Myös korttimaksu toimii

Johteiden ja ruuvien suojapalkeet

Aloittaja Ripe, 31.08.08 - klo:10:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ripe

Moro, ensimmäinen viestini täällä.

Olen päättänyt tehdä itse suojapalkeet johteille ja olen sitä varten yrittänyt hakea netistä tietoa kuinka palkeen tiivistäminen on toteutettu kaupallisissa suojapalkeissa. En kuitenkaan ole toistaiseksi löytänyt mitään, mistä tämä kävisi yksiselitteisesti selville. Joissakin palkeissa näyttäisi olevan jonkilainen alumiiniprofiili, mutta en näy miten ne voivat tiivistävät pölytiiviiksi.

Itsellläni on ajatuksena tehdä haitaria ohuesta muovista ja liimata siihen jokaiseen harjanteeseen sisäpuolelle tukilevy haitarin ohjausta varten, jotta saan haitarin pysymään liikkeen aikana suorassa. Toistaiseksi paras mieleen tullut ajatus tiivistämiseen on liimata haitarin reunoihin ohutta kumia, esim pari mm yli haitarin reunan ja se sitten hankaisi vastinpintaa esim. muovilevyä vasten.

Olisin kiinnostunut kuulemaan mitä tietoa teillä muilla on asian tiimoilta ja miltä tuo ajatukseni vaikuuttaisi toimivuuden kannalta.

JuKa

Tervetuloa! Katos mitä tuolta saat irti. Itelläni on ollut tarkoitus jo kauan tehdä tuollaiset koneeseeni, mutta materiaali on vielä hakusessa.

http://www.ixen-cnc.com/


Jussi

Ripe

#2
Kiitti paljon linkistä Jussi, mutta tuossa ei ikävä kyllä ollut mitään uutta. Siinä ei myöskään mitenkään tiivistetä palkeen ja koneen rajapintaa, mitä kysymykseni koski. Pitkälle johteelle (EDIT: Tarkemmin itseasiassa ruuville. Pyyhkijöillä varustettu johde ei välttämättä tarvitse suojaa, kuularuuvi sensijaan tarvitsee.) tukematon palje ei myöskään käy vaan se tarvitseen tukia ja ohjausta pitkin matkaa.

Terv.

Ripe

pave

Tee kuulamutterin päihin laipat, joiden sisällä on murjottu stefa eli akselitiiviste tai talinauhaa joka kulkee noin kierroksen uran pohjalla. Muistelen jossain kuulamutterissa nähneeni vakiona talinauhaa tiivisteenä päissä.

JH-Q

#4
Ei nyt ihan palkeet, mutta omaan sorviini laitan Z-akselille rosterilevystä tehdyt suojat. Alunperin ne on Mazakin vaakakarasesta koneistuskeskuksesta, ja kuulemma varaosan hinta oli useita tuhansia  ???
Meinasin kaventaa tuota suojaa jonkin verran, sillä on turhan leveä. Aattelin laittaa tuon hieman vinoon paikalleen niin ettei nesteet/lastut pääse valumaan suojan alle. Reunoihin sit jonkinlaiset kourut/peltistä kulmaprofiilia.

Tuossa ei oo minkäänlaisia erillisiä pyyhinsulkia, rosterilevyt on vaan taitettu niin että ne painavat hieman toisiaan vasten. Alapuolella on haitarimekanismi pitämässä huolen että suoja aukeaa koko matkalta tasaisesti, eikä vain toisesta päästä.

Edit: muistan nähneeni jollain nettisivulla esitteitä kaupallisista pyyhinsulista. Olivat kumisia tai polyuretaanisia alumiiniin/messinkiin valettuja. Toisaalta, jos litteään pintaan tahtoo hyvän pyyhkijän, niin miksei auton pyyhkijänsulatkin toimisi? ::)






Martzis

Onko ehdotuksia minkälaisesta ja mistä saatavilla olevasta muovista noita palkeita kannattaisi taitella? Oma kone tarvisi Y-akselille n. 40 cm pituuteen venyvät palkeet ja Z-akselille vähän lyhemmät. Y-akselilla palkeiden  pitäisi myös mennä kasaan mahdollisimman hyvin jotta ne eivät rajoita liikkeitä.

Ripe

#6
Martzis: Itse ostin alla olevasta linkistä. Lamppujen varjostinmuovia, jossa kontaktiliima toisella puollella, scrollaa alas. Kallista oli, lähetyskuluineen 3m pätkä tasan 50e, tosin ostin ylimääräistä ihan muuta tarkoitusta varten.

http://www.servettipuoti.fi/cat/product_catalog.php?c=269

JH-Q: lla siisti systeemi, mutta turhan raskas omaani. Eikö tuohon saisi laitettua mitä vain sopivaa tekstiiliä (sadetakkimateriaali?) ja kiinnittää se jokaiseen levyyn. Kangas menisi haitarille ja mekanismi pitäisi sen järjestyksessä. Rajapinnan tiivistys runkoon jäisi toisin edelleen ratkaisematta.

Minulla on johteet ja ruuvit siten sijoitettu, että mitään tavaraa ei voi puodota niiden päälle, ainoa ongelma on läpitunkeva hieno pöly. Toisin sanoen, en tarvitse lujaa mekaanista kestävyyttä, kuten tuossa, ainoastaan tiiviyttä.

Mistä muuten sait nuo haitarimekanismit vai teitkö itse? EDIT: Eikun tää olikin turha kysymys kun sait vanhasta koneesta kun luin uudestaan.

Ripe

Kokeilin eilen tuota Servettipuodin varjostinmuovia ja täytyy sanoa että se ei ole ominaisuuksiltaan haitariksi taivutettavaksi parhasta mahdollista vaikka paksuus on kohdallaa. Tämä muovilaatu pyrkii jäämään siihen asentoo mihin haitaria venyttää tai puristaa, kun muovin pitäisi olla sellaista että kun vekkaus on alunperin taivutettu puoliväliin kulmaa haitari palautuu suunnileen siihen vedettynä tai puristettuna.  Minulla on lamppu, jossa varjostin on vekattua haitarille ja siinä käytetty muovilaatu on näöltään samanlaista, mutta kuitenkin selvästi kimmoisampaa ja siten paremmin sopivaa. Täytyy katsoa jos löytäisi eri merkkistä varjostinmuovia jostakin.

Meksu

Minulla on akseleilla valmiit paljesuojat ja ne on kiinnitetty tarranauhoilla päistään kiinni johdekelkan runkoon ja itse kelkaan. Lisänä palkeen
sisällä on noin 4mm:n metalli tangot jotka ovat pitävät palkeet linjassa. Tarranauhat on kiinnitetty alumiini runkoon BOSTIK kontakti liimalla.


http://www.movetec.fi/fi/index.php?aihe=tuotteet&aihetark=KONE-%20JA%20LAITESUOJAT&aihetark1=Paljesuojat

Jussik

Terve

Onko hinta tietoa noista movetecin palkeista?
Missä hinnoissa keskimäärin liikutaan?

Tarvetta olis vielä kaksille palkeille,
noi omatekoiset rosteri lastusuojat on todella kova töiset...


Martzis

Tein parit harjoittelupalkeet:
http://martzis.wippiespace.com/images/image/jyrsin/IMG_2431.JPG
http://martzis.wippiespace.com/images/image/jyrsin/IMG_2432.JPG

Ekassa kuvassa on alla muovitaskukansio josta saattaisi riittää nipin napin materiaalia y-akselin palkeisiin. Kansion päällä vasemmanpuoleinen haitari on taiteltu käsivaralta mylar-tulostuskalvosta. Oikeanpuoleinen on taiteltu paperista paperille tulostettuja viivoja pitkin. Toisessa kuvassa on paperista taiteltu harjoitelma jyrsimeen sovitettuna.

Muovitaskun muoviin tuntuu voivan tehdä taiteurat esim. voimakkaalla vedolla veitsen tylpällä puolella. Ongelmaksi saattaa muodostua muovin liiallinen paksuus. Mylar-kalvo on paljon ohuempaa, sitä saa vaikka kuinka pitkän pätkän ja sille saa tulostettua suoraan taittelukuvion, mutta siihen ei saa tehtyä taitoksia helpottavia uria.

Maukka

Lainaus käyttäjältä: Meksu - 11.09.08 - klo:17:31
Minulla on akseleilla valmiit paljesuojat ja ne on kiinnitetty tarranauhoilla päistään kiinni johdekelkan runkoon ja itse kelkaan. Lisänä palkeen
sisällä on noin 4mm:n metalli tangot jotka ovat pitävät palkeet linjassa. Tarranauhat on kiinnitetty alumiini runkoon BOSTIK kontakti liimalla.
Aikas vanha juttu mutta aihe minulle ajankohtainen. Onko jollain kokemusta näistä johteiden palje suojauksista. ?
Missähän hinta luokassa mahdetaan liikkua. Minulla suojaukseen tulisi 4kpl 20mm johteita, pituus n.1300mm ja kuularuuvit.
Kyseessa tuollainen portaali puu kone..
En tiedä miten kauan nuo kuularuuvit ja johteet tuota mdf & puu pölyä sietää sellaisenaan.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk