuden osalta, mutta valmistaja on tarkoittanut konetta käytettävän myös tällä tavalla.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: J1986 - 19.12.15 - klo:10:38
Tarkoitus olisi juurikin hankkia parempi ja ehkä tehokkaampi moottori, tehdä vielä tämän talven ja ehkä kevään työt varovasti koneistaen ja kesällä sitten hankkia ja vaihtaa nuo metalliset rattaat ja samalla esim. SKF laakerit vaihteistoon.

Hakusessa on nimenomaan moottori ja sille toimittaja, joka mielellään sopisi alkuperäisen tilalle.
Kovin paljoa ilmoittamiani mittoja suurempi moottori ei koneeseen mahdu alkuperäiselle paikalle.

Porukat on maailmalla rakennellut ulkopuolisia moottoreitakin näihin, mutta tähän hätään tällainen ei ole minulle mahdollista pienten tilojen takia. Koko kone pitäisi silloin päästä pulttaamaan pöytään. Tällä hetkellä koneessa on tuo kuvassa näkyvä peltikaukalo, jonka alla kumitassut. Koneen voi nostaa aina töitä tehdessä pöydälle, muuten se on pöydän alla lattialla. Ei ole tokikaan kovin optimi ratkaisu koneistustarkkuuden osalta, mutta valmistaja on tarkoittanut konetta käytettävän myös tällä tavalla.
Onko moottorissa hammasratas kiilalla vai lukiteruuvilla vai taperlock?

J1986

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 19.12.15 - klo:10:43
Onko moottorissa hammasratas kiilalla vai lukiteruuvilla vai taperlock?
Tarkalleen ottaen moottorin akseli on 8mm ja siinä on kiilaura neliskanttiselle kiilalle. Moottorista veto vaihteistoon on siis POM-pyörillä ja hammashihnalla. POM-pyörässä on vain valettu knööli, joka käy moottorin kiilauraan. Aika heppoinen ratkaisu. Hammashihnapyöriäkin voisi etsiä esim. Würthiltä, Etralta tai Moveteciltä metallisina.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: J1986 - 19.12.15 - klo:11:14
Tarkalleen ottaen moottorin akseli on 8mm ja siinä on kiilaura neliskanttiselle kiilalle. Moottorista veto vaihteistoon on siis POM-pyörillä ja hammashihnalla. POM-pyörässä on vain valettu knööli, joka käy moottorin kiilauraan. Aika heppoinen ratkaisu. Hammashihnapyöriäkin voisi etsiä esim. Würthiltä, Etralta tai Moveteciltä metallisina.
Mietin sitä että jos haluat vanhoihin kiinnikeisiin yms moottorin, niin yksi vaihtoehto on tuollainen normi spindle jotka kiertävät sen 12000 rpm tai 24000 rpm => vaihteiston välitys uusiksi (Nopeus=>Väännöksi) ja sitten taajuusmuuntajalla kierrosten säätö.
Niissä on yleensä käytössä tuo er-holkki pidin, mutta joissain malleissa se on poistettavissa nätisti esim. http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-400W-Spindle-Motor-ER11-Mach3-PWM-speed-controller-Mount-engraving-set-/111790351000?hash=item1a07396298:g:U~EAAOSwT6pVxVxR

viilari

Mulla oli aikoinaan tämmöinen sorvi:  http://www.lathes.co.uk/unimat/page4.html
Sain sen ilman moottoria ja moottoriksi laitoin sähköporakoneen.Eli pulttasin sorvin kiinni laudanpätkään johon pulttasin sorvin karan puolelle  porakoneen kiinnityskaulaan käyvan kiinnitimen.Kun porakoneen kiinnitti paikoilleen,niin poraistukkaan kiristetty 6-kolo ruuvauskärki välitti voiman karan takana olevaan kuusiokoloruuviin.Halpa ja toimiva ratkaisu.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk