Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

B9 Creator 3d tulostimen johteiden järkevöittäminen.

Aloittaja eno-, 08.02.14 - klo:00:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eno-

Terve ihmiset. Tuli hommattua tällainen 3d vekotin valettavien korujen tulostamiseen. Laite on älyttömän yksinkertainen rakeenteeltaan ja toimii jopa kohtalaisesti :)

Olen käyttänyt konetta nyt jokusen kuukauden ja z-akselin rakenne on alkanut rasittamaan. Koneessa on paljon lapsuksia,
mutta juurikin tämän z-akselin huonous vaikuttaa tulosteiden lopputulokseen eniten.

Tässä kokoonpano-ohjeet joista saa hyvän käsityksen johteiden rakenteesta.

http://b9creator.com/doc/Assembly_ZA_B_1_1.htm
http://b9creator.com/doc/Assembly_FA_A_1_1.htm

Laakerikehikot on rakennettu kantatuista alumiinilevyistä (aiheuttaa vääntöjä sinne tänne).
Alkuperäiset laakerit on keraamiset liukulaakerit. (vaihdoin melko pian lineaarikuulalaakereihin. tällaisiin:

http://www.ebay.com/itm/131020645262?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649))

Nykyisissä laakereissa on jostain syystä enemmän välystä kuin keraamisissa. Keraamisten laakereiden aiheuttama takkuamisongelma vaihtui välysongelmaan.

Mielestäni tuo koko z akselin rakenne on järjetön. Ja olisin kiinnostunut muuttamaan tuon koko rakenteen toimivammaksi. Johteet eivät joudu kovalle rasitukselle. Tarkoitus olisi päästä mahdollisimman hyvään tarkkuuteen ja herkkyyteen. Kelkka liikkuu tulostettaessa ylöspäin noin 0.3mm minuutissa. Yhtään takkuamista ja sivutttaisliikettä ei saisi olla.

Minua kiinnostaa lähinnä se, että kuinka te ihmiset jotka ymmärrätte jotain näistä asioista ratkaisisitte tämän ongelman. Minkälaisia lineaarijohteita ym. minun pitäsi harkita.
Samaten minua kiinnostaa mielipiteenne tuosta rakenteesta ja kuinka haastavana näette rakenteen muuttamisen toimivammaksi.

Tässä vielä video koneen toiminnasta https://www.youtube.com/watch?v=EztQLcbSB4k
https://www.youtube.com/watch?v=IiuWLjjKXFU&feature=c4-overview&list=UUDWLjOJ9NPLxrLPrllT4HIQ

t. Lauri





porepe

Helppoa kuin heinänteko... kunhan laittaa oikeanlaiset johteet.
Kunnon lineaarijohteet niiden akselien tilalle ja vaunut kiinni kelkkaan sopivalla adapterilla( koneistettu palikka).
Mikä on budjetti?
Petri Junnila
Mynämäki

olli henttonen

#2
Empä lähtisi ensin niitä johteita vaihtamaan, vaan kasaisin alkuperäisien osien kanssa sen uudelleen ja kiristelisin varovasti ruuveja samalla kokeillen, ettei missään takkua.
Utelisin mielelläni, että mistä hankit tuota nestemmäistä resiiniä, ja minkähintaista se on?
Myöskin tuon printterin hintaluokka kiinnostaa?

Edit:
katselin uudelleen tuon kasausohjeen, ja mikäli olet sen itse kasannut noista osista, on jotkutpaikat viksallaan niissä johteissa.
Eli uudeleen kasaus ja kaikkien osien kohdistus, koko ajan varmistellen, ettei likkeissä ole takkuamisia. Kyllä tuo rakenne sen kestää, eikä sitä ole tarvetta muuttaa.
Toki saat siitä tukevamman ja painavamman kun muutat noiden johteiden kiinnitystapaa ja taustalevyä, sekä koneistat ja kohdistat ne suoraksi, mutta sama ongelma siinäkin tulee jollet kasatessa todella kohdista niitä, että liikkeet on joustavia. Ja muistathan että se askelmoottorin ruuvinkin muttereineen tarvitsee olla samansuuntainen johteiden kanssa ja kaipailee hieman voiteluakin.
dyykkari

eno-

Terve. Kiitos nopeista vastauksista.

Tässä parit specsit koneesta.

Hinta suomeen tuotuna (palasina) noin 3000€
Resiinien hinta: laitteen omat "helposti" valettavat resiinit maksaa noin 100€ litralta. Eli aivan helvetin kalliita.
Nämä on hankittu b9 creatorin omilta sivuilta ameriikasta.
Koneessa toimii monet muutkin valoherkät resiinit kuten MakerJuicen valmistamat jotka ovat  huomattavasti halvempia: alle 50€ litra.
En ole muita nesteitä nyt vielä harkinnut kun minulle on tärkeätä, että kappaleet palaa puhtaasti pois kipsivalussa.
Resiineitä kehitetään kokoajan ja niitä tulee lisää markkinoille. Melko varmasti niitä saa tulevaisuudessa vielä halvemmalla.

Kone on itse kasattu ja parhaaseen lopputulokseen olen päässyt juurikin sillä tavalla että alkuperäisosilla varovasti kiristelty ruuveja ja haettu takkuamiset pois.
Kone toimii ihan hyvin alkuperäisosilla, mutta mielestäni kelkka voisi toimia todella paljon paremminkin ja tällä olisi suora vaikutus tulosteiden laatuun.
Sen lisäksi minua ärsyttää tuo tapa millä kelkka on rakennettu. Itse näkisin, että se pitäisi olla juurikin yhdestä palikasta tehty niin kuin porepe mainitsi. 
Yksi takkuamiseen vaikuttava tekijä on todennäköisesti se, että molemmilla puolilla on kaksi keraamista laakeria ja kun kelkassa on heittoja niin se vääntää laakereita huonoon asentoon kelkkaan nähden. Tämän lisäksi alumiiniosien kiristeleminen niin että molemmat laakerit pysyvät tukevasti paikallaan ilman, että takkuamista syntyy on lähes mahdotonta. Aina pitää jättää jostain vähän löysälle.
Mielestäni näin ei vain voi tehdä asioita.

Askelmoottorin ruuvi on uudestapitäen hieman mutkalla. Akseli on tuumasella ¼"x 20tpi kierteellä ja jos muutoksia tehdään niin pitää varmaan tilata samanlainen ilman mutkaa jostain.

Kunnon johteet kelkoilla ja yksiosainen palikka jossa keskellä askelmoottorin mutteri ruuville kuullostaa hyvältä. Tällaisten palikoiden ja asennusten hinnoista minulla ei ole hajuakaan, mutta jos tuosta saa oikeasti hyvän niin budjetti voisi pyöriä 300-500 hujakoilla.

Tietysti yksi vaihtoehto varmaan olisi korvata vain tuo kelkkarakenne yksiosaisella ja pitää nuo pyöröjohteet paikallaan.




porepe

Moro. 3000 euroa on tehtaan tekemän koneen hinnaksi edullinen eikä sellaisella hinnalla voi oikein välyksettömiä hifi laitteita odottaakkaan. Suunnittelu puolella on ollut liikaa painopistettä hinnassa ja kasaamisen helppoudessa.

Ruuvin nousu luulisi olevan muutettavissa ohjaimen parametreistä jolloin se ei ole ongelma. Eli olisi korvattavissa vaikka valssatulla millisellä ruuvilla. Tuo mainitsemasi budjetti saattaisi riittää riippuen liikeradasta, oman työn osuudesta ja toteutuksesta.

Missäs päin Suomea tuollainen härveli majailee?
Petri Junnila
Mynämäki

eno-

Juu. Ymmärrän, että tuon hintaisessa koneessa ei mitään hifipalikoita voi olla kiinni. Muutenkin tuo on open source periaatteen kone ja sitä kehitellään kokoajan. :)

Veikkaan, että laitteen seuraavassa versiossa tuo laakerointi on muutettu.

Tässä on jotain juttua tuon ruuvin muuttamisesta metriseksi:

http://b9creator.com/support/?mingleforumaction=viewtopic&t=730

Nuo nykyiset johteet on 300mm ja käytännössä tuolla pystyy kasvattamaan 20cm korkean kappaleen. Olen valmis tinkimään tuosta kasvatus korkeudesta sillä tulen käyttämään konetta vain koruhommissa ja tuskin tulen koskaan kasvattamaan yli 10-15cm kappaleita.

Olen nyt pari päivää googletellut noita johteita ja pää on mennyt totaalisen sekaisin. Vaihtoehtoja on miljoona ja missään ei oikein ole hintatietoja. Muutenkin liikun oman alani ulkopuolella ja tällaisessa tilanteessa tekee helposti virheratkaisuja :)

Toki olen valmis tekemään niin paljon kuin pystyn itse, mutta ilman apuja tuosta tuskin selviän. Ehdotuksia otetaan vastaan :)

Kone majailee Lahden keskustassa.


porepe

Liike on niin lyhyt, ettei vaikuta hinnassa montaa euroa.

Pitäisi melkein nähdä kone että osais arvioda tarkemmin. Lisäksi kone tai ainakin tuo johde kelkka järjestelmä pitää olla koneistamolla kun palikka koneistetaan...
Petri Junnila
Mynämäki

olli henttonen

Hei
Se että kasatessa jätetään ruuveja löysälle, on väärä tapa, silloin tarvitsee käyttää shimmilevyjä, joilla saadaan asennettua ne laakerit ja johteet oikeaan linjaan. Halvimmillaan sellaisia saa ostamalla biltemasta tukun rakotulkkeja joista leikkaillaan sopivia palasia.
Ensin kyllä vaihtaisin tuon ruuvin jos se kerta on alunperinkin ollut mutkalla, sillä se aiheuttaa ne kanitukset ja takkuamiset.
Sille kelkallehan ei tule mitään rasituksia, eikä sivuttaisvääntöjä, sillä sehän vain nostaa kappaletta suoraan ylöspäin määrätyn matkan kerrallaan ja mikään muu ei liiku.
Osaatko sanoa mikä on sen projektorin resoluutio? millä se heittää sen tulostettavan kuvan photoresiiniin koska sehän vaikuttaa kaikein eniten siihen tulostustarkkuuteen, mikäli se on vanha jenkki projektori, niin silloin ollaan aika pienissä 520x370 resoluutioissa, vertailuna vanha Pal jota suomessa käytettiin oli 720x576
Toivottavasti kanavalta löytyy joku lahtelainen harrastelija, joka on shimmaillut johteita ja ruuveja paikalleen, niin saisit ruuvia vaihtamalla eto pelin itsellesi.
Kiva tietää, että tuota resiiniä on jo saatavilla kohtuu hintaan, sillä viimeksi kun kyselin joutui ostamaan gallona kaupalla ja satsaamaan 20 000€ kerralla.
Printterinä tuo tekniikkahan on paljon parempi kuin muovilanka pursottimet joita nyt urakalla kaupitellaan,
dyykkari

porepe

#8
Tuosta ruuvin vaihtamisesta olen Ollin kanssa samaa mieltä.
Anteeksi vuodatukseni......
mutta sitten ne välykset... jos välyksiä on vähänkin niin ongelma kertatuu sitä mukaa mitä korkeampia kappaleita tehdään.
tuo videolla näkyvä altaan äkkinäine siirto laidasta laitaan saattaa hyvinkin siirtää välykset toiseen laitaansa jolloin kappale on päin prikkalaa...

tuo konstruktio toimii varmasti harrastus vehkeissä ja matalilla kappaleilla Mutta jos kone on leipätyössä muuttaisin rakenteen.

Jossakin toisessa mallissa oli kiinteä laari ja kappale ajettiin ylös ja takaisin alas joka tason välissä jolloin välys on ehkä pienempi.

jos kappale muistuttaa harvaa koivunrunkoa ja on hieman toispuoleinen painopisteltään niin tuo rakenne ja toimintatapa laarin pikaliikkeillä on tuhoon tuomittu eli susi jo syntyessään.

Ohessa kuva johdetyypistä joita tarkoitin

JONNE asuu lahdessa...
Petri Junnila
Mynämäki

eno-

Projektorin resoluutio on XGA 1024x768. Tällä resoluutiolla ja tarkimmilla asetuksilla tulostusalue on 51.2mmx 38.4mm

Kone voidaan kalibroida myös suuremmille tulostusalueille jolloin yksittäisen pikselin resoluutio hieman kärsii. Tässä linkki:
http://b9creator.com/downloads/CalibrateGrid.pdf

Jos laitteeseen kytkisi 1080p 1920x1080 projektorin niin tulostus alue kutistuisi huomattavasti ja tuskin nuo nykyiset resiinitkään pystyisi tuohon tarkkuuteen.

Z-akselin pienin liike on 6.35 mikronia, mutta resiineissä ei riitä vielä tarkkuus näin ohkaisille kerroksille. käytännössä käyttökelpoiset kerrospaksuudet liikkuvat 25-100 mikronin paikkeilla. Itse olen ajellut pääsääntöisesti 31 mikronin kerroksilla jolloin tulostusaika ei kasva vielä järkyttäväksi.

Tämän vekottimen tarkkuus riittää mainiosti pieniin koruhommiin. Kunhan nyt saisin laitteen mekaanisesti sellaiseksi, että kehtaa tulostella.
Pursotinkoneita en edes harkinnut. Varmaan ihan hyviä kun pitää tehdä isompia kappaleita.

Kelkka ei joudu kummoiselle rasitukselle. Kunhan liikkuisi ylös alas ongelmitta. Ensimmöisten kerrosten kohdalla kasvatuslevyyn kasvatettava kiinnistyspinta liukuu resiinialtaan pohjaa pitkin, jolloin kelkka joutuu vastustamaan pientä sivuttaisliikettä.

Ruuvin kierouden aiheuttama sivuttaisliike on pyritty poistamaan kuvan kaltaisella rakenteella.
Tässäkin näkisin ideaalina suoran ruuvin ja välyksettömän mutterin.

Olli: Olisiko laakerit helpompi saada linjaan jos laakereita olisi yksi per puoli kahden sijasta? (yksi tuplapituinen)

Jos saan jonkun innostumaan projektista niin laitteen purkaminen ja roudaaminen koneistamoille ei ole mikään ongelma. Ja jos joku 3d tulostimista kiinnostunut haluaa ihmetellä laitetta niin saa tulla katsomaan :)


eno-

porepe:

Laari liikku ja välyksettömyys olisi suotavaa. Tulostettava kappale raahautuu resiinialtaan pohjan silikonipintaa pitkin.

Konetta on tarkoitus käyttää työhommissa ja mielestäni tällä koneella on pienillä muutoksilla potentiaalia toimia paremmin.

Ja juurikin kuvasi kaltaisia johteita olen katsellut

olli henttonen

#11
 :D
Toki olen samaa mieltä porepen kanssa noista johtimista joita hän esitteli ja noihan olisi ihan luxusta ja varmaankaan kustannukset ei olisi ihan ylitsepääsemättömät, mikäli tuollaiset siihen asentaa. Silloin täytyy rakennetta uusia kelkan osalta ja varmistaa että uusi ruuvi saadaan asennettua linjaan niiden kanssa.
Jollei työllä ole tulenpalava kiire ja aikaa annettaisiin muutama viikko, niin PuuhaPajalla sen varmaankin saisi wirkattua kasaan, muutenkin mielellämme tutustuisimme masiinaan, sillä samanlainen printteri on ollut suunnitelmissa ja jarruna on ollut se resiinin kallis hinta, nyt sekään ei enään ole esteenä
http://www.pienoismallit.net/keskustelut/9091_paja-puuhastelua/?offset=0
tuolta löytyy lisäinffoa puuhasteluistamme ja vastikkeeksi työstämme otamme vastaan materiaaleja sekä työkaluja yms.
Tietty se silloin tarvitsisi kuljettaa helsinkiin.

olli henttonen
pelastusarmeija
alppikatu 25
00530 helsinki

0400 307 109
olli.henttonen@suomi24.fi

Ps. Jonnekin olisi varmaan paras vaihtoehto, mikäli hän vain kiireiltään ehtisi.
Mikähän on muuten sen laarin sivuttaisliikkeen tarkoitus? ehkä lopettaa resiinin valoitus/kovetus
dyykkari

eno-

Katsotaan mihin ratkaisuun päädytään. Alkuun pitäisi varmaan päättää mistä ja millaiset johteet.
Eri valmistajien sivuja selanneena noissa porepen kuvan johteissakin näyttäisi olevan pajon erilaisia vaihtoehtoja.
Osaako joku heittää lonkalta sopivan valmistajan ja mallin johteiden suhteen.

Olli: Tässä enklanniksi selitys sivuttaisliikkestä:
The primary purpose of the x-axis movement is to separate the most recently cured layer from the bottom of the VAT.
The bottom of the VAT is coated with PDMS. Oxygen absorbed by the PDMS inhibits the cure of the resin in contact with the PDMS. This always us to slide the object along the PDMS with almost zero friction. But we can not lift the object straight up due to the vacuum force between two flat objects in a liquid. So we slide the VAT horizontally until the object slides off the "waterfall" and is over the "deep end", eliminating that force so we can lift it to the height for the next layer.
The sweeper performs three very different yet still critical functions:
1. Wipes the resin from the PDMS shallow side, thus exposing the PDMS to the atmosphere allowing the PDMS to reabsorb oxygen on its surface.
2. Removes any portion of a print that failed to attach to the main object. Failure to remove these "lost" bits can result in them being exposed over and over with each new layer. This results in them becoming effectively "glued" to the PDMS and the PDMS will be ruined.
3. Stirring the resin to keep pigments suspended.

Kukas se tämä paljonpuhuttu Jonne on? :)

Kai

Kysymys kuuluu,kun katoin ton valmistajan videot,että miten noista muovivaluista koruja teette,, kun se näyttää kovalta muovilta.
Jos tehdään lost casting wax,niin vaha pitäisi sulaa,sulaako ja haihtuuko toi muotista?
Kai

eno-

Moro Kai.

Se on kovaa muovia. Tekniikka on lost casting wax, mutta muovikappale ei sula eikä haihdu vaan se palaa pois.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk