Myös korttimaksu toimii

Deckel FP2A CNC-jyrsinkoneprojekti

Aloittaja Jonne, 21.02.13 - klo:23:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

senaattori


EDIT.
En oo vielä tainnu herätä, kyllähän se siellä oli..... kun vaan katsoo.....
Sorry...



Kaikki muu paitsi kaiverrus on turhaa...... :-\
Laitatko valmiista kyltistä kuvan..
Reijo Martinpoika Tuomala

porepe

No nyt tuli sitten testattua Deckeliä myös hiomakoneena.
Kivi 150mm x 40mm

Petri Junnila
Mynämäki

senaattori

Oikea monitoimikone, ainoo ongelma taitaa olla kun automaattinen voitelulaite painaa öljyä johteille ja se hiomapölyn kanssa on hiomatahnaa...
Reijo Martinpoika Tuomala

porepe

Nyt on sitten Deckel saatu siirrettyä kotitalliin ja hommat jatkuu... Tänään tuli koneisteltua osia tuohon laseriin ja paljon pitää siihen viellä lisää tehdäkkin ennekuin sen saa tulille...
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Alku infossa on sellainen virhe että ohjain ei ole 516nen vaan 528 joka on huomattavasti monipuolisempi ja jonka ominaisuuksiin kuuluu mm. CAM.  Ohjaimessa oli jokin ihme bitti pieru ja syöttöarvot olivat aivan jotakin muuta mitä pyydettiin... LNC lähetti päivityksen ja homma korjaantui... Muutamia asioita olen plc:ssä joutunut korjailemaan ja lisäilemään mutta hienosti tuo on palvellut neliakselisena... Karalle ei encooderia ole vieläkään asennettu eikä varmaan koskaan asennetakkaan kun toimii loistavasti ilmankin... Koneella on tähän mennessä tehty noin 800 traktorin rihla akselia, Tuhansia kiilauria, akselikytkimiä, satoja pyörän napojen reikäpiirejä,  rattaita, etc... Ei ole ollut tai tullut sellaista ongelmaa vastaan johon Jonne tai LNC ei olisi kyennyt antamaan apuja. Kaikenkaikkiaan kone on toiminut loistavasti...
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Melko tarkkaan 3 vuotta sitten pääsin ottamaan ensimmäiset lastut Decelillä ja kone on toiminut kaiken kaikkiaan loistavasti.... Jonnelta jäi aikoinaan sähkökaapin viimeistely kesken ja vihdoinkin sain inspiraation laittaa sen kuntoon... Samalla tuli Tamut sekä pääkaralle että 24000 rpm apukaralle. No kaikki ei mennyt ihan putkeen eli pääkaran motti suli kun ei tainnut vanhan moottorin eristysluokka riittää ja pikku ajatusvirheen takia sulatin apukarankin kun unohdin muuttaa yhden parametrin keskellä yötä :)

No uusi moottori joka on mallia 2890rpm vanhan ollessa tupla nopeuksinen. Ensiövälityksen hihnapyörät vaihdettiin päittäin ja näin saatiin vaihteisto pyörimään vanhaa hidasta nopeutta vastaavalla nopeudella. Käytössä 87Hz tamu kytkentä joten huippukierroksetkaan eivät kärsineet pahasti ja voimaa tuli lisää reilusti...  Uusi tamu tuli yllätys yllätys Jonnelta ja Hännisen varastosta löytyi 1,5Kw 24000rpm ylimääräinen kara joten jos nekin nyt sitten saisi toimimaan.... A akseli huutaa uutta hihnaa ja pitää samalla vaihtaa profiili At:sta HTD:ksi. Työkaluja ja pitimiä on tullut hommattua läjäpäin ja olen kaikenkaikkiaan edelleenkin enemmän kuin tyytyväinen Deckelin hankintaan vaikkakin Bridgeporttia on iha sillointällöin jopa hieman ikävä mutta kun en mahdu molemmat talliin niin ei voi mitään ;)
Petri Junnila
Mynämäki

JuKa

#36
Terve,

Oppirahat on maksettava 😊  Taitaa se olla niin, että vanhoissa moottoreissa ei lakkaukset kestä tuota tamun aiheuttamaa resonointia jne. Miten tuo lisäkara otetaan käyttöön, onko vain jollain klipsillä kiinni vai aina paikallaan?

Katselin eilen videoita tuosta A-akselista ja muutenkin seurasin sitä rakentamisen viestiketjua. Miksi vaihdat remmin HTD:ksi? Onko tuosta hihnan "joustamisesta" ollut vielä mitään haittaa tai huomaako sen jotenkin työstäessä, että siellä on hihna välissä?

Mä rakensin oman A-akselin aikanaan 24 / 144 hampaisten hihnapyörien välityksellä ja sitä on pyörittämässä 6,5Nm askelmoottori. En ole vielä kokeillut jyrsiä kuin muovia sen kanssa, ja siinä se on toiminut hyvin. Pitäisi kokeilla metallin jyrsimistä, mutta ei ole ollut akuuttia tarvetta, niin se on vaan jäänyt. Jarru olisi hyvä kara-akselin toisessa päässä ja sen voisi laittaa myös kevyesti jarruttamaan kun akselia käytetään jyrsimisen aikana.

porepe

Hihna ei ole tiettävästi joustavat mutta se on jostakin kumman syystä väljä... Hammas on matala enkä oikein usko että pyörät olisivat kuluneet noin paljon mutta välystä on reilusti.... Tämä ei edelleenkään ole ongelma jos työstetään keskipisteessä ja minimoidaan kääntö rasitukset mutta esim Poraus 80mm keskipisteen sivussa edes 6mm terällä aiheuttaa pyörähtämisen välyksen verran joka on luokkaa milli jo noin kaukana keskipisteestä...  Olen A akselilla tehnyt 80-100mm akselin pätkiin kartio kytkimiä etc ilman mitään ongelmaa mutta haluaisin systeemistä tarkemman ja mahdollisuuden indexoida ja jyrsiä reilusti sivussa.  Toisaalta olen miettinyt vakavasti myös koko A akselin muuttamista pyöröpöydäksi koska Deckelissä on vaakakara niin kaikki aiemmin tehdyt hommat onnistuisivat myös pyöröpöytä modessa mutta pyöröpöytä antaisi lisäksi mahdollisuuden pistää rihloja ja tehdä muutakin hauskaa...

ApuKara on kiinni erillisessä levyssä pystypään jatkona ( alkuperäinen vaakakaran tukilaakeria varten tehty paikka)
Kara on 90 asteen kulmassa Pystykaraan nähden eli se otetaan käyttöön niin että pystykara käännetään sivuun ja työnnetään taakse jolloin Apukara on Y akselilla samassa kohdassa kuin pääkara.

Käytettävä pääkara valitaan LNCn user parametrilla vaaka tai pysty koska ne pyörivät eri suuntaan ja välityksessäkin on eroa hieman.  Pistopää tai jokin muu Apukalu valitaan M34 koodilla jolloin pääkara tippuu pelistä pois ja sähkönkäyttö siirtyy 16A pistorasiaan päämoottorin sijasta. M35 vaihtaa takaisin valitulle pääkaralle. M36 vaihtaa käytön toiselle tamulle kokonaan jolla ajetaan tuota 24000rpm pikkukaraa... M37 heittää takaisin pääkaralle.

M31 laukaisee kompensointi macron joka laskee korjausarvon karanopeudelle. Koska Deckelissä on vaihteita kuin maastopyörässä niin ensin valitaan sopiva vaihde ja tämän jälkeen hienosäätöä hoitaa 5,5kw tamu.
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Koneeseen on siis tullut menneen 3 vuoden aikana Yksi servo-ohjain ja pari tamua... Jotka ovat aiheuttaneet omat painimisensa PLC logiikan kanssa. Koska kone on tehty vaihdelogiikalla niin siinä ei voi suoraan käyttää tamua pääkaralla vaan ohjainta huijataan hieman eli tamu onkin karalla 2 ja Karan 1 nopeuskomento kopioidaan karalle 2 ja sille suoritetaan useita laskutoimituksia sen mukaan mikä vaihde on valittuna. Vaihde tieto tulee 9bittisenä tietona suoraan laatikosta.
Petri Junnila
Mynämäki

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: porepe - 02.04.17 - klo:19:33
Hihna ei ole tiettävästi joustavat mutta se on jostakin kumman syystä väljä... Hammas on matala enkä oikein usko että pyörät olisivat kuluneet noin paljon mutta välystä on reilusti....
Jos oikeasti haluat hyvän hihnavedon niin sitten gatesin GT3 tai GT2 hihna oikein mitoitettuna.
Valmistajalta löytyy hyvät laskuohjeet sen mitoitukseen.
Suomessa edustus taisi olla SKS-mekaniikalla ellen väärin muista... tosin älä ylläty jos hintaa on vähäsen enemmän, kun tuo patentoitu tekniikka toistaiseksi...

porepe

#40
Pääkara kiertää vain bout 4000 mutta kara 2 on oikeasti tuo 24000 rpm kara joten kun tätä samaa analogi tietoa käytetään myös pääkaran kompensointiin on ensin laskettava korjaustieto tuolle alle 4000rpm alueelle ja sen jälkeen se kerrotaan luvulla x ja kirjoitetaan Karan 2 nopeudeksi eli esim S4000 kirjoittaa M31 koodilla Cnc ohjaimelle käskyn S2=23000 jolloin iso tamu kiskaisee reilut 90Hz ja pikkutamu liki 400Hz mutta vain isoa tamua ohjataan käyntiin paitsi jos M36 on asetettu niin samalla käskyllä iso kara tippuisi pois ja pieni lähtisi pyörimään nopeudella 23000rpm.  Turvallisuus syistä ohjaukset on kierretty tamujen kautta ristiin ja eri lähdöille on omat kontaktorinsa joiden apukärjillä on vielä varmistettu ettei useampi kara voi pyöriä samaan aikaan. Lisäksi karoille on yksi pääsyöttö kontaktori jolla varmistetaan Karan irtikytkeytyminen tilanteessa jos ohjaus kontaktori sulaa tai jumiutuu...  karalle 2 voidaan syöttää myös oma oikea nopeustieto ilman laskutoimituksia koska jos M36 on aktiivinen niin kone ei suorita vaihteen vaihtoja eikä pääkaran nopeuskompensointia vaan pyydetty S arvo siirtyy sellaisenaan Karan S2 nopeudeksi joka saa olla välillä 8-24000 jos taas M36 ei ole aktiivinen niin S arvo saa olla välillä 25-4000. Jos S arvo on jotkin muuta niin kone pysähtyy ja antaa virheilmoituksen.... Tai niin LNC ei edes suorita ohjelmaa vaan herjaa siitä jo heti syclestartia painettaessa koska ohjelma ei ole ok...
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

PLC tulkitsee käytössä olevan vaihteen ja suorittaa alustavat laskutoimitukset vaihdelaatikon osalta mutta koska PLC laskee vain kokonaislukuja niin murtoluku laskut on jätetty macron hoidettavaksi ;)
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Pienenä selvityksenä edelliseen kuvaan niin vielä viimeviikolla DECKEL siis olisi antanut S1500 pyynnöllä oikeasti 1607rpm mutta kiitos Tamun niin nyt kierrokset vastaavat aina pyyntiä... Kierrosluku mittauksen mukaan toteutunut kierrosluku oli 1499rpm ko pyynnöllä.  Lisäksi nyt koneessa on vihdoinkin toimiva spinde override 0-120%
Eli koneen käytettävyys on huomattavasti parantunut tämän moduksen myötä... Puhumattakaan kiihdytys ja jarrutus ramppien suomasta pehmeydestä :)
Petri Junnila
Mynämäki

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk