Myös korttimaksu toimii

Millaisilla terillä alumiinilevyä?

Aloittaja Matias, 04.03.10 - klo:12:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matias

Olen juuri hankkinut uuden jyrsinkoneen ja pitäis alkaa tekemään erilaisia osia alumiinilevystä. Koska minulla ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta tästä niin ajoin heti yhden 3 mm terän tukkoon. Työstettävä ainekin oli kuin räkää. Elikkä kysymykset:
1. Millaisilla terillä alumiinia tulee työstää?
2. Minkälaatuista tulee työstettävän alumiinilevyn olla?
3. Paljonko pitää olla kierros- ja syöttönopeus?

JH-Q

Terve!

Suosittelisin jyrsintapeiksi 1- tai 2-leikkuisia. Esimerkiksi fraisalla (työkalupalvelu myy) on erittäin hyviä hss-tappeja alumiinin jyrsintään.

6xxx-sarjan alumiinit ovat hyvin työstettäviä perusalumiineja, näistä 6061, 6063 ja 6082 ovat yleisimpiä, joista jälkimmäisin parhaiten koneistettavaa. 2xxx-sarjalaiset työstyvät vielä paremmin, niistä löytyy automaattilaatuja ja lentokoneseoksia. 7xxx-sarjasta löytyy työkalualumiinit. Ei todellakaan mitään räkää, mutta levyn kovuus aiheuttaa pieniä haasteita kevytrakenteisilla koneilla, alkaa jo olemaan kuin rautaa työstäisi. Muita kun noita edellämainittuja ei kannata koneistettavaksi hankkia, ellei niiden käyttö ole pakollista muiden kuin koneistettavuusominaisuuksiensa vuoksi.

Myös materiaalin lämpökäsittely vaikuttaa purkkamaisuuteen, parhaimmaksi on osoittautunut "T6"-lämpökäsittely.

3mm terälle voisi aloitella näillä arvoilla:
Lastunpaksuus: 0.5-0.75mm
Kierrosnopeus: ~Niin paljon kuin koneesta lähtee, aina 10000+rpm asti.
Syöttö: 0.02-0.04mm/hammas

Suihkupulloon sinolia, marinolia tms etanolia/metanolia, ja sitä suihkuttelet terään niin ei leikkaa kiinni vaikka olisi vähän huonompaakin alumiinia.

Toivottavasti näistä on jotain apua!

hj

Kaikki riippuu aika tavalla koneesta, materiaalista ja leikkuutavasta (leikkuusyvyys, leikkuun leveys, jyrsitäänkö poteroa koko leveydellä jne.) Räkäinen alumiini tukkii helposti terän, varsinkin, jos leikkaat ilman voitelua. Jos kyseessä on HSS- tai kovametallitappi, leikkuuneste olisi paikallaan (WD-40, pirtu, öljy, emulsio). Myös kierrosten vähentäminen voi auttaa, jos et voi ajaa märkänä. Yleensä alumiinille käytetään alu-teriä, suuri lastuaukko, pinnoittamaton, terävä leikkuusärmä. Kovemmat alumiinilaadut ovat mukavampia lastuttavuuden kannalta. Puhdas alumiini on viheliäisin, mutta kyseessä on varmaankin jokin muu?


HSS-tapille jonkinlaiset lähtöarvot:
3mm 3-leikkuinen tappi
2mm leikkuusyvyys
75% terän leveydestä

syöttö 420mm/min, 12000rpm


edit: what JH-Q said!
Harri Joy

Matias

Hienoa, kiitti tiedoista. Vielä kun kertoisitte mistä näitä 6xxx alulaatuja saisi 2...6 mm paksuisina levyinä ja pieninä erinä hankittua niin saisi harrastuksen käyntiin.

hj

Protoshop Otaniemessä myy myös pieniä paloja.
Harri Joy

Matias

#5
Jep, kiitti tiedosta. Pitääpäs käydä moikkaamassa protontekijöitä.

Tsekkailin netistä sopivia jyrsinterien toimittajia ja satuin törmäämään tähän: http://www.sorotec.de/shop/index.php/cat/c49_Milling-Tools.html  Voi varmaan löytyä lähempääkin, mutta noi ei ainakaan ole hinnoilla pilattuja.

Orbitrek

Itse oon tilannut teriä tuolta soroteciltä ja homma toimi hienosti ja postituskin oli edukasta (tilasin isomman paketin jossa tuli kress ym mukana ja posti makso 20e). Oon myös tilannut Porepen suosituksen mukaan mastecilta turusta ja sieltä sai myös nopeasti ja halvalla ja lisäksi palvelu spostin kautta toimi erinomaisesti.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk