Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mach3 ajaa nurkkaan

Aloittaja TomppaL, 03.11.22 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TomppaL

Moi
Miksihän Mach3 haluaa lopettaa jyrsinnän Machine coords nollaan? Kun aloitan jyrsinnän tulee heti soft limits varoitus koska arpoo lopetuksen ihan alakulmaan eikä työkappaleen nollaan. Pitää olla käsi hätästopilla odottamassa että jyrsintä loppuu. Läppärillä olevassa Machissä näin ei tapahdu, vain jyrsimen Machissä.

Lisäsin toisen kuvan, toisessa mach3 työstöalue aukeaa keskelle, mutta varsinaisen cnc-koneen machissa työstettävä kappale onkin oikeassa yläkulmassa,

Snowfly

Soft limits varoitus kertoo suoraan että työstö radat eivät ole Mach 3:ssa määritettyjen soft limittien sisäpuolella.
Syitä on monia cam:ssä työstö alue ja turva rajat määritetty väärin, työstöradat tehty väärin tai väärä määritys, nollakohdan sijainti väärin, posta vika yms...

TomppaL

#2
Varsinaiset työstöradat ovat ok, lopetuksessa mach haluaa ajaa X0 Y0 koneen koordinaatteihin, eli ihan vas alakulmaan, ja siellä soft limit tulee vastaan hieman ennen nollaa. Ihan kaikissa tiedostoissa näin ei käy, ja läppärillä olevassa machissa jolla yleensä kokeilen G-koodia se ei lopeta koskaan koneen X0 Y0 vaan loppuu sinne mihin olen nollannut koordinaatit.

Onkohan tuolla sama vika: https://forums.autodesk.com/t5/fusion-360-manufacture/mach3-mill-not-displaying-correct-toolpath/td-p/7068380
Ainakin näyttää samalta....

Snowfly

Laita kaksi postattua koodia
1 joka toimii
2 joka ei toimi

TomppaL

Näköjään kaikki Fusion360 tehdyt .tap tiedostot ajaa lopussa machine coords X0 Y0 eli ihan vasempaan alakulmaan. Muut eli .nc ja .ngc ei aja, ne vaan nostaa Z ylös ja pysähtyy.
.tap tiedostoissa näyttää lopussa olevan "G28 G91vX0. Y0." eli ne kai toimii niinkuin pitääkin mutta miksi ne ei aja minun nollaamiin arvoihin (Onkohan se G54?)
Onjo mulla ongelma softlimitin sijainneissa? Missä se softlimits raja pitää olla jos ei pikkuisen ennen rajakytkintä? Konehan törmää katkaisijaan  ennenkuin softlimits sen pysäyttää?

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: TomppaL - 03.11.22 - klo:17:05
Näköjään kaikki Fusion360 tehdyt .tap tiedostot ajaa lopussa machine coords X0 Y0 eli ihan vasempaan alakulmaan. Muut eli .nc ja .ngc ei aja, ne vaan nostaa Z ylös ja pysähtyy.
.tap tiedostoissa näyttää lopussa olevan "G28 G91vX0. Y0." eli ne kai toimii niinkuin pitääkin mutta miksi ne ei aja minun nollaamiin arvoihin (Onkohan se G54?)
Onjo mulla ongelma softlimitin sijainneissa? Missä se softlimits raja pitää olla jos ei pikkuisen ennen rajakytkintä? Konehan törmää katkaisijaan  ennenkuin softlimits sen pysäyttää?
Edelleenkin laita ne koodit näkösille tähän ketjuun se että alat hyppeleen asioiden edelle ei auta asiaa yhtään...

TomppaL

Siinä on yksi Fusion360 tehty.

Snowfly

En tiedä kuka ton postan on tehny mutta se on omasta mielestä täysi susi...
Se posta vaihtelee randomisti incrementaalisen ja absoluuttisen koordinaatiston välillä, kun oikeassa postassa tyyppi määritellään alussa kerran.
Veikkaan että Mach 3:n ei tykkää tuosta koko ajan vaihtelusta mikä näkyy esimerkiksi koodin lopussa ja se ns. sekoaa

TomppaL

Kuva on kyhätty Fusionilla ja sen jälkeen klikattu PostProsess nappia niin tuommonen sieltä putkahtaa. Kyllä se jyrsin sai rapattua oikeanlaisen lopputuloksen tuollakin koodilla.
"Vika" taitaa olla eri ohjelmien tekemissä koodeissa, luulin jossain olevan jotain vikaa kun XYZ menee joskus nollaan jysrsinnän lopuksi ja joskus vaan nostaa Z ylös ja jää muuten paikoilleen. Fusion näyttää olevan ainoa (joita minä käytän) joka pyytää lopuksi XYZ nollaan, muut ohjelmat vain nostaa Z ylös ja pysähtyy.
En ole kertaakaan päästänyt törmäyksen pelossa nollaan asti koska en ole tiennyt mihin asti kelkka on menossa ja toimiiko softlimit kun alussa tulevan softlimit-varoituksen takia on pitänyt klikata RESET nappia.

Kuuluuko softlimitit säätää X0 Y0 Z0? Minulla ne nyt laukeaa hieman ennen nollaa.
Saisko Fusionille opetettua ettei lopuksi käske siirrellä X ja Y mihinkään, nostaa vaan terän ylös?

Fusionin tiedostoissa on lopussa:
G28 G91 Z0.
G90
G28 G91 X0. Y0.
G90
M30

CarbideCreate .nc tiedostojen lopussa:
Z6.000
M05
M02

F-engraven .ngc tiedosojen lopussa:
G0 Z8.000
M5
M2



Snowfly

Postprosessorit on lähes aina geneerisiä mitä softissa on matkassa ja ne pitää lähes aina customoida koneen mukaiseksi...
Postprosessori on ohjelma kohtainen eli toisen softan postprosessoria ei voi kopioida copy pastella toiseen softaan vaan se pitää koodata sitä tukevaksi.
Loppu tulos on vaan että toisen softan posta on paremmin yhteensopiva entä toisen geneerisenä sinun koneen kanssa.

Kone nollataan raja kytkimille. Raja kytkimiltä siirrytään X etäisyys irti johon tulee ns. 0 kohta.
Soft limit on kohta 0 kohdan ja rajakytkimen välissä.

TomppaL

Juu kiitti infosta, pitää koittaa säädellä ne softlimitit kohdilleen ja kokeilla herjaako mach vielä noilla fusionin g-koodeilla.
Ei kai se hirveästi haittaa vaikka nolliin ajaakin lopuksi kunhan ei tarvi resettiä painella jne ylimääräistä värkätä, mutta yleensä kara on sitten tiellä siinä etukulmassa joten sen joutuu aina siirtämään pois.

Nasty

minä mitään mistään tiedä mutta , fusion joko posta tai fusionin asetuksista saa kyllä määriteltyä mihin kone ajaa kun työ päättyy.itellä toisella cadilla laitettu nii että kara pois tieltä ja pöytä tulee lähelle ovea niin helpompi ottaa kappale pois =)

petko

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 03.11.22 - klo:20:49
Kone nollataan raja kytkimille. Raja kytkimiltä siirrytään X etäisyys irti johon tulee ns. 0 kohta.
Soft limit on kohta 0 kohdan ja rajakytkimen välissä.

En sen kummemmin Machia tunne, mutta vissiin juurikin noin.
Eli ensin haetaan koneen fyysiset nollat joko rajakytkimillä tai rajakytkimillä & index-pulssilla.
Tämän jälkeen tietty siirtymä koneen referenssipisteisiin.
Soft limitit tietenkin näiden väliin kuten Snowfly ohjeisti -> akselit voidaan ajaa nollaan ilman hälyjä.
Hätärajat vähän pikkusen etemmäksi ref- rajoista niin ei satu edes vahinkoja.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk