Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mistä trapetsikierretankoa vasenkätinen ja 12 - 16 mm + mutteri?

Aloittaja PekkaNF, 13.11.12 - klo:22:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

olli henttonen

#15
Puuhapajalla on tuon yrityksen wermeet yhdessä jyrsimessä kolmella akselilla ja toimivat hyvin, vaikka kirpaseekin. Mutta niinhän se on kun pajaa perustaa että työkaluihin ja mittalaitteisiin saa nopeasti uppoamaan saman verran kuin koneisiinkin noita €uroja. Toisaalta paljon mukavampi on puuhastellakkin kun on kohtuullisen hyvät laitteet.
dyykkari

Tauru

Pekka, ei ollut tarkoitus läimiä naamaa termeistä. Minä itse olen opiskellut omatoimisesti englanninkielisestä kirjallisuudesta koneistusta ja varmasti minulla on huonommin hallussa suomalaiset termit. Riittää että tiedetään puhuvamme samasta asiasta vaikka termi ei olisikaan oikea virallinen termi.

DRO tulee maksamaan helposti suhteettoman paljon verrattuna kiinasorviin (joka minullakin on), mutta siitä huolimatta se todennäköisesti kannattaa.
Minulla on sorvissa magneettinauhaan perustuva Optimumin DRO, maksoi muistaakseni n. 800€ Kivilinnalta hankittuna. Kapea nauha ja pienet anturi on helppo sovittaa pieneekin laitteeseen. Jos liikut Vantaalla niin saa käydä katsomassa. Jyrsimessä kiinalaiset mittasauvat ja näyttönä vanha MS-DOS -läppäri.


PekkaNF

#18
Tauru, en ottanut tota kritiikkinä, kerroin vain aiemmasta kokemuksesta.

Toi termijuttu on mielenkiintoinen:

Erkki Torkkola, Sorvin rakenne ja käyttö 1947
Teräkelkka
* Pitkittäiskelkka
* Luisti
* Pikkuluisti

Walter Bartch, Sorvaaminen 1967
Teräkelkka (supportti)
* Isokelkka (pituuskelkka)
* Poikkikelkka (tasokelkka)
* Kääntökelkka (yläkelkka)

Valmistustekniikka: Kalevi Aaltonen, Sorvaaminen,  1985
Teräkelkka (tässä kokonaisuus joka liikkuu sorvin runkojohteiden varassa)
* Poikittaiskelkka
* Pikkukelkka

Keijo Maaranen, Koneistustekniikat, 2008
Teräkelkka
* Pitkittäiskelkka
* Poikittaiskelkka
* Kääntökelkka

Joten aikavapasti saa sopia ihan keskenään kun kerran oppikirjoissakin on noin horjuva käytäntö ;D

Jokatapauksessa mulla on harkinnan alla yhden pikkusorvin teräkelkka osineen, joka olisi kiva harjoitustyö, mutta suurempi tarve olisi ton em. 125 mm kärkisorvin kääntökelkka/pikkukelkka.

Tähertelin eilen paperille ja "perinteinen" harrastelija/kiinamalli toimisi normaalilla oikeakätisellä kierteellä.
http://users.picknowl.com.au/~gloaming_agnet/cq9325rev-b.html
http://www.hemingwaykits.com/acatalog/Improved_Topslide___Myford_Super_7.html
http://www.hemingwaykits.com/acatalog/Geared_and_Retracting_Topslide_for_Myford_S7.html

Littenmpi "vanha/kellosepän" malli, jossa johde ja ruuvi on vierekkäin vaatisi vasenkätisen.
http://www.lathes.co.uk/derbyshire/img45.gif
http://www.lathes.co.uk/derbyshire/img3.jpg
http://www.lathes.co.uk/boley/img50.jpg
PekkaNF

porepe

Meiltä saattaisi töistä löytyä ko terät. Ainoastaan tuo pieni halkaisija voi olla ongelma, riippuen sisäkierrepitimen koosta. Eli jos löydät vasenkätisen ruuvin valmiina, niin uskoisin, että pronssi mutterin valmistus onnistuu... Toki jos ruuvi ei ole pitkä, niin voihan senkin tehdä...
Petri Junnila
Mynämäki

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: porepe - 27.11.12 - klo:22:22
Meiltä saattaisi töistä löytyä ko terät. Ainoastaan tuo pieni halkaisija voi olla ongelma, riippuen sisäkierrepitimen koosta. Eli jos löydät vasenkätisen ruuvin valmiina, niin uskoisin, että pronssi mutterin valmistus onnistuu... Toki jos ruuvi ei ole pitkä, niin voihan senkin tehdä...

WUJAA!!! Mikä pidin/terä?

Eilen just tilasin 16 mm pari ulkokierrepalaa 2/3mm nousulla ja sisäkierrepalat 3mm, kun sattuu olemaan tolle palalle oikekätinen ulkokierre ja sisäkierre pitimet...
16ER 2.0 TR T300 External Threading Insert General Use
Ongelmana vaan se, että tavoite olisi jotain 14 mm nimelliskokoo ja 2 mm nousu. Ulkokierteen uskon onnistuvan vasen/oikeekätisesti, mutta palaa/pidintä en ole löytänyt tolle sisäkierteelle. MUTTA kokeillaan nyt onnistuuko multa ton tangon teko ennenkun lähen keulimaan sen kovempaa.

Kaupallisesti löytyy kyllä ton dyykkarin linkistä vasen/oikee 14*3 tankoo + muttereita, olin jo heikkona hetkenäni vähällä ostaa ja kysellä samalla vaivihkaan mitä maksaa postitus...Kustannusrakenne on sellainen, että parin ruuvin takia ei kannata ostaa tapppia.

Hyvä homma, pitää nyt tehdä pari pikkuhommaa pois tieltä, että pääsee kokeilemaan kierteytystä....

PekkaNF

pave

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 14.11.12 - klo:09:15
Kotimaasta movetec.fi

Tapit vaikka rotagrip:ltä. Trapetsitappia on sitten turha haaveilla saavansa halvalla..

http://rotagriponline.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=292&Itemid=29

Ei ole koskaan tullu tutustuttua trapetsitappiin, meneekö kertapyyhkäsyllä vai vaatiiko aina esisorvauksen?

Tein töissä tankoautomaatilla satoja muttereita, joissa oli Tr10X1.5 nousu. Tappeja meni poikki, kunnes keksin ensin kierteittää tavallisella M10 tapilla. Ei ole sen jälkeen katkennut yhtään tappia.

Ville Vaho

Jenkatappeja saa tehtyä sorvilla, kestää ainakin kymmenen pronssimutterin tekemisen verran ja tarkkuus on sata!
-vilderi

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Vilderi - 28.11.12 - klo:18:31
Jenkatappeja saa tehtyä sorvilla, kestää ainakin kymmenen pronssimutterin tekemisen verran ja tarkkuus on sata!

Miten?
Mä mietin tota
1) Karkee tappi:
* Sorvataan tarpetsikierre hiiliteräksestä (silversteel)
* Jyrsitään kolme kylkee hyvin lähelle 90 asteen rintakulmaa
* Viilataan päästökulmat hieman liioitellen (jotta ei jumi)
* Karkaisu
* Rintakulman hionta lähelle 90 astetta tai hieman alle (jotta leikkaa) ja ympärys vähän alikokoon, jottei kairaa liian suurta. Tämä on vähän haastava, koska mulla ei ole mitään tohon kelpaavaa hiontakonetta, mitenkähän onnistuis muutamalla vedolla timattikovasimella?

2) Hienotappi
* Sorvataan tarpetsikierre hiiliteräksestä (silversteel)
* Jyrsitään kolme kylkee hyvin lähelle 90 asteen rintakulmaa
* ei yritettäkkään tehdä mitään päästökulmia, ei karkaista eikä mitään muuta, jottei vetelis mihinkään suuntaan eikä hukata juuri koneistettua tarkkuutta.

Siis joku kerta toi vaan pitäis kokeilla. Mulla on karkenevia teräksiä ja olen onnistuntu joitakin metallia leikkaavia työkaluja niistä tekemäänkin ja vaikka onnistuis katkaisemaan tapin johonkin palaan messinki/pronssi/tms. metallia, niin se haittais yhtään nin paljon kun olis ostanut jokun puolivalmisteen ja kallin tapin ja pilais molemmat katkaisemalla tapin sisälle. Nimim. Katkaisinko turhaan M12 kovan tapin morsekartion sisälle?

PekkaNF

ttontsa

No jos sulla on tarkka jyrsinkone niin on sulla tarkka hiomakonekin. Holkkipitimeen vaa hiomakiekkoa kiinni. Yksinkertasin ratkaisu on rälläkän laikka, M20 pultti, mutteri ja 2 korialuslaatta. Eikun nippuun ja karaan kiinni niin sulla on hiomakone. yksittäisiin rojekteihin saa millin laikalla hienot hahlot ruuvikiristeisiin pantoihin jne. Ns. Slit saw.

Paikallisesta honkkarista alumiinisirkkeliterä niin sulla on alumiinisirkkelikin urien ajeluun ja..

Karvan kun käyttää sitä sorvia sovitekaran työstöön ja ostaa yhden tyäkaluhiomakuppilaikan tahi timanttilaikan niin sulla on tarkkuushiomakone.

Riskit ja niiden hallinnan saa sitten jokainen päättää itse 8) rohkeasti kuitenkin suosittelen edes "vastajyrsintää" "myötöjyrsinnän" sijaan.

Laikkapöly ei tieten ole hyväksi johteille mutta vanha talvirotsi hyötykäyttöön ja extra huoltovoitelu rojektin jälkeen ni avot!

Ei oo eka kerta kun munkin TOS on ollu hiomakoneena.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Hiekkaranta_92

Ja jos sattuu olla Vanhempaa kaliiperia tos, niin pystypään voi siirtää sivuun, ja lykätä ylhäältä tukilaakerikiskoa ja käyttää sitten tuurna akselilla hiomalaikkaa. Eikös Tosin jyrsimissä ole niin sanottu myötäjyrsin laite, jolla voidaan välykset kiristää pois? Ja kun taas halutaan mielekyyttä veivaamiseen löysätään vähän.

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 29.11.12 - klo:14:58
Ja jos sattuu olla Vanhempaa kaliiperia tos, niin pystypään voi siirtää sivuun, ja lykätä ylhäältä tukilaakerikiskoa ja käyttää sitten tuurna akselilla hiomalaikkaa. Eikös Tosin jyrsimissä ole niin sanottu myötäjyrsin laite, jolla voidaan välykset kiristää pois? Ja kun taas halutaan mielekyyttä veivaamiseen löysätään vähän.

Jep juuri näin. Koneesta saa periaatteessa vaakakaraisen tuurnakoneen ...mikäli tuurnan tukilaakeriyksikkö ei olisi kadonnut omistajanvaihdoksien tiimellyksessä.

Vai myötäjyrsintälaite.... senköhän takia X:n pronssimutteri näytti niinku ois joku helvetin heikkopäinen käyny aina täydenkuun valoisina tunteina tuskaansä kääntämässä sitä edestakaisin putkitongeilla :P :P

Nakkasin konesyötöt ja vanhan trapetsin roskiin ja tilalle 32mm kuularuuvin. Ihan hyvin pelaa kuularuuvi manuaalikäytössä.

http://stroje.megainzerce.cz/kovoobrabeci-stroje/nastrojarska-frezka-fn-32-374698.htm
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 29.11.12 - klo:13:27
No jos sulla on tarkka jyrsinkone niin on sulla tarkka hiomakonekin. Holkkipitimeen vaa hiomakiekkoa kiinni. Yksinkertasin ratkaisu on rälläkän laikka, M20 pultti, mutteri ja 2 korialuslaatta. Eikun nippuun ja karaan kiinni niin sulla on hiomakone. yksittäisiin rojekteihin saa millin laikalla hienot hahlot ruuvikiristeisiin pantoihin jne. Ns. Slit saw.

Paikallisesta honkkarista alumiinisirkkeliterä niin sulla on alumiinisirkkelikin urien ajeluun ja..

Karvan kun käyttää sitä sorvia sovitekaran työstöön ja ostaa yhden tyäkaluhiomakuppilaikan tahi timanttilaikan niin sulla on tarkkuushiomakone.

Riskit ja niiden hallinnan saa sitten jokainen päättää itse 8) rohkeasti kuitenkin suosittelen edes "vastajyrsintää" "myötöjyrsinnän" sijaan.

Laikkapöly ei tieten ole hyväksi johteille mutta vanha talvirotsi hyötykäyttöön ja extra huoltovoitelu rojektin jälkeen ni avot!

Ei oo eka kerta kun munkin TOS on ollu hiomakoneena.

Älä yllytä hullua!

Niin, onhan mulla yksi saksalainen esihistoriallinen malmikasa (myyjän mukaan "noin" 1500kg) tuolla nurkassa. Vaakakaranen vehje, jossa liukulaakeroitu universaalipää....lattahihna ja noin 700 rpm huiput.

Tosin mulla on noi normaalit kipinöivät hiomakeinot muutenkin "pannassa" mun omassa autotallissa ja hiomakonekkin on vähän "pidemmässä" juoksussa, mutta monta kertaa sitä jo olisi tarvinnut.

Mutta kehitys edistyy ja posti kulkee, joten katsotaan miten noi seuraavat kysymykset sitten muotoutuu.

Koneen nopeudet sopii oikein hyvin isonkin sahan pyörittämiseen ja kiekkojyrsintä on tullutkin käytettyä kohtalaisen useesti karkeempaan materiaalinpoistoon, niin ei tarttee ajella jollakin aneemisella 22 mm tappijyrsimellä ikuisesti.

Aivan liian pieni hiomakone tehokkaalla imurilla kyllä olis kyllä tarvelistalla, mutta tehdään nyt ensintyökaluja joilla tehdään työkaluja joilla tehdään ne työkalut, joilla tehdään harrastevehkeitä!

PekkaNF

mpr

Selailin tuossa kauppaosakeyhtiön katalookia siellä 16x4 vasenkätinen HSS trapetsikierretappi vähän yli 300€ alv 0% listahinta eli kyllä sillä muutaman mutterin joutuu tekemään ennen kuin on kuoletettu.

PekkaNF

Edistys kehittyy?

Mulla on kysymys: miten 16ER/IT teräpalat ja varret suhtautuvat toisiinsa?

Mulla tälläiset teräpalat:
1) 16ER 2.0 TR T300 External Threading Insert General Use
2) 16NR 2.0 TR T300 Internal Threading Insert General Use
3) 16ER 3.0 TR T300 External Threading Insert General Use

ja terävarret:
SER1616H16 (teräpalan alla hyvin suoran näköinen aluslevy, jolle on pieni kuusioruuvi - kierto?) Siinä tuli mukana osakierrettä tekevä 60 asteen teräpala.

SIR0016M16 (tässä ei ole teräpalan alla mitään aluslevyä, eikä mitään säätöjä).

Nonniin, selvää on mikä pala on mihinkin ja mikä terävarsi on mihinkin, mutta...

1) Mitenkä perustavanlaatuisesti 16ER/IR 2.0 mm trapetsiteräpalat poikkevat toisistaan?

2) Mikä on teräpalan alla olevan aluslevyn säätömutterin tarkoitus ja käyttö?
http://www.shop-apt.co.uk/ser-external-threading-tools-apt/ser-1616-h16-external-threading-tool.html

3) Tarvitsen varmaan eri kulmalla olevan aluslevyn teräpalan alle jos haluan tehdä vasenkätistä kierrettä?

Ajattelin kokeilla ensin ulkopuolista kierteytystä ja vasta myöhemmin sisäkierteytystä, se näyttää yllättävän vaikeelta.

Pekka

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk