Myös korttimaksu toimii

Ja vaihteeks karan laakeroinnista

Aloittaja Miguel-, 04.01.11 - klo:23:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

NiVa

Moikka!
Ei nyt kovin tarkkaa kuvaa vielä, mitä olet suunnitellut ton yläpään osalta?  Yleensä toi ylälaakeri jätetään "kelluvaksi" Kuvan perusteella akselille pitää laittaa lukitusmutteri, jottei se putoa lattialle  ;)
No nyt tuossa rungossa on myös piirretty olake, johon ko. laakeri painaa. Tässä kohdassa pitäisi olla pieni hajurako, jotta ylälaakeri pääsee elämään lämpötilavaihteluiden aiheuttamien muutosten vuoksi.
Minkälainen ylälaakerin pitäisi olla?? Jos moottori suoraan kiinni akseliin "siis kytkimen kautta" riittää kuulalaakeri hyvin. Jos tulee hihnaveto niin vois olla rullalaakeri kestävämpi.
Yleisesti ottaen,, kaikki työstöstä aiheutuvat voimat hoidetaan "alapään" laakereilla ja voimansiirron kuormat ylälaakereilla.
Eikä sovi unohtaa voitelun tarvitsemaa tilaa. Jos kovin pieni tilavuus ja paljon kierroksia >2000rpm saattaa lämpötilat nousta ja kitkat kasvaa laakerissa ja taas lämpö nousee,, :(
Noilla mitoilla, siis ISO40 kokoluokan karan laakerointi on jo pakostakin erittäin kestävä, joten jos sitä meinaa kuormittaa kunnolla niin pitää koneen rungonkin olla jo todella raju. 
Uskoisin suurimman ihmettelyn tulevan lämpötilojen hallinnassa ja voitelussa jos kierroksia on esim. suunnitellut 6000rpm.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Miguel-

Eli tosiaan nuo mitat on tuossa sen takia, että esim. materiaalivahvuudet eivät ole liian pienet tms. Tarkoitin tuossa aikaisemmassa viestissä, että esim. ulkomitat on vielä aika hatusta heitetty, mutta nuo merkityt materiaalivahvuudet saa jäädä tuollaisiksi, jos ne eivät ole liian ohuita tms. Ja tosiaan se karan yläpää on vielä suunnittelematta, ei ole tarkoitus jättää akselia kelluvaksi  ;D  Tuo kuvahan on lähinnä sitä varten, että tuon laakeroinnin perusrakenteen hahmottaa, ei ole vielä mittakuva :D

Jostain luin, että tuon ylälaakerin voi tehdä noin alapäästään vastaamaan ihan rautaan, mutta yläpää vastaa jouseen tms., kara-akselihan siinä taitaa olla jokatapauksessa se lämpölaajenevin osa. Jos kaaraan laitettas joskus se teho, mihin teholuokkaan tuo nelikymppinen on suunniteltu, menis tuleva runko rusetille ;) Tämä ei tule mihinkään kovin rajuun käyttöön ja valitsin tosiaan tuon bt nelikymppisen siitä syystä, että siihen saa paremmin työkaluja, kun kolmekymppiseen ja pitimien hinta suurinpiirtein sama.  Tarkoitus olisi ajaa karaa n. 5krpm noilla laakereilla (parihiotuilla referenssinopeus on 5400rpm).


saulij

Lainaus käyttäjältä: Miguel- - 06.01.11 - klo:21:49
Nyt on yhden version rakenteellinen kuvatus valmiina, tästä lähdetään kehittämään.. Eli kertokaas, mitä kannattaa tehdä toisin.. Niin juu, stefat puuttuu ja karan yläpää on vielä suunnittelematta. Kaikki mitatkaan eivät vielä ole kohdallaan.

Alapään laakerit näyttää olevane asennossa X. karoissa käytetään yleisesti asennustapaa O, joka on jäykempi. Eli vaihda alapään laakerit toisinpäin.

Yläpäässä kannattaa jättää laakerin ulkokehän täysin vapaaksi aksiaalisuunnassa. Väliä voi olla millitolkulla. Näin ei missään olosuhteissa tule laakerille aksiaalikuormaa. Laakereiksi riittää yleensä yksi kuulalaakeri, jos veto esim kiilahihnalla jossa esikiristysvoima suuri, saatta olla tarpeen laittaa kaksi laakeria.

Tässä mun ISO30 karan alkuvaiheen kuva

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk