Myös korttimaksu toimii

F zimmermann; fz5 unimill, ongelma

Aloittaja Tuomo Rinne, 23.11.13 - klo:20:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuomo Rinne

Tapani- Mä skannaan tarkennuksen huomenna kun olen pajalla. On työmaapäivä ja aamulla en välttämättä ehdi, mutta iltapäivällä ainakin.

Tuomo Rinne

Liitteinä pari tarkennusta. En ollut ihan varma kummassa kuvassa ne laakerit on, kun en näistä mitään tiedä, joten laitoin tarkennukset koko karan yläpäästä. Erona kuvista mun koneeseen on se, että minulla ei ole portaatonta nopeudensäätöä vaan hihnasäätö, joten ihan tuolla yläpäässä on hihnapyörä. Nää kuvat on vähän kehittyneemmästä mallista. En tiedä vaikuttaakko laakerointiin. Tuosta FZ5:stä on kaksi mallia, minun FZ5-V "unimill" joka on hieman yksinkertaisempi ja sitten FZ5, jossa mm. portaaton nopeudensäätö ja vähän eri lailla toteutettu keskusvoitelu.


Tapani Honkanen

Kyllä nuo kuvat on edelleen hieman epäselviä. Enemmän pikseleitä ehkä tai sitten piirustus/kuvatkin on rappeutuneita.
Voisiko olla niin helppo juttu, että pinoliputki tulisi pois altapäin ja pääsisi kiristelemään karalaakereita sillä yläpään mutterilla. Tietysti pitää poistaa syöttöhammasakseli ja lukituskara ja onko yläpäässä joku lukituslaatta tai semmoinen rajoittaja. Laitappa perempaa kuvaa noista kriitillisistä kohdista vaikka YV:llä.

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Rinne - 24.11.13 - klo:21:29
Sitten kai se isoin ongelma: kun mittakellon asettaa er-holkin alapintaan ja nostaa terästä, niin liike on 0,17mm ihan käsivoimin (en ole mikään voimamies). Kuinkakohan paljon joustaa kun jyrsii isoa lastua, varmaan aika lailla.  Ja siis tuo liikentuntuu ihan karan yläpäässä, eli joustoa ei ole holkissa tai työkalupitimen kartiossa. Pitää varmaankin ruveta säästämään korjaukseen.

Kellotin myös jyrsinpään ettei ollut vinossa kun tuo perä viisti, mutta ei ollut. Tosin lastua tulee vielä neljännellä ajolla samasta kohtaa ja samalta korkeudelta, mun järjen mukaan vinon jyrsinpään ei pitäisi vaikuttaa enää toisella ajolla.

En ihan hahmota noita mittauksia, välillä on mitattu ylhäältä pullrodin liikettä, välillä ER holkin liikettä.. Kannattaisi mitata, liikkuuko oikeasti kara ylös/alas, vai vaan irto-osat (holkki, pullrod)..

Jotenkin minusta tuntuisi, jos kara hölskyisi ylös/alas 0.2 mm KÄSIN NOSTAEN, että siellä olisi jotain aika pahasti rikki, eikä vaan löysällä.. IMHO jos laakeri on oikeasti kulunut 0.2mm, niin se menee varmasti vaihtoon.

Tuossa on siis (karan-alapää.jpg mukaan)
1. karan alapäässä kartio, johon tulee ylhäältä pullrod, jolla on tarkoitus kiristää työkalupidin kartioon.
2. Kartiossa kiinni joku osa, missä on valtava ulkokierre
3. Ulkokierteessä kiinni joku osa, minkä alapäässä holkki-istukka
4. Holkki-istukassa kiinni tappijyrsinterä.
Vai mitä tuossa on? Tietääkö joku?

Olisiko fiksua nyt ensimmäiseksi ottaa nuo 2-4 osat pois (tai yleensäkin kaikki pois niin että vain kartio näkyy alhaalla), ja mitata sillä heittokellolla liikkuuko KARA KARTION ALAPÄÄSSÄ ylös/alas ihan oikeasti, vai ei?

viilari

Kara voi olla yllättävän löysällä,Tossi piti jyrsiessä ihmeellistä helinää ja samantyyppisiä työstöongelmia kuin Tuomolla.Helinä johtui siitä kun 2-leikkuisen jyrsimen hammas aloitti leikkuun  ja  leikkuuvoimat käänti karaa sivuun niin paljon että se kilahti vetohammaspyörän holkkia vasten.Laakerin kiristys paransi koneen. Uusi NN XXXX laakeri olisi maksanut satoja euroja.

Tuomo Rinne


En tiedä tarkalleen noiden osien nimikkeitä, mutta alla olen tarkentanut mitä tekevät mun ymmärrykseni mukaan

osa 3- kiristää työkalupitimen haka-avainta vääntämällä kartioon. Vaikka työkalupitimissä on yläpäässä kierteet, ei tässä ole mitään R8 holkin tyylistä vetotankoa, joka ruuvattaisiin suoraan pitimeen. Kun katson lampulla kartion yläpäätä, on se umpinainen.

Liitteenä myös karan alaosa niin riisuttuna kun sen melko helposti saa. Tuosta eteenpäin en ole ennen koittanut purkaa. Kellotukset myös näkyvissä. Ihan 0,17mm ei noussut kun piti kameran kanssa säätää, mutta kun testasin uudestaan ilman ajastinlaukaisimen kiirettä, niin liikkuu sen 0,17mm

Tuo "koneen yläpää" kuva näyttää karaa pyörittävän hihnapyörän. Kuvan keskellä on sen osan yläpää missä liike tuntuu kun toisella kädellä pitää sormea siinä ja toisella nostaa alapäästä. Osa on siis n. 30mm hihnapyörän yläpintaa alempana.

CNCpossu

#21
Lainaus käyttäjältä: Tuomo Rinne - 26.11.13 - klo:13:59
En tiedä tarkalleen noiden osien nimikkeitä, mutta alla olen tarkentanut mitä tekevät mun ymmärrykseni mukaan

osa 3- kiristää työkalupitimen haka-avainta vääntämällä kartioon. Vaikka työkalupitimissä on yläpäässä kierteet, ei tässä ole mitään R8 holkin tyylistä vetotankoa, joka ruuvattaisiin suoraan pitimeen. Kun katson lampulla kartion yläpäätä, on se umpinainen.

Silloin aiemmat rakennekuvat eivät ole tuosta koneesta. Leikkaus 2.pdf näyttää selvästi karan läpi pullrodin,
joka on kartion pohjassa..

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Rinne - 26.11.13 - klo:13:59
Liitteenä myös karan alaosa niin riisuttuna kun sen melko helposti saa. Tuosta eteenpäin en ole ennen koittanut purkaa. Kellotukset myös näkyvissä. Ihan 0,17mm ei noussut kun piti kameran kanssa säätää, mutta kun testasin uudestaan ilman ajastinlaukaisimen kiirettä, niin liikkuu sen 0,17mm

Tuo "koneen yläpää" kuva näyttää karaa pyörittävän hihnapyörän. Kuvan keskellä on sen osan yläpää missä liike tuntuu kun toisella kädellä pitää sormea siinä ja toisella nostaa alapäästä. Osa on siis n. 30mm hihnapyörän yläpintaa alempana.

Mistä päättelet, että kara liikkuu, eikä pinoli? Aiemmin kirjoitit jo, että pinolin lukitus on rikki.

Tuo boorattu (uritettu) akseli, mikä ylhäällä keskellä näkyy, lienee voiman välitykseen karalle/pinolille, eli tuo booraus ottaa pyörimisen voiman variaattorilta.. Yleensä tuo boorattu osuus nimenomaan liikkuu pinolin mukana ylös/alas, siis mahdollistaen pinolin liikkeen ylös/alas. Jos tarkoitat, että tämä liikkuu tuon 0.17mm myös, veikkaisin kovasti, että pinoli liikkuu tuon 0.17mm..

Liikuta siis pinolia ylös/alas, ja katso liikkuuko tuo boorattu akseli mukana! Helppo kokeilla.

Ainakin minulle tuo ylös/alas välys 0.17mm, sivuttaisvälys 0.02mm, laittaisi ensin epäilemään, että pinoli liikkuu ylös/alas suunnassa..

mpr

Pinolin alapäässä näkyvät haka-avaimen kolot näyttäisivät ruhjoutuneilta, että niitä ainakin on jossain vaiheessa yritetty kiristää. Näyttää muutenkin aika eksoottiselta tuo karan työkalun kiinnitys.

Tuomo Rinne

#23
Itse en osaa päätellä onko vika karassa vai pinolissa. Suoraan sanoen en edes tiedä mistä etsiä karan laakerointia. Olen täällä huomattavasti viisaampien käsissä näissä koneasioissa. Kellotin kuintenkin pinolin pohjan (jos se nyt on oikea termi) ja se liikkui pöydästä kellotettuna ylöspäin 0,02mm lukko auki ja 0,015mm lukko kiinni. Lukituksen päättelen olevan epäkuntoinen katkenneesta kierretangosta jonka lukitusmekanisista löysin. Pinoli joustaa ylä-asennossa 0,01mm, eli kaippa siinäkin kulumaa on. Tuo karan liike on vain suurin minkä olen huomannut. Tuntuu ja näkyy tosi selvästi. Pinolissa ei taas klappia näy eikä tunnu.

En tosiaan tiedä onko työstöongelmani monien pienten epätarkkuuksien summa vai kiinni tuosta karasta. Sen vain olen huomannut, että usealla ajolla samasta kohtaa tulee lastua joka ajolla. Ja vierekkäisissä tasojyrsimen ajoissa on selvää korkeuseroa, luokkaa 0,5mm. Taso- ja tappijyrsin leikkaavat myös kun ensimmäinen puoli on ylittänyt kappaleen.

Ja tosiaan, nuo kuvat on fz5 merkkisestä vehkeestä. Mulla on fz 5V, jonka kuvia en ole vielä löytänyt. Eroja on ilmeisesti muitakin kuin se hihnaveto minun koneessani ja keskusvoiteluero. Siis työkalukiinnitys myös ilmeisen erilainen

Muokkaus: Tuo uritettu akseli liikku pinolin mukana. Tosiaan klappi tuntuu sen yläpäässä, muttei pinolin alapäässä vaikka se on sitä kellottamaani kohtaa ylempänä. Eikö välyksen pitäisi näkyä myös pinolin alapäässä?

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Rinne - 26.11.13 - klo:14:52
Muokkaus: Tuo uritettu akseli liikku pinolin mukana. Tosiaan klappi tuntuu sen yläpäässä, muttei pinolin alapäässä vaikka se on sitä kellottamaani kohtaa ylempänä. Eikö välyksen pitäisi näkyä myös pinolin alapäässä?

Kyllä se alkaa siltä tuntua, että tosiaan kara liikkuu ylös/alas pinolin suhteen. Paha juttu. :/ Tulee helposti kallis korjauskeikka.

Kara on siis laakeroitu pinolin suhteen. Karan ei pitäisi liikkua ylös/alas pinolin suhteen kuin hyvin vähän (laakerivälys).

Itse purkaisin siitä seuraavaksi variaattorin pois, että näkisi pinolin/karan yläpäähän. Valokuvia paljon, että osaa kasata takaisin. Jos on mieletön säkä, sieltä on vaan löystynyt joku kiristysmekanismi, niinkuin on ehdotettu. Kuvat on huonot, mutta niissä voisi näkyä "rajattu leikkaus3.pdf" kuvassa alemman kahden kartiokuulalaakerin päällä (karan päässä) kiristysmutteri, jossa on ylöspäin haka-avaimen rei'ät. Tuon kireyden kokeilu olisi eka oma kokeiluni. Sen löystyminen selittäisi välyksen. 

viilari

Tuosta pitäisi lähteä koko pinooli alakautta pois,kunhan ensin poistaa pinoolin syöttöakselin ja  muut mahdolliset pidäkkeet.Ensimmäisenä hoitona karan kiristys välyksettömaksi,sitten kuuntelemaan miten kara ääntää ja lämpeneekö liikaa.

Tuomo Rinne

Pinoolin purku aloitettu, saatta mennä tovi. Päivittelen heti kun homma etenee.

Tuomo Rinne

Homma on lähtenyt suht hyvin käyntiin, mutta nyt näyttäisi taas olevan pientä ongelmaa edessä. Olen purkanut jonkun verran osia, jotta saisin tuon pinolin syöttöakselin pois ja pinolin irti. Laitoin mukaan kuvia alkutilanteesta, yleiskuvan, osat mitkä tähän mennessä on irti sekä alkutilanteen. Latitoin myös mukaan leikkauskuvan jossa minun ymmärrykseni mukaan näkyy tuo pinolin syöttöakseli.

Sitä tässä mietin, että kun sen syöttöakselin poistaa niin tuleeko tuo kuvissa näkyvä jousi sieltä syliin ja onko se vaikea laittaa takas. Mua aina pelottaa asiat jotka purkautuu itsestään ja sitten saa olla pähkimässä, että kuinka ne kasataan...

Tapani Honkanen

Täytyykö tuota pinolin syöttöhammasakselia ollnkaan poistaa kun siinä pinolissa on hammastus ylös saakka. Kiertää vain hammasakselia niin kauan, jotta lyö tyhjää ratas. Näin päättelin kuvista.

Tapani Honkanen

Täytyykö tuota pinolin syöttöhammasakselia ollnkaan poistaa kun siinä pinolissa on hammastus ylös saakka. Kiertää vain hammasakselia niin kauan, jotta lyö tyhjää ratas. Näin päättelin kuvista.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk