Myös korttimaksu toimii

Leadwellin tuottama ruokoton pinnanlaatu

Aloittaja vesko, 19.07.17 - klo:11:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jussik

Terve

Mun moka, katoin että oli terästä.
5000-6000rpm menee tommonen 12mm tappi ihan hyvin teräkseen.
Tässä menee 410 cromoa 5500 rpm 12mm tapilla.
Tappi ja syötöt pitää olla toki kohdillaan.
syöttöä voisi tuossa olla vielä tuplat.

https://www.youtube.com/watch?v=uHnWrULrjcw


Kyllä sen kartion pitäisi  tasaisesti ottaa värin joka puolelle.
Laitoin tuohon liitteeksi tommosesta uudesta karasta otetun värin.

Kato värilä uudelleen se kartio ja hio pois käsin korkeat kohdat.
Sen hiomisen kanssa pitää olla sitten maltillinen ettei mee pilalle.

Ite hioin oman kartion yhden tampion jäljiltä.
Oli vetänyt pitimen kartiosta kiinni ruuvipenkkiin ja hakannut työkalun irti kun oli vähän jumissa.
Kartioon tuli isohko vekki ja kaveri veti sen sitten takan kiinni karaan...

Saihan se sinne kartion suulle pari jälkeä ja yhteen kohtaan pienen pinnan murtumisen.
Nuo kohdat sai kohtuu helposti käsin hiottua suoraksi.

Liitteenä kuva miten tuo väri kartiosta on siirtynyt työkaluun.
Toiselta puolelta samanmoinen.

Ville Vaho

Laita 200mm pitkä akseli karalle kiinni, tarkista z suoruus x ja y suunnassa.

Eli kello kiinni pöytään, heittokellon kara x akselin suuntaan ja kellota 200mm akseli z akselia liikuttamalla.

Toista y suuntaan. Eli laita kellon kara y akselin suuntaisesti.

Villi veikkaus että karalaatikko roikkuu vinossa. Suuntaan y.

Akselin paksuudella tai suoruudella ei ole väliä, kunhan ottaa asian huomioon mittatuloksissa. (Karaa voi pyörittää 180 astetta ja mitata kaksi kertaa...)
Kartion akselin kanssakin pärjää, kunhan tajuaa mitä on tekemässä....
Turcite pinnat tykkää kulua aikaa myöden, itse tein värillä ja hiomapaperilla ihmeitä väsyneeseen koneeseen.. Voin selostaa tarkemmin jos on se mitä kuvittelen.
-vilderi

vesko

Moro

Kiitoksia taas vastauksista.  Kappale oli kunnolla kiinni koneruuvipuristimessa.  Tekee saman jäljen vaikka hitsais aihion pöytään kiinni :D tämä ongelma on tullut tässä parin kuukauden aikana.  Sitä ennen tehty töitä 8-14h päivässä ja teki hyvää pintaa. Täytyy kokeilla nuo mitä ehdotitte. Pitää hakea ärrältä kartonki norttia jo valmiiksi.

Ville Vaho

Muljut veks, leikkuu rajoitetaan siihen mitä kone kiertää, tappi niin syvälle kun ulottuu, syöttö täysille. Ainoa muuttuja pitäis cäm aikana olla dynaamisen sivittainen siirtymä.

Useamman tapin saanu jo tylsänä laittaa pois, ei kulu Nirkkonen. Eikä ole niin koneen tukevuudesta kiinni työstö. Muistaa vain minimi nurkan ärrää pienempää terää käyttää (r4=d6 Max.) Ja aina pitäis radat jakaa niin että mennään tukevimmalla ensin (kielletään nurkkiin sukellus) ja viimeistellään pienellä.
-vilderi

ftms1

mielenkiintoinen aihe koska omassa Leadwell keskuksessa on samaa vaivaa. tiedän varmuudella karalaatikon olevan vinossa koska olen mitannut. voisikohan y-akselin suunnassa oleva kulmavirhe olla aiheutunut koneen nostoista/siirroista ja asennuksista?
on aika työläs korjata rakenteesta johtuen

ttontsa

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Ville Vaho

Öljyn puute tuon roikkuminen usein aiheuttaa.

Omalle tein ensiapua, karan etupuolelle tunkki ja karan lasku siihen. Kiilat irti ja askarrellaan vähemmän holkkuvat. Usein saa mellata kiilaa kun meinaa loppua säätö...

4h meni, 0.3/300 muuttui 0.05/300 virheeksi.

Takana oleva turcite on huomattavasti pienempi ja kuluu herkästi


Muistaakseni pultit piti löysätä/joku irroittaa ennen laatikon ajamista pukille.

0€ meni rahaa ja kohtalainen tuli. Kuularuuvin linjaus myös parantui.
-vilderi

JuKa

#22
Onko tuossa leadwelissä lattajohteet? Tai on kai...
Kannattaa kokeilla tosissaan kiristää hieman kiiloja ja sitten miettiä seuraavaa vaihtoehtoa.
Jos karalaatikko roikkuu vaikka 0,1mm/500mm, niin se ei vielä ole tapin matkalla ole kovin suuri kulmavirhe. Välykset kyllä on aina haitaksi.

Karan kohtisuoruuden saa helposti tarkastettua kun laittaa magneettijalan/kellon karaan kiinni ja pyöräyttää sen pöydän pintaa pitkin 360'...

Jussi


ftms1

tässä keskuksessa on kuulajohteet ja öljyä tulee turhankin paljon koska voitelujärjestelmän ajastin ei laske ajoaikaa vaan virrat päälläoloaikaa.
mittasin heiton kahdella kellolla ja oli jonkun satasen 150mm päässä keskilinjasta. X akselin suunnassa oli suht helppo korjata kun otti laatikon pultit löysälle ja kartiosokat pois ja pöytää vasten pakotti suorempaan asentoon.
Y n suunnassa homma on hankalampi koska laatikon takapintaa pitäisi hioa kulmavirheen verran vinoon ja työ tietysti edellyttää karalaatikon irrottamisen ja purkamisen.
saattaa olla että jonain päivänä innostun vielä tekemään senkin. tulisi samalla vaihdettua karan hihnapyörätkin.
suurin haitta virheestä on varmaan aaltomaisuus isolla plaanarilla ajaessa

petko

Minkähän kokoluokan/millä johteilla varustetuista koneista on kyse?  Malli & tyyppi voisi "ehkä" auttaa ongelmien selvittämisessä.

ftms1

johteet ovat 35mm kokoiset (HSR35) ja koneen malli CR610

kara on Y akselin suunnassa 200mm matkalla 0.07mm vinossa asennossa. X n suunnassa vastaava heitto on noin 0.01mm korjauksen/säädän jälkeen

Ville Vaho

Melko rankkaa klappia kuulajohteelle....

Kelkan väliin sopii mellapelti, mutta eihän uudet johteet mahdottomia maksa.
-vilderi

ftms1

en oikein usko että kysymys on kelkkojen välyksestä. koneessa on pystyrungon sisällä ketjujen päässä suuri vastapaino kompensoimassa karalaatikon massan aiheuttamaa momenttia. voin tietenkin vielä varmistaa tämän mahdollisuuden


ttontsa

Ootko kellottanut z-akselin välykset pystysuunnassa, eli kello rungon ja z-kelkan väliin ja nostat z:taa lankulla pöydästä ylös alas?

Mahdollisuuksien mukaan vois kokeilla kellottaa akselien välyksiä ajon aikana.

Ootko kuularuuvien ja niiden laakerien välyksiä kellottanut aksiaalisuunnassa?

Oletko kokeillut siirtää porapuristimen kokonaan pöydän toiseen päähän ja toiseen laitaan? Kulumat työstöalueen keskellä.

Onko sekä myötä että vastajyrsintä yhtä ruokotonta?
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

JuKa


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk