Myös korttimaksu toimii

Apua 3d-step aloittajalle

Aloittaja Alehandro, 01.06.10 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alehandro

Pitäisikö tuossa mach 3:sen diacnostics sivulla niiden pinnien valojen palaa? Olen kokeillut myös ilman optokorttia ja sen kanssa, mutta mitään ei tapahdu. Pinnien järjestys on mulla dir x 2 step x 3 dir y 4 step y 5 ja niin edelleen.

ollie

Diagniosics sivulla täpät näyttävät sigaalien tilat.Moottorien suunta ja ajopulsseja ei siitä taida nähdä. Kokeilepa jotakin rajakytkimien inputteja.

tomi667

#17
Eikö se ois helpoin mitata nyt se printteriportti että tapahtuuko sielä yleensä mitään? Datapinnin ja maan välille laitat yleismittarin ja mittaat vaihtuuko tila 0-5v välillä. Tähän tosin tais olla joku simppeli ohjelmaki joka osas kertoa toimiiko printteriportti oikein. Jos printteriportti sattuu olemaan palanut, niin siellä emolevyllä on luultavasti pieni pintaliitosvastuksen näkönen komponentti joka on merkattu
piirilevyyn F tai fuse. Siihen tinaa hyppulangan, niin taas toimii, hyvällä tuurilla mutta ensin kannattaa selvittää missä vika on ettei pala lopullisesti koko portti. Jos portti vaikuttaa toimivan, niin tämän jälkeen kannattaa vasta alkaa kattomaan onko itse askelmoottoriohjaimessa jotain vikaa.

Alehandro

#18
Printteri portti toimii, mutta max jännite oli vain 4.3v. Dir nastan jännite nousee 4.25v kun ajaa esim. z- suuntaan ja jää siihen, mutta kun ajaa z+ niin se putoaa nollaan ja step nastan jännite nousee 0.25v:tiin eikä jää siihen kun lopettaa.

Alehandro

Mistähän johtuu että tuonne x-akselin l297 vref pinniin menee 4.1v vaikka muihin ei mene kuin luokkaa 0.5v. Ja voisiko joku laittaa kuvan tuosta 2.7 version kortista käyttökunnossa, niin näkis vähän osviittaa jumppereista ja muista.

Alehandro

Pitäisikö noihin moottoreiden liittimiin mennä joku jännite vaikka kortti ei olisi kytketty koneeseen?

Alehandro

Nyt toimii x-akseli, mutta y ja z ei. Epäilen sen johtuvan siitä, että x akselin osc pinnin jännite on 2.5v ja y-z akseleilla se on nolla. Mitenhän sais jännitteen myös y-z akseleiden pinneihin?

JuKa

Omassa oli aikoinaan sellainen vika, että olin laittanut jonkun vastusverkon väärinpäin. Ei ollut silloin vielä tietoa sellaisien tarkoituksesta ja asennustavasta... Eli se piste oikeaan päähän...

Jussi

tomi667

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 30.06.10 - klo:21:43
Omassa oli aikoinaan sellainen vika, että olin laittanut jonkun vastusverkon väärinpäin. Ei ollut silloin vielä tietoa sellaisien tarkoituksesta ja asennustavasta... Eli se piste oikeaan päähän...

Jussi

Ettet tarkoita diodia? En ole vielä semmosta vastusta tavannu joka pitää "oikein päin" laittaa.
Kannattaa tosiaan kattoa, että kaikki diodit on oikein päin. Pienet diodit rikkoontuu helposti
jos kuumentaa liian kauan kolvilla. Eli voihan sieltä olla diodi/diodeja sökönä.

re

Lainaus käyttäjältä: tomi667 - 01.07.10 - klo:18:44
Ettet tarkoita diodia? En ole vielä semmosta vastusta tavannu joka pitää "oikein päin" laittaa.
Kannattaa tosiaan kattoa, että kaikki diodit on oikein päin. Pienet diodit rikkoontuu helposti
jos kuumentaa liian kauan kolvilla. Eli voihan sieltä olla diodi/diodeja sökönä.

Vastusverkko voi olla rakenteeltaan sellainen että pitää asentaa oikein päin.
Kuvassa vasemmalla.




http://kompo2010.wikispaces.com/VASTUSVERKKO

tomi667

Lainaus käyttäjältä: re - 01.07.10 - klo:20:24
Vastusverkko voi olla rakenteeltaan sellainen että pitää asentaa oikein päin.
Kuvassa vasemmalla.




http://kompo2010.wikispaces.com/VASTUSVERKKO

Aivan. Eipä ole tuollaisia tullut ikinä käytettyä.

Alehandro

Terve. Mikähän on vialla kun kytken vaikka yhden moottorin korttiin ja virrat korttiin tuosta 32v/3A nimellis lähteestä niin l298 poksahtaa heti, sitten kun laitan tuohon powerikortin hyppylangan tilalle 8 ohmin 50w tehovastuksen niin l298 ei poksahda ja moottori pyörii oikein. Jos kytken kaikki 3 moottoria niin vänntöä ei ole nimeksikään, pitäisikö joka moottorille olla tuollainen 32v/3A poweri että saisi moottoreista kaiken irti? Ja sitten vielä kun kun kytkin 3 moottoria tuhon korttiin ja laitoin virtamittarin hyppylangan tilalle niin mittari näytti 13.2A hetkellisesti kunnes kaikki suli.

Tuossa vielä linkki kyseiseen poweriin.Tuo R2 on sen hyppylangan paikka         http://www.mechapro.de/pdf/netzteil_doku_12.pdf

Kiitos jos joku vaivautuu auttamaa.

JuKa

Moi,

Millainen muuntaja sinulla on powerikorttia syöttämässä (VA jaV) ? Millaista jännitettä korteille oikeasti menee ? Onko moottoreiden virranrajoitukset säädetty oikein ?


Jussi

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: Alehandro - 22.04.11 - klo:20:33
Jos kytken kaikki 3 moottoria niin vänntöä ei ole nimeksikään, pitäisikö joka moottorille olla tuollainen 32v/3A poweri että saisi moottoreista kaiken irti? Ja sitten vielä kun kun kytkin 3 moottoria tuhon korttiin ja laitoin virtamittarin hyppylangan tilalle niin mittari näytti 13.2A hetkellisesti kunnes kaikki suli.

Tuossa vielä linkki kyseiseen poweriin.Tuo R2 on sen hyppylangan paikka         http://www.mechapro.de/pdf/netzteil_doku_12.pdf


Hey.

Tuo R2 vastus sekä R3 R4 Diodi D12 ja rele x6 muodostaa "latauspiirin" kondensaattorille C1. eli konkkaa C1 ladataan vastuksen R2 läpi, eli virtaa rajoitetaan. kunnes R3 vastuksen yli menevä jännite ylittää kontaktorin kelan "liipaisujännitteen". Tämän jälkeen kontaktori kytkeytyy ja vastus R2 ohitetaan kontaktorilla. Periaatteessa kytkentä:
- rajoittaa jännitteen nousunopeutta
- oikosuljettaessa periaatteessa toimisi itsestään palautuvana ylivirtasuojana
-vähentää piikkikuormaa muuntajalle ja diodisillalle kun töpseli lyödään seinään

koko piirin toteutuksesta varmaan voidaan olla kahta mieltä..

Ens töiks lähtisin tutkimaan että sen  muuntajan jännitteen, eli se mitä syötät tolle kortille. Eli mittaat muuntajalta tulevan AC jännitteen. 3d opus opastas lattamaanmyös 30v varistorin rinnan jos käyttökännite on yli 36v
Sitten tarkistaisin 3-d step kortilta Vref x, y ja z jännitteet potikoiden R28, R29 ja R30 lähtönastoista. Käännä kaikki minimiin, siitä on hyvä lähteä testaamaan. Vref jännitteiden tulisi olla kutakuinkin samat esm (0,8v). Jos mätää tsekkaa potikoiden arvot että on oikeat paikallaan. Sitten tsekkaa jännitteet L297 piirien nastoista 15 (<0,8V). Jos poikkeaa toisistaan tsekkaa vastukset R3, R8 ja R13 arvot. Sitten tsekkaa L298:n virtamittausvastuksien arvot R1, R2 R6 R7 R11 R12 sekä näiden juotokset!

Summa summaarum  L297 Vcc (<+5V) sekä pinnin 13 sens 2,14 sens 1 ja 15 vref  jännitteet oltava aisoissa ja joka akselilla kutakuinkin samat. Vakavasti haiskahtaa että L298:n moottorivirran asettelussa on jokin mätä. Eli L297 pinnin 15 Vref jännite on liian suuri.

Pääsääntöisessti moottorikaapeleita ei saa koskaan irroittaa/kytkeä kortin ollessa jännitteellinen. Helppo ja nopea tapa tappaa ohjain.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

jp

Jos olet ottanut L297 piirin käyttöjännitteen suoraan PC.ltä...Eikä PC ole päällä, ei virranrajoitus
toimi moottoreille, eli ainoa mikä rajoittaa virtaa on askelmoottorin käämin resistanssi ja
virranmittausvastukset. Jos näin on käynyt, luultavasti L298 on hajonnut. ???

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk