Myös korttimaksu toimii

DIY jännitelähde moottorikäytöille

Aloittaja Kremmen, 12.10.10 - klo:00:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Smithy - 04.01.11 - klo:14:37
....pitää napata ELFA:sta työkalut mukaan kun seuraavan kerran käyn ja opetella oikeaoppiset työmenetelmät.

Holkit ovat edullisia ja muutama koko riittää harrastelijalla, tosin niitä menee paljon enemmän kun arvais aluksi.

Selvitä pihdin hinta etukäteen tai ota tukeva ote pöydästä kassan luonna......Ne kunnolliset päätyholkkipihdit maksaa kohtuullisen paljon rahaa. Muistaakseni jotain 60-80 erikkiä oli eka malli viimeksi ku näin työkalukaupassa.  Olen tavannut ihmisiä jotka ovat oppineet puristamaan "jousettomilla" pihdeillä (siis pitkä rihlattu hahlo, tulee kerralla valmista, muttei ole tiukkuuden säätöä) jos tälläinen löytyy, niin ne on jotain parikymppiä, sitten on niitä levystä prässättyjä joilla pitäispainaa pari kertaa....ne on jo kertaluokkaa epävarmempia. Haarukoi vähän tarvetta ja googlaa pihtejä.

Heittäkää muutkin mielipiteitä, niin ei ole niin firman maksamien työkalujen käyttäjän armoilla :-[

PekkaNF

Smithy

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 04.01.11 - klo:15:29
Holkit ovat edullisia ja muutama koko riittää harrastelijalla, tosin niitä menee paljon enemmän kun arvais aluksi.

Selvitä pihdin hinta etukäteen tai ota tukeva ote pöydästä kassan luonna......


Noeee nehän on halvat kun kertaa rahalla saa  8)

Tottapuhuen onhan nuo vähän arvokkaat. Knipexin pihtejä tuossa katselin niin hintahaarukka oli välillä 130-220 euroa. Itämaisia näyttää saavan jo 15 eurosta ylöspäin, vaan mielelläni maksan sen 100 euroa jos laatu on kohdillaan ja kestävät hieman pitempään.

Bauhaussissa näytti olevan aika laaja valikoima Knipexejä, pitää käydä katsomassa mihin hintaan sieltä saisi.

tanantunari

Kiitokset pekkaNF:lle! tarvii varmaan jossain vaiheessa vähän tarkastaa noita sähkökaapin juttuja kyllä on niin abikoo joka paikassa, mihin laittaa pystyy ???

Hiekkaranta_92

Kyllä abikoliittimetkin on suht varmoja ku niisäkin käytetäis kunnon pihtejä...

eemeli

Hep.

Autosähköissä oon käyttäny eristämättömiä abikoja ns. pakkopuristeisten pihtien kanssa ja täytyy sanoa että ei oo kyllä tullu yhtään ikävä sinipunakeltasia halpisliittimiä... =) liimallinen kutistesukka on yleensä viimeistellyt liitoksen.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Smithy

Omat negatiiviset kokemukset juontuvat varmaankin juuri noista surkeista liittimistä ja työvälineistä (mahdollisesti myös osaamattomuudesta) ;D

Jamiko

Hei

Kyllä halppis apikotkin käy hyvin kunhan heittää kuoret pois ja tinaa ne kii ja kutistesukka päälle.
Sekä kaikkein tärkein, jos on mahdollista että liitin voi joskus edes ajatella kostuvan niin kunnollista vaseliinia liittimen sisus täyteen.

Tällä menetelmällä edes suoraan ulkona olleet liitokset ei ole oireilleet yli kymmenen vuoden oloaikanaan.

Sähkösprayt toimivat vain sisällä jossa aina ehdottoman kuivaa (nyt varmaan joku suuttu)

Kremmen

Tuossa minun demojännitelähteessä on ensiöpuolella käytetty ainoastaan juotettuja liitoksia + liimallista kutistesukkaa. Toisiopuolella on käytetty juotoksia + sukkaa aina siellä missä mahdollista, mutta osa liitoksista on tehty normiabikoilla. Tosin ne on kaikki puristettu "kunnollisilla" pihdeillä ts. sellaisilla missä on räikkä takaamassa minimipuristuksen. Pihtien leuat ovat myös kaksiosaiset jolloin varsinainen liitos ja johtimen sisäänmenokohta puristetaan eri leuoilla. Yhtään noilla tehtyä liitosta ei ole koskaan pettänyt, ja niitä on tehty aika monta. Olen itsekin käyttänyt menetelmää paljas puristusliitin + juotos + sukka ja sekin on toiminut hyvin. Tulos on varmaan luotettavampi kuin puristusliitos.
Myös pääteholkit on hyvä idea. Minulla on niille sellaiset kiinteät pihdit joissa ei ole mitään jousisysteemejä. Pihdeissä on standardikoot 0,5 - 2,5 mm^2 johtimille ja homma perustuu siihen, että leuat puristetaan kiinni asti. Nykyisen mökkini ryhmäkeskuksien riviliittimille tulevat monisäiejohdot on kaikki holkitettu noilla pihdeillä. Toistaiseksi (10v) ei ole yhtään liitosta pettänyt.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

PekkaNF

Tärkein asia tässä liene että käytetään oikeita johtimia ja niille kiinnitetään oikein johtimeen sopiva liitin.

Mä käytän vain muutamaa liitostapaa:
* Verkkovirta + yksisäiejohdin (kiinteäasennus) = suoraan ruuviliitoksen alle
* Verkkovirta/laitteen sisäinen johdotus hienosäiejohtimella = päätyholkki ja riviliittimen tai puristavan ruuviliittimen alle.
* Moottorit/autosähkö tms. ruuviliitokseen tarkoitettu puristettavat liittimet (tämä vaatii oman pihtinsä)

Näissä asioissa on paljon uskomuksia, mun tiedot ovat rajallisia, mutta sen ole huomannut että loppupelissä ruuviliittimen alle tulevaa johtoa ei kannata tinata. Mä tiedän että niin on tehty maailman sivu ja monesti ne jopa toimii, mutta monessa laitteessa ohjeet jopa erikseen kieltää sen. Tässä vähän perusteluja:
* Jos liitos käy jostain syystä hieman korkeemmassa lämpötilassa, tina pehmenee ja liitokseen kohdistuva momentti pienenee eli liitos heikkenee (tämä materialisoituu vain jos virrat kasvaa...vaikea vältää autokäytössä monessa laitteessa ei tule ongelmaksi, mutta moottorit yms. mitoitus on sellainen että väittäsin tätä mahdolliseksi ongelmaksi
* Juotos on pehmee ja viruu tärinän vaikutuksesta
* liitokseen tuodaan pari metallia lisää, joista osa on hapettuvia

Myönnän että harrastevehkeissä alkaa nämä eivät aina ilmene, mutta olen huomannut näitä ongelmia vahoissa laitteissa, joista osa on ollut omia rakentamia.

Anteeksi OT, mutta johtimet, liittimet ja liitokset ovat hyvin ylenkatsottu osa harrastelaitteissa.

PekkaNF

Smithy

#39
Nyt on pihdit ostettu. Päädyin Knipexin seuraavanlaiseen malliin: http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1299&groupID=1308&artID=3959

Halvin hinta oli Bauhaussissa: 129€

Vertailun vuoksi katselin hintoja ELFAssa...Samoilla pihdeillä oli hintaa lähestulkoon tuplasti, taisipa hintalapun hinta olla vielä verotonkin. Jäi ostamatta.

Toivottavasti ovat nyt sitten kunnolliset.

Edit: kirjoitusvirhe korjattu

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Smithy - 05.01.11 - klo:14:44
Nyt on pihdit ostettu. Päädyin Knipexin seuraavanlaiseen malliin: http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1299&groupID=1308&artID=3959

Halvin hinta oli Bauhaussissa: 129€

Vertailun vuoksi katselin hintoja ELFAssa...Samoilla pihdeillä oli hintaa lähestulkoon tuplasti, taisipa hintalapun hinta olla vielä verotonkin. Jäi ostamatta.

Toivottavasti ovat nyt sitten kunnolliset.

Edit: kirjoitusvirhe korjattu

Joo, on kunnolliset. Sun poikasi vielä kertoo jonain tulevana päivänä omalle pojalleen kuinka hän aikanaan sai ne isältään ja nyt ne siirtyy seuraavalle sukupolvelle :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 05.01.11 - klo:11:31
[...]
Näissä asioissa on paljon uskomuksia, mun tiedot ovat rajallisia, mutta sen ole huomannut että loppupelissä ruuviliittimen alle tulevaa johtoa ei kannata tinata. Mä tiedän että niin on tehty maailman sivu ja monesti ne jopa toimii, mutta monessa laitteessa ohjeet jopa erikseen kieltää sen.
[...]
Amen. Nähty on mitä voi käydä: tärisevissä paikoissa johto katkeaa juotoksen rajasta; ruuviliitos ilman jousikuormaa löystyy kun tina viruu -> kipinöintiä, kuumenemista, palovaara.  Parempi jättää tinaamatta.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Smithy

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 05.01.11 - klo:21:18
Amen. Nähty on mitä voi käydä: tärisevissä paikoissa johto katkeaa juotoksen rajasta; ruuviliitos ilman jousikuormaa löystyy kun tina viruu -> kipinöintiä, kuumenemista, palovaara.  Parempi jättää tinaamatta.


Aihetta sivuten:

Avaruuteen menevissä laitteissa olen nähnyt käytettävän puhtaasti puristusliitoksia kaikissa johdinliitoksissa. Juurikin tuosta syystä. Myös lämpötilanvaihtelut ovat kyseisissä laitteissa mitä äärimmäisimmät.

Smithy

Olen tässä yrittänyt löytää tietoa sulakkeiden mitoituksesta. Toki perusidea on selvillä, mutta voimakkaasti induktiivisia kuormia erottavien sulakkeiden mitoitus hieman arveluttaa. Ajattelin käyttää kaksinapaisesti erottavia johdonsuojakytkimiä virtalähteen ensiössä. Muuntaja on muuntosähkön 700VA:n toroidi varustettuna käynnistysvirtasysäyksen rajoittimella. Mahtaisikohan neljän ampeerin ja C-käyrän sulakkeet olla sopivat. Tarkoitus on ottaa muuntajasta kaikki irti, minkä järkevissä rajoissa antaa.

Yllättävän kalliita ovat nuo pienivirtaiset useampinapaiset sulakkeet...

Mitä mieltä olette? Seuraava virtaluokka onkin sitten 6 ampeeria, joka kuulostaa aika suurelta.

Peruna

Lainaus käyttäjältä: Smithy - 20.01.11 - klo:15:02
Olen tässä yrittänyt löytää tietoa sulakkeiden mitoituksesta. Toki perusidea on selvillä, mutta voimakkaasti induktiivisia kuormia erottavien sulakkeiden mitoitus hieman arveluttaa. Ajattelin käyttää kaksinapaisesti erottavia johdonsuojakytkimiä virtalähteen ensiössä. Muuntaja on muuntosähkön 700VA:n toroidi varustettuna käynnistysvirtasysäyksen rajoittimella. Mahtaisikohan neljän ampeerin ja C-käyrän sulakkeet olla sopivat. Tarkoitus on ottaa muuntajasta kaikki irti, minkä järkevissä rajoissa antaa.

Yllättävän kalliita ovat nuo pienivirtaiset useampinapaiset sulakkeet...

Mitä mieltä olette? Seuraava virtaluokka onkin sitten 6 ampeeria, joka kuulostaa aika suurelta.

Lämpörele (moottorinsuojakytkin) olisi kanssa yksi vaihtoehto, saisi tarkemmin asetettua sopivan virran.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk