Myös korttimaksu toimii

Voiko oikosulkumottoriin vaihtaa akselin?

Aloittaja PekkaNF, 10.09.15 - klo:22:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Pikkuinen ongelma tai mahdollisuus. Olis vanha römpän alumiinirunkoinen moottori jossa laakerit sököt ja akselissa vähän ruostetta. Yhteen juttuun olis hyötyä jos ulostuloakseli olis pidempi ja hieman paksumpi sekä laakeri hieman eri kun mitä vakiokoneesta löytyy.

1) Jos painaa prässillä akselin ulos roottorista (google kertoo että usein lähtee helposti) ja prässää jotakuinkin samankokoisen akselin paikoilleen, niin mitkä mahikset on onnistua niin hyvin että moottori toimiiedelleen yhtä hyvin kun ennen operaatiota?

2) Tarvitaanko jotain erityistä? Tai pitääkö valkata joku tietty moottori/rakenne että futaa?

3) Kuummentaan/kylmiltään. Prässäystiukkuus paikoilleen, vai liimaus akselille?

4) Miten tarkasti roottorin pitää osua valmiissa moottorissa keskelle staattoria? Siis toki pitää pyöriä keskeisesti akselin suhteen, koska ei olla tekemässä täryytintä, mutta oikosulkumoottorin rakenne näyttää sallivan ihan jonkun verran dödöilyä mekaanisesti.

Jatktaan vai unohdotetaan?

Kiitos,
Pekka


Tapani Honkanen

Tuommoinen tarve ja kuvitelma minullakin oli ennen, kunnes soitin pääkonttoriin.melko vanha saa moottori olla, jotta ulostyönti onnistuu. Muistaakseni tuon alumiinihäkkikäämityksen valu ja akselin kutistusasennus on tehty samalla kertaa ja kutistusliitoksen ahdistus on niin suuri, että akseli tyssääntyy/taipuu ennen akselin ulostuloa. Ennenvanhaan akseli pyällettiin, minäkin muistan mutta akseli on nyt sileä ja ankkurilevyt on vaan prässin jäljiltä. Nopeaa ja tehokasta. Olen minä muutaman moottorin akselin jatkanut noilla kutistusliitoksilla sitten.

jyrki.j.koivisto

Muutaman akselin olen prässännyt roottorista irti. Nämä on monesti kartiosovitteella ja ite roottori on todella pehmoista eli jos vahingossa prässäät väärään suuntaan niin se on sitte siinä. Takaisin en ole vielä akseleita koittanut saada. Näitä on tullut tehtyä tuon Arbogan fiksauksen takia mutta vielä ei ole löytynyt sopivaa roottori staattori yhdistelmää.

Tapani Honkanen

Mitä tarkoittaakaan kartiosovite? Meinaatko, että akseli on kartiomainen ja myös roottoripaketin reikä? Tuo on melko kallis ratkaisu ja on korkeintaan tarpeellinen erikoismoottoreissa. Verrattuna suoraan kutistusliitoslieriöreikään, liitoksen purkaminen on helpompi tuommoisella kartiomaisella liitoksella. Pienet moottorit on niin halpoja valmistaa, erityisesti roottoripaketit, että vaihdettavuuteen ei kannata sijoittaa. Toisaalta varaosina myytävien roottoripakettien kustannukset ja myntihinta tulee kalliimmaksi kuin koko moottorin hankinta.
Yleisin syy akselin tuhoutumiseen on liian väljä napa-akseliliitos joka frettingin (kitkakorroosion) takia väljistyy ja tuhoutuu. Monasti voidaan akseli hioa hieman pienemmäksi ja hankkia uusi kytkimen napa.

jyrki.j.koivisto

Lähinnä olen prässännyt ABB:n moottoreita ja kyllä niissä tuo akseli on kartiomainen samoin kuin tuossa Arbogan porakoneen moottorissakin. Joitain videoita katsellut moottorin valmistuksista niin niissä prässätään akseli roottoriin. On niissä pienet boorimaiset karhennuksetkin lyhyellä matkalla.

PekkaNF

Hmm..kuulostaa huolestuttavalta. Muistelen nähneeni jotakin englanninkielisiä dokumenteja joissa prässätään roottori ulos ilman sen kummempia seremonioita, joissakin oli pyölläys ja isommissa kiila.

Mitenkäs, jos ei lähde helpolla ja vapaehtoisesti, niin mitä materiaalia tuo akseli on? Voiko moottorin purkaa, laittaa akselista kiinni sorviin ja porata akselin niin ohueksi, että lähtee?

T: pekka

jyrki.j.koivisto

Kremmeni näistä tietäs oikeasti, minä olen vain joillain leikkinyt.

Akselit on olleet jotain aivan pehmoista rautaa. Ei kannata ainakaan lyömällä koittaa saada pois kun tyssääntyvät kovin helposti.


jyrki.j.koivisto

Kannattaa harjoitella jollain roottorilla millä ei niin ole väliä, ite en ole uskaltanut vielä koskea tuohon Arbogan akseliin, se kun on hieman erikoisempi ja korvaavaa akselia ei saa. Viitaten tuohon CNC zonen viestiin niin ei se akseli kyllä sieltä ulos tule jos prässää kartiota vastaan eli samaan suuntaan kuin mitä se on laitettu, nimimerkillä sähköhydraulisella prässillä roottorin kehää suurentanut kaveri... tonneja oli enempi kuin mitä on terveellistä.

PekkaNF

Hmmm. Römpän isommalla (ehkä noin 1,5 - 2,2 kW) moottorilla ei ole niin väliä, se on maannut lattialla 10 vuotta eikä ole vielä ollut käyttöä...toinen vaihtoehto olis yksi italialainen, joka on muuten ihan söpö, siisti, pieni ja sille olis muutakin käyttöä.

Taidanpa mitata illalla ton römpän löytyykö siitä mitään mätää ja pyöriikö se 1500 vai liki 3000 rpm ja jos on mutuen sopiva, niin pitäne piitää kaveria tekemään eristysvastusmittaus.

Laakerit siitä on sohlot, mutta ehkä sen vois käynnistää hetkeksi, niin näkis mitä ottaa kierroksia mä en ainakaan käämeistä näe heti onko se 2 napanen vai enempi. Ne kaikki näyttää minusta samanalaisilta.

Suunnasta? Luulis, että painettu siltä puolelta missä on pidempi akseli, eli pyrstön töpöstä painamalla pitäis tulla ulos?

Pitää askarrella jokin tiivisti akselin päälle menevä holkki vasteeksi. Mitään mahiksia että se tulis ulos 200 mm järeellä ulosvetimellä?

Pekka

pave

Olen metalliruiskutuksella täytellyt aikoinaan noita laakerikohtia. Myös jatkanut hitsaamalla ja enkooderin paikkoja tehnyt tyyliin pultti liimalla akselin päähän ja sen jälkeen sorvannut. Sorviin saa kyllä kiinni suoraan käämien päältä. Ei mikään tälläinen homma sit käy?

ttontsa

-poraa
-sorvaa
-kalvaa
-lämpökrymppää uusi

Roottori vaan ei mahu ihan pikku sohlon pakkaan. :P
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

jyrki.j.koivisto

Jos se roottori on siinä käsillä niin mittaa vaikka tönärillä roottorin juuresta onko kartio vai ei, näin olen ite tehny. Lukemat pitäs erota selvästi toisistaan tietenkin jos on kartio.

pave

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 11.09.15 - klo:15:56
Roottori vaan ei mahu ihan pikku sohlon pakkaan. :P

Mulla on halk.400 pakka kiinni koneessa. 8)

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: jyrki.j.koivisto - 11.09.15 - klo:12:16
Kremmeni näistä tietäs oikeasti, minä olen vain joillain leikkinyt.

Akselit on olleet jotain aivan pehmoista rautaa. Ei kannata ainakaan lyömällä koittaa saada pois kun tyssääntyvät kovin helposti.
Olenhan minä Strömbergillä ollut töissä takavuosina, en kylläkään moottoritehtaalla vaan teollisuusautomaatiota pähkäilemässä. Vierestä olen nähnyt kun robotti työstää oikarikonetta kasaan, mutta eipä siitä voi sanoa osaamista tarttuneen. Että tässä asiassa ollaan ihan samalla viivalla.
Tässä säikeessä mainitut jutut kyllä kuullostaa uskottavilta.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk