Myös korttimaksu toimii

Optimum BF20 Varion automatisointi

Aloittaja JuhaV, 28.07.08 - klo:19:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martzis

Lainaus käyttäjältä: JuhaV - 16.04.09 - klo:22:01
Arvaisin että tuo Shuttlepron ulompi kehä on vain jousikuormitteinen potentiometri, elikkä toimii kuten joystick konsanaan. Sen avulla nuo liikkeet ovat kyllä varsin juohean oloiset ainakin noin alkutestien perusteella. Eli tässähän Mach 3 käskee moottoreita vain jos Shuttleprolta tulee komentoa ja koska Mach 3 itse päivittää liikkeen koordinaatit näytölle, niin jos Shuttleprolta jää joku "komento" saamatta niin eipä se liikekomento välity myöskään Machille ja liikettä ei silloin myöskään tehdä eikä koordinaattitieto muutu. Eli vastaa vähän sitä että jos nuolinäppäintä jatkuvasti painettaessa näppäimen lukunopeus vähän vaihtelee niin siitä ei aiheudu absoluuttista liikevirhettä koska vain havaitut näppäimen painallukset aiheuttavat moottorille komennon ja koordinaattien päivityksen.

Se sisempi pyöräkään ei liene varsinainen MPG vaan joku asentoanturiviritys. Eli siinä kun asentomuutosta tulee riittävästi niin sitten lähtee komento Machille. Keskirullaa saa pyörittää kymmeniä asteita ennenkuin Mach 3 astuu yhden pykälän eteenpäin. Jos askeleeksi määrää vaikka 0.01 tai 0.05 mm, niin paikoitus onnistuu kuitenkin varsin näppärästi.

Elikkä olisko tuossa joku periaatteellinen ero perinteiseen pulssipyörän käyttöön verrattuna. Eli Shuttlepro on vain sivistyneempi tapa "emuloida" nuolinäppäinten käyttöä ?

Käytännössä tuntuis kuitenkin toimivan hyvin, mutta kuten sanottu en ole koskaan päässyt kokeilemaan mitään perinteistä MPG-pyörää.

Terv. JuhaV



Tuo selittääkin miksi plugin on sellainen kuin on. Tuon tyyppiselle ohjaimelle toteutus on ihan järkevä. Oleellista on vain ohjaimen viimeisin asento ja historiatiedolla ei ole merkitystä. Olin siinä uskossa että tuossa ShuttleProssa olisi samanhenkinen mpg-nappi keskellä kuin Griffinin PowerMatessa. Ei pitäisi varmaan aina olettaa kaikkea:)

ftec

LainaaEDIT : Pienen googlettelun jälkeen alkoi kiinnostavalta ohjaimelta näyttämään Shuttle Pro : http://video.google.com/videoplay?docid=7063824763565955528

Sille näyttää olevan Mach 3 plugin saatavana ja aika joukko käyttäjiä maailmalla. 

Kiitos JuhaV:lle selkeästi kirjoitetuista ja valaisevista posteista.

Onko kukaan muuten kokeillut Shuttlexpressiä, Shuttle Prosta halvempaa versiota ja mitähän sitä käyttämällä jäisi paitsi?

(Olin aina epäillyt, että verkkokauppa.com on kallis mesta ja tosiaan Pro maksaa siellä nyt 150e, kun Thomannilta se irtoaa alle satkulla ja express alle 50. Lähetykseen tulee tosin postikulut 20e(?) päälle.)

http://www.thomann.de/fi/contour_tietokone_hard_ja_software.html


Risto

JuhaV

Morjens.

Eipä ole tuosta ShuttleExpressistä kokemusta mutta ShuttlePro on ollut kyllä ihan hyvä. Sen muoto on sellainen että sitä on mukava pidellä kädessä (ei siis vain pöydällä) kun seisoo koneen vieressä hommissa ja nykyisin tulee pienet "manuaaliset" työstöt tehtyä sitä käyttäen sen sijaan että manuaalisesti pyörittelisi akseleita käsin. Ne ohjelmoitavat napit on hyvät ja niihin on helppo ohjelmoida plug-in:in avulla halutut Mach 3:n toiminnot.

Keskipyörää ei juuri tule käytettyä vaan ajot teen siitä ulommasta pyörästä. Työstöä voi tehdä helposti halutulla nopeudella kun kääntää vähän sitä pyörää kunnes saavuttaa sopivan nopeuden ja sitten pitää pyörää siinä asennossa kunnes on päässyt jyrsinnässä toiseen päähän kappaletta tms.

Kesä on ollut vähän hiljaista tämän CNC homman tiimoilta mutta jospa nyt syksyllä vihdoin saisi asennettua Optimum:iin paikalleen nuo kuularuuvit jotka ovat autotallissa jo puolisen vuotta odottaneet inspiraatiota. Sitten jyrsitään taas motskariin lisää palikoita.

- JuhaV


JuhaV

Moro,

Tuli kyselyjä että mitkä mulla on noi hihnat ja hihnapyörät tuossa omassa toteutuksessa. Laitanpa ne tähän siis näkyville. Omani ostin Movetec:ltä.

Sekalaisia kuvia : http://my.opera.com/v2tre/albums/show.dml?id=677830

Terv. Juha

A:  2 kpl AL 22 AT5 / 48 – 0
- napa 50x6
- 48 hammasta
- 12 mm hihnalle, ilman laippoja
- halkaisija n. 75 mm

B: 2 kpl AL 22 AT5 / 24 - 2
- napa 26x6
- 24 hammasta
- kokoleveys 22 mm
- 12 mm hihnalle, kahdella laipalla
- halkaisija n. 37 mm

2 kpl 12 mm 12AT5 hihnat hihnapyöräparille A-B
- pituus 450 mm

C: 1 kpl AL 28 AT5 / 72 - 2
- napa 80x6
- 72 hammasta
- kokoleveys 28 mm
- 16 mm hihnalle, ilman laippoja
- halkaisija n. 113 mm

D: 1 kpl AL 28 AT5 / 18 - 2 .
- napa 20x6
- 18 hammasta
- kokoleveys 28 mm
- 16 mm hihnalle, kahdella laipalla
- halkaisija n. 27 mm

1 kpl 16 mm 16AT5 hihna hihnapyöräparille C-D
- pituus 480

JuhaV

Hitaasti on edennyt tämä kuularuuvien vaihto. Taisi ruuvit ehtiä odottelemaan reilun vuoden autotallin pöydällä ennen kuin homma lähti etenemään. Nyt on Y-ruuvi paikoillaan mutta X-ruuvin mutterille pitää tehdä vielä hieman tilaa poistamalla pari milliä materiaalia X-pöydän pohjasta.

Tässä pari kuvaa keskeneräisestä hommasta ( kuvat 85-92 ) : http://my.opera.com/v2tre/albums/showpic.dml?album=677830&picture=92684891

T: JuhaV

JuhaV

#50
Sekä y- että x-kuularuuvit ovat nyt paikoillaan. X-pöydän alapinnasta piti ottaa pieni siivu pois jotta x-mutteri mahtui paikoilleen. Kuularuuvit ovat Isel:in komponentteja. Halkaisija 15 mm ja nousu 4 mm.

Molemmille muttereille piti työstää sovitteet jotta ne sai paikoilleen. Y-mutterille piti tehdä tilaa ottamalla hieman pois koneen rungon jäykisteistä.

Samalla kun pöytä oli levällään tein öljykanavat noille lohenpyrstöjohteille ja tuohon väliosaan työstin tuollaiset Z-kanavat levittämään öljyn. Tuossa on nyt rasvanipat joiden kautta voi työntää silloin tällöin öljyä paineella johteille.  Jostain pitäisi  vielä kehittää tuohon sopiva öljyprässi tms.

http://my.opera.com/v2tre/albums/show.dml?id=677830?&abc=&page=5&skip=83&show=&perscreen=40

porepe

Hyvältä näyttää... Ainoa mikä pisti silmään on, että onko sulla tavalliset kuulalaakerit tuossa ruuvien päissä???
Petri Junnila
Mynämäki

JuhaV

Siellä toisessa päässä akselia on 2-rivinen viistokuulalaakeri, joka hoitaa aksiaalisuunnassa välykset pois. Toisessa päässä on sitten tavallinen laakeri joka hoitaa vain radiaalisuuntaa.

porepe

Ok.. Niitä ei vain näkynyt noissa kuvissa, joita katsoin...
Petri Junnila
Mynämäki

Raakakone

Samaa mieltä.. Eli hyvältä näyttää.

Onko tuon tyyppistä rasvauraa käytetty jossain muissakin projekteissa?
En väitä että se olisi huono ajatus tai mitään, mutta mua itseäni jo jännittää tehdä runkoon johonkin merkityksettömään paikkaan reikä pulttia varten. Saatikka sitten johdepintoihin muutoksia.. ;D

No siinä se nyt taas nähdään, toiset tekee ja toiset vain haaveilee tekevänsä..
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

plazma

Lainaus käyttäjältä: Raakakone - 22.02.11 - klo:04:58
Samaa mieltä.. Eli hyvältä näyttää.

Onko tuon tyyppistä rasvauraa käytetty jossain muissakin projekteissa?
En väitä että se olisi huono ajatus tai mitään, mutta mua itseäni jo jännittää tehdä runkoon johonkin merkityksettömään paikkaan reikä pulttia varten. Saatikka sitten johdepintoihin muutoksia.. ;D

No siinä se nyt taas nähdään, toiset tekee ja toiset vain haaveilee tekevänsä..

Useimmat CNC modaajat laittaa öljyurat. Se on kannattavaa ettei johteet kulu. Varsinkin kun näissä kinukkivehkeissä on vähän pehmeämpää valua.
Oma kone on vasta tulossa mutta täältä kattelin osia voiteluun:
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machine-Spares/One-Shot-Lubrication-System

saulij

Lainaus käyttäjältä: JuhaV - 21.02.11 - klo:21:27
Siellä toisessa päässä akselia on 2-rivinen viistokuulalaakeri, joka hoitaa aksiaalisuunnassa välykset pois. Toisessa päässä on sitten tavallinen laakeri joka hoitaa vain radiaalisuuntaa.

2-rivinen viistokuulalaakeri ei ole paras laakeri kuularuuville, koska se ei ole välyksetön. Normi aksiaalivälys voi olla jopa 0,021mm (FAG). Parempi olisi välyksetön esim 7200-B-TVP-U0 viistokuulalaakeripari. Tila voi kyllä asettaa omat vaatimuksensa, näistä tulee 4 mm leveämpi paketti.

Tavallinen laakeri toisessa päässä on ok, kunhan se pääsee liukumaan pesässään lämpölaajenemisen vuoksi.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk