Myös korttimaksu toimii

askelmoottorit

Aloittaja jtech, 12.02.11 - klo:20:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtech

mikä ero on bi polaarisela ja uni polaarisella askelmoottorilla ja mikä ero on 4-8 johtimilla varustetuissa askelmoottoteissa tekisi mieli laittaa kiinan sorviin askel moottori syötöt ja noita motteja vaan on nurkissa

porepe

Bipolaarinen on 4 johtoinen, ja valtaosa ohjaimista on juurikin noita bipolaarisia...

Unipolaarinen on 6 tai 8 johtoinen. Unipolaarisella ohjaimella voidaan ajaa vain ja ainostaan unipolaarista stepperiä...

Unipolaarisesta stepperistä voidaan kelat kytkeä niin, että stepperin ja ohjaimen välissä käytetään 4, 5, 6 tai 8 johdinta... Eli unipolaarinen stepperi voidaan kytkeä toimimaan bipolaarisena, mutta ei päinvastoin...

Eli ohjaimeksi ehdottomasti Bipolaarinen ohjain, koska se osaa ajaa kaikkia steppereitä... Moottoreiksi taas mielummin unipolaarinen, joloin saa itse valita pistääkö kelat sarjaan, vai rinnan, eli 6 tai 8 johtinen stepperi kytktään niin, että ohjaimelle viedään vain 4 karvaa...

UNIPOLAARI ohjaimella EI VOI AJAA BIPOLAARI STEPPERIÄ.

Petri Junnila
Mynämäki

jtech

kiitos hyvästä tiedosta :)

Tapani Honkanen

Löysin tuolta historian pimennosta tämän ketjun. Minulla on suurehkoja (unipolaarisia) askelmoottoreita. Ongelma on se, että moottorista tulee kahdeksan johdinta. Seuraavat johdinparit kuuluvat samaan käämiin. Musta/musta-valko, keltainen/kelta-valko, punainen/puna-valko, oranssi/oranssi-valko.
Rohkeasti laitoin ohjaimeen (Elektromen EM-318) nuo kaksi ensimmäistä käämiä ja moottori pyöri. Kovin suurta taajuutta ei kestä.
Testauksessa käytin laboratoriovirtalähdettä 0-30V ja 0-3A. Askellusta testasin funktiogeneraattorilla, suorakaidepulssia 50/50 % pulssisuhteella.
Ongelmani on, että en ymmärrä mitkä johdinparit kytketään yhteen, kun halutaan kytkeä sarjaan tai rinnan. Askelmoottorin merkinnät Sigma Stepping motor  21-3424 D200-F1.8F tuossa löytämässäni datalehdistä puuttuu kytkentäkaavio joka on sivulla 76

Kremmen

Jos moottoreista tulee ulos 8 johdinta, niin ne melkoisella varmuudella eivät ole unipolaarisia. Ainakaan niin että ne olisi suunniteltu vain sellaisiksi.
8-johdinkonfiguraatio tarkoittaa, että molemmissa vaiheissa on 2 käämiä jotka voidaan kytkeä joko sarjaan tai rinnan sen mukaan halutaanko koneelta enempi vääntöä vai nopeutta.
Johdinjärjestyksen voi selvittää vaikka kuten on kerrottu tässä linkissä: http://www.victorleung.info/post/identify-leads-on-a-8-wire-stepper-motor/
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Ville Vaho

Mistä muuten saisi sellaisen 6 johtoselle sopivan ohjaimen?
-vilderi

Tapani Honkanen

#6
Minä olen ihan aloittelija näissä jutuissa. Niin etevä olen, että kremmenin jutuilla löysin hakemalla nuo oikean käämit tai oikeastaan niiden järjestyksen. Tuommoinen kahdeksanjohtoinen on oikeastaan sama kuin tuo kuusijohtoinen. Siinä kuusijohtoisessa on tuo keskimmäinen johto vain ulosotto. Samanlaisen ulosoton saa yhdistämällä nuo vierekäisten käämien päät. On vain helpompaa löytää nuo ulosotot kuuden johtimen systeemissä ja käämitkin on jo oikeassa järjestyksessä. Kahdeksan johtimen ongelmaan on yleensä olemassa connection diagram tai sinnepäin. Kokeilu on jännää, kunhan ei käytä liikaa jännitettä tai käyttää virranrajoitusta. Ilman noita rajoituksia vaarallista kukkarolle. Niin, nuo kytketään ohjaimeen kuten bipolaarinen mylly neljällä johtimella.

Tuota keskiulosotolla varustettua voi ajaa vierekkäiset käämit sarjassa tai samat vierekkäiset käämit rinnakkain. Helppoa kuin heinänteko. Toki virheet voi kremmen korjata ja tarkentaa noita sähköpuolen asioita paremmin. Minä jo hieman koreilin kremmenin tiedoilla.

On mielenkiintoista kokeilla erilaisia askelmoottoreita ja ohjaimen parametrien asetuksia. Pitäisi pystyä vielä kuormittamaan noita askelmoottoreita, jotta näkee niiden todellisen käyttäytymisen.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk