Myös korttimaksu toimii

F zimmermann; fz5 unimill, ongelma

Aloittaja Tuomo Rinne, 23.11.13 - klo:20:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Rinne - 27.11.13 - klo:18:26
Homma on lähtenyt suht hyvin käyntiin, mutta nyt näyttäisi taas olevan pientä ongelmaa edessä. Olen purkanut jonkun verran osia, jotta saisin tuon pinolin syöttöakselin pois ja pinolin irti. Laitoin mukaan kuvia alkutilanteesta, yleiskuvan, osat mitkä tähän mennessä on irti sekä alkutilanteen. Latitoin myös mukaan leikkauskuvan jossa minun ymmärrykseni mukaan näkyy tuo pinolin syöttöakseli.

Sitä tässä mietin, että kun sen syöttöakselin poistaa niin tuleeko tuo kuvissa näkyvä jousi sieltä syliin ja onko se vaikea laittaa takas. Mua aina pelottaa asiat jotka purkautuu itsestään ja sitten saa olla pähkimässä, että kuinka ne kasataan...

Jousi tulee ja on todennäköisesti haastava laittaa takaisin. Suojalasit on hyvä idea. Laske kierrokset ennenkuin purat. Tuo on "vakiovoimajousi", eli tietyllä kierroslukumääräalueella tuo antaa aika vakion vääntövoiman akseliin. Lisäksi siellä on syöttöakseliin jotenkin kytketty pinolin automaatti/hienosyötön mekanismi.. Tämän jälkimmäisen purkamisesta olisin etenkin huolissani. Kuvista ei hahmota, miten nuo liittyvät toisiinsa.

Sinullahan ei ole edes variaattoria tuossa, vaan hihnaveto. Luulisi olevan helppoa purkaa se yläkerta pois, verrattuna tuon pinolin syöttömekanismin onnistuneeseen purkamiseen rikkomatta mitään.. Mutta, ei ole tuosta koneesta kokemusta, joten voihan se pinoli alakautta tulla pois nätistikin. Joku lukitus siinä on, joka estää pinolin tippumisen vahingossa alas, joten tuon lukituksen (pinolin alaraja) vapautus olisi ensimmäinen etsittävä juttu. Jos olet oikein onnekas ja kone suunniteltu huoltoystävälliseksi, pinoli vaan tipahtaa paikaltaan.

Tosiaan, nämä ihan yleisiä havaintoja ja mielipiteitä. Ei mitään kokemusta tuosta koneesta.

Tapani Honkanen

Jos vielä ei ole vapautettu liikaa osia, kuten jousta ja muita, kannattaneee tosin katsoa voisiko sen yläosan ottaa pois ja säätää välys sieltä yläkautta. Jos taasen haluaa tarkastaa laakeroinnin kunnon, tuon pinolin irroittaminen on tarpeen. Muuten, mikä kierrejousi tuohon pinolin oikealle puolelle on piirretty. Tuollaisen jousen kelpoisuus ei ole oikein hyvä mutta sen käyttökelpoisuutta/ominaisuutta  voidaan mahdollisesti säätää sillä tavalla että pinolin kyljessä olevan palikan läpi kulkevan jousen lukitus asetetaan sopivaan kohtaan jousta, riippuen työstöalueesta.
Vai onko siellä vääntöjousi kuten kellon jousi ja sen vaatima lieriömainen kotelo. En huomannut semmoisesta merkkiä.

Tuomo Rinne

#32
Kiitos taas paljon neuvoista. Jätän toistaiseksi syöttöakselin rauhaan ja koitan saada pinolin muuten ulos. Yksi osa (nro 188, kuvassa leikkaus 2) estää ainakin pinolia vielä toistaiseksi. Yritän saada sen ensin pois ja katsoa tulisiko koko homma kiertämäkkä ulos niinkuin Tapani ehdotti.

Muokkaus: Tarkoitatko Tapani tuota pinolin syöt leikkaus.pdf kuvassa olevaa osaa nro 25, se näkyy mielestäni kuvassa pinolin syötön toinen pää. Se jousi siis.

Muokkaus 2: käyn myös tuon yläpään kimppun. Pitää vaan saada jyrsinpää pukeille, että voi pinoojalla nostaa yläosan pois.

Tapani Honkanen

Mikä on osa 306?  Siellä lieriömäisen osan sisällä ei näytä olevan jousta, eikä se akseli ole hammastettu akseli, pinolin käyttö.

Tuomo Rinne

306 on paljemainen muovi joka suojaa ettei pinolin ulkopintaan mene saastaa työstön aikana. Niitä on 2kpl, yksi osan 118 ylä- ja alapuolella. Eli sen pinolin laskun mitta-asteikossa on keskellä ura jonka tuo 306 peittää.

ttontsa

#35
ihan vaan tyhmä kysymys, että mittasithan heittokellolla nimenomaan karalaakeroinnin aksiaali heittoa ??  eli magneettijalka kiinni tuohon kirkkaaseen pinooliputkeen ja heittokello kara akselin päätä vasten ja sitten hetkuttelua ylös alas??

mikäli pinoliputkessa on "hammastanko" ylös asti saattaa se tipahtaa alakautta läpi ilman että käyttöhammasakseli tarvitsee purkaa osa 79. syvyysosoitin /rajoitin runko osa 118 varmaankin tarvii ottaa irti. onko pinooliputkessa pituussuuntaisia uria jos niin kieli että urassa voinee olla kiila tai pidätinruuvi joka estää putkea tulemasta läpi.

yleisesti: palautusjousen purkuun / kasaukseen auttaa sopivan kokoinen putki johon on ajettu päähän ura. kierrä kammesta pinoli alas että jousi kiristyy. hahloputki päälle jousen pää uraan , pieni kiertoliike että saa taivutetun pään pois hahlosta

yleisesti: ihmiset nää vempaimet on kasannu, miksei purkas ja kasais uudelleen?? a/o on se että purat osat kronologiseen järjestykseen vaikka pahvin päälle riviin ja purkamis suunnassa järjestelmällisesti aina samoin päin. leikkauskuvista on hillitön apu kun otetaan se asennusvasara käteen ja aletaan purkaa esm olakkeellista akselia oikeaan suuntaan :)

pääsääntösesti nää vanhat koneet kannattaa aina purkaa putsata ja kasata uusilla rasvoilla, sen sijaan että kiristelee... varmaan olet paskan ja metallihilun määrästä todennu sen itsekin
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ttontsa

tää on vähä sellane virtuaalinen poikien autotalli ilta, yhtä vaan paleltaa ja kädet paskaantuu.

käsi ylös kellä on se karhu tölkki kourassa siellä ruudun takana ;)
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

NiVa

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 28.11.13 - klo:12:53
tää on vähä sellane virtuaalinen poikien autotalli ilta, yhtä vaan paleltaa ja kädet paskaantuu.

käsi ylös kellä on se karhu tölkki kourassa siellä ruudun takana ;)

Moikka!

Virtuaalinen talli-ilta loistava ajatus. Vielä kun lisäis IP-kameran, sais seurata livenä askartelua ja äänekkäitä kommentteja.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Tuomo Rinne

ttontsa- Kellotin tuon akselin alapään suhteessa pöytään. Nyt ymmärrän, että olisi ollut parempi jos olisi ollut magneettijalka pinoliptukessa, voihan se jousetaa vaikka koneen rungosta jyrsinpään jälkeen. Epäilen kyllä tätä, sillä runko osat ovat niin tajuttoman painavia, että tuskin jaksan niitä noin paljon nostaa. Teen kuitenkin sen oikean kellotuksen tänä iltana kun pääsen taas koneen kimppuun.

Pinoliputkessa ei näy pystysuuntaisia uria. Voisin kuvata sen illalla ja pistää kuvat tänne, jotta näykmä selvinisi.

Olet täysin oikeassa tuon kasaamisasian suhteen. Lähinnä mua pelottaa tässä se, että en ole ennen tälläistä tehnyt. Onneksi on tälläinen paikka, missä on todella ystävällistä ja avuliasta porukkaa joka viitsii opastaa. En olisi itse päässyt tähän asti ikinä. Saastaa on koneesta tullut vaikka millä mitalla, joten olen siinä mielessä totsi tyytyväinen, että tulee puhdistettua samalla. Ja onhan tämä todella kiinnistavaa puhaa ja samalla oppii todella paljon työkoneensa kokoonpanosta. Seuraavaan huoltoon ei tod. näk ole yhtään niin suuri kynnys ruveta. Harmi kun pitää vaan käydä töissä välillä eikä voi puuhata tän kanssa pitkin päivää.

NiVa- Mulla ois tossa kyllä webbikamera, joten eiköhän virtuaali-iltakin järjestyisi. On tosi kiva huomata, että porukalla on näin paljon kiinnostusta auttaa yhtä tyyppiä koneongelmissaan :)

ttontsa

todennäköisesti pinoliputken hammastangossa ja sitä käyttävässä hammaspyörässä ja akselin laakerissa on jonkulainen välys, eli joustaa sen takia AINA ylös alas. todennäkösesti sulla on joku käsiruuvi jolla pinoliputken saa lukittua runkoon. jyrsinnässä on syytä lukita käsiruuvilla pinoli ylä asentoon ja säätää z korkeus pöydällä. myös lukitsimen rakenteesta riipphuen siinä itsessään voi olla kulumaa/klappia.

edelleen tietty siin karalaakeroinnis voi olla se klappi


onkos karassa rasva vai läpi virtaava öljyvoitelu eli x ml öljyä työpäivässä joka lopulta löytyy koneistajan rinnasta vaaka raitana?

jos rasva niin laatuun ja määrään on syytä vähän keskittyä. kasatessa ei liikaa rasvaa. katot vaan ettet kiristä laakereita liian tiukalle.

laakerit on todennäkösesti kohtuu tiukalla sovitteella akselilla eli jos kiristät karvan liika tiukalle niin pelkästään mutteria löysäämällä laakeri ei löystykkään, tällön mutteria löysälle ja lauta+ moska tai kumimassavasara ja muutamalla napsulla vastasuuntaan ja taas uus kiristys
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Tuomo Rinne

Perjantai illan puuhalstelun aikaansaannokset:

Pinolin laskun rajoitin poistettu. Pinoli tuli pois hampailtaan, ei liiku ylös eikä alas. En tiedä uskaltaisiko koputella jollain messinkivasaralla tms. jotta tulisi ulos. Enpä taida uskaltaa. Kasasin pinolin automaattisyötön takaisin ja sen akselin toisessa päässä olevan käsikammen. Jotenkin siinä rytäkässä tuli sitten väännettyä se jousi poikki, siihen pitää varmaan palata tuonnenpana.

Tuo yläpään purku tyssäsi melko lyhyeen kun en saa hihnapyörän päällä olevaa osaa pois (kuvassa "yläpään purkua"), onko tuo sellainen osa joka vaatii haka-avaimen. Jos on niin taitaa olla kauppareissu edessa kun ei ole kuin yksi iso.

Laitoin kuvan myös pinolin nykytilanteesta. Etuosasta näkee sen uritetun tangon siellä sisällä, mut nyt ei järki auta, että miten lähtisi alemmas.

Nyt taidan mennä kotiin ja ottaa viskin, jatkuu huomenna....

ttontsa

no pannahinen, orggis jousi taitaa olla kiven takana.

leikkauskuva kielis kyllä ettei hihnapyörän laakerointia tarvis välttämäti purkaa. booriakselin pitäs luistaa läpi.

ota vähän pakkia päydän väliin rotia ja lankulla nostaa , jotai wd40 joka rakoon ja jokunen kerta kammena kanssa ylös alas jos on pikeentymiä mitkä puree kiinni.

minkäslainen tos on kartion lukitus, leikkaukses on vetopultti, mut valokuvis umpiakseli
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

mpr

Tuossa kuvassa näkyy pinoliin kiinnitetty palikka jossa pari reikää olisko syvyyden osoittimen kiinnitys. Sen kun saisi irrotettua pinolista niin sitten se ehkä putoaisi pois.

Tuomo Rinne

ttonsta - joo muakin jurppii se jousi, mutta katkesi onneksi ihan siitä liitoksesta missä menee akselin sisään. Et jos vaan asentaisi uudestaan niin ei lyhenis kuin 5-9mm. Voisiko se niin toimia?

Tuo kartion lukituskysymys menee multa yli. Siis meinaatko sitä karan alapäässä olevaa kartiota johon työkalunkiinnitn tulee? Sen kiinnityksestä ei ole aavistustakaan. Siellä pinolin alapäässä on vain se ihme rengas jossa on kai haka-avaimen kolot ja niitä vähän ronskisti joskus käsitelty., näkyy mielestäni kuvassa "karan alapää."

mpr- Tuo pinoolin syvyysrajoitin on viimeisessä kuvassa irti. Ne reiät jotka näkyy on kiinnitysreiät kuusiokolruuveille. Pinoli kuitenkin paikallaan.


Olen tänään ehtinyt vähän purkaa tuota yläpäätä ja moottori ja koppa jossa käynistin on kiinni lähtivät melko kivasti. Liitteenä kuvat edestä ja takaa. En saa tuota hihnapyörän alustaa vielä irti kun kuusiokoloavaimeni eivät suostu taipumaan hihnapyörän reunan ohi. Pallopäiset on vaan sen pitkän varren päässä, eikä mulla silloin riitä voimat vääntämään niitä auki. Pitää siis modata avaimia tai löytää jostain sellainen pallopää, että saisi enemmän vipuvartta.

Tuossa takakuvassa näkyy hammasrattaiden ympärillä melko paljon rasvaa. Ilmeisesti on niin, että nuo vanhat kannattaa kaapia pois ja laittaa uutta tilalle? tuonne yläkerran hammaspyörille kun ei mielestäni mikään rasvanippa vie.

Nyt tulee koneremonttiin pieni tauko kun huomenna alkaa kahden viikon työreissu. Pitää opetella asiat mihin tuota konetta tullaan tulevaisuudessa käyttämään, eli puisten höylien tekoa on luvassa. Tuo tulee mulla metalli- ja puuntyöstöön niissä höylissä. Tarkoitus ois koneistaa myös talttoja ja raspeja.

mpr

#44
Tuossa kuvassa näyttää kovasti siltä että syvyysrajoittimen kiinnityspalikka tulisi pinolin pyöreänpinnan ulkopuolelle ja toimisi myös "kiilana" estämässä pinolin pyörimisen, jos näin niin se pitäisi nypätä pinolista irti ennen kuin pinoli pääsee alas. Mutta kuten sanoin se näyttää kuvassa siltä, joten siksi sitä ehdottin.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk