Myös korttimaksu toimii

Fanuc 0M lisämuisti/CAM-ohjelmien ajo

Aloittaja vesko, 26.11.15 - klo:07:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vesko

Morjens

En löytänyt vastaavaa keskustelua täältä joten laitetaan uusi aihe.

Eli mulla on käytössä vm-91 Leadwell 610P työstökeskus, jossa on muistia vain 20 000 merkkiä. Onko ihmisillä antaa neuvoja, miten olis järkevin toteuttaa tuo noin 200 000 riviä pitkien cam ohjelmien ajo? Koneessa on muistikortti paikka, mutta pystyykö tuota käyttää ohjelmamuistina, vai onko vain esim backupin ottamista varten? Näteinhän olis siirtää tietokoneelta suoraan muistikortille ohjelmat ja lykätä vaan kortti sisään kun meneee pajalle, mikäli tuo on mahdollista?

Ville Vaho

Minkälainen muistikortin paikka löytyy??

Omassa 0mf liiterissä ohjelmat kulkee usb muistilta nauhaemulaattorin kautta ohjaukselle.
Muutama murhe löytyy, eli ei näe ohjelmaa, rivin kyllä jos on käytössä. Lisäksi pienien suorien ajo tuottaa tuskaa, kaapeli ei vedä tarpeeksi dataa, syötön nopeus putoaa... Tämä ongelma on ohitettavissa kun pidentää camista suorien pituutta tai tekee asian toisella tyylillä.

Löytyykö jäykällä tapilla kierteytys?
-vilderi

vesko

Unohdin jo tämän threadin, kun on kerinnyt huonosti paneutua asiaan. Tuli valehdeltua tuon muistin suhteen. Koneessa ei ollutkaan muistikorttipaikkaa.
Yritän saada dripfeediä toimimaan RS232kaapelilla ja  DNCremo 5.0 ohjelmalla, mutta en löydä mistään tuota G127.5 parametria, mikä pitäisi kytkeä päälle jotta kone ymmärtäis lukea ohjelmaa ulkoiselta lähteeltä. Minkälainen laitos tuo nauhaemulaattori on/mistä hommattu? Löytyy jäykkä kierteytys.

Ville Vaho

Mene ladderiin ja hae G127.5 (kirjoita ja hae) http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/1.jpg Itsellä D480 bitti 2
Mene diagnostiikkaan, etsi 480 ja muuta esim. hätäseis pohjassa VAIN tuo bitti http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/2.jpg ->http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/3.jpg
Tarkista työsi tulos ladderista http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/4.jpg

Ettei ohje olisi liian selkeä, kuvissa tapahtuu juuri päinvastoin, eli tippusyöttö pois käytöstä. Kun homma alkaa sujumaan, eli muistit kirjoittaa ohjeen ylös omalle koneelle, ei tarvi kuin mennä diagnostiikkaan ja muuttaa se yksi bitti. (itse olen tuon unohtanut tehdä ja tippusyötön vaihto on aina kamala operaatio) Olen tyytynyt ajamaan vain tikulta, se kun käy niin makeasti.

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/ausys.jpg tuollainen on itsellä, alkuperäinen mukana tullut kaapeli hidasti syöttöä lyhyillä viivan pätkillä, tein kunnollisen kaapelin honda liittimeltä asti ja sain lisää syöttöä, luonnollisesti maksimi nopeudella täytyy muutenkin mennä. Mulla on noita hondaliittimiä ja kytkentä ettei tarvitse ihmetellä kytkentää (honda->25d liitin->9d liitin)

Olethan kopioinut parametrit jo parempaan talteen? Jos et vielä ole, tee se heti ensimmäisenä, synkkänä hetkenä kuin ohjaus hukkaa parametrit niistä on valtava ilo. Olisin kiitollinen jos viitsisit jakaa parametrit, omasta koneessä on ilmeisesti hukkunut kiinteän tapin parametrit, optio on kyllä päällä. Alkaa menevään uivien kanssa hermot, aina niistä jää liikkuvat ulos tai sisään ja lopputulos on susi ja tappi katki, usein myös pidin. Alkaa ahdistaa niiden kanssa kikkailu.
-vilderi

vesko

Kiitos nopeasta ja yksityiskohtaisesta vastauksesta! Mulla näytti olevan samassa kohtaa tuo ja muutin sen. Mitä muuta operaatiota tämä vielä vaatii, että voi ruveta ajamaan läppäriltä? Oma ymmärrys noista parametreista/ohjauksista on olematon, kun entisessä työpaiksassa huoltomiehet hoiti aina vastaavat keissit. Onko tuollainen mokkula kallis? Laitoin liitteeksi kuvan miltä tuo minun "näyttö" nyt näyttää. Tuo viimeinen parametri on tuosta d480 näyttää olevan eri. Nuo parametrit löytyy back uppina disketiltä. Voin siirtää ne koneelle ja jakaa tarvitseville

vesko

Ja vielä nuo todella huonot kuvat. jostain syystä näkyy leadwellin näytöllä osa tekstistä todella himmeästi.


vesko

Kiitos neuvoista! Nyt pelaa dripfeed. Sama ongelma oli noiden suorien kanssa mutta täytyy säätäö fusionista tuota toleranssia vähän suuremmaksi. Onko porukalla jtn muita neuvoja tuohon kaapelin aiheuttamaan nykimiseen ja mietiskelyyn? Yritän löytää jostain tietokoneen missä on vielä diskettiasema niin saan nuo parametrit jakoon.

vesko

Mitä Baudratea muuten Ville Vaho käytät? Minulla on nyt tuo 9 = 2400 käytössä. Mitä tuossa tapahtuu jos käyttää "liian suurta" baud ratea?

Ville Vaho

9600, ei lujaa, mutta täysillä.

Huonolla kaapelilla saa suurella nopeudella hälytyksiä aikaan, en muista mitä.

Huonolla kaapelilla meinaan 30 metriä pitkää koneistamon läpi kulkevaa.

Rivinumerot on vähän ikävä asia, jos niitä on, ohjaus herjaa kun tulee liikaa numeroita!
Toisaalta niistä on iloa, näet ohjauksesta missä mennään. 100 rivin välein on kova sana, pääsee helposti löytämään ohjelmasta virheen. Esim. terä kiljaisee aina samassa kohdassa yms. Ettei tarvi 4h ajoa aloittaa alusta...

-vilderi

vesko

Jaha ok eli saan nelinkertaistaa tuon omankin baudraten. Kaapeli ei ole kun jonkun 3metriä pitkä, että siitä ei luultavasti tule ongelmaa. Eilen pääsinkin jo tutustumaan fanucin hälytykseen liian pitkästä rivinumerosta :D täytyy säätää se noin, että posta lykkää juuri vaikka sadan rivin välein numeron. Pääsee kyllä vanha leadwell aivan uuteen ulottuvuuteen kun tämän saa skulaamaan kunnolla. Tuo fanucin 0 ohjauksella käsin näppäily on vähän eilistä touhua. Yllätyin kyllä positiivisesti Fusion 360 camiin. Mallinnuspuoli siinä on kökkö kun vertaa esim solidworksiin.

vesko

Unohdin lisätä tänne aiemmin, mutta Ville Vaholle, että ei tuo kiinteä kierteytys onnistunutkaan tuolla mun leadwellillä. Nyt vasta pääsin perehtymään asiaan, ja kelluvilla istuikoilla asuilemiseksi menee.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk