Myös korttimaksu toimii

Apua vianetsintään ? - pikkujyrsin polttaa sulaketta

Aloittaja Seppo K, 06.05.12 - klo:19:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

#15
Tavallisessa 1-vaihesillassa - olipa diodi- tai tyristorisilta - virta kulkee aina kahden kiven läpi; 1 ylähaaran ja 1 alahaaran kiven kautta. Nyt on ihan mahdotonta ennustaa mikä/mitkä ovat palaneet. Oikein huonossa tapauksessa ne on kaikki sökönä, parhaassa tapauksessa vain 1. Mutta arvaako noihin loppuihinkaan enää luottaa kun ei tiedä miten kovaa osumaa ne on saaneet ja kuinka valmiita leviämään heti seuraavaksi...

Minusta DK:lla oli useita sopivia mutta who cares, tuo mainitsemasi on yksi niistä joten koeta sitä.

Nuo 5x20 lasiputket ei minusta ole ultranopeita. En ole koettanut niistä löytääkään joten voi sellaisia olla, mutta seteli vetoa, että kiinalaisten alkuperäinen ei ollut sellainen. Jos ei tuo olisi niin v-mäinen tilanne niin naurattaisi kun ajattelee, että johdonsuoja on lauennut ennenkuin sulake on palanut  ??? Tärkeämpää kuin se millä nimellä sulaketta mainostetaan, on nähdä sen sulamiskäyrä ja parhaassa tapauksessa virtaintegraali, joka kuvastaa sulakkeen palamiseen vaadittavaa energiaa. Sulakkeilla jotka kestävät 10-kertaista ylivirtaa luokkaa sekunnin, ei ole mitään mahdollisuutta katkaista piiriä ennenkuin puolijohteet ovat jo vainajia. Tämä on juuri se syy miksi puolijohteiden suojaaminen sulakkeilla on pirun hankalaa ja arvokasta puuhaa.

Muok: niin se linkkaamani Siban 10A ultra rapid sulake esim kärähtää 50 A virralla noin 2-3 millisekunnissa mikä todennäköisesti ehtii pelastaa puolijohteen kun jännitehäviö ja sitä kauttaa energia purkautuu sulakkeen sisällä valokaaressa puolijakson nollakohtaan asti.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Ville Vaho

Ohjaimessa on säätöjä joiden kanssa saa olla tarkkana, erityisesti jumiutumisia varten...

Eli kierrosluku potikkaa ruuvatessa nopeasti moottorin ei varmaan tarvi ryntiä kovin nopeasti tavoitteeseen, iskee kovasti kipinää jos on liian tiukalle säädetty, luulen että pienemmällä kiihtyvyydellä saadaan pidempi käyttöikä..?

Toiset kaks ruuvattavaa kohdetta liittyy siihen mitä tapahtuu kun kierrokset laskee, toista ruuvia vääntämällä liian pieneksi moottori pysähtyy vastuksen lisääntyessä, eli ei riko paikkoja jos jämppää. toisesta ruuvista ruuvaamalla ilmeisesti annettavan virran raakuus rajoittuu, eli ei potki niin kovasti kun hyytyy. Pistin karan pyörimään sataa ja kintaalla kiinni poraistukasta, kierrosten hyytyessä "pehmeästi lisää voimaa" oli hyvä omaan makuun. Säädöt ei olleet kovin mukavat alunperin, tahtoi antaa liikaa kierroksia liian kiukkuisesti (poranterä olisi varmasti katkennut)

Palataan astialle kun kortti kärventyy.  :P

Omasta moottorista tarvi kääntää hiiliä eri asentoon että kipinöinti vähentyi kierroksilla, en tiedä oliko sillä lopuiksi mitään merkitystä, mutta moottorin pyöriessä kokeilin "parhaan" kohdan. Kipinöinti ei ollut normaalia pientä, moottori oli melkein uusi.

Lisäksi toisesta moottorista oli johto irti hiilestä, millä sen sais takasin vai saako millään?? hiilet on mitoiltaan kun uudet, mutta toisesta hiilestä oli johto irronnut ajossa, toinen lähti kun vähän runkkaili ees taas...
-vilderi

Kremmen

No hyvä että siellä on sentään jotain säätöä. Niillähän voi pelastaa tilannetta ainakin joltain osin. Vähänm vaan arveluttaa onko niistä apua äkkijumiin jos tasojyrsimen hammas osuu kovaan ja liike katkeaa kuin seinään... No, ehkä semmoista vaan pitää välttää.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Seppo K

Suuret Kiitokset   Kremmen & kumppanit --

komponentit tuli tänään Jenkkilästä ja heitin ne jo paikalleen, ja niinhän siinä kävi kuten viisaammat osasi hyvin ennustaa: ei koneessa mitään muuta vikaa ollut kuin nuo tyristorit ja/tai diodit.
=> Kone pelittää taas, eikä korjaukselle tullut hintaa kuin jotain 15 eskoo.

Kiitos.

Heitin nyt aluksi paikalleen samanlaiset komponentit mitä siinä alkuaankin oli, mutta tilasin myös Kremmenin ehdottamat hieman tehokkaammat. Pistin siksi alkuperäisillä arvoilla olevat, että halusin nähdä ensin onko jokin muu koneessa vialla. Muttei näköjään ollut. Moottorikin toimii hyvin.

Sen huomasin kokeillessa että moottori pyörii toiseen suuntaan samalla potikan asennolla n. tuplakierroksilla kuin mitä toiseen. En tiedä oliko sama ilmiö alkuaankin, sillä tuota ei tullut kokeiltua.
Mistä tämä ilmiö johtuu?

Ei tuo ilmiö ole käytössä mikään ongelma, jos se on normaalia, mutta olisi hyvä tietää mistä se johtuu.
Moottorin äänessä huomaan pienen eron toiseen suuntaan hitaasti pyöriessään. Pitää varmaan tarkistaa onko hiilet kunnolla paikallaan, sillä käytin niitä ulkona vikaa aluksi ihmetellessä. Olisiko ne tuolloin kääntyneet 180 astetta - jompikumpi tai molemmat.


Kiitos vielä kerran.

On tämä hieno paikka saada apua - ja sitä täällä auliisti jaetaankin.
Seppo Köngäs

Kremmen

Joo eipä kestä, annetaan hyvän kiertää vaan.

Siitä moottorin pyörimisestä. Helppo nakki on mitata koneen napajännite sen pyöriessä eri suuntiin. Oletettavasti ja jos siinä on vähänkään potkua (en muista kirjoititko sen tehosta aikaisemmin) niin napajännite eroaa eri suuntiin pyöriessä. Muussa tapauksesa kone pistää kovin hanttiin toiseen suuntaan.
Jos napajännite eroaa niin se meinaa sitä, että ohjaimesta lähtee eri jännite. Mistä se taas puolestaan johtuu on hankalampi vastata suoralta kädeltä. Kun näkisi piirikaavion niin siitähän se varmaan selviäisi, mutta tuskinpa tuota on käytettävissä. Ei siellä kortilla sattuisi olemaan mitään balanssipotikkaa tms? :)
Miten muuten suunta vaihdetaan? onko siinä joku suuntakytkin ja potikka 0 - täysiä vai onko potikka itse -täysiä ... +täysiä eli kaksisuuntainen ja nolla keskellä? Meinaan että josko itse nopeuden ohjejännite olisi jo erilainen eri suuntiin.
Vielä tulee mieleen että olisiko ohjekirjassa tai mikä siinä mukana nyt tulikin, niin jotain vinkkiä mistä pääsisi eteenpäin?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

eemeli

Hep.

Enemmän ku pikkase noff-topic...

Löytyykös noita - ... 0 ... + -tyyppisiä potikoita helpolla valmiina jostakin? Eduksi olis, jos keskiasento olis jollakin naksulla tms valmiiksi osoitettu.

Pikkasen pukkaa paperiduunia, mutta oli pakko kysästä...


-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

mpr

Lainaus käyttäjältä: Seppo K - 10.05.12 - klo:22:05
Sen huomasin kokeillessa että moottori pyörii toiseen suuntaan samalla potikan asennolla n. tuplakierroksilla kuin mitä toiseen. En tiedä oliko sama ilmiö alkuaankin, sillä tuota ei tullut kokeiltua.
Mistä tämä ilmiö johtuu?

Tuo takaperin nopeammin pyöriminen saattaa olla ominaisuus eikä vika.
Ainakin kierteytyksessä tuo on erinomainen ominaisuus, hitaasti sisään ja nopeesti ulos :D

Kremmen

Niin mutta pyöriikö se tosiaan nopeammin takaperin vai etuperin? En huomannut että sitä olisi ollut mainintaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 10.05.12 - klo:22:25
Hep.

Enemmän ku pikkase noff-topic...

Löytyykös noita - ... 0 ... + -tyyppisiä potikoita helpolla valmiina jostakin? Eduksi olis, jos keskiasento olis jollakin naksulla tms valmiiksi osoitettu.

Pikkasen pukkaa paperiduunia, mutta oli pakko kysästä...


-eemeli-
Siis jokinen potikka on automaattisesti tuollainen jos päihin syöttää + ja - jännitteet. Silloin keskiasennossa liu'ulta saatava jännite on 0 V. Noita keskiasennossa naksahtavia on kai lähinnä audiokäytössä balanssipotikoina, mutta en pikahaulla löytänyt yhtään.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Seppo K

Eteenpäin pyörii hitaammin, ja se voi tosiaan olla etu joissakin tehtävissä. Siksi tuo ei sinänsä haittaa.

Suunnanvaihto on vaihtokytkimellä:  R - 0 - F, jossa tosin merkinnät on juuri päinvastoin kuin mitä itse terä pyörii, mutta sepä ei taas haittaa mitään.
Erikseen on sitten potikka: 0 - max.
Eipä tuota oikein muuten voisikaan sanoa niin tarkasti että "samalla asennolla" eri kierrosmäärä, mutta kun tuo suunnanvaihto on erillisellä kytkimellä, eikä silloin potikkaan tarvi koskea.

En ole tutkinut onko joku keskikohdan asetuspotikka.  Sen huomasin että säätöpotikoita oli yhteensä 5 kpl, ja kortilla oli vielä ainakin osittan ihan ymmärrettävät merkinnät kuten "min" ja "max".  En kuitenkaan noita huomannut tässä vaiheessa tutkailla kun olin tyytyväinen kun moottori heräsi eloon.

En muista oliko tuosta mitään piirikaaviota, mutta tuskinpa sentään. Hyvä että tuossa on sentään komponenttien tyypit näkyvissä, kun näyttää joissakin olevan nekin hiottu pois. Saattaapi olla että jossain WEB:n syövereistä tuon noparin kuvajainen löytyisikin, sillä onhan noita samanlaisia klooneja monelta toimittajalta.
Seppo Köngäs

jyrki.j.koivisto

#25
Omakin vermes pyöri silloin aikanaan nopsampaa tahtia, oletin sen johtuvan syystä että vaihdoin triakin tilalle, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan sitten ollut(?). Olisiko komponentilla ja komponentilla eroa? Alkuperäiset ei ilmeisesti ole sieltä laadukkaammasta päästä.

Moottorin pyörimisnopeuteen vaikuttaa missä asennossa hiilet on suhteessa magneetteihin, kovin paljoa sitä ei ainakaan omassa moottorissa voinut säätää.

http://www.riemurasia.net/sarjakuvat/fingerpori/fpf529.png

Kremmen

Okei, tuo nopeuden vaihtelu taitaa jäädä salaisuudeksi, ja jos ei se haittaa niin mitäs sitä sitten korjaamaankaan.

Sen voi vielä todeta, että tasurin tyristorien ja diodien vaihdolla ei varmuudella ole vaikutusta tuohon nopeuteen. Tyristorin liipaisuhetki päätetään siellä ohjaimen puolella ja kun se pulssi sieltä tulee niin tyristori menee johtavaksi. Sen jälkeen enää mikään vaikuta vaan lopputulosta voi ainoastaan seurata katseella puolijakson päättymiseen asti. Eli ne uudet komponenti ei esimerkiksi "johda paremmin" tms.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

Täsmälleen samat ongelmat vaivasi Optimum BF20 jyrsinkonetta. Pelas puolivuotta, sitten kerran rääkäs kiekat tappiin ja sen jälkeen mykkä koko keksintö. Uusi ohjainkortti ja moottori tuli takuisiin, mutta uudessa setissä juuri ominaisuutena tuo että pyörii vastapäivään hitaammin. Tuolloin tuomittiin kortin suunnitteluviaksi ja uudemman sukupolven koneisiin kuulemma kortti + moottori oli vaihtunu. Aikaa tapahtuneesta varmaan 5 vuotta. Ilmeisimmin vika oli laajempi ja sattui juuri tuon revisiojupakan alkupäähän kun kortin ja moottorin odottelu kesti kuukausia.

Originaali kortilla oli aika sähäkkä kierrosnopeuden korjaus, eli kun voiman tarve kasvoi niin kortti lisäs löylyä aika rajusti jotta kierosnopeus pysyisi. Suorastaan yliampuva. Oma kortti ei hajonnu silti kuormituksessa vaan vapaalla pyöriessään.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

porepe

Tuo sama ohjain on kaikissa pikku kiinan koneissa olipa se sitten sorvi tai jyrsin ja valmistaja kuka tahansa. Kortteja palaa säännöllisesti. Uusissa on toinen sulake moottoripiuhojen välissä, tiedä sitten ehtiikö laueta vai ei. Olen kahden vuoden aikana toimittanut noita takuuna ainakin kymmenen korttia.

Mikäli Kremmen tai joku muu asiaan vihkiytynyt pystyy kyhäämään suojatun kortin on menekki toden näköisesti taattu. 

Ja myyntiketju kattaa koko suomen ja Ahvenanmaan...

Tuo alkuperäinen ohjain on sanalla sanoen täys vit*n pa**a....
Kortissa pitää olla kompensoinnit...

Sitten kysymys kremmenille. Miten saan vääntöä kenttäkäämittyyn harjaliseen  dc mooottoriin, jonka kentän vastus on luokkaa 500 ohm. Kyseessä on vanha bridgeport ja sen pöydän syöttö moottorit.  On
ritetty pwm säätimellä ja erillisellä kentän syötöllä etc...
Petri Junnila
Mynämäki

jyrki.j.koivisto

En nyt ala väittelemään, mutta tyristorilla ja tyristorilla on eroa vaikka kyseessä olisi laadukaskin piirinvalmistaja. Hukkaprosentit piirien valmistuksessa on nykyäänkin vielä merkittäviä, puhumattakaan Kiinalaisten kopiopiireistä joita ei välttämättä valmisteta laatu pääkriteerinä. Varmuuden piirin laadusta saisi vasta jos sen avaisi esimerkiksi typpihapolla, mutta tällöinkin mikrohitsatut johtimet katoaisi. Teoriassa tyristori on tyristori samoin kuin Lada on auto mutta on niitä Ladojakin parempia autoja riippuen siitä mitä pitää parempana.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk