Myös korttimaksu toimii

2-nopeusmoottori + taajuusmuuttaja = ongelma?

Aloittaja ttontsa, 15.04.09 - klo:10:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

Moron

Mitähän tapahtuu jos 2 nopeusmoottorin kytkee taajarin perään tekeekö tuplakäämitys tempauksia. tms? Eli kyseessä HBM DM45 jyrsin jossa niks naks kykin I ja II nopeus, eli liekö moottorissa tuplakäämitys? Kolmivaiheinen oikosulkumoottori,  1 ja 2 aluella erilainen tehospeksaus, muuta infoa toi kytkis ei juuri kerro..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Jonne

#1
Eipä se kai mitään ihmeitä tee, kunhan et kytke sitä toista käämitystä mihinkään.
Nopean kyymityksen kytkemällä tajariin saat kaksinkertaisen pyörimisnopeuden hitaaseen
käämitykseen verrattuna.

Muokataanpa hiukan:

Nopean kyymityksen kytkemällä tajariin saat kaksinkertaisen pyörimisnopeuden hitaaseen
käämitykseen verrattuna samalla taajuudella

Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

nirkkow

Moi,

Kannattaa ensin tarkistaa moottorin ja käyttökytkimen kytkentä. Kaksinopeusmoottoreita kun on ainakin kahta tyyppiä.

Magneettikenttä siirtyy moottorissa yhden napavälin jakson aikana, jolloin moottorin napaluku määrää karkeasti suoraan pyörimisnopeuden. 50 Hz taajuudella se on yksinapaisella koneella n. 3000 r/min, kaksinapaisella 1500 r/min jne. Yhdessä moottorityypissä on kahdet käämitykset, eli pariaatteessa yhteen koneeseen on rakennettu kaksi moottoria eri napaluvulle sisäkkäin. Tässä tapauksessa vain toisen käämityksistä saa kytkeä verkkoon kerrallaan. Toiseenkin käämitykseen indusoituu moottorin pyöriessä jännite, joten sitä ei saa kytkeä mihinkään.

Toisessa moottorityypissä käytetään ns. Dahlander-kytkentää. Tässä kytkennässä moottorin napaluvun vaihto tapahtuu kytkemällä erilliset käämitykset joko rinnan tai sarjaan. Nopeus muuttuu tällöin suhteessa 1/2. Mikäli Dahlander-kytkennässä jättää toisen käämin roikkumaan ilmaan, niin moottorin teho taitaa arvauksen mukaan tippua aika pahasti.

Eli kannattaa tarkistaa kytkeekö nopeudenvalintakytkin moottorin käämit vuorotellen vai sarjaan/rinnan. Helpointa taitaisi ehkä olla kytkimen ja noottorin välisen kaapeloinnin jättäminen entiselleen ja taajarin kytkeminen kytkimen tulopuolelle.


panttu

Mitähän tuo taajuusmuuntaja tykkää tuosta nopeuden vaihdoksesta, kun parametreihin tulee ainakin aina määrittää pyörimisnopeuskin, joka kaiketi vaikuttaa jotenkin sen toimintaan tai sitten pitää tuota parametriä päästä muuntamaan aina, kun nopeuskin muuttuu.

petko

Nirkkow taisi tuossa yllä tarkoittaa että jos taajarin laittaa nykyisen nopeuskytkimen tulopuolelle niin silloin kytkin "lukitaan" pysyvästi jommalle kummalle nopeusalueelle. 

Dippa

Lainaa50 Hz taajuudella se on yksinapaisella koneella n. 3000 r/min, kaksinapaisella 1500 r/min

Korjataan vähän.. Yksinapainen = yksi napaparinen eli siis kaksinapainen kone.

LainaaMitähän tuo taajuusmuuntaja tykkää tuosta nopeuden vaihdoksesta, kun parametreihin tulee ainakin aina määrittää pyörimisnopeuskin, joka kaiketi vaikuttaa jotenkin sen toimintaan tai sitten pitää tuota parametriä päästä muuntamaan aina, kun nopeuskin muuttuu.

Jos ajaa skalaarilla niin ei ole mitään merkitystä.

LainaaMikäli Dahlander-kytkennässä jättää toisen käämin roikkumaan ilmaan, niin moottorin teho taitaa arvauksen mukaan tippua aika pahasti.

Taitaa moottori palaa aikanaan.

nirkkow

Moi taas,

Joo. Tarkoitin tosiaan, että nopeuskytkin jätetään suuremmalle nopeudelle. Saattaa tosin olla, että pienemmällekin nopeusalueelle on käyttöä. Moottorista saattaa nimittäin irrota sitä käyttäen enemmän vääntöä pienemmillä kierroksilla, mutta irtoaako riippuu moottorin alemman nopeuden maksimitehosta. Vääntömomentin saa, kun jakaa tehon pyörimisnopeudella.

Dippa on ihan oikeassa, että yksi napapari vastaa kahta napaa. Tuli puhuttua verstasslangia.

Kannattaa huomioida, että moottorin jäähdytys heikkenee pienemmillä kierroksilla käytettäessä moottoria taajuusmuuttajalla. Moottorin ulkoisen jäähdytyspuhaltimen teho ja myös moottorin sisäinen ilmankierto kun heikkenee kierrosten pudotessa. Monissa taajuusmuuttajissa on asetus, jolla heikentynyt jäähdytys voidaan ottaa huomioon ja muuttaja osaa silloin suojata moottoria ylikuumenemiselta. Moottorista ei kuitenkaan voida ottaa täyttä vääntöä pienillä kierroksilla tuon jäähdytysongelman takia.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk