Myös korttimaksu toimii

Mikä estää tavallisen sähkömoottorin käytön karamoottorina?

Aloittaja Konzi, 22.03.08 - klo:23:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jouko_r

Lainaus käyttäjältä: hmaki - 10.07.10 - klo:12:22
Miten toimitaan, kun on kyseessä 3x400V taajuusmuuttaja? Pitäisikö tämäkin kytkeä kolmioon?

3x400V pitää kytkeä tähteen.

kkoo

Alä laita poikittain, sillä kolmiossa se pyörii todella 3 x 240 v. Jos nyt laitat sinne  3 x 400 V, niin moottori alkaa savuta hetken kuluttua. Eli jos mottori on 400/240 V, ja taajuusmuuttajasi antaa ulos 3 x 400 V (380) niin kytke tähteen, eli liuskat pitkittäin toisella sivulla ja johdot
toiselle sivulle.

NiVa

Moikka!

Hiukan uudistetaan tätä aihetta.
On nyt kokemusta tavallisesta 3~moottorista karamoottorina n. 30h työstön osalta. On pelannut ihan mallikkaasti eikä lämpene noilla mun työstötavoilla. Mottina 1.1Kw /3000rpm.
Ohjaan sitä ABB-tamulla, johon tulee 1~ 230v ja ulos siis 3~ 230v . Parhaimmillaan on pyörinyt 4500 rpm n. 30min session.
Kara on suoraan kiinni moottorin päätylevyssä höystettynä tukilevyllä sisäpuolelta. Akseleiden välissä on sakarakytkin kovalla muovipalalla.
Tamun ohjaus suoraan Mach3:sta tökkii toisinaan?? mutta omasta palikasta käskettynä ihan ok.
No empä ole joutunut kovin isoilla teräpäillä ajamaan, jotten tiedä koneen vääntökykyä pikkukierroksilla mutta kun kierrokset on yli 1500rpm niin ei lopu vääntö kesken näissä hommissa.
Pääasiassa alumiinia työstetty. Muutama kuva mukana jossa työstetään askelmoottoreiden ja rungon väliin palikkaa. Laitan hihnavedon kun kerkiän mutta suorallakin pärjää.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

saulij

Katselin noita kuvia. Millainen on z-ruuvin laakerointi?

NiVa

Moikka!

Yläpäässä on ihan tavallinen 2-rivinen viistokuulalaakeri,, muistaakseni 7002ATY ja alapäässä uivana tav. kuulalaakeri.

Toistaiseksi on pelannut hyvin ja välystä ei tunnu olevan, ainakaan sellaista jonka pystyisin jostain havaitsemaan.

Toistaiseksi ainut ongelma on noi sakarakytkimet, tuppaavat luistamaan. En ole lukinnut niitä erikseen millään muula jos vaihdan ton hihnavedon niin taudista pääsee eroon. Ei ne paljoa luista mutta joskus kun on tullut pikku tömäys  terällä   :-[ niin antaa sopivasti periksi.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

jyrki.j.koivisto

#20
Olen kans tyytyväinen tuohon omaan oikosulkumoottori muutokseen. Omassa koneessa 0.75kw moottori valovirralla (voimavirtarasia olisi kyllä ihan vieressä)
http://www.netikka.net/jyrki.koivisto/cnc/images/DSC02319.JPG
Vielä kun tuon saisi EMC:n perään ja kartioksi bt30  :)

Moottorina siis bevin 1500rpm ja taajuusmuuttajana Siemensin Micromaster 440. Puhaltimen kotelo tuppaa kovemmalla ajolla päristä johtuen jyrsimen hintelästä rakenteesta.

mpr

Oikosulkumoottorilla mennään täälläkin (2,2 kW 1500 rpm) virransyötöstä ja nopeudensäädöstä huolehtii 3~ tamu. Moottori pyörittää vanhan ooppelin vaihdelaatikkoa josta voima hammashihnalla kara-akselille jonka päässä ISO 40 kartio. Kara nopeudet:1. päällä 15 hz tamussa n.70 rpm, 4. päällä ja 80 hz tamus n.1500 rpm. Tuntuisi tällä vähäisellä testauksella ihan toimivalta.

NiVa

Lainaus käyttäjältä: mpr - 05.03.11 - klo:20:43
Moottori pyörittää vanhan ooppelin vaihdelaatikkoa josta voima hammashihnalla kara-akselille jonka päässä ISO 40 kartio. Kara nopeudet:1. päällä 15 hz tamussa n.70 rpm, 4. päällä ja 80 hz tamus n.1500 rpm. Tuntuisi tällä vähäisellä testauksella ihan toimivalta.
Moikka!

Muistuu mieleeni kun joskus omistin Tampellan jyrsinkoneen, jossa oli lattahihnalla veto. Se luisti ja hihna katkeili usein. No installoin Mossen vaihdelaatikon, jota sopivasti purkamalla sai pienen paketin. Siihen se jyrsin 3kW moottori niin rupes homma toimimaan. Miehekäs ulina antoi uskottavuutta työstöön  8)

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

mpr

Kohtalaista ulinaa tämäkin pitää  ;D Mutta itse vaidelaatikko on täynnä öljyä ja melko äänetön. Hammashihnan ääni ja taajuusmuutoksesta tuleva sähkömoottorin urina suurimman melun aiheuttaa. Ajattelin koteloida koko karan yläosan, koska paketti on lievästi sanottuna ruma ;D samalla vois liimailla äänen eristysmattoa kotelon sisäpinnoille.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk