Myös korttimaksu toimii

CNC-sorvia rakentamassa

Aloittaja JH-Q, 11.09.06 - klo:21:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martzis

Lainaus käyttäjältä: JH-Q - 24.07.07 - klo:12:07
Liitin on 19-napainen ja siinä on tollaiset kirjainkoodit:

     L  M  A
   K  U  N  B
J  T  V  P  C
   H  S  R  D
     G  F  E


Nuo koodit voi lukea myös näin: A B C D E F G H I J K L M N P R S T U V eli vain juokseva "numerointi" liittimen nastoille. Jos tuon enkooderin merkin saisi selville, niin pinnien merkitysten arvaaminen voisi olla helpompaa. Itse selvitin yhdestä Heidenhainista nastajärjestyksen yleismittarilla pinnien välisiä resistansseja mitaten. Jos enkooderin aukaisu onnistuu rikkomatta, niin sisältä saattaa nähdä suoraan oikean nastajärjestyksen.


JH-Q

Edistystä pitkästä aikaa, nyt ahkeran cadailyn muodossa. Tuossa karan akselissa on vielä mukavasti tilaa jos vaikka jossain välissä lisään paikoitustoiminnon ja karan reikien poraamista varten niin siihen saa mahtumaan (polkupyörän?) levyjarrun jota käytettäs paineilmasylinterillä. Mut se onkin sit jonkun muun vuoden projekti.




JH-Q

Edistyy hitaasti mutta varmasti.

Tein alumiinista Z-kuulamutterin pitimen ja ruuvin laakeripukin. Meni kauan ku jyrsin on pieni ja pitää ottaa vähän kerrallaan. Kuten optimumin mainoksessa sanotaan, "mitä pienempi kone, sitä enemmän hupia" ye right.. mitä pienempi kone, sitä enemmän tärinää.  ;D Tänään otin sit jalustan palat töihin ja aloin hitsailemaan niitä, koitan saada ens viikolla valmiiksi. Tullu kans mietittyä C-akselia ja pyöriviä työkaluja työkalunvaihtajaan, sillain että sais useemman työkalun (voi laittaa vaikka kaikille kaheksalle paikalle pyörivän pitimen jos huvittaa) Teen varmaankin kiinnitysreiät pyörivien työkalujen ja C-akselin systeemille että myöhemmin voin vaan pultata osat kiinni. Moottoriksi tulisi varmaankin 0.38kw/4700rpm moottori jonka alunperin hankin taistelurobottia varten. Jos (ja kun) ny rakennan jossain välissä pyörivät työkalut niin pitää luopua siirtopylkästä, sillä pyörivien työkalujen moottori tulee poikittaiskelkan päälle työkalunvaihtajan viereen, ja siten osuis keskiökärkeen työstäessä. Ei ne akselienteot nyt niin paljoa kiinnosta, joten taidan kallistua pyöriviin työkaluihin. Onpaha ainakin ainutlaatuista harrastelukoneessa. :)

Btw, sama threadi englanniksi: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=27031


JH-Q

Edistystä.
Sain polttoleikatut osat karapylkkää varten ja alotin niiden työstämisen poistamalla terävät purseet ja tekemällä hitsausviisteet. Hitsauksen jälkeen koneistin syntyneen laatikon joka puolen, ja tein 8kpl M5 reikiä jäähdytyssiilien kiinnittämistä varten. Tällä hetkellä koko karapylkkä on hitsattuna suunnilleen samannäköiseksi kun toisessa kuvassa. Alotan sen koneistamisen ensi viikolla, ja siinä tulee olemaan haastetta tarkkojen toleranssien yms takia. Tästä karapylkästä tulee muuten koneistusopintojen päättötyö.










JH-Q

Sorvin jalusta on hitsattu kasaan, ja itse sorvi nostettu sen päälle ja pultattu kiinni. Saksan ebaystä sain 1.75kw servomoottorin karalle alle 100€ hintaan. :)




JuKa

Hieman kateelllinen olo! :) Kuvittelin että sorvin runko tulee vinoon, ensimmäisissä kuvissa on kuva otettu yläviistosta ja näyttää vain siltä.
Millä meinaat tuota Ebay löytöäsi käyttää ?

Jussi

JH-Q

Tällä kertaa paljon kuvia:















































Perskele, kotitekonen sahanteränpidin ei ollutkaan tarpeeks suora ja se haukkas kiinni





Joten rautasahalla loput ja jyrsimällä sahausjälki suoraks... vähän viilaa sahan aiheuttaille naarmuille





























Dyykkasin roskiksesta kasan vanhoja teränpitimiä colchesteriin, eivät sovi pikkuseen manuaalikoneeseeni, tai tähän projektiin mutta ehdottomasti olivat talteen keräämisen arvoisia. Jos vaikka joskus hankkii isomman sorvin tai myy nuo pitimet.



Tarkotus olis kans hankkia tässä ennen kesää tommoinen jyrsin.. infoilen kun tiiän lisää että onnistuuko.


pave

[quote author=JH-Q link=topic=121.msg1670#msg1670 date=1206649200

Dyykkasin roskiksesta kasan vanhoja teränpitimiä colchesteriin, eivät sovi pikkuseen manuaalikoneeseeni, tai tähän projektiin mutta ehdottomasti olivat talteen keräämisen arvoisia. Jos vaikka joskus hankkii isomman sorvin tai myy nuo pitimet.

[/quote]

Ovat muuten nuo pitimet kysyttyä tavaraa: Myin jokinaikasitten kaksi settiä, kun tein duuniin ja itselleni uudet.

Jussik

Terve

Kiinnostaisi mitenkä sorvi projekti on edistynyt?
Itselläni sellainen alkamassa, minkälaisia huomioita on tullut tuota tehdessä?

salot-cj

Lainaus käyttäjältä: Martzis - 24.07.07 - klo:23:39

Toi on ilmeisesti fanucin kooderi itsellä sama liitin fanucin moottoreissa. jossain topiikissa oli pdf.tiedosto liittimestä. skykon sivulta pääsi yhden fanucin liittimen tietoihin 18.pinniä on toisessa moottorissa minulla.Terv.Timo

salot-cj

Moi! katselin hienoja koneistuksia ja huomasin et sorvihan on lähes sama kun minulla on väri ja joku kyltti on erilainen. minun sorvin malli kuiteskin 82-84vm. tos sn40 tosin pakka on massiivinen 315mm. eikös toi ollu 07? niin hyvä sorvi et ei tarvinnu muutella.pitää värjätä nii on sit uusi;)Terv.Timo

JH-Q

Joo, saman tehtaan tuotehan on kyseessä, varmaan vielä samoilla piirustuksillakin tehty. Merkki taitaa olla vain nykyään pelkkä trencin, tai sit joku muu TOS kuin se vanha.

mpangel

löytyykös tähän projektiin jostain jotain piirustuksia...

JH-Q

3d-mallit solidworksiin on, joskin melkoinen sekamelska kun tiedostot sijaitsee vähän mikä missäkin..

JH-Q

Projekti on nyt myyty.

Toivottavasti uusi omistaja jatkaa tätä rakennuspäiväkirjaa, ja saa projektin valmiiksi  :)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk