Myös korttimaksu toimii

Taas yksi pikkukone

Aloittaja hokkaju, 17.12.13 - klo:15:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hokkaju

CNC rakennus on ollut mielen päällä jo pitkät ajat, ajatus on pyörinyt kokonaan itesetehdyn rungon ja retrofitin välillä. itsetehty runko olisi tietysti makea, mutta sen piirtämiseen on jo käytetty aikaa tovin ja siinä on vaan sitten koko ajan jotain jota voisi tehdä viisaammin. Joten kompastunen partaan ennekuin se hanke on toteutettu.

Runkoja katselin aikani ja jossain mielenhäiriössä sitten haksahdin ostamaan Koneconin näyttelykoneiden vaihdosta KF25.sen. Noin vempula runko ei ollut todellakaan haaveena, mutta sitä kadutaan sitten tuonnempana. Sinällänsä tuo runko on mukava tehdä, se on pieni ja osat mahtuu minun muihin koneisiin hyvin työstöä varten.

Kone oli käyttämätön ja kummempia ihmettelemättä päräytin sen niin pieniin osiin kuin menee. Tämä oli onnenkantamoinen, sillä ihmettelinkin kun kara ei pyöri pehmeästi. Karan varressa, kiristysmuttereissa, laakereissa jne oli melkoisesti pientä lastua. joten luulempa ettei tuo pitkään olisi toiminut. Huomautettakoon että osat oli ok, kysessä oli vaan puutteellinen siisteys kasatessa.


Jokatapauksessa aloituskuva, jossa huomattavan siisti työpöytä.





hokkaju

Tavoiteena on panostaa koneen värinän vaimennukseen yleisen painon kasvattamiseen. Koneistin 20mm pellistä aluslevyn ja sen alle 15mm lattaa pitkin ja poikin. Pohjalevyn taakse on tarkoituksena laittaa aputolppa, johon puomi kiinnitetään kiinni. Kuvassa tolppa on vaan mallina, hitsaukset ja harukset puuttuu. Hommasin jo muutaman litran epoksia ja kolmea sepeliä/hiekaa. Eli kaikki tyhjät tilat täyteen keinograniittia. Sinällänsä Bf20 klooneissa ei ole juurikaan uutuusarvoa, mutta ajattelin jos tuo runkorakennelman tekemisessä olisi jotain kanssaihmisiä kiinnostavaa. Itselleni tuo keinograniitti on todella mielenkiintoinen juttu, joten sormet syyhyää päästä siihen vaiheeseen.

Kuvassa jo sotkuisempi pöytä  :)

HTL

Mielenkiintoinen projekti. Minkälaista "rautaa" tähän tulee eli sähköpuoli? Laitahan kuvia eri työ vaiheista kun teet tuon graniitti täytön, kiinnostaa melkoisesti kun itsellänikin josain vaiheessa edessä rungon täyttö.

hokkaju

Sähköpuolesta etenkin pitää nöyränä kysellä viisaampien neuvoja. Kokemukset noista ohjausjärjestelmistä oli ne nyt sitten PC pohjaisia tai enemmän sulatutettuja on ihan täysi nolla.
Tai ylipäätään koko CNC koneistuksesta. Olen vatkannut noita manuaaleja omaksi huviksi ainoastaan.
Servot XYZ on hommattu, koska ne pitää olla että saa tuota runkoa ihmeteltyä. Jonnelta 400W Deltat, yhden otin oikein Jarrun kanssa .
Lisäksi 1.5kw alumiininen 80-runkoinen moottori karalle, tätä metsästin pitkään ja lopulta löytyi + Käytetty Danfoss tamu.
Jännä nähdä millainen möntti tuo moottori on kara askin huipulla. Tuo perusmoottorien standardi runkojen koko on vähän suuri näihin pieniin koneisiin. Kuitenkin moottori olisi hyvä olla hieman ylikokoinen, jotta vääntöä olisi edes hieman mitä tiputtaa ylä ja alarekisterissä. Taas sitten ihan oikeita karojen pyöritys moottoreita ei uskaltanut edes kysellä.

Loppu sähkö homma voi lähteä lapasesta ihan mihin suuntaan tahansa, mitään muuta yllämainittujen lisäksi ei ole.
Kait se lopullinen valinta on V-, saldo- ja fiiliskäyrän senpäiväinen leikkauspiste... Jaappaamiseksi menee, en todellakaan tiedä vielä...

Tuota täyttöhommaa joutuu kyllä pidättelemään, lienee viisaampi edes yrittää tehdä suurin osa hitsauksista, porauksista etc. ennekuin siellä on takana jotain kovaa.
Saattaa muuten ahdistaa vetää saumaa ja epoksit liekeissä  ???

hokkaju

tuosta omasta koneen rungosta oli aiemmin juttua. Tuossa on sen hahmotelma.
-Tuohonkin on fantasiana tehdä KG-täyttö.
-valmistettavuus helppo!?!
-jne...

No jokatapauksessa tuossa piirtelin aikani ja jäin hieman kikkailemaan Z-tolpan kanssa. Aikansa kun kikkailee niin sittenhän se jämähtää siihen.
Tuo valutäyttö ja kaikenlainen poraaminen/reittäminen ei oikein sovi keskenään jos on reiän takapuoli menee piiloon ettei sitä saa jollain massalla tukittua. Tai ainakin luulen niin. Ilmeisesti pitäisi sorvata sellaisia suljettuja jenka inserttejä jolloin niitä voisi kylvää sinne valun keskelle huoletta.
Luova tauko päällä... En pidätä hengitystä nopean startin suhteen.  ;D

Kaikki korjaavat ehdotukset on tervetulleita.

Seppo K

Moikka

Laitoit sitten välipalikan rungon ja tolpan väliin?  Paljonko tuo tuo lisää työstöalaa?
Eteenpäin voi tuota rungon koloa jatkaa myös reilusti, jolloin työstöalaa tulee lisää toiseenkin Y:n suuntaan. Tein itse tuon muutoksen samalla kun muutin omani CNC-käyttöön.

Pitäisi itsekin tehdä tuollainen apurunko. Se on ollut mielessä jo alusta alkaen, mutta vielä jäänyt vaiheeseen. Tuo minun konehan on Sumore:n 2217, eli täysin vastaava kuin tuo sinun vempaimesi. Näyttää olevan ohjainkotelokin nappeineen samassa järjestyksessä - siinähän noiden kloonien kanssa jotain eroa joskus näkyy.

Saat muuten lisää Z-liikevaraa kun käännät välikelkan ylösalaisin. Se muuten samalla hieman vähensi tolpan huojuntaan, sillä tuleehan silloin tukipiste lyhemmän varren varaan normaaleissa työstöissä. Karalaatikko nousee suhteessa ylemmäs.

Tuolla omassa säikeessä kertoilin hieman oman koneeni moottorin vaihtoakin. Hieman olen pettynyt valitsemaani hihnavälitykseen alakierrosten suhteen. Pitää jossain vaiheessa muokata motin asennustelinettä niin, että saan hitaammalle vaihteelle pienemmän välityksen. Toki toinen vaihtoehto olisi vaihtaa motti nimelliskierroksiltaan hitaampaan, kun tuo vanhasta AIV-leikkurista evakuoitu oli 3000 kierroksen kone jota ohjaan nyt Jonnen kautta ostetulla Deltan tamulla.
Seppo Köngäs

hokkaju

~58mm jatkolla saadaan noin 25mm symmetrisellä ylimenolla 21cm y-liikettä. Karalaatikon taakse ~28mm koroke, näin kara on suurinpiirtein puolessavälin kuviteltua pöydän liikettä.
Pitää tutkia sitä että kunka paljon tuosta penkistä uskaltaa ottaa kuulamutterille tilaa.

Z-kelkan kääntö, minulla tuo kelkka ja runko on kiilan verran epäsymmetriset, toistaiseksi olen ajatellut jos tuon kuulamutterin paikan vaihtaisi tuonne alas niin sitten z- saisi vedettyä yli noin 50+mm ihan helposti. Sekin olisi jo kotiinpäin työkalun vaihtoa ajatellen.  Miten sulla/muilla onko z-kelkka samalla lailla epäsymmetrinen? ja jos on niin oletteko kokeneet siitä mitään haittaa, muuta kuin että sen on hassun näköinen?

Luinkin sinun ketjusi, joskus siellä oli monenlaista pohdintaa tuosta välityksestä. Mitenkä isoja teriä käytät omassa koneessa?
Itse en ole vielä edes hihnapyöriä valinnut. Juuri sain kaikki uudet karan ja askin laakeri kotiin, joten kasaillaan nyt se ensin.

Tätä moottori asiaa tuossa hieman tutkiskelin ja jos et halua mennä erikoiskoneisiin niin tuo perusmoottorien runkokoko kasvaa 4napaisilla hetkessä 90 -100 kokoon. Tilaamani 80 rungon moottori on vielä ns. normi hintainen eli jotain 160€ sisältäen rahdit. Painosta ei ole tietoa mutta otin alumiinisen ettei se olisi mahdottoman painava. Googlella/perustaulukolla tässä kohtaa mentiin joten viisaammat mottorimiehet korjailkoot....

jyrki.j.koivisto


hokkaju

Jeps olen lukenut nuo teidän ketjut jonkin aikaa sitten läpi, mutta viimeaikoina enemmän selannut noita ulkomaan foorumeita.
Tuota Pinolin lukitusta hieman katselin jo purkaessa, mutta kerran olet jo sen todentanut niin pitää tehdä se ilman muuta.
Hienon näköinen konemodi, ameriikassa näköjään suosivat DC-koneita, lieneekö jotain tekemistä 110V järjestelmän kanssa. Ainakin moottoreitten virrat on tuplat samaan tehoon...

Onko muuten kukaan hionut noita johteita uutuuttaan, tai onko jollain siihen jotain hyvää prosedyyriä? Itse tussasin johteet ja hinkkasin kelkkaa runkoon. Yllätys oli melkoinen kun koskettavia pisteitä ei ollut kuin muutama (varmaan alle 3% pinta alasta).
Hiomapaperilla ja tahnalla tuhertamisen jälkeen kosketuspisteitä jotakuinkin tasaisesti ~25% pinta alasta, lähinnä varoin ottamasta materiaalia liian paljoa pois..

hokkaju

Pientä päivitystä. Karalaatikon suhteen päädyin tekemän 75mm Noston Z-akseliin tuohon korokepalaan. Vähän työläs kun piti tehdä tuon akselin siirto. Mutta nyt ei tarvitse tinkiä tippaakaan johteiden kosketuspinnan leveydestä.

Tilasin heiltä jotka keksivät kusetuksen laakeripukkeja, no hassunhauskasti tavalliset 6002ZZ urakuulalaakerithan siellä oli.  >:( 7001B ja 7002B VK laakereita saa onneksi ihan kohtuulliseen hintaan.

Koneen mukana tullut MT3 kara on painanut mieltä jo alusta asti + tuo koko pinoli hässäkkä. Nyt pitää kyllä sanoa että kyllä nakrattaa kun tänään saapui ISO30 Kara. Suorastaan majesteetillinen näky! Mutta totuuden nimessä siitä puuttuu vielä jotain ennekuin se pyörii laakereitten varassa.  :-\

Sihautan Pirkan komean karaakselin ja perjantain kunniaksi  ;D
Viikonloppuja kaikille !

hokkaju

Onko kellään apuja tarjota. Olen tuossa pyöritellyt tuota karaputki sovitetta joka uppoaisi KF.n karalaatikkoon.
eli ylä ja alaputki kohdistettaisiin laatikon pinoliputkeen ja yläosan laakerikaulaan.

punainen syherö olisi jenkaa jolla karaputken ylä ja alaosa kierretään yhteen ja tiukaksi.
Sitten tietysti vähän pulttia ylhäältä ja alhaalta karalaatikkoon. laakeripesien kannet jne puuttuu, kun tämä on vasta skissi.

Ovatko fantasiani pelkkiä haaveita??? ::)

porepe

#11
Moro. Itse jättäisin pinolin pois ja tekisin kunnon laakeroinnilla kiinteän siitä pinolista.
noita suunnitelmia 30 ja 40 karan kanssa oli joskus useampia jopa läpijäähdytettynä kun olin itse koneconilla töissä.

Riittävän iso akseli läpi ja kierteellä kiinni niin että korvaa sekä pinoolin että alkuperäiset laakerit. Sen sisälle sitten uudet viistokuulat stefat ja läpijäähdytys. Jos tila loppuu kesken niin sitten aarporaamaan tai tekemään uutta laatikkoa...
Petri Junnila
Mynämäki

hokkaju

Niin tuossahan ei ole enään pinolia. Harmaa viiva kuvaa karalaatikon poikkileikkausta.
Sanoin virheellisesti pinoliputki, mutta tarkoitin sillä sitä putkea joka on laatikossa pinolia varten.
Eli kuvassa olevat osat on kaikki uusia. ja pultataan suoraan karalaatikkoon.

Lähinnä mietin pitäisikö kuvassa olevat osat "kiertää päin" toisiaan nythän ne jenka on toleranssi syöppönä.
Pitänee vielä hieman miettiä...

Laakerit on VK 35x80x21 ja 30x72x19

Toistaiseksi olen välttänyt muuttamasta mitään rungon osia "pilalle" .. Mutta saattaahan se vielä lähteä mopo lopullisesti käsistä. 

Seppo K

Ai niin - huomasin että olit tainnut viitata tuohon minun kyhäelmään kysymyksessäsi aiemmin.

Kone on erittäin vähällä käytöllä - harrastuksen vuoksi kun lähinnä rakensin modauksen enkä siksi että olisin tehnyt siitä työkalua "tositoimiin".
Siksi jyrsinnät on käytännössä tapeilla 10mm ja alle. Tasopintaa 50 mm päällä. Näihin tuo matalin kierrosluku kyllä yltää.

Mutta käytän konetta aika usein poraukseen, ja silloin kierroksia pitäisi saada alemmas. Porauksissa reikien koko 20 mm ja alle.  12 mm:stä ylöspäin nuo alakierrokset on liikaa. Jotain pitää tehdä. Rakennan varmaan tuota yläkertaa hieman toisin jotta saan karaputken päähän enemmän tilaa isommalle hihnapyörälle.

Pinolin säilytystä - kun siitä juuri on puhe - pohdin aikoinaan itsekin. Päädyin sen säilyttämään juuri tuon porailutarpeen vuoksi, enkä ole todellakaan katunut.

CNC:tä käytän poraillessa vain osittain, eli ajan komennolla karan reiän x,y -kohdalle, mutta poraan sitten käsivaralta. Jotenkin syöttöjen kanssa en ole vielä niin sinut jotta reiät aina ohjelmallisesti poraisin. Reikien kohdalle ajo sensijaan palkitsee tarkkuudessaan manuaalisessa työssäkin kun Mach:n komentorivillä voi koordinaatit helposti naputella.
Seppo Köngäs

petko

Saisiko tuon karalaatikon käännettyä ylösalaisin?
Silloin olisi alapäässä enemmän tilaa esim. pariasennetuille viistokuulille.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk