Myös korttimaksu toimii

Marsu tarvitsee akselikytkimiä - mutta mistä löytyisi?

Aloittaja Kremmen, 02.01.12 - klo:13:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

Marsu eli meikän iso Matsuura on saamassa akseleille uudet servomoottorit, ja sitä myötä pitäisi kehittää niille myös kytkimet.
Eli olen hakemassa toimittajaa vähintään 50 Nm kestäville akselikytkimille. Jäsen Vilderin kanssa ollaan jo miettimässä uusia moottoripukkeja, mutta pitäisi päästä vähän perille kytkimen pituusmitoista että saisi pukin laipat sopivalle etäisyydelle. Ja tietty ne kytkimetkin sitten pitää jostain kehittää.
Josko jollain olisi tietoa tällaisesta niin kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Moottorin päässä akselihalkaisijat ovat 28 ja 35 mm, suorilla kiiloilla. (Kuvassa 2 oikeanpuoleista konetta on uudet X ja Z-akselin servot)



Ruuvin päässä kartio jonka tarkat mitat on pituus 33,0 mm, iso halk 23,0 mm, pieni 19,85 mm. Vastaavan hammaspyörän reikä on 22,8 mm / 19,55 mm ja reiän pituus 35,0 mm. Tämä pyörä on siis jäämässä pois ja korvataan suoralla vedolla.



Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

#1
Moi
Yksi kytkin versio olisi laittaa molempiin akseleihin saman kokoiset rullaketjupyörät ja yhdistää pyörät kaksirivisellä ketjulla.

Tuolta löytyy monenlaisia akselikytkimiä http://www.kentso.fi/prebeo/

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: mpr - 03.01.12 - klo:01:02
Moi
Yksi kytkin versio olisi laittaa molempiin akseleihin saman kokoiset rullaketjupyörät ja yhdistää pyörät kaksirivisellä ketjulla.

Tuolta löytyy monenlaisia akselikytkimiä http://www.kentso.fi/prebeo/
Itselle on tullut mieleen hammashihna, mutta toki ketjukin tulee kyseeseen. Tuossa vaihtoehdossa päätöksen sanelee lähinnä joustot, välykset ja venyminen. Ehkä näillä tehoilla mikään noista ei nouse erityiseksi ongelmaksi kummallakaan tavalla.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

Nappasin kuvan omasta sovelluksesta 2,2 kW moottori kytketty vaihdelaatikkoon tuolla.
Moottori kiinnitetty levyyn pulteilla välissä sopivan mittaiset putken pätkät.

Kremmen

Miksei tuokin olisi ihan käyttökelpoisen näköinen ratkaisu. Tässä näyttää nousevan isoimmaksi haasteeksi löytää mitään valmista sovitusta tuolle kartioakselille, joten alan hiljaa kallistumaan ratasvetoon päin, se kartiolle sovitettu ratas kun on jo olemassa. Mitään alennustahan tähän ei olle hakemassa, mutta saman kokoiisen rattaan moottoriakselille taitaa saada kuitenkin edullisimmin, kun ei tule mitään hankalia koneistuksia, yksi kiilaura vain.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jussik

Terve

Tuo oli todellakin mielenkiintoinen kytkin ratkaisu.
Rataat joiden ympärille kietaistu 2-rivinen ketju.

Millaiset välykset on tolla kytkimellä?


mpr

Voihan tuohon rattaaseen pultata vaikka millaisen kytkimen jos haluaa käyttää olemassa olevaa kartiota, vaikka eihän tuon kartion sorvauskaan mikään ongelma ole.
Noista kuvista katsoen moottori sopisi aika mukavasti suoraan akselin jatkeeksi.
Jos väliin laittaa tukevan kytkimen niin moottori ei tarvitse kuin momenttituen kiinnitykseensä.

mpr

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 03.01.12 - klo:22:19
Terve

Tuo oli todellakin mielenkiintoinen kytkin ratkaisu.
Rataat joiden ympärille kietaistu 2-rivinen ketju.

Millaiset välykset on tolla kytkimellä?

Pyörimissuuntaista välystä en ainakaan käsin tuntenut kun kokeilin, ja on se jonkun aikaa ollu käytössä.
Pyörimisnopeudet ollu 200-2800 r/min
Sallii pikkuisen aksiaalista heittoa, säteen suuntaisesti oltava tarkasti kohdallaan jos meinnaa saada ketjun paikalleen on aika tiukka.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: mpr - 03.01.12 - klo:22:36
Voihan tuohon rattaaseen pultata vaikka millaisen kytkimen jos haluaa käyttää olemassa olevaa kartiota, vaikka eihän tuon kartion sorvauskaan mikään ongelma ole.
Joo rattaan käyttö apuna on käynyt mielessä, mutta jotenkin ei huvittaisi tuhota niitä. Vaikka ei niillä sitä alkuperäistä käyttötarvetta enää tietty ole.
Jostain pitäisi se sorvari löytää joka pystyisi tuon kartiosovituksen tekemään. Tulipa tähän nyt mikä vaan ratkaisu niin siitä kartiosta se lähtee kumminkin.
Lainaa
Noista kuvista katsoen moottori sopisi aika mukavasti suoraan akselin jatkeeksi.
Jos väliin laittaa tukevan kytkimen niin moottori ei tarvitse kuin momenttituen kiinnitykseensä.
Tuohan ei mulle tullut mieleenkään, että tosiaan kyllä moottori pysyy akselinsa varassa hyvin paikoillaan kun se on niin järjettömän paksu. Vääntömomentti vain pitää siirtää sopivaan kohtaan koneen runkoa niin ettei synny välyksiä, mutta se tuskin on mainittava ongelma.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

Jäykkä kytkin os sitten työstettävä ja keskitettävä huolella jos meinaat ajaa vaik 2000rpm!

Pura ruuvi irti ja aja sorvissa kartio poiis sitten sopii normaali oldham, sakara tms kytkin puristusliitoksella. Kiilaura ei haittaa mitään.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Kremmen

Yhdensuuntaisuuden tarve jäykällä kytkimellä on kyllä tiedossa. Jo vuonna miekka & kilpi sitä harjoiteltiin Strömbergin kehityslabrassa isojen moottori-generaattoriyhdistelmien asennuksessa. Eihän meitä elektroniikkapuolen r-nokkia päästetty tietenkään noita sudeistamaan, mutta katselin monesti vieressä kun kokeneet koneasentajat heittokelloilla rihtasivat muutaman sadan kilowatin koneita huomattavasti paremmalla kuin kympin tarkkuudella linjaan. Eikä ne kytkimet kyllä ikinä jurnuttaneetkaan, ihan muut konstit piti keksiä niiden särkemiseen :) Turvallisinta tuohon olisi jokin palje- tai kiekkokytkin löytää - mietintä jatkuu...
Kiitos akselin pään ehdotuksesta, kartion poisto on kyllä käynyt mielessä. Ajatus on kuitenkin kaikonnut sieltä muutamastakin syystä; ruuvit on sen verran tukevasti ja hankalasti koneessa kiinni, että en taida puuttua niiden asennukseen kun takaisin samaan rihtaukseen pääseminen ei ole mitenkään itsestään selvää. Ja tuo kartion poiskoneistaminen pitäisi tehdä todella laadukkaasti jotta päästäisi yhtä tarkkaan lopputulokseen kuin mitä se kartio nyt selkeästi on. Ei sillä etteikö osaajia löytyisi, mutta silläkin operaatiolla on äkkiä hintansa jos asetetaan oikeasti laatuvaatimuksia. Eikä minua suoraan sanottuna huvittaisi sitä akselin kaulaakaan paljoa kaventaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr

Kartion voin kyllä sorvata ja 5 ja 6 mm kiilaura-aventimetkin löytyy, niin ettei olemassa olevia rakenteita tarvitse välttämättä muuttaa jos ei taho.
Kytkin malli pitää vain valita.  ::)

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: mpr - 04.01.12 - klo:11:24
Kartion voin kyllä sorvata ja 5 ja 6 mm kiilaura-aventimetkin löytyy, niin ettei olemassa olevia rakenteita tarvitse välttämättä muuttaa jos ei taho.
Kytkin malli pitää vain valita.  ::)
Kiitos tarjouksesta, minulla on varmaan lähiaikoina asiaa sinulle päin sitten. 8)
Valitsisin kytkimet mielelläni vaikka heti, kun vaan löytäisi paikan joka toimittaa sopivan kokoisia aihioita ja vielä yksityishenkilöille. Vinkkejä on tullutkin, mutta eipä ole oikein vielä hahmottunut ratkaisua. Ykkösvalinta olisi 2-kiekkoinen kiekkokytkin ja sen jälkeen palje tai ehkä nuo olisi samalla viivalla. Oikein sopivia vaan en ole onnistunut löytämään keneltäkään.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

#13
Mittausten perusteella olettaisin että kartio on 1:10.

Ohessa kytkin
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ttontsa

Vaihtoehtona on myös sorvata kiilaurallinen "apuholkki" eli sisällä kartio ja kiilaura, ulkopinta lieriö. Tämä kiristetään akselimutterilla ensin kartioakselille ja lieriöpintaan voi kiinnittää sitten minkä tahansa kitka/kutistusliitoskytkimen.

Perus sakarakytkimissä voi olla haasteellista löytää malli mihin tuon kartion saa sorvattua suoraan ja jossa mahtuisi olemaan akselimutteri kytkimen sisällä.

Rotex:lla on tollasia apuholkkeja 1:10 kartioille valmiina sivu 122.

http://www.tecnongroup.com/e_pdfs/KTR/Rotex_gs.pdf
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk