Myös korttimaksu toimii

Nakamuran modernisointi

Aloittaja A.Härkönen, 19.04.13 - klo:22:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

A.Härkönen

Laitetaan vähän tietoa jos jotakin vaikka kiinnostaa.

Hyvin palvellut nakamuran tmc-4 sorvi poltteli pääsulakkeita jo useamman vuoden ajan, välillä meni useampi kuukausia väliä, ja välillä kuukauden välein. Hain jo ensiavuksi halvempia kahvasulakkeita sähkötarvikeliikkeestä kunnes tultiin tilanteeseen ,että karakäytön "tyristorisilta" oli tullut tiensä päähän.

Ajatus modernisoinnista oli jo muhinut pitkään, mielenkiinto halvasta cnc-ohjauksesta ja sen toimivuudesta. Keskusteluja Jonnen kanssa oli käyty useasti.
Ohjaus (hust) ja servot (teco)oli jo tilattu , ja nyt täytyi sitten ruveta asentamaan osia.

Karakäytöksi tuli Yaskawan taajuusmuuttajalla normaali vaihtovirtamoottori 18,5/22kw ja muutamalla jarruvastuksella.

Mekaaniset kunnostukset ja sovitukset suoritin itse. Z-akselin kuularuuvin ja mutterin vaihto ,koska se piti ääntä.X-akselissa ei tuntunut välystä eikä se pitänyt ääntä , joten se sai jäädä.

Sähkötyöt teki ammattimies, koska en siihen olisi itse kyennyt.

Projektin toteuttamiseen meni noin vuosi aikaa, koska sitä tehtiin työn ohessa , osin harrastuksena.

Nyt kone on pyörinyt noin puoli vuotta eikä ongelmia ole ilmennyt.

Projektin kannattavuudesta ei vielä tiedä, ennenkuin tulee lisää käyttötunteja , mutta tulokseen olen tähän mennessä ollut todella tyytyväinen. Aivan loistava tapa saada vanha hyväksi todettu kone takaisin tienaamaan.

Suurkiitokset Jonnelle, hoitanut lupaamansa asiat todella hienosti.Sekä sähkömiehelle joka hoiti sähkötyöt mielestäni todella siististi ja asiallisesti.

























Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk