Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Kara kiinni karaan

Aloittaja Ville Vaho, 12.01.18 - klo:21:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ville Vaho

Jos 50 000 pyörivä kara laitetaan 50 000 pyörivään karaan työkaluksi, eikö työkalu silloin pyöri 100 000 mutta yksikään laakeri ei pyöri kuin 50 000?

Ja jos jatkeeksi laitetaan 50 000 pyörivä kara, työkalu pyörii 150000..? Onko jossain käytössä?

Toinen kysymys, miten toteutetaan välyksetön kahden samansuuntaisen vierekkäinen voimansiirto? Kaksi ketjukäyttöä ryntöön keskenään ja vapaalle ketjulle laahain?

Kaksi hammashihnaa ryntöön keskenään?

Halvoista osista tarvis kasata ja nolla välys suuntaa vaihtaessa. Turhia haaveita?

Entä mistä löytyy epäkesko bonfix yms. holkki? Sorvilla saa aikaan kyllä. Joku 0.1mm sais löytyä säätöä.
-vilderi

PekkaNF

Ennen keraamisia (tai hybridilaakereita) ja nykyään edelleen joissakin turboissa on hauska liukulaakeri. Siinä laakeriholkki pyörii puolella nopeudella akselin ja pesän välissä:

http://www.turbos.bwauto.com/products/turbochargerBearingSystem.aspx

With a sleeve bearing, the shaft turns without friction on an oil film in the sleeve bearing bushing. For the turbocharger, the oil supply comes from the engine oil circuit. The bearing system is designed such that brass floating bushings, rotating at about half shaft speed, are situated between the stationary centre housing and the rotating shaft.

Noissa nopeuksissa ei ole montaa vaihtoehtoa voimansiirtoon. Ketjut ja hammashihnat voi unohtaa.

Ilmeisesti akselin paksuus ja kuormat eivät ole suuria?

Pekka

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 12.01.18 - klo:21:13
Jos 50 000 pyörivä kara laitetaan 50 000 pyörivään karaan työkaluksi, eikö työkalu silloin pyöri 100 000 mutta yksikään laakeri ei pyöri kuin 50 000?

Ja jos jatkeeksi laitetaan 50 000 pyörivä kara, työkalu pyörii 150000..? Onko jossain käytössä?
Tuossa ei ole mitään järkeä... ei kaapeloinnin kuin ei jäähdytyksen järjestämisen kannaltakaan...
Kerta halvempi on tehdä yksi yhtenäinen paketti... kuin alkaa tekeen erikoisia kaapelointi + jäähdytys moduuleita...

http://gmn.de/en/spindles/spindle-groups/tool-spindles-for-manual-tool-change/types-of-spindles/high-speed-spindles-with-an-integrated-motor/

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 12.01.18 - klo:21:13
Toinen kysymys, miten toteutetaan välyksetön kahden samansuuntaisen vierekkäinen voimansiirto? Kaksi ketjukäyttöä ryntöön keskenään ja vapaalle ketjulle laahain?

Kaksi hammashihnaa ryntöön keskenään?

Halvoista osista tarvis kasata ja nolla välys suuntaa vaihtaessa. Turhia haaveita?
Piirrätkö kuvan tästä periaate kuvan vaikka paintilla... niin sitten tähän voi vastatakkin...

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 13.01.18 - klo:04:47
Tuossa ei ole mitään järkeä... ei kaapeloinnin kuin ei jäähdytyksen järjestämisen kannaltakaan...
Kerta halvempi on tehdä yksi yhtenäinen paketti... kuin alkaa tekeen erikoisia kaapelointi + jäähdytys moduuleita...

No ehän nyt tollein voi sanoa.

Mikromoottoritasolla saattaisi olla ihan käytettävissä oleva periaate induktiivisella energian siirrolla.

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 13.01.18 - klo:09:18
No ehän nyt tollein voi sanoa.

Mikromoottoritasolla saattaisi olla ihan käytettävissä oleva periaate induktiivisella energian siirrolla.


Missä mikromoottoreissa käytetään työkalua? Työkalu yleensä tarkoittaa sitä että tarvitaan tehojakin... vai mitä mieltä olet?
Jolloin veikkaan että vaikka mikä induktio olisi käytössä niin ei sinne työkaluun montaa wattia tehoa siirry...


Snowfly

Lainaus käyttäjältä: jjude - 13.01.18 - klo:09:58
http://plannet.plandent.com/fi-fi/szn-3-tekniset-mikromoottorit-ja-turbiinit/56634

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 13.01.18 - klo:09:43
Missä mikromoottoreissa käytetään työkalua? Työkalu yleensä tarkoittaa sitä että tarvitaan tehojakin... vai mitä mieltä olet?
Jolloin veikkaan että vaikka mikä induktio olisi käytössä niin ei sinne työkaluun montaa wattia tehoa siirry...


Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 12.01.18 - klo:21:13
Jos 50 000 pyörivä kara laitetaan 50 000 pyörivään karaan työkaluksi, eikö työkalu silloin pyöri 100 000 mutta yksikään laakeri ei pyöri kuin 50 000?

Ja jos jatkeeksi laitetaan 50 000 pyörivä kara, työkalu pyörii 150000..? Onko jossain käytössä?

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 13.01.18 - klo:09:18

Mikromoottoritasolla saattaisi olla ihan käytettävissä oleva periaate induktiivisella energian siirrolla.

Kyseessähän oli 2x moottorin sarjoittaminen Induktiolla niin että kierrosnopeus saadaan kasvatettua... 85W tuollaisesta moottorista seuraavaan moottoriin induktiolla... mielenkiinnolla odotan toteutus tapaa...

ttontsa

No voihan jonkun lääketieteellisen sovelluksen tehontarve olla luokkaa 0,5W ? Vai mitä sanot?
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Jussik

#8
Terve Ville

Pieni paineilma turbiini, kato vaikka googlesta millaset juoksupyörät niis on.
Esim. Dental turbine hakusanalla
Noi osat saa tehtyä itte äkkiää.

Kiinalaiset täys keraamiset laakerit ebaystä.
Sitten vaan painetta kapiiniin.
pienimäärä öljyä / vettä paineilmassa toimii täys keraamisille laakereille hyvänä voiteluaineena.

tehoa riittää ja ei ongelmaa lämpenemisestä.
Yksinkertainen ja itse pienellä vaivaa toteutettavissa.

Jos normi kompura ei riitä paineeltaan riiittävän kierrosluvun saamiseksi niin.
Siirry 2-8 kpl rinnakkain kytkettyyn pakastimen kompuraan niin 25-30bar saavutetaan melko kevyesti.
Teho / koko tommosella karalla on ihan omaa luokkaansa verrattuna sähköhömpötyksiin.

Toi suunnan vaihto onkin sitten hankalampi....



Ville Vaho

Välyksetön kahden akselin voimansiirto/epäkeskeinen kartioholkki/kara kiinni karaan eivät liity toisiinsa... Eli erillisiä kysymyksiä.

Muutama laakeri päälisin vois ratkaista tuon kara pyörittää karaa ongelman. Välyksetön laakeri ja suuret kierrokset ei sovi samaan lauseeseen. 100 000 pyörivä työkalu tarkoittaa pientä terää ja pientä tehoa.

Paineilma turbiinit on tuttuja, mutta laakeroinnin kesto on niissä ongelmallista. Saati sitten löytää samanlaista laakeria mitä niissä käytetään... Lähetys Japaniin on ollut hyvä vaihtoehto..


Kaksi ketjuvälitystä niin että pyörät on näin: O=O, laitetaan vasemmalle akselille kaksirivinen ketjupyörä, oikealle kiinteä ketjupyörä 1 rivisenä ja sen päälle kiertosuuntaan säädettävä 1 rivinen ketjupyörä. Päällimmäinen ketju kiristetään niin että yläpuoli on kireällä, alimmainen alapuoli kireällä. Tavoitteena suuntaa vaihtaessa nolla välys. Kuuluuko siitä pahaa rutinaa kun ketjut on kireällä toisiinsa nähden?
-vilderi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 13.01.18 - klo:15:36
Välyksetön kahden akselin voimansiirto/epäkeskeinen kartioholkki/kara kiinni karaan eivät liity toisiinsa... Eli erillisiä kysymyksiä.

Muutama laakeri päälisin vois ratkaista tuon kara pyörittää karaa ongelman. Välyksetön laakeri ja suuret kierrokset ei sovi samaan lauseeseen. 100 000 pyörivä työkalu tarkoittaa pientä terää ja pientä tehoa.
Noh jos pieniä teriä käytetään niin eikö ole suoraan järkevää unohtaa tuo kara karassa oleva hömpötys... kerta jokainen koneistaja tietää että jotta se olisi täysin heitoton niin se on älyttömän tasapainotuksen tulos...
Kerta käytetty hammaslääkärin tai vastaavan pora käyttää tuollaisia kierroksia... niin helpommalla tod. pääsee kun tällaiselle valmiille ratkaisulle tekee vaan kiinnikkeen koneeseen...
Lisäksi käyttötavatkin ovat valittavissa paineilma tai sähkö... ihan kumpi sopii paremmin...

Myös valmiita karoja löytyy inhimmilliseen hintaan käytettynä:
https://www.ebay.com/itm/Used-Westwind-1264-07-Air-Spindle-100-000-RPM-PCB-Drilling/322866316664?epid=10008768491&hash=item4b2c550578:g:-9UAAOSwIJlZ~68U
Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 13.01.18 - klo:15:36
Kaksi ketjuvälitystä niin että pyörät on näin: O=O, laitetaan vasemmalle akselille kaksirivinen ketjupyörä, oikealle kiinteä ketjupyörä 1 rivisenä ja sen päälle kiertosuuntaan säädettävä 1 rivinen ketjupyörä. Päällimmäinen ketju kiristetään niin että yläpuoli on kireällä, alimmainen alapuoli kireällä. Tavoitteena suuntaa vaihtaessa nolla välys. Kuuluuko siitä pahaa rutinaa kun ketjut on kireällä toisiinsa nähden?
Ööö.... esitän tyhmän kysymyksen... estääkö jokin käyttämästä elektroniikkaa + enkoodereita jotka kompensoisivat tuon välyksen lennossa jolloinka ei tarvisi laittaa ketjuja soimaan?

saulij

Välyksetön ketju on urbaanilegenda :D

JuKa

Kirjoitin samasta asiasta, mutta poistin viestini... Olin sanomassa, että tuollaisia moottoreita jotka pyörii 100krpm on olemassa. Tuttuni Sveitsissä suunnittelee/rakentaa näitä ja kyseisiä moottoreita käytetään kompressorien pyörittäjinä. Peukalon kokoinen kompressori tuottaa n. 2bar paineen ja jonkin verran on tuottoakin. Näitä kompuroita taas käytetään robottikäsissä tms.

Muistaakseni laakerit on magneetteja, eli tuo moottorin akseli levitoi...

Ketju venähtää melko nopeasti...

Miguel-

Eikö energia saada pyörivään akseliin generaattori-tyylisesti, magneetit ulkokehällä ja akselilla käämi? Tietenkin rpm on tuossakin tapauksessa hankala, mutta luulisi kuitenkin jotain pystyä generoimaan pyörivälle motillekin..

CNCpossu

Onhan noita koordinaattihiomakoneissa (jig grinder/coordinate grinding machine), sähköisiä ja ilmakäyttöisiä.. Deckel LKS taisi saada johonkin 175krpm menevän suurnopeuspään. Kun hiotaan pieniä reikiä, niin hiomakaran täytyy pyöriä tolkuttoman nopeasti. Tuo LKS tekee hiomaliikkeen, eli koko suurnopeuskara liikkuu ylös/alas ja ympyrärataa, niin että reikä saadaan hiottua kätevästi..

https://www.youtube.com/watch?v=CrH4fs592zQ

Eivät ole halpoja nuo Deckel suurnopeuskaratkaan.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk