Myös korttimaksu toimii

Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?

Aloittaja PekkaNF, 09.11.10 - klo:14:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jamiko

Tuossa juuri kuulin tuollaisen pienen määrän (30-40 kg) hiilletyskarkaisun hinnan ja se oli jossain 3e/kilo paikkeilla että ei ihan mahoton.
Osa karkenee vain noin 2mm paksuudelta pinnasta ja tuossa erässä karkastiin ihan tavallista 355 tai 52 rautaa.
Loppulujuus jossain 1000 N/mm paikkeilla (kait)



PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: viilari - 13.11.10 - klo:16:59
Oletko Pekka lyhentänyt poraistukan kartion?Mun kiinanrimpulassa,jos käyttää lehdellistä kartiota kärkipylkän
syöttömatka jää vain 26 mm.Optimimittaan lyhennetyllä kartiolla pääsen 42 milliin.

Joo.. kiinnitin poraistukan kartioon josta puuttuu lehti kokonaan! Ei irrota, mutta saa iskun täysin sisään! Pinooli tippuu trapetsiruuvista n. 35 mm siirron jälkeen. Speksissä lukee siirtomatkaksi 50 mm.  >:(

PekkaNF

Hiekkaranta_92

Minkälainen työkalunpidin siinä on? esim. sopiva prismaleukainen pidin käy hyvin myös läpijäähdytykseen kun laittaa koneen muljujärjestelmästä letkun läpijäähdytyskanavan päähän. http://www.tkp-toolservice.fi/fi/Tuoteluettelot%20%252FOstoskori/?cat=2&kuvasto=1&page=21 Tarkoitin kylkikevennyksellä tätä hyvin ohutta ohjausreunaa.

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 13.11.10 - klo:23:23
Minkälainen työkalunpidin siinä on? esim. sopiva prismaleukainen pidin käy hyvin myös läpijäähdytykseen kun laittaa koneen muljujärjestelmästä letkun läpijäähdytyskanavan päähän. http://www.tkp-toolservice.fi/fi/Tuoteluettelot%20%252FOstoskori/?cat=2&kuvasto=1&page=21 Tarkoitin kylkikevennyksellä tätä hyvin ohutta ohjausreunaa.

Kävisköhän tuo terä? Katsoin valmistajan sivulta ja sieltä löytyi kaksi erilaista terää tolla V73-nimityksellä, toinen oli HSS ja toinen HSCO, mun pitää vähän haarukoida noiden tankojen kovuutta, jos alkureiän teko se hoitus tolla sun linkittämällä terällä, niin sitten mulla ei ole mitään ongelmaa.

Työkalunpidin on normaali "4-way" eli halpa pska, mutta mulla on sorvi, jyrsin, saha ja rautaa, joten olen tehnyt siihen tilanteen mukaan tarpeellsia pitimä. Nyt se on irrotettuna, jotta mittaan sen ja mietin jos tekin sen lisäksi tukevamman pitimen, jolla oikeesti pystyy tekemään jotain.

Eiköhän tämä tästä. Aina sitä oppii jotain uutta.

PekkaNF

Hiekkaranta_92

työkalupalvelun luettelossa on seuraavalla sivulla erikois pitkä terä, jossa sanotaan että pitäis onnistua 10d reijät ilman välinostoa.Tuolla tarkoitetaan varmaankin sarja työtä, mutta luulisin että vähän lyhyemmällä terällä onnistuis yksittäiset pitkät reijät, jossei nyt aivan 10d mutta syvät kuitenkin.

PekkaNF

Kiitos.

Mun täytyy katsoo valmistajan sivulta mitä ne sanoo noista teristä. Tosta mallimerkinnöstä ei voi vielä päätellä onko ne HSS vai HSCO.

Mä luulin että mun mielenterveys on järkkymässä kun tuntui että 16 mm matsku on helpommin työstettävää kun 25 mm tanko.

Toin palaset mitattavaksi työhän ja mittari sanoi tälläistä:

25 mm 365 HB -> n. 1220 N/mm2
20 mm 342 HB
16 mm 206 HB -> n. 700 N/mm2

Kumma juttu? 25 mm tanko kon kirkas vedetty ja 16/20 mm tangot  näyttää valssatulta.

Pitää katsoa poraa tolta kantilta, alkaa olla ymmärtääkseni normaali HSS vähän kovilla tossa.

PekkaNF

Hiekkaranta_92

juu leikkuu nopeus vieläkin vaan pienemmäksi... aika kovaa tavaraa onko se ihan vaan karkastua?

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 15.11.10 - klo:14:16
juu leikkuu nopeus vieläkin vaan pienemmäksi... aika kovaa tavaraa onko se ihan vaan karkastua?

Toimitustila = nuorrutettu, eli markkinoijan mukaan karkaistu ja päästetty yli 450 asteen lämpötilassa.

Kattelen vielä paria piirustusta ja kyselen parista terästä, sitten ostan sellaisen terän, millä luulen hoitavani homman kotiin jonkinlaisella varmuudella. DIN 340 HSS-Co olis hyvä idea, mutta jostain syystä HSS-Co:ta ei ole pitkänä R-kioskeissa.

Pidän välipäivän ja huomenna uutta yritystä.

PekkaNF

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk