Myös korttimaksu toimii

2d jyrsin halpis osista

Aloittaja pelti, 03.10.10 - klo:17:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pelti

moi

Z:n ruuvin alareunassa on laakeri (näkyy vähän heikosti kuvassa) se ottaa alapäin suuntautuneet voimat. mutta toiseen suuntaan (ylöspäin vaikuttavat) ei ole laakeria joten voimia kyllä välittyy steppeillekin.. nyt kun pystyy jyrsinmään alumiinia voi tehdäkin sen yläpään laakerituen :)
Jukka Peltonen

JuKa

Moro Pelti ! Oliko nuo "kiinan terät" kovametallia ja millaiset syöttönopeudet sinulla oli noita käytettäessä ? Hommasin kassa tuollaisen kiinalaisen kapulan ja harmikseni totesin että kaikki painikkeet ei toimi oikein/lainkaan. Voi osa syy olla uusi Mach versio ja tuo UC100usb interface...

Jussi

pelti

Alumiinia ajoin Sorotecilta tilaamillani terillä
End Mill Double-Flute ALU Ø3,0mm
L2SA.0300
5,60 EUR,  nopeudella 500 (tuossa videolla).

Niitä tuuligeniksen lapoja ajelin puusta kiinan terillä, mutta silloinen rakenne ei sallinut isoja nopeuksia (en muista ulkoa nyt nopeutta). En ole tällä tukevammalla rakenteella ajanut kuusta vielä kiinan terillä. Pitää kokeilla.

Toi kiinankapula toimii mulla yllättävän hyvin, mutta mulla se on näppisliittimessä (sellainen pyöreä) kiinni, usb-adapterilla. Mutta mulla pitää aina olla "numlock" valittuna päällä,  että toi näppis toimii.
Jukka Peltonen

JuKa

Niin tuossa puun ajamisessakin on tärkeää syöttönopeus, ettei terä hankaa paikoillaan vaan ottaa lastua !

Jussi

pelti

#94
Päivitystä projektiin :)
Tallissa ollut ja depronia on tullut leikkailtua. Siis cut2d:llä tehtyjä juttuja. No täällä kehuttiin fusion 360:stä ja kun itellä ei oikein 3d suunnitteluohjelmaa ollut niin kokeilin. Ei ihan intuitiivinen (mutta tuskin mikään noista ohjelmista) mutta ihan hyvää koulutusmateriaalia, jolla pääsee eteenpäin.

Tein siis ihan simppelin puolipallon ja laitoin ton halpisjyrsimen nakertamaan 0.1 tarkkuudella (jos tajusin mitä arvot tarkoittavat?).

No lopputulema on tuossa. Palan leveys 4 cm ja puolipallo 18mm.
Terä on 3mm tasapohjainen (end mill).

Tuollaista jälkeä tunnin! nakertamisen jälkeen. Ei ole portaaton tuo siirtymä pallon pinnalla kun tulee tuollaisia pysty "rajoja". Eli taitaa x ja y klapata? Eikä tästä kulmasta ihan pyöreältä kaikki kohda näytä.

Mutta silti happy, että edes tuollainen synty, vaikkei tuolla osalla sinällän mitään teekään.
Jukka Peltonen

olli henttonen

Veikkaan, että tuo pallo on suunnitteluvaiheessa määritelty 8 osaan nopeuttaakseen laskentaa ja se tekee nuo pystyviivat.
Määrittelemällä lisää pystykaaria ne lopulta häipyy.
Oli ominaisuus  alkupään autokad 3d ohjelmissa kun koneet oli tehottomia ja suunnittelu vaiheessa säästettiin laskenta aikaa
EDIT
silloin oli 286/386 PC mopojen prosessoreina  ;D
dyykkari

Kremmen

#96
Fusionissa ei toki tuollaisia rajoituksia ole, mutta saattaa liityä siihen miten g-koodi on generoitu ja miten kone sen ajaa.
Ympyräinterpolaatiota ei voi tehdä loputtomasti jatkuvaksi, joten olisko että Fusion on generoinut 90 asteen kaaria ja kone tulkatessaan niitä tekee jonkun minimaalisen pysähdyksen aina lauseiden välissä. Riippuu ihan nimittäin siitä, onko koneen g-kooditulkissa lookahead vai ei. Jos ei ole niin se ajaa lauseen alusta loppuun, periaatteessa pysähtyy ja jatkaa sitten siitä seuravalla lauseella.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

pelti

#97
Koodin tein fusionilla mach muotoon. Sitten latasin machiin. Olisko machin asetuksissa toi lookahead laitettavissa päälle?
Samoin voi olla, että fusionissakin tein jotain väärin.

Jos jollain on toi Fusion hallussa, niin voin lähettää kutsun siihen mun projektiin, niin näkee sitten onko toi paloihin jako tullut tehtyä jo tuossa vaiheessa. Laita Yv:tä jos haluat kutsun. (toi on kyllä hyvä ominaisuus näissä pilvipalveluissa).

Sinällään toi on iisi: neliö, johon on upotettu pallo ja jyrsintä siitä pallon ylimmästä kohdasta alaspäin. (onnistuin tekemään sellaisenkin version, joka ajoi suoraan alas ja siitä alkoi jyrsiä ylöspäin. Siinä oli toi halpis jyrsin mahdottoman paikan edessä.

Nyt uudelleen laskenta piirsi viivat tuolleen neljään sektoriin, ei siis pyöreästi (miten jotkut oikeet ohjelmat ton tekee?)
Jukka Peltonen

olli henttonen

Senverran katselin tuota fusiota, että ei se ongelma ole siinä mallissa.
Tuosta viimeisestä kuvasta päätellen taitaa ongelma olla tuossa työstöradan laskennassa, sitä en osaa sanoa pääseekö siitä miten eroon.
dyykkari

pelti

koodi on tälläistä,
muutama rivi alusta (reilut 70k riviä)

(KALLISTETTUYMPYRA4B)
(T1  D=3. CR=0.3 - ZMIN=-9.71 - BULLNOSE END MILL)
G90 G94 G91.1 G40 G49 G17
G21
G28 G91 Z0.
G90

(SCALLOP1)
M5
M9
T1 M6
S11671 M3
G54
M8
G0 X18.124 Y18.454
G43 Z15. H1
Z1.876
G1 Z0.188 F1085.
X18.13 Y18.453 Z0.125
X18.15 Y18.451 Z0.066
X18.181 Y18.447 Z0.011
X18.222 Y18.443 Z-0.035
X18.273 Y18.437 Z-0.072
X18.329 Y18.43 Z-0.098
X18.39 Y18.423 Z-0.111
X18.452 Y18.416
X18.536 Y18.406 Z-0.102
X18.672 Y18.392 Z-0.09
X18.78 Y18.381 Z-0.081
X18.902 Y18.37 Z-0.072
X19.024 Y18.36 Z-0.063
X19.146 Y18.35 Z-0.056
X19.268 Y18.34 Z-0.049
X19.39 Y18.33 Z-0.044
X19.512 Y18.321 Z-0.039
X19.634 Y18.31 Z-0.035
X19.756 Y18.302 Z-0.031
X19.878 Y18.296 Z-0.029
X20. Y18.295 Z-0.026
X20.122 Y18.294 Z-0.024
X20.244 Y18.295 Z-0.022
X20.366 Y18.293
X20.488 Y18.296 Z-0.021
X20.61 Y18.293
X20.732 Y18.295 Z-0.022
X20.854 Y18.293 Z-0.023
X20.976 Y18.295 Z-0.025
X21.098 Y18.294 Z-0.027
X21.22 Y18.296 Z-0.03
X21.342 Y18.304 Z-0.032
X21.464 Y18.313 Z-0.036
X21.544 Y18.319 Z-0.039
X21.584 Y18.322 Z-0.041
X21.612 Y18.337
X21.623 Y18.436 Z-0.034
X21.632 Y18.536 Z-0.028
X21.643 Y18.658 Z-0.021
X21.651 Y18.78 Z-0.016
X21.659 Y18.902 Z-0.012
X21.667 Y19.024 Z-0.008
X21.674 Y19.146 Z-0.005
X21.682 Y19.268 Z-0.003
X21.69 Y19.39 Z-0.002
X21.697 Y19.512 Z-0.001
X21.702 Y19.579
X21.711 Y19.756 Z0.
X21.722 Y20.
X21.724 Y20.122
X21.723 Y20.244
X21.718 Y20.366
X21.713 Y20.488
X21.7 Y20.732 Z-0.001
X21.694 Y20.854 Z-0.002
X21.686 Y20.976 Z-0.003
X21.679 Y21.098 Z-0.005
X21.671 Y21.22 Z-0.007
X21.663 Y21.342 Z-0.01
X21.655 Y21.464 Z-0.014
X21.647 Y21.586 Z-0.019
X21.642 Y21.652 Z-0.022
X21.615 Y21.673
X21.586 Y21.676 Z-0.021
X21.464 Y21.685 Z-0.018
X21.342 Y21.693 Z-0.015
X21.22 Y21.702 Z-0.013
X21.126 Y21.708 Z-0.011
X20.976 Y21.713 Z-0.009
X20.854 Y21.714 Z-0.008
X20.732 Y21.713 Z-0.007
X20.61
X20.488 Y21.712
X20.366 Y21.714
X20.244 Y21.713 Z-0.008
X20.122 Y21.714 Z-0.009
X20. Y21.711 Z-0.01
X19.945 Y21.708 Z-0.011
X19.823 Y21.7 Z-0.013
X19.756 Y21.696 Z-0.014
X19.634 Y21.687 Z-0.017
X19.512 Y21.678 Z-0.02
X19.39 Y21.669 Z-0.024
X19.268 Y21.66 Z-0.029
X19.146 Y21.651 Z-0.035
X19.024 Y21.641 Z-0.042
X18.902 Y21.632 Z-0.049
X18.78 Y21.62 Z-0.058
X18.664 Y21.608 Z-0.067
X18.536 Y21.594 Z-0.078
X18.392 Y21.577 Z-0.092
X18.35 Y21.562 Z-0.096
X18.341 Y21.464 Z-0.09
X18.331 Y21.342 Z-0.083
X18.322 Y21.22 Z-0.077
X18.318 Y21.098 Z-0.071
X18.315 Y20.976 Z-0.066
X18.312 Y20.854 Z-0.062
X18.31 Y20.732 Z-0.059
X18.307 Y20.61 Z-0.056
X18.306 Y20.488 Z-0.054
X18.305 Y20.366 Z-0.052
X18.304 Y20.244 Z-0.051
Y20.122
Y20. Z-0.052
X18.305 Y19.878 Z-0.053
Jukka Peltonen

Kremmen

Joo kuvasta näkee selvästi, että F360 on muodostanut radan vähän jännästi. G-koodia tarkastelemalla näökee heti, että ei ole käytetty lainkaan ympyräinterpolaatiota, vaan koko muoto on nysvätty pelkistä suoranpätkistä.
Jyrsinpää liikkuu X- ja Y-akselien suunnassa 90 asteen kulmissa, ja liikkeen aikan nähtävästi korkeusasemaan vaihdellaan niin, että jyrsinpää työstää about pallopintaa. Menee se noinkin ja mitytavirheet voi olla siedettäviä, mutta tämmöinen optinen härö siihen tulee kun kaikki terävät käännökset on samalla meridiaanilla.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

cartti

Pikaisen testikappaleen tein fusionissa ja tosiaan tuossa radan asetuksissa on käpy käynyt. Poista tuo tekemäsi rata ja ota uusiksi. Säädä alkuun nyt asetuksista pelkkä boundary, stepover ja valitse terä. Radottaa heti paljon fiksummin.

Edit: Kannattaa testailla myös esim spiral rataa tämmöiseen kappaleeseen. Tekee yhtenäisen spiraalinauhan ja ainakin linuxcnc:lle osaa generoida sen kaariksi eikä suoriksi viivoiksi.

Kremmen

Äkkiseltään koitin puolipalloa niin "morphed spiral" työstörata ei ainakaan tehnyt mitään tuommoisia artifakteja.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

pelti

ei onnistu. Morphed spiral. stepover 0.5
ja kun kääntää kuvan pallon päälle ja vähän suurentaa niin näin on tälläkin. Kulmat tulee ainakin tähän kuvaan :(


exporttasin sen spiral.igs -tiedoston ja nimesin tuohon jpg.loppuiseksi.
eli vaihda tuohon spiral.jpg tiedostotyypiksi igs niin saa vissin portattua fusioniin.

Jukka Peltonen

jyrki.j.koivisto

#104
Koitappa jakaa tuo työstö useampaan osaan. Morphed spiral seuraa tuota neliönmuotoista taskua ja siitä siten tulee tietenkin neliskanttinen. Käytä tuota spiraalia vain siihen puolipalloon ja jyrsi tuo tasku ensin jollain muulla strategialla.

https://knowledge.autodesk.com/support/fusion-360/learn-explore/caas/CloudHelp/cloudhelp/ENU/Fusion-Fabrication/files/GUID37A40E2E-270D-4BE7-9C72-AA996F9A4B5C-htm.html

Tietenkin jos nyt on aivan pakko se ajaa kerralla niin joudut tekemään useamman ajon ja käännät tuota radan ajosuuntaa 0, 45, 90 ja 180 astetta. Ei siitä hyvä tule noinkaan mutta pääset likemmäs, noiden kulmien määrä tuolla tavalla tosin lisääntyy.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk