Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Aarporaus viimeistelylastu

Aloittaja valon600, 13.04.21 - klo:11:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

valon600

Millaista lastua tapaatte ottaa aarporauksessa viimeisillä lastuilla?
Itse teen yleensä lähestymisen esim 58H6-reiässä 57.75 mittaan, jonka jälkeen vaihdan uuden palan. Sen jälkeen en säädä aarporaa vaan poraan edellisellä säädöllä. Tuolloin mitaksi yleensä tulee 57.8.
Viimeiset lastut ovat minulla 0.1 mm, joiden aikana teen viimeiset säädöt aarporaan.
Entä lähestymislastut? Minulla on yleensä maksimi 0.15 mm.

Ville Vaho

Tuhansia reikiä työuran aikana todistetusti satasen sisään avartaneena kehtaan sanoa että terän nirkonsäde määrittelee lastun. Iso ärrä vaatii tukevuutta kappaleelta, koneelta ja terältä, mutta pinta on isolla syötöllä teoriassa hyvä.

0.8 nirkonsäteellä 0.4 minimilastu. Eli jos teet 100mm reikää, aja rouhimalla 98 ja aja viimeistelylastu ainakin liki nirkonsädettä säteessä alle. Mittaa alikokoinen reikä, tee tarvittava säätö heittokelloa käyttäen. Ja muista kelloa katsoessa että viisari kertoo säteen muutoksen. Aja reijästä varmuuden vuoksi vain suulta pieni lastu, vedä ulos ja tarkista mitta. Aja läpi ja nauti kerralla onnistumisen tunteesta.

Jos pala ei kestä kahta viimeistelylastua kulumatta, tarkista työstöarvot.

Työstäessä lastuamalla viimeistelyvarat on millejä, ei kymppejä eikä satkuja. Työ ei ole tuhoon tuomittu muillakaan menetelmillä, mutta siihen ei pidä pyrkiä. Hiomakoneet asia erikseen.

Nirkonsädettä pienemmällä lastulla voimat kohdistuu halkasijan suuntaan ja lastu on ikävässä välissä.

Toivottavasti sain asiaan enemmän tolkkua kuin hämmennystä.
-vilderi

valon600

Kiitos paljon vastauksesta.
Meillä käytetään tuollaisia poria -
https://img.directindustry.com/images_di/photo-g/14576-6204445.webp
noilla nimenomaisilla teräpaloilla. Niillä ei ihan milliä viitsi kerrallaan lähestyä? :D
Nirkon säde on erittäin pieni. Mietin muuten, onko tuo teräpala pikaterästä jopa? Jotain kiiltävää materiaalia.

pave

Ne on ehkä alumiinille tarkoitettuja. Saa niitä teräksellekkin, ehkä.. ::)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk