Myös korttimaksu toimii

Työtilojen valaistus?

Aloittaja ttontsa, 01.08.14 - klo:15:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

Moi

Onkos suuntaan jos toiseen ajatuksia (koneistus) työtilojen valaistuksesta? Rajataan nyt yleisvalaistus loisteputkiin.

-valaistusvoimakkuus karkeasti vaikkapa W/m2?
-värilämpötila lämmin keltainen 2700k ...kirkas päivänvalo 6500K
-värintoistoindeksi, loisteputki sarjat 8 vai 9?
-valaisimien sijoitus suhteessa vaikkapa sorviin tai jyrsinkoneeseen. Suoraan ylle, selän taakse, sivulle?
-tosi runsas yleisvalaistus vai mielummin satsaus kohdevalaisuun?
-avoin runkovalaisin heijastimella vai umpivalaisin kuvulla. Kupumateriaalit PC, AC, PS ..vs kemikaalit pöly ja paska, kellastuminen
-T5 vs T8, konventionaalinen vs. elektroninen liitäntälaite
-tupla vai single (2x36W versus 1x58W )

NS mörönperseessä on hommia tehty, mutta nyt uusiin tiloihin vois vähän vaikuttaa valintoihin.

Karkea ajatus:

90m2, 3m huonekorko / 20kplx58W/954 putkia IP66 koteloituna AC kupuun konventionaalisella liitäntälaitteella, eli 12,88w/m2 1006 lm/m2

Lähinnä askarruttaa lamppujen sijoittelu ja mitkä putket laittaisi. Halvin pissankeltainen 58W/830 vai pari euroa lisää ja päivänvaloa tupaan 58W/954 vai jopa 58W/965

Skeptinen yksinpuhelu:
Elektroninen liitäntälaite sytyttää salamana, jatkaa putken ikää, säästää sähköä, ei välky jne jne. Säästääkö nämä vehkeet oikeasti hermojakin, ei ole mitään kokemusta? Yks sähkäri kehoitti varmistamaan että saa 2v takuun vehkeille. Helvar näyttäs lupaavan 6000 sytytyskertaa tämähän tekee kestoiässä 5,47 vuotta kun 3 kertaa päivässä sytyttä valot.  Ei muutakuin onnea ja menestystä kun rupee 6v vanhoihin muovirunkoihin ronklaamaan kiinni ja irti uusia liitäntälaitteita. 70 luvun lapsena olen itse niin konventionaalinen että ilmeisesti vaihtelen kattoon perus sytkäreitä..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Kumpumäen seppä

Mulla on tuossa suurimmassa tilassa (n. 120 m2, 4 m korkea) 9 kpl kaksiputkisia 58 w valaisimia. Tuo on mielestäni ihan hyvä yleisvalaistus. Kuitenkin usein koneissa ja työpisteissä tarvitaan kohdevaistusta lisäksi. Hallin puolella on ihan normaaleja putkia universal white 4100 lm. Toimiston puolelle tuli päivänvaloputket muistaakseni. Sytyttimet on ihan perinteisiä. Itseä ei ainakaan häiritse tuo pieni syttymis viive.

Yhdelle puusepälle tuli vaihdettua useampaan kertaan räjähdysvaaralliseen tilaan hyväksyttyjen loisteputkien noita elektronisia liitäntälaitteita, ja silloin ajattelin, etten itselle ainakaan tuollaisia halua riesaksi. Joissain asioissa on hyvä pysyä perinteisissä toteutustavoissa, jotka tietää toimiviksi.

Ville Vaho

Ittellä on 6.6x10x3 tilassa 8x yksiputkisia valoja, runko peltiä, made in Finland tais lukee, joku kympin kappale, ei heijastinta, ei kupua. Putket sitä syntistä silmälle mukavaa kellertävää.

Rakennus vaiheessa kittasin ja maalasin katon valkoiseksi ja asensin lamput, seinät oli vielä kipsilevyn väriset. En ihan ollut tyytyväinen valon määrään, mutta muutin mieleni kun sain seinät kitattua ja maalattua.

Mökissä on yksi ikkuna, en arvosta luonnollista valoa! Suomen oloissa kun aurinko valaisee, se häikäisee ja kuumentaa, sen toisen puolen vuotta valoa tulee muutama tunti, eikä se yksistään riitä! Harvemmin nuo hienot porrastetut valot hallissa toimii, kyllä ne valot laitetaan päälle ja otetaan pois, joku akkuvarmennettu kulkuvalo/hätävalo on kiva jos vaan käy hakemassa jotain.

Yleinsä näissä luolissa tosin tehdään syntisen suttusia töitä, esim. hitsausta. Se seinän väri muuttuu hiljalleen tummemmaksi, joka vaikuttaa valon enemmän kun loisteputkien määrä. Itse maalasin pestävällä maalilla, tosin en ole vielä löytänyt sopivaa saippuaa millä sonta lähtis, tolu ja vesi ei toimi..

mielestäni nuo 8 putkea ovat riittävä valonlähde tuollaisessa tuon kokoisessa mökissä, mutta ehkä lisäisin 4 putkea, joko seinälle tai lattian rajaan tasaisemman valon saamiseksi.

Kohdevaloa ei voi korvata ylimitoitetulla perusvalolla.

Ja ikkunan vähyydessä on toinenkin hyvä, mökki lämpee satasella kuukausi talvella, tietysti lattialämpö ja sitä ei sammuteta edes sillon kun hallissa ei touhuta. Lisäksi on puhallin jos tarvii ovia avata. Ovena ei muuten ole alumiinipinnoitettu katosta tilaa vievä nosto-ovi vaan 3x3 reijän tekevät omavalmiste pariovet,  2x50mm uretaani tupla tiivisteiset metallirunkoiset puuverhoillut...


Eli omien kokemusten perusteella valkoista pintaa mahdollisimman paljon, energiatehokkaasti sijoitettuja loisteputkia metallirungolla, ilman kupua, ilman heijastinta (valkoinen katto heijastaa) putket on helppo pitää puhtaana, ota irti ja pyyhkäse kostealla. Muovisiin ip67 valoihin jotka maksaa sen 15€ enemmän kun peltiset, en koske pitkällä tikullakaan!! En tiedä mitä ne on sieltä muovista unohtanut, mutta eivät kestä muljuisessa ilmassa edes viikkoa! Runko menee palasiksi koskematta, ihan sama ruuvaako rungosta koriprikalla läpi vai käyttääkö kelvotonta kiinnikettä... Mittahuoneessa tasan 20 asteen lämmössä taisivat kestää pari vuotta, kunnes tippuilivat itsekseen alas...

Ongelma kuvullisissa on kuvun kesto, yleinsä sen saa heittää roskiin kun ensimmäiset putket vaihtaa.
-vilderi

fixaaja

Tuonpa pari omaa ajatustakin esille kun noiden kanssa on tullut painittua eli 3m hallikorkoon kannattaa kyllä laittaa kuvulliset valaisimet.    Niitä on saanut tukusta "tyrkystä" reilu parinkympin hintaan (2x36W). Mallina sellainen "navetta" malli, se kestää erilaiset syövyttävät kaasut ja lämpöäkin paremmin.
Värisävyillä per putki ei ole kyllä parin euron hintaeroa..Kyllä kannattaa laittaa kirkkaan valkoiset putket, jaksaa painaa pidempään kun sillä on tai ainakin pitäisi olla virkistävä vaikutus.

Valaisimien lukumäärä määräytyy suoraan pinta-alan mukaan vs. heijastinkulma. Kannattaa varoa ettei jään varjoja. Liikaakaan ei kannata laittaa koska siinä maksaa turhasta energiasta.

Ja jos vanhojen lamppujen kanssa haluaa touhuta niin kannattaa käydä tukusta hakemassa sellaista spray voiteluainetta joka noihin tarkoitettu. Menee putket nätisti paikoilleen eikä muovit heti hajoa..Ja kyllä niitä muovi käikäleitä kannattaa ostaa jo valmiiksi, hajoaa kuitenkin jokunen.

CNCpossu

#4
Kannattaa pohtia sitä todellista huonekorkeutta, jonka tarvii.. Mitä alemmas (valaisinkisko roikkumaan katosta kierretankojen varaan, loisteputkivalaisimet kiskoihin kiinni, johdot menee kiskoilla) laittaa valaisimet, sitä enemmän "valoa" (valaistustehoa per pinta-ala) saa valaisimen alle.. Valaisimet tietysti roikkumaan niille kohdin, missä oikeasti hommia tekee. On valtava ero, onko samat valaisimet 3m korkeudessa vai 2.2m korkeudessa työpöydän päällä..

Valaisimen IP luokka tilan vaatimusten mukaan. Väärät valaisimet voivat tulipalon sattuessa nollata korvaukset, vaikkei valaisimet tulipaloa omasta mielestä aiheuttaisikaan. Joku "autotalli", "kellari" tms. tilaluokitus on hyvä tsekata rakennuspiirustuksista ja sitten sen mukaan vaadittu IP luokka. En itse laittaisi avoimia (kuvuttomia) valaisimia tilaan, missä kaikki päällystyy sähköä johtavalla pölyllä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk