Myös korttimaksu toimii

Ja vielä Home-kytkimistä

Aloittaja Jori_N, 06.06.11 - klo:18:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jori_N

Taas on hieman rakenneltu ja jopa päästy hieman testaamaan ohjauskomponentteja, mutta nyt täytyisi asentaa Home-kytkimet, mutta kaipaisin hieman vinkkejä niiden valintaan ja muutenkin tietoja ko. kytkimistä. Näiden avullahan kone löytää kotiaseman. Joka käsittääkseni määrätään kaikkien liikkeiden puoliväliin vai kannattaako määrätä liikkeiden päähän, onko edes mahdollista määrätä liikkeen keskelle? Tämä seikka aiheuttaa eniten ihmetystä. Sillä jos asema tulee keskelle niin miten kytkin voi toimia molemmista suunnista lähestyttäessä, jonkinlainen rullakytkin ilmeisesti?

-JN-

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Jori_N - 06.06.11 - klo:18:42
Taas on hieman rakenneltu ja jopa päästy hieman testaamaan ohjauskomponentteja, mutta nyt täytyisi asentaa Home-kytkimet, mutta kaipaisin hieman vinkkejä niiden valintaan ja muutenkin tietoja ko. kytkimistä. Näiden avullahan kone löytää kotiaseman. Joka käsittääkseni määrätään kaikkien liikkeiden puoliväliin vai kannattaako määrätä liikkeiden päähän, onko edes mahdollista määrätä liikkeen keskelle? Tämä seikka aiheuttaa eniten ihmetystä. Sillä jos asema tulee keskelle niin miten kytkin voi toimia molemmista suunnista lähestyttäessä, jonkinlainen rullakytkin ilmeisesti?

-JN-
Mitä minä aikanaan noita suunnittelin niin kotikytkin laitettiin kohtaan jossa aseman sopi olla nimellisesti 0. Eihän tuolla muuta väliä ole kuin että se asettaa akselin koordinaattiin tunnetun arvon, joko nollan tai jonkun muun arvon halutussa kohdassa. En keksi mitään syytä miksi kotikytkimen pitäisi välttämättä olla liikealueen keskellä, pikemminkin toisessa laidassa juuri ennen päätyrajakytkintä.
Niissä kustom-FMS-vehkeissä mitä itse suunnittelin niin laitoin kotirajan toimimaan niin, että hitaalla liikkeellä ajettiin kunnes kotiraja ilmaisi, sitten jatkettiin ohi kunnes ilmaisu päättyi. Tästä takaisinpäin ja uudestaan ilmaisusta aseman nollaus ihan rautakeskeytyksellä. Tuolla saatiin nollaussekvenssi hyvin vakioksi niin että asema tuli nollattua luotettavasti liikeanturin yhden inkrementin sisään.
Tuolloin käytettiin optisia haarukoita mutta toimii tuo mekaanisellakin kytkimellä melkein yhtä hyvin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

eemeli

Hep.

Itellä olis pian ajankohtanen toi kotirajojen laittelu.

Joku esimerkki siitä, millanen optinen kytkin on tarkkuus/hinta suhteeltaan sopiva, ja onko sellaisen käyttämisessä jotakin kommervenkkejä, olisi kovasti avuksi omaa kyhäelmää kehitellessä.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 06.06.11 - klo:22:29
Hep.

Itellä olis pian ajankohtanen toi kotirajojen laittelu.

Joku esimerkki siitä, millanen optinen kytkin on tarkkuus/hinta suhteeltaan sopiva, ja onko sellaisen käyttämisessä jotakin kommervenkkejä, olisi kovasti avuksi omaa kyhäelmää kehitellessä.

-eemeli-
Komponenttina optohaarukka on tuollainen:
http://fi.mouser.com/Optoelectronics/Photointerruptors/_/N-6x5jo/
Ei ole hinnan kiroissa, mutta vaatinee vähän vaivaa koteloinnin ja kytkennän sovittamisen kanssa. Tarkkuuden puolesta nuo ovat kaikki enempi vähempi samanarvoisia, välistä menevä lätkä kyllä toistaa signaalin luotettavasti samassa kohdassa.
Siis noissa on järjestään toisessa haarassa ledi ja toisessa joko fotodiodi tai -transistori. Ledille tarvitaan syöttöjännitteen mukaan sopiva etuvastus ja lähetinpuoli on sillä kunnossa. Fotodiodin katodi / trankun emitteri kytketään maihin ja anodista / kollektorista vastus syöttöjännitteeseen. Signaalin saa ulos tämän vastuksen ja optokomponentin välistä. Kun haarukkaan tulee näköeste, menee optokomponenti johtamattomaksi ja signaali nousee syöttöjännitteeseen. Esteen poistuessa opto johtaa ja vetää vastuksen alapään ja siis lähtösignaalin maatasoon. Tarvitaan tarpeeksi iso vastus ilmaisimen puolelle, että optokomponentin johtavuus riittää, etenkin jos ilmaisimena on fotodiodi jonka "vahvistus" on matalampi. Itse valitsisin haarukan jossa ilmaisimena on fototransistori tai jopa fotodarlington.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

eemeli

Hep.

Mitä mallinumeroa suositellaan? Kuuntelen mielelläni itseäni osaavampien neuvoja ;-)

Kotelointien ym. rakentelu kyllä onnistuupi.

Onko optinen parempi, yhtä hyvä vai huonompi ratkaisu kuin edulliset mekaaniset rajakytkimet? Huippuhyviin kalliisiin ei taida just nyt budjetti venyä...

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Kremmen

Kun kotiasemaraja ei yleensä ole turvalaite niin itse olen suosinut yksinkertaista optista ratkaisua. Se ei kulu käytössä eikä siinä ole mitään mekaanista hajoamassa. Kyllä se toiminnaltaan vetää vertoja mekaaniselle ja on ehkä jopa parempikin (ei kosketinvärähtelyä tms). Kotelointi törkyä yms vastaan ei ole yhtä helppoa kuin mekaanisella, mutta oikein suunniteltuna ei liene ongelma.
Nimenomaisen komponentin valintaan pitäisi ensin tietää vähän mihin ohjaussysteemiin se liitetään. Lähinnä signaalitasojen miettimistä varten. Vaikka taitavat nuo useimmat venyä yleisimpiin käytössä oleviin tulosignaalitasoihin. Valmistajista ja malleista minä olen jo pihalla, vuosia on vierinyt siitä kun noita palkan edestä tuli mietittyä. Silloin joskus luotettiin Heidenhainiin, Littoniin, Monsantoon, Honeywelliin ja Hewlett-Packardiin. Kaipa joitakin noita löytyy edelleenkin. Ja kyllä tuon toimimaan saa millä vaan asiallisella komponentilla, oli merkki ja malli nyt mikä vaan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Hiekkaranta_92

Itse olen suunnitellut käytää induktiivisia antureita, jos nyt saan projektin joskus edes aloitetuksi kunnolla. Onko joku syy miksei moisia ei ole näkynyt näissä DIY laitteissa?

Kremmen

Induktiivisen anturin toistavuus ei välttämättä kaikkiin tarkoituksiin riitä.
Riippuu kai pitkälti induktorin taajuudesta ja kotiasemaan ajon nopeudesta, haittaako ilmaisun vaihe-ero liikaa. Mutta jos pyritään alle satkun tarkkuudella kotiasemaan, ja miksei pyrittäisi, niin itse en laittaisi induktiivista anturia. Kokemusta aiheesta tosin ei ole, joten voihan tuo toimia hyvinkin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jori_N

Kiitos taas vastauksista tämä helpotti hommaa kummasti! Nyt täytyy vain ruveta tilaamaan kytkimet, kunhan on tutustunut tarjontaan hieman tarkemmin.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk