Myös korttimaksu toimii

Servo karamoottorina

Aloittaja Jonne, 17.10.08 - klo:11:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jonne

Kun luovuin tuosta Nakamura projektistani, tuli mieleen että hyödyntäisin
siitä servon Bridgeport jyrsinkoneeni karamoottoriksi. Sillä saisi kivasti
karanpaikotuksen kierteytystä varten, ja karateho pysyisi samana.
Fanucin sorveissa on ollut tasavirtamoottoreita karamoottoreina, mutta
niissä on ollut säätyvä kenttä.

Onko idea ihan huono ja mitä ongelmia kierroksilla laskevan vääntömomentin lisäksi (mahd. välitys?)?
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

porepe

Ei kai siinä mitään. Onhan pienemmissä koneissa käytetty vaikka kuinka servoja karamoottoreina, niin miksei sitten isommassakin.
Ja eiköhän siinä fanukissa riitä vääntöä ja voimaa niin paljon kuin tuollaisen työkalu jyrsimen rungon sietokykyin on.

En mä ainakaan töissä viitti pikkusta bridgeporttia kiusata isolla kissalla, vaan menen sovinnolla tampellaan tai cincinmattiin.

jos mulla olis noita servoja niin laittaisin karaksi oitis tuollaiseen :)
Petri Junnila
Mynämäki

Jonne


Mietin vaan kierrosnopeusaluetta: 1500 rpm @ 92 V.
Mulla on alkuperäinen 120 V:n muuntaja joten max kierrosnopeus
jotain päälle 2000 rpm tasasuuntauksenkin jälkeen. Välityksellä saisi
tietysti lisää rundia, mutta vääntö kärsisi alakierroksilla. Harvemmin olen
kuitenkaan joutunut ajamaan mitään terää alle 500 tai yli 2500, ehkä tuo voisi
onnistua.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

porepe

Mikset jätä sitä bridgen variaattoria siihen väliin ja kierrosluku tunnistus/ encooderi suoraan karalle???
Sitten käyttää variaattoria vaihdelaatikkona karkealle ja antaa ohjelmiston hoitaa kierrosluvun hienosäätö, rasitus korjaukset ja feedraten säätö karan eikä servon nopeuden mukaan.
Petri Junnila
Mynämäki

Jonne

#4
Kyllä siitä variaattorista on päästävä eroon, aivan hirveä melutoosa.
Kun laittaa 200 rundia karalle, niin kuoleetkin herää...

LainaaSitten käyttää variaattoria vaihdelaatikkona karkealle ja antaa ohjelmiston hoitaa kierrosluvun hienosäätö, rasitus korjaukset ja feedraten säätö karan eikä servon nopeuden mukaan.

Sittenhän on oikeaastan sama käytänkö nykyistä systeemiä ( tajari & originaali 3-vaihe moottori )
Ongelma on tuossa systeemissä että karan nopeuden säätö on aivan karkea, ja pienillä
kierroksilla rundit vaeltaa. Suunnanvaihtokin on aivan liian hidas kierteyttämiseen, kun moottori
ei jarruta.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

porepe

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 18.10.08 - klo:13:12
Kyllä siitä variaattorista on päästävä eroon, aivan hirveä melutoosa.
Kun laittaa 200 rundia karalle, niin kuoleetkin herää...

Sittenhän on oikeaastan sama käytänkö nykyistä systeemiä ( tajari & originaali 3-vaihe moottori )
Ongelma on tuossa systeemissä että karan nopeuden säätö on aivan karkea, ja pienillä
kierroksilla rundit vaeltaa. Suunnanvaihtokin on aivan liian hidas kierteyttämiseen, kun moottori
ei jarruta.


Jaa??? enpä ole meidän britgeä joutunut juurikaan alle 500rpm ajamaan joten en tiedä metelistäkään.
Eikäs tuossa sun taajuusmuuntimessa ole säädettävää dc jarrua???

Voit sä tietty sen servon laittaa siihen ilman variaattoriakin, mutta mielestäni kannattaisi miettiä saako siihen jotenkin järkevästi ja kohtuullisella vaivalla tehtyä edes kaksi nopeutta joista toinen vaikka tuplais ja toinen puolittais servon nopeuden jolloin sais vääntö- ja kierrosalueen huomattavasti paremmaksi. Mach:sta en tiedä, mutta EMC ainakin ymmärtää suoraan karavaihteistoa (ainakin 2 nopeutta), kunhan sille kertoo välitys-suhteet, joten vaihteet voisi hoitaa ohjelmallisestikkin. Itse miettisin jossakin kohtaa moottoripyörän vaihteiston käyttämistä karassa, kun osat ovat suht pieniä,kevyitä ja niitä on pari nurkissa. Tietty vaihteiston kuoret joutuu tekemään ja koneistelemaan aika paljon mutta mitä sitä ei harrastuksen nimissä tekisi :)   
Petri Junnila
Mynämäki

Jonne


Sori, se oli 2000 rpm, ei 200... Isoilla kierroksila variaattori pitää aivan järkyttävää meteliä
ja pienillä hakkaa kara-akselin pooria (mahdollisesti taajuusmuuntajsta johtuen?).

Eipä ole tuossa tajarissa jarrua (Vacon 11 Kw, tyyppi ei nyt muista).
Kyllä siitä Mac3:sta löytyy välityssuhteet (Bridgeportissa on muuten pienempi (1:8)
välityssuhde "väärinpäin" pyörimissuunnaltaan), mutta tuo Mach repii hermoja, joten ei
ihan hirmuisesti kiinnosta alkaa tuota virittämään. Taidan vaihtaa EMC2:een lähiaikoina...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

porepe

Joo mä tiedän että bridgessä toinen alue pyörii toisin päin. meillä yks kesäpoika pisti kokeeksi kait nopealle puolelle( hän ei tiennyt), jolloin terä tietty pyöri väärinpäin ja 3palainen 40mm pidin suli vituiksi kappaleen kylkeen( pakkaa leikkaamaan huonosti takapuolelta) :)

Suosittelen tuota EMC:n kakkosta todella lämpimästi. vaatii perehtymistä Mach:ia enemmän, mutta kun saa asetukset kohdalleen niin murheet on ohi.
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Moi. Olen just paraikaa jyrsimässä bridgellä. Piti oikein testata tuota 3000 kierroksille asti. Aloittaa pienen rakutuksen 2200 jälkeen, mutta ei se mitään pahaa ääntä pidä, eikä kierrokset vaella ainakaan 200rpm:llä aarporatessa. Mahtaakohan sulla olla variaattorin hihnassa, voitelussa tai laakeroinnissa jotakin vika vikaa??? Tää kone on 2hp bridgeport series I .
Petri Junnila
Mynämäki

Jonne


Se on erillaisella päällä:



Voi siinä ollakin jotain tasapaino ongelmaa (kiilaura murtunut moottorin akselilta,
uusi ura jyrsitty vastapuolelle). Mutta ei tuollaisen rakenteen kaikukoppineen voikkaan
olettaa olevan kovin hiljainen...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk