Myös korttimaksu toimii

Hirrentyöstökone

Aloittaja Lignarius, 30.10.10 - klo:17:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lignarius

Tervehdys

Tämäntyyppisiä sivuja olen aika ajoin etsinyt, mutta syystä tai toisesta en ole aikaisemmin tänne törmännyt. Tähänastisen tutustumisen perusteella nämä sivut vaikuttavat todella lupaavilta.

Vaikka suurimmalla osalla täällä vaikuttavista taustana tuntuu olevan perehtyneisyys cnc-tekniikkaan ja sen mukanaan tuoma kiinnostus koneisiin ja samoin ylivoimainen enemmistö on keskittynyt metallin työstöön, mahtunee omakin aiheeni joukkoon. Itselläni mielenkiinto on tavallaan tarkoitushakuista eli olen puuhastellut eri työstökoneiden kanssa ja siitä on syntynyt ajatus kehittää niiden toimintaa. Toinen ero liittyy työstettävään materiaaliin, joka on puu.

Oma projektini eli hirren työstäminen sorvaamalla ja jyrsimällä lähti liikkeelle jo vuonna 2006 ja olen sitä pikku hiljaa vienyt eteenpäin, mutta nyt viime vuoden aikana kiireet tai rehellisemmin sanottuna saamattomuus on käytännöllisesti pysäyttänyt hankkeen. Mekaanisen puolen kanssa ei ollut oleellisia ongelmia, mutta ohjauspuolen rakentaminen vei aikaa, koska kaikki oli opeteltava alusta alkaen ja ilman ulkopuolista apua. Tuntuu varmaan yllättävältä, mutta vain sähköjohdotuksen tekeminen sähkökaapista eteenpäin ja logiikan ohjelman hienosäätö on jäänyt vaiheeseen, luonnollisesti sillä olettamalla, ettei mitään yllättävää ilmene. Sen jälkeen, kun on saanut koneen pyörimään, alkaakin varmaan paikkojen parantelu.

Täällä näkyi eräällä toisellakin henkilöllä olevan samanlainen ajatus. Viimeinen kommentti siitä aiheesta on kuitenkin viime vuodelta ja varsin alkumetreiltä, liekö ajatus konkretisoitunut.

Itse asiassa olisin kiinnostunut löytämään henkilöitä, joilla joko on ollut tai vasta suunnittelevat vastaavantyyppistä vekotinta. Kuten jo alussa kerroin, rakentelullani on myös käytännön tavoitteita. Aikomukseni ei ole aloittaa hirsituotantoa vaan pikemminkin pyrkiä uniikkeihin ratkaisuihin, mutta tässäkin asiassa mielipiteet ja kannanotot olisivat tervetulleita. Samoin, mikäli joku on toteuttanut huonekalujen osien valmistukseen soveltuvan useammalla vapausasteella toimivan jyrsimen, kiinnostusta löytyy mahdollisuuksien pohtimiseen.

Varmaan tulen esittämään kysymyksiä sivuston tietäjillekin, kunhan ensimmäinen versio on saatu pelittämään ja tarve parantaa lopputulosta taas herää.

Terveisin

Ari

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk