Myös korttimaksu toimii

mach/sorvi

Aloittaja mpr, 24.05.12 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mpr

Moi
Onko joku käyttänyt mach;ia sorvin ohjaukseen, koitin haeskella vanhoja keskusteluja muttei oikein löytynyt.
Muutama sorviprojekti sieltä löytyi mutta ei ohjaustasolle edenneitä, jos joku muistais linkin.

Jarkko Nieminen

Moi,

Mulla on tuo sorvi nyt ollut rakenteilla ja siis osin jo ajossakin, mitä tietoa erityisesti kaipaat?
Tässä linkin videossa tuo pyörii, ikään kuin tyhjää sorvaten.

http://www.youtube.com/watch?v=WotFhTDWwuM&feature=mfu_in_order&list=UL

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

mpr

Montakin kysymystä on mielessä, mutta aluksi.

1. Miten halkaisian muutos suhteutuu pakan pyörimisnopeuteen eli lisääkö nopeutta autommaattisesti kun mennään pienempään halkaisiaan ja päin vastoin. ja mitä tämän toteutus vaatii, servomoottorit? pakan kierrosnopeustiedon???

2. Jos konella tekee kierteitä mitä vaaditaan pakan ja kelkkojen synkronoimiseksi??

Tavallisella oikosulkumoottorilla olis tarkoitus pakkaa pyörittää, taajuusmuuttajan ohjaamana.

Hienosti kone toimi tuossa videolla mutta ylläoleviin kysymyksiin siitä ei saanut vastausta.


Jarkko Nieminen

Moi,

Mulla siis kanssa normaali oikosulkumoottori ja tamu. Mach3 kykenee kyllä ajamaan pakan nopeutta, tamua PWM signaalilla käskemällä.
Mulla on parhaillaa valmistumassa PWM muutoskortti, josta siis sisään PWM ja ulostulo 0-10V analogia. Eli vanhempikin tamu, jotka ilmeisesti ovat juuri analogiatulolla varustettuja, toimii lisäkortilla. Tällä hetkellä kun tuo lisäkortti ei ole käytössä säädän tamulla pakan nopeuden sopivaksi ja pakanakselista mulla on normaali optohaarukka ja hahlo kiekossa -> index pulssi mach3:seen printteriportin /BOB laudan kautta. Tällöin mach3 pystyy määräämään terälle sopivan syöttönopeuden pakan pyörimisnopeuteen nähden, jotta saadaan halutunlainen kierteen nousu aikaan.

Jos joku ei auennut, niin kirjoita vaan tähän, niin vastaan kun tässä ehdin.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

mpr

Riittääkö pelkkä yksi optohaarukan pulssi kierteen tekoon, tarkoitan monella lastulla tehtyä kierrettä. Osuuko eri lastujen aloitukset samaan kierreuraan?

Sulla näytti olevan servot xjaz akseleilla riittäisikö askemoottorit?

porepe

Pistäisin kaksi optoa vähintään, jolloin saa myös pyörimis suunnan eli encooderin a ja b pulssit. Lisäksi vielä kolmas opto tai hall anturi, niin saat index pulssin, josta lasketaan kierteen ajoitus... Emc toimii ainakin näin....
Petri Junnila
Mynämäki

Jarkko Nieminen

Moi,

Mulla on kyllä askelmoottorit. Videolla näkyvä moottori kyllä sisältää enkooderin, mutta on askelmoottori. Enkooderi ei ole siis kytketty käyttöön.

Riittää 1 optohaarukka, olen kierrettä tehnyt jopa 20 ohuella vedolla, per kierros ja jälki on ollut siisti. Sekä POM muoviin, alumiiniin, että kovempaan akseliteräkseen. Mulla vaan kovimmille materiaaleille liian löysä karan runko, uusi runko valmis, mutta asentamatta.
Katsoppa jenkausvideo, jossa ajan muovia kyy1978/videot youtubesta.
Se on tehty vieläpä sillä router runkoisella, ennen kuin oli tuo sorvi rakennettu.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

mpr

KIITOS!

Tämä valaisi kovasti, näillä "eväillä" jatketaan harjoituksia :)

JuKa

Moi jarkko.j,

Oletko ehtinyt konetta kuluttaa jo kovasti ? Miten tuossa riittää tukevuus esim. rautaa työstettäessä ?
Jossain treadissa olin lukevinani että lineaarijohteet ei ole niin tukevat kuin esim. lohenpyrstöt ja siitä saattaa tulla turhia värinöitä... Viesti on vanha ja uusia videoita ei näkynyt tulleen 11kk:teen

Jussi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk