Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Varakuulia kuularuuviin

Aloittaja kimi, 12.03.22 - klo:22:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kimi

Moi,

Onko tietoa mistä saisi uudet. Noi on nyt soikeet. Kun teen 45 asteen jyrsintää niin tulee aaltoja. Suorassa kulmassa tulee hyvää, mutta siirtymädelttaa tulee 3-8 satkuu riippuen x tai y positiosta.  Eli jos teen 8mm välein 5 uraa 10mm tapilla , niin välit on 7.96-8.04, y suunnassa pienempi. Ennen on ollut heitto alle 0.75 satkuu ja 45 asteen jyrsinnässä reuna  on ollut aivan suora.
Kokoa en tiedä vielä , ruuvi on 20mm, 5mm/kierros. Varmaan 2.5-3.2mm paikkeilla.

Jos ei löydy, niin,pitää ruuvit vaihtaa.
Kimi

Snowfly

Siis jos on standardi ruuvi niin niitä muttereitahan myydään erikseen...
https://www.ebay.com/itm/384161753162?hash=item5971d3284a:g:hk0AAOSwSUlgnMfl
Muistelen että jotkut valmistajat myi kuulasarjojakin noihin muttereihin... mutta koskaan ei voi tietää onko runko vai kuulat kulunut... tämän takia vaihdetaan koko mutteri yleensä tai ruuvi + mutteri

kimi

Moi,
Valmistajasta ei tetoa. Mulla on 3 kpl 20mm ruuvia hyllyssä, ja kaikissa on eri urakoko, mutta väärän mittaset.
Kiinalaista kuulaa  löytyy Ebaysta, mutta luotto laatuun on nolla, enkä tiedä noista laatumerkinnöistä mitään ( G10 jne)

Kyllä mulle 10 satku tarkkuus riitttää suurimpaan osaan hommia, mutta häiritsee noi aallot ihan sikana.

8v kestänyt ilman huoltoa toi kone. Taidan suosiolla vaihtaa noi uusiksi, ja laatutavaraan, joten kestää taas 8v.

https://www.ebay.com/itm/G10-Bearing-Steel-Ball-High-Precision-Bearing-Balls-Smooth-Ball-Dia-3-0mm-4-0mm/363437304007?hash=item549e8d28c7:g:b3AAAOSw3jtggifj&pageci=7e564c55-fbe6-4e15-94bf-d0714840f5e1&redirect=mobile

/kimi
Kimi

Snowfly

#3
Saa niitä suomestakin...
https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuotteet.html?id=36/
Muita kokoja sai muistaakseni soittamalla ja tilaamalla... itse muistelen hämärästi että tilasin itse niitä aikoinaan Jomatigista siellä ne ei ole hylly tavaraa mutta hyvät yhteydet tukkuihin joista niitä sai...
Tuli aikoinaan ostettua pari johde kelkaa käytettynä ja yhdestä oli pari kuulaa kadonnut matkalla niin piti tilata tilalle...
Se on eriasia sitten onko mutterissa ollu preloadia yms niin ne kuulat eivät ole kaikki samankokoisia...

pave

Moi,'

Oletko varmistanut, että johtuu kuulamutterista/kuulista? Mulla oli Brother juuri auki, johon alkoi ilmaantumaan välystä.
Syynä oli päittäislaakerit. Nyt tekee parempaa jälkeä.

kimi

Moi,
Ei päittäislaakerin välys  pitäis tuottaa aaltoja. Mulla ylimitoitetut SKFt  tuossa kohtaa.
Tarkistan joka tapauksessa. Toinen vaihtoehto on että kulmakappale löystynyt jossa toi ruuvi on kiinni, jolloin pöydän kireys tuottaa "hyppäyksiä".

Jos löystän pöytää hitusen  ja ongelma katoaa, niin sitten ei ole kuulat soikeet.
/kimi
Kimi

Ville Vaho

Kannattaa mitata ruuvia ennen ku lähtee vaihtamaan. Kello karalle ja käy liikealueen läpi fyysistä väkivaltaa käyttäen. Kun löytää välyksen, tarkistaa kohta kerrallaan mistä se johtuu.
-vilderi

kimi

Moi,
Menee kesäkuuhun ennenkuin ehdin tekemään tuolle määräaikaishuollon.
Laitan sitten  kuvia ja syyn moiseen.

/kimi
Kimi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk