Myös korttimaksu toimii

Kitkaholkki ja sen paikoilleen laittaminen?

Aloittaja JuKa, 02.02.17 - klo:16:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuKa

Terve,

Tuli yksi mietinnän kohde tänään eteen ja ajattelin kysäistä, jos täällä olisi tietoa kyseisen ongelman ratkaisemiseksi.

Kyseessä on krymppiholkki, joka on sylinterimäinen ja siinä on keskellä 0,1mm porras ja samanlainen porras on myös akselilla. Tuo tuli pois paikaltaan, kun nippaan oli laitettu öljyä 600bar paineella ja saman aikaisesti sitä ulosvedettiin kevyesti. Akselin ja holkin välinen erotus on 0,1mm. Tuo on aika kova krymppäys.

Miten tuo kuuluu asentaa oikeaoppisesti paikoilleen? Lämmittämällä holkki n. 150 asteeseen  vai painamalla ja öljyn kera liuttamalla?

Tuolla holkilla on karalaakerit nipussa... Ja ei ole tuollaista tullut ennen vastaan...

PekkaNF

Tuttu systeemi

Googlaa oil injector bearing (removal)

Tossa mainosvideo
https://www.youtube.com/watch?v=hRfVHcMsbbk

Jos tollaisen avaa/kiinnittää väkivaltaisesti, niin ne on rikki. Usein sekä asennukseen, että purkuun käytetään painetta. Joillekkin laakereille 200 bar riittää, mutta jotenkin oli mielikuva 600 bar seutuvilla ja rajoitin oli 800 bar. Mutta ne oli hieman tukevampia laakereita ne, toisaalta oli niissä pinta-alaakin.

Pekka

Ville Vaho

Mitä kohdassa 2:40 tapahtuu?? Yleinenkin menetelmä laakerin poistoon?

En muuten hoksannut videolta miten tuollainen holkki asennetaan. Todennäköisesti sillä lämmöllä.
-vilderi

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 03.02.17 - klo:16:02
Mitä kohdassa 2:40 tapahtuu?? Yleinenkin menetelmä laakerin poistoon?

En muuten hoksannut videolta miten tuollainen holkki asennetaan. Todennäköisesti sillä lämmöllä.

Kun ton kokoluokan laakeri on kiinni, niin sitä turhaa vetää ulkokehältä, kuulalaakerin kuulat puristaa sisäkehää tiukemmalle akseliin ja muut laakerit menee pillunpirstaleiksi ja sirpaleita lähtee jokasuuntaan. Joten kuulapidin pitää rikkoo, kuulat pujottaa pois ja sitten normaalilla ulosvetimellä vedetään sisäkehä pois. Tai sitten sulla pitää olla oikeet työkalut joilla voit vetää sisäkehältä. Helppoo kun tietää.

Injektoriholkit asennetaan samalla tavalla kun irrotetaankin. Painetta kehiin ja kevyesti paikoilleen. Oikeesti riippuen osata vaihtoehtoja on monta. Ohjeet pitäis olla käsillä, lukee ja ymmärtää. Mutta perusperiaaate on että vedetään olaketta vasten tai johonkin mittaan. Isoilla laakereilla on kokolailla normaalia, että asennuksen jälkeen tarksitetaan välys, se on melko hyvä indikaatio onnistumisesta.

Pekka


ttontsa

Jos molemmat pinnat on lieriöitä ja 0,1mm ahdistus, niin kokolailla niiden väliin on mahdoyonta muodostaa painepinta alaa joka levittäisi holkkia...eli lämmöllä sisään.


Yksi teoria oisi sorvata todella loivakartioinen aputuurna. Eli holkki menee pienemmästä päästä tiukalla liukusovitteella akselin päälle, mutta hirttää puolitiehen. Nyt paineet kehiin ja apuakselin ja varsinaisen akselin päät vastakkain puristemessa ja liutetaan holkki akselilta toiselle..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

JuKa

Kiitoksia avuista!
Tämä päivä alkoi holkin asennuksella. Laitoin holkin laakerilämmittimellä 110asteeseen ja mittasin laajentuman varmuuden vuoksi. Tuolla lämmöllä päästiin n. 0.01mm päähän akselin mitasta. Sitten laiton holkin uudelleen laakerinlämmittimeen ja pistin lämpötilaksi 200'C. Sitten tipautin holkin paikoilleen akselille ja laitoin vestillä/kierretangolla puristuksen painamaan sitä pohjaan. Tämän jälkeen annoin sen hetken olla ja kun holkki oli noin 30 asteinen, niin pumppasin öljyn väliin. Kun paine nousi n.550bar, niin kuului narskaus ja holkki putosi muutaman satkun alas. Annoin olla öljyn paineen ja vestipuristuksen niin kauan, kun holkki oli jäähtynyt ja sitten homma oli bueno.

Tuo holkki, ei mennyt pohjaan siis pelkällä lämmöllä, vaan  vaatii sen öljyn ja puristuksen lisäksi.
Kun holkki on kuuma ja jämähtää akseliin, niin sen pituus lyhenee kun se jäähtyy  ja välystä muodostuu.




PekkaNF

Hyvä, että meni paikoilleen.

Jos siinä on irrotusmahdollisuus öljyllä, niin sitä ei ole systä tai toisesta useinkaan ajateltu kuumenneattavaksi. Esimerkiksi tiivisteen vastinpinta tms. joka vaatii kovuutta materiaalista, joka taas menetetään jos päästetään, eli kuumennetaan.


Pekka

ttontsa

Jos osa on nitrattu niin silloin ei lie päästölämpötila vähennä pinnan kovuutta??
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Ville Vaho

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 03.02.17 - klo:17:21
Kun ton kokoluokan laakeri on kiinni, niin sitä turhaa vetää ulkokehältä, kuulalaakerin kuulat puristaa sisäkehää tiukemmalle akseliin ja muut laakerit menee pillunpirstaleiksi ja sirpaleita lähtee jokasuuntaan. Joten kuulapidin pitää rikkoo, kuulat pujottaa pois ja sitten normaalilla ulosvetimellä vedetään sisäkehä pois. Tai sitten sulla pitää olla oikeet työkalut joilla voit vetää sisäkehältä. Helppoo kun tietää.
Tiedän että laakeri puristaa itseään tiukemmalle, mutta en ymmärrä taltalla hakkaamista. Tuon kokoluokan laakerin kuulapidin on järeää rautaa ja joka välistä kiinni.

Tein yhden laakerin ulosvetämiseksi kolme pulttia pallomaisella kannalla, olivat littanoita toiseen suuntaan ja pujotin kolmen kuulan tilalle. Olis todennäköisesti muuten mennyt viikko repiä vaihteisto auki, eli säästin aikaa julmetusti kikkailemalla. Hitsaaminen tai pois hiominen ei tullut kyseeseen, vaihteisto kun oli...
-vilderi

PekkaNF

Ehkä siinä oli sellaista ostoskanavameinikiä "ennen hommat oli tarpeettoman vaikeita ja monimutkaisia....maakuopassa hommia tehtiin sirpillä ja vasaralla....kiven alla....sateessa". Monesta laakerista lähtee niitattu kuulanpidin kokolailla helposti. Pronsista koneistettu on tietty eri homma, mutta tuskin tossa. En osaa sanoa. Taiteellista vapautta filmin tekijältä.

Töissä oli Facomin hieno ulosvedin. Sillä lähti hyvin lämmöllä laitetut laakerit irti. Tiiviste irti, pikkutaltalla kuulienpidin rikki ja vähän ton ulosvetimen asettelua ja sitten vaan veivaamaan.

Osin joku kerta tollaisen bilhelveten halppiksen (kopio), jos tarviis siitä edes osia, en ole vielä tositarpeeseen käyttänyt.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Laakerien-ulosvedin-2000022831/
En tiedä jotuuko sitten tonkin romut lirkkimään laakerista ja ostamaan oikeen tökalun lopuksi.

Pekka

saulij

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 04.02.17 - klo:09:14
Hyvä, että meni paikoilleen.

Jos siinä on irrotusmahdollisuus öljyllä, niin sitä ei ole systä tai toisesta useinkaan ajateltu kuumenneattavaksi. Esimerkiksi tiivisteen vastinpinta tms. joka vaatii kovuutta materiaalista, joka taas menetetään jos päästetään, eli kuumennetaan.


Pekka

200 astetta on melko matala päästölämpötila. Nykyaikaiset karkenevat teräkset päästetään n 500 asteen lämpötilassa, joten 200 asteessa ei vielä menetetä ominaisuuksia.

T: Sauli

Tapani Honkanen

Kovuuteen HRc noin 60 karkaistut teräkset päästyvät tuossa vähän yli 200°C, joten se 200°C on korkein turvallinen käsittelylämpötila. Nuorrutusteräksien päästölämpötila on siellä,500°C paikkeilla, riippuen halutusta lujuudesta ja seosaineista.

saulij

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 05.02.17 - klo:16:14
Kovuuteen HRc noin 60 karkaistut teräkset päästyvät tuossa vähän yli 200°C, joten se 200°C on korkein turvallinen käsittelylämpötila. Nuorrutusteräksien päästölämpötila on siellä,500°C paikkeilla, riippuen halutusta lujuudesta ja seosaineista.

Olet oikeassa. Korkeahiiliset laakeriteräkset tosiaan päästyvät melko matalalla. Käytämme paljon vähähiilisiä työkaluteräksiä, jotka päästetään tyypillisesti 500...530 asteessa ja kovuus on 62..64 HRc. Samaan kovuuteen päästään myös 150...200 asteen päästöllä. Korkealla päästölämpötilalla pyritään jäännösausteniitin minimoimiseen ja siten pieniin muodonmuutoksiin työkalun käytön aikana.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk