Myös korttimaksu toimii

Diy UPS

Aloittaja Hiekkaranta_92, 11.05.12 - klo:13:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hiekkaranta_92

Tässä ruvennut kyllästymään noihin UPS laitteisiin joista on akut aina sökönä. Mietinnässä jo useasti ollut toteuttaa upsi itse. Iso akku jota ladataan jollain Cetekin älylaturilla niin että akut pysyy kunnossa. Tähän perään sitte inventteri jolla saadaan sitä vaihtosähköä pihalle. Mutta sitten tuleekin se kohta jossa sormi menee suuhun... sillä ei ole mitään järkeä ottaa akusta sähköä jos sitä tulee verkostakin, mutta inventterin läpi se olisi silti hyvä ajaa verkon häiriöiden, sekä verkkoon jarruttavien työstökoneiden takia. Ei mahda löytyä markkinoilta inventteriä joka syö 12-24VDC  sekä 230AC? Eikä taida normi upsi tykätä jos sen akkuja lataa erillinen laturi, ja voi se cetekkikin ihmetellä jos ladataan samanaikaisesti toisella laitteella.

Onkohan näillä sähköä ja elektroniikkaa enemmän opiskelleilla jotain näkemyksiä tällaisen laiteen rakentamisesta?

eemeli

Hep.

Semmosta olen kuullut itteään viksummilta, notta verkkosähkö ei aina ole ihan tasalaatusta => ei vissiin pöllömoi ajatus tehdä tuollasta "suodatinta" väliin?

Tarpeeksi iso kasa akkuja vaan taitaa olla kallis ja viedä paljon tilaa?

nimimerkillä "aurinkosähköakkuja mökillen metsästävä..."

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

nirkkow

Vika ei tavallisesti ole niinkään siinä UPSissa tai sen laturissa, vaan akkutyypissä. UPSien akut (jos lyijyakuista puhutaan) kun tuppaavat olemaan suljettua huoltovapaata tyyppiä, jonka keskiverto elinikä on pari kolme vuotta. Akut on vielä usein pakattu ahtaan kotelon sisään, jolloin korkea lämpötila kiihdyttää akkujen vanhenemista.

Auton akun elinikäkään ei ole paljon kummallisempi, ehkä korkeintaan noin tuplat suljettuun verrattuna. Auton akussa tosin helposti on sen verran enemmän energiavarantoa, että käyttöikä voi tulla melko pitkäksi, jos akun kapasiteetti alkujaan on suurehko. Elinikää kasvattaa myös se, ettei UPS käytössä tarvitse yrittää mitään dieselmoottorin kylmäkäynnistykseen -30C pakkasessa verrattavaa. Eli UPS virtapiikit ovat pienempiä starttimoottoriin verrattuna ja akku on lämpimämmissä oloissa. Starttiakuksi enää kelpaamaton akku voisi siis ehkä toimia vielä UPS käytössä.

Pitkää akkujen elinikää jos halajaa, niin pitäisi käyttää paikallisparistokäyttöön tarkoitettuja putkilevyakkuja. Puskuvarauskäytössä ne kestävät pitkällekin toistakymmentä vuotta. Ongelma vaan on, että ne ovat muita lyijyakkutyyppejä kookkaampia ja kalliimpia. Yksityinen kuluttaja saattaa myös kohdata melkoisia hankintaongelmia niitä metsästäessään...

Äkkiä tulee siis mieleen korvata UPSin sisällä olevat hapantuneet akut vähän käytetyillä autonakuilla. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä ihan ongelmatonta, koska UPSissa on todennäköisesti jonkunlainen älykäs akkulaturi, jonka latausvirtakäyrän tulisi sopia käytettävälle akkutyypille. Saattaapi siis käydä niin, että akku ei latautuisi täyteen tai pahimmillaan ylilatautuisi niin että kiehuisi kuiviin (mistä muuten seuraa kohtalaista räjähdyskaasun kehitystä). Sähköturvallisuusnäkökohtien (ja tuon äskenmainitun räjähdysvaarallisten kaasujen hallintavaatimusten) täyttäminen vaatiikin sitten installaation tekijältä jo vaikka mitä sähköalan pätevyyksiä ja asiantuntemusta. Eli älkää kokeilko tätä kotona (eikä sen puoleen muuallakaan) mikäli ammattitaitovaatimukset eivät ole kunnossa...

Ville Vaho

Mulla on utun 1500w upsi, ollut kaupassa. Tällä vois ohjeiden mukaan muistaakseni porata 750w porakoneella vielä puol tuntia... 1500w keski joku vartin. Mööpeli on kookas ja painava, n.600x600x300. Jotain ohjeita ja kytkiksiä löytyy, akut on poistettu (4kpl) akut oli huoltovapaita ja halki. Toiminnasta ei mitään käryä kun ei ole uusia akkuja, mutta melko pomminvarmaa tekniikkaa näyttää olevan. 50e tosta tarvis saada jos jotain kiinnostaa hyvä aihio.
-vilderi

Hiekkaranta_92

Ei vielä oikeastaan mitään uutta ja ihmeellistä tietoa ole tullut  ::) Ei vain mahda löytyä tuollaista inventteriä valmiina. Lähtökohtaisesti UPS on kuitenkin tarkoitettu nimenomaan varavirraksi, eikä akkulaturiksi ja jotenkin tuntuu että ei mahda olla kuin virtarajalla ja jänniteellä tehtyjä halpoja lataus piirejä lyijy akkuihin, ainakaan noissa halvemman sarjan online upseissa. Eikä tuollaisia cetekin pitkälle hiottuja desulfatointinti yms akun kuntoa ylläpitäviä toimintoja löydy. Eikä mahda olla ihan yksiviivaista korvata latauspiiriäkään toisella.  Toki varmasti mahdollista kun vain riittävästi olis tuota elektroniikan tietotaitoa, mutta meinaa olla se ennemminkin mekaniikan puolella.

Alpha12

http://www.amazon.com/Global-Direct-Electronic-Outlets-DirectUPS/dp/B0060LK2HY/ref=sr_1_cc_1?s=aps&ie=UTF8&qid=1336899340&sr=1-1-catcorr

käytän tommosta ja NiFe akkuja.
varmaan paras ratkaisu jos ei halua kaupan pikkupurkeilla selvitä tai ei halua investoida isompaan varavoimaan.

a12

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk