Myös korttimaksu toimii

Tulostin kirjastossa

Aloittaja pave, 27.08.13 - klo:11:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Tapani Honkanen

Minkä ihmeen takia KIRJASTO laittaa pieniä määrärahojaan tuommoisten laitteiden hankintaan. Tosin, paljon enemmän irvokkaampaa on, että kyseinen kulttuurilaitos hankkii kontolleen urheiluvälineitä ja niitä lainaa tavoitellen rahvaan suosiota istituutiona. Jopa rokkimelun tallenteiden hankintaa kirjastoihin paheksun. Sitä sontaa tulee aivan tarpeeksi erilaisilta radiokanaviltakin.

Minä näkisin kirjaston tehtävänä tuommoisen alueen ja alan kirjallisuuden (kirjat/lehdet) hankkimista hyllyihin. Tuommoinen avaimenperien ja muun rihkaman tulostaminen rahvaalle on yhteiskunnan taholta tuhlausta. Samoin kun ylenpalttisen media-alan koulutuksen järjestämisen rahvaalle. Kyllä markkinatalous hoitaa kysynnän.

Mitä oikeastaan hyötyy kansakunta hankkimalla tuommoisia leluja kirjastoon. Tärkeämpää olisi hankkia niitä ammattiopistoihin ja seuraaviin oppilaitoksiin. Siellä motivoituneet ja valikoituneet yksilöt saisivat opetella tositoimiin. Tuossa 3D-tulostuksessa on vaan liian paljon hypeä, joka hämärtää ministerienkin pään, tyhmiä kun ovat, valtaosin. viisaiden joukkoon lasken vaikkapa Martti Tiuran mutta ministeriksihän häntä ei kelpuutettu.

Anteeksi kun ja jos loukkaan jotakin herkkää sielua. En minä suinkaan mikään teknologian vihaaja ole. Jopa jotakin ymmärrän pitkän ajan seurannalla. Rakensin eka tietokoneeni vuonna -80 ja vaikka työni olikin tyhmälle sopivaa, niin teknologian seuranta ja tekniikan historia antaa jonkinmoista taustaa ottaa vaikka kantaa typeryyksiin tai hypetykseen. 

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 27.08.13 - klo:12:13
Minkä ihmeen takia KIRJASTO laittaa pieniä määrärahojaan tuommoisten laitteiden hankintaan.

Olisiko nykyisessä tulospalkkauksessa ja muussa mittauksessa kirjastossakin menty siihen, että mittarina käytetään jotain kävijöiden määrää tms. lukua. Tuota lukua saa sitten nostettua (ja määrärahoja ensivuodelle) sillä, että tarjoaa kansalle sirkushuveja. Ehkä kirjojen määrä ja lainaus ei ole tuossa niin tehokas tapa, kuin 3D tulostin, nettiyhteys kirjaston koneella tai musiikin/urheiluvälineiden lainaus. Sitä todennäköisesti saadaan, mitä mitataan ja mittauksella suositaan?

Toisaalta, onhan kirjastorakennuksissa perinteisesti ollut kaikenlaisia tiloja. Tampereella muistan, että kouluaikana käytiin metso-kirjastossa jotain videoeditointia tekemässä ja valokuvia kehittämässä. Ei suoraan kirjaston toimintaa, mutta kaupungin työpajoja nuorille samassa rakennuksessa. Ei mitään uutta auringon alla.

jussi

Siinä se on temppu taas päättää mihin se raja vedetään. kait se kirjastokin voi olla tätä päivää.
Itse pidän hyvänä asiana ,että kirjastossa voi esim. käydä soittamassa ne joilla ei siihen kotona ole mahdollisuuksia.
Kirjasto tarjoaa monenlaisia palveluita nykyään kuten nuo äänitteen.kyllä sitä rahaa paljon turhempaankin syydetää.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 27.08.13 - klo:12:13
Minkä ihmeen takia KIRJASTO laittaa pieniä määrärahojaan tuommoisten laitteiden hankintaan. Tosin, paljon enemmän irvokkaampaa on, että kyseinen kulttuurilaitos hankkii kontolleen urheiluvälineitä ja niitä lainaa tavoitellen rahvaan suosiota istituutiona. Jopa rokkimelun tallenteiden hankintaa kirjastoihin paheksun. Sitä sontaa tulee aivan tarpeeksi erilaisilta radiokanaviltakin.
[...]

Tässä(kin) asiassa kohtaa lähestymistavan kaksi eri puolta, joista on monesti käytetty vertausta katedraali vs basaari. Puristeille kirjasto on paikka jossa on kirjoja, ja niitä minäkin menen kirjastosta hakemaan. Mutta me ollaankin vanhoja pieruja - nykynuorille pitää olla kaikki mulle heti.
Eli olisiko tässä semmoista porttiteorian makua; houkutellaan nuori jollain kiinnostavalla tekosyyllä kirjastoon ja altistetaan se kirjallisuudelle. Jonkin ajan kuluttua se voi alkaa vahingossa jopa kiinnostamaan. Varmaa ainakin on se, että jos kirjasto on paikka jossa sitruunanaamaiset tädit kävelee sihisemässä sormi pystyssä suun edessä, niin nuori osaa kyllä pysyä pois paikalta.
Itse en urheiluvälineitä kaipaa kirjastoon, mutta ei ne minua siellä häiritsekään. Musiikki on kivaa. Voi lainata esiintyjiä joiden tuotoksia ei arvaisi suorilta ostaa. Jos tykkää niin on helppo investoida. Itse kuuntelen paljon world-musaa mutta ei ole minulta pois jos kirjaston hyllyssä on muutakin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ttontsa

toki tuo omassa arvomaailmassani voittaa hankintana eduskunnan torkkupeitot, mutta markkinointia ei pitäisi jättää sille tasolle että tässä on kasa kiinalaista paskaa. homman taustalla/rinnalla voisi olla harrasteryhmä, yritys, taikka web sivusto joka ohjaisi cnc tekniikan / työstö- ja valmistusmenetelmien esittelyyn joka voisi johtaa nuoren  harrastamiseen, opiskelun aloittamiseen tai kehkeytyä ajatusmaailmassa vaikka työksi.


esim. jonkin asteinen kilpailu saattaisi edesauttaa ohjelmiin ja 3d mallinnukseen tutustumisessa. palkinto oisi pikku porkkana
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

eemeli

Hep.

Tässä kun vähän pähkitään, niin pian huomaamme olevamme järjestämässä nuorille cnc-aiheista rakennuskilpailua, jonka palkintoina on jotakin aiheeseen liittyvää kivaa, ja palkintoraatiin pääsystä kilpaillaan jo ihan eri sarjassa ;-)

nimimerkillä entinen nuorisotyön ammattilainen...

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Marquis_de_Månsas

Turhalta hankinnaltahan tuo varmaan vaikuttaa, etenkin kun on omakotitalot, pelit ja vehkeet omasta takaa. Tällaisena persaukisena köyhänä, voin kertoa, että olin kovin iloinen mahdollisuudesta tulostaa omia projekteja kohtuu hintaan. Alle 2000€ kuukausituloilla (brutto) ei paljon omia 3D tulostimia hankita. Kirjasto on muutenkin mielestäni moisille aparaateille ihan oiva paikka. En ymmärrä miksi kirjastolaitoksen pitäisi jäädä palveluineen 1800-luvulle.
Vielä kun järjestäisivät sellaisen pienen puu/metalli verstaan joka olisi yleisön käytettävissä niin a vot, jo olisi harrastajilla onnenpäivät.
Nytkin seisoo useampi projekti pylväsporan puutteessa. Uskon että täällä pääkaupunkiseudulla käyttäjiä varmasti riittäisi.
Sopii muutenkin kirjaston alkuperäiseen ideaan, joka on mahdollistaa vähempiosaistenkin sivistys- ja harrastusmahdollisuudet. Nimenä "kirjasto" on jo aikaa sitten vanhentunut ja antaa nykyään jo melko vääristyneen kuvan ko. laitoksen palveluista ja tehtävästä.

Tietysti noista uusista laitteista saataisiin parempi kansallinen hyöty, jos järjestettäisiin niiden oheen esim. pienimuotoista kurssitoimintaa. Tässä tosin taitaa tulla viimeistään ne resurssit vastaan. Kurssin vetäjän palkka lohkaisisi varmaan suuremman osan kirjaston budjetista kuin itse laitteet. Ei se nyt ainakaan nosta kynnystä innostua aiheesta, että laitteita pääsee kokeilemaan lähikirjastossa, jos verrataan siihen että ne pitää hankkia kalliilla maailmalta tai rakentaa alusta asti itse. <- Tämä pätee niihin urheiluvälineisiinkin...


olli henttonen

Lainaus käyttäjältä: Marquis_de_Månsas - 10.01.14 - klo:22:12

Vielä kun järjestäisivät sellaisen pienen puu/metalli verstaan joka olisi yleisön käytettävissä niin a vot, jo olisi harrastajilla onnenpäivät.
Nytkin seisoo useampi projekti pylväsporan puutteessa. Uskon että täällä pääkaupunkiseudulla käyttäjiä varmasti riittäisi.


Pelastusarmeijan PuuhaPajallakin voi pääkaupunkilaiset foorumilaiset käydä nikkaroimassa, mutta kuinkahan moni on valmis maksamaan ne todelliset kustannukset jotka pajanpidosta syntyy? Laitteet ja työkalut ei ole ilmaisia, puhumattakaan muista kustannuksista ja moni haluaisi tulla tekemään pikku hommia, mutta aniharva on valmis vapaaehtoisena osallistumaan pajan kehittämiseen ja ylläpitämiseen, puhumattakaan että luovuttaisi pikku roposiaan että pääsisi hankkimaan uusia koneita.
olli
dyykkari

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk