Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Kuularuuvin kuulat soikeeena

Aloittaja kimi, 17.12.22 - klo:12:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kimi

Mittasin just ja heitto  toistuu 5mm välein. Suurimmillaan 18 satkuu y ja 13 satkuu x
Noi on ostettu samsungin  puretusta kännykkätehtaalta, eli laatu pitäis olla ok.
9v ollut käytössä. Onko ylestä ja kuuluuko noiden vaihto määrävälein vaihdettavaksi ?
Pitäiskö noita voidella välillä. Mun mielestä ne on umpirakenteisia.
Onko lohenpyrtöt kiristetty liian tiukaksi ? Klappia tuossa on vain satkun suuntaansa.
Ruuvit on 25mm /5mm.

Yksi löytyy iteltä ja jos jollain on Helsingin alueella kaupan niin voisin ostaa 30cm pitkän  25mm/5mm kuularuuviin. 20mm lakerilla.

/Kimi
Kimi

skyjack

Kyllähän ne rasvata täytyisi säännöllisesti, vaikka näyttää umpirakenteiselta. Ruuville vain rasvaa, niin kyllä se siitä sinne mutterin sisäänkin eksyy, muuten kuluminen kiihtyy pikkuhiljaa.

Itselläni on käytössä ruuvi, minkä mutterista kuulat oli kulunut ja heitot olivat suurempiakin, mitä tuossa sinun ruuvissasi. Vaihtelin kuulat ja ei siitä enää uuden veroista tullut, mutta paljon parempi. Aika rakasti pyörinyt kuivana, kun karrikoidusti kuulat olivat sellaisia kanan munan tapaisia. Nyt siinä ruuvissa on kiinni kelkka, kelkan kyljessä on pikkunen maalipensseli, johon olen porannut reiän sisälle. Pensseli penslaa ruuvia ja sinne pensselin sisään menee hiljakseen noin tippa parissa minuutissa 5W-20 moottoriöljyä. Ei mikään kaunein ratkaisu, mutta välttää moiselle eläjälle. 😁

peksa

Onko kuulat heikoin lenkki, vai kuluuko itse akseli? Entä mutterin muut sisuskalut?

skyjack

#3
Kaikki kuluvat (ruuvi, mutteri ja kuulat), mutta yleensä kuulat nopeammin, koska ne osuvat toisiinsa ja kun ei ole voitelua välissä, niin kitka yksinkertaisesti hio kuulia.

THK:n dokumentista kuva
kuulien kuluminen.png
Lähde: https://tech.thk.com/en/products/pdf_download.php?file=511E_15_BallScrew.pdf

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk