Myös korttimaksu toimii

Harjattomat DC-moottorit, soveltuvuus..?

Aloittaja eemeli, 30.04.11 - klo:20:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eemeli

Hep.

Kellään havaintoja harjattomista DC-moottoreista, jokka on RC-käyttöön tarkotettuja?

Olis kovasti tehoa pienessä paketissa, ja kun itselle tuntus sopivan noin ajatuksen tasolla sellanen pienet terät paljon kierroksia -rakenne, niin noita oon vähän harkinnut.

Vaativat omat ohjaimensa, joita onneksi pystyy huijaamaan eli muutenkin ku radioteitse saa nopeutta säädettyä.

Venekäyttöön tarkotetuissa olis parhaimmillaan jopa vesijäähdytysvaippa valmiina.

Sellainen vähän mieltä kaivelee, että onnistuisikohan moisesta systeemistä rakentaa  yhteen kohtaan paikoittuva? Edelleen työkalunvaihtajaa mietin samalla.

Kattelin kyllä, miten harjaton moottori rakennetaan, ei sekään ihan rakettitiedettä ole. Itse asiassa hahmottelin jo paperille rakenteen, jossa kara-akselin yläpäässä on integroituna harjaton voimanlähde. Sisäpyörijä olis ehkä fiksumpi rakenne moiseen, mutta keljumpi puuhattava. Ulkopyörijällä taasen tulnee lämmönjohtumisongelmia enemmän, kun ei saa vesijäähyä niin helpolla aikaan. Kaikkeen hölmöön mietintään se aika kuluukin...

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

porepe

Ei tuo nyt sinäänsä aivan hullu ajatus ole...

Itse miettisin joskus Dremel/Proxxon tyyppistä karatoteutusta Rc:n harjattomalla motilla... Paikoitus saattaa muodostua ongelmksi suuren nopeuden ja nopeus-säätimen rakenteen takia...

Muita ongelmia ovat järjetön lämpeneminen ja vaaditut ampeerimäärät.

Esim pienestä Mamban motista saa jo bout 0,37Kw/80.000 kierrosta akselilta ulos, mutta miten jäähdyttää tuo jos kappaleen ajaminen kestää esim tunnin tai kaksi???

Rc käytössä, kun moottorit eivät koskaan koko ajan huuda hoosiannaa, paitsi kopterissa, jossa on kohtuullisen iso puhallin yläpuolella ja iso jäähdytys ripa moottorin ympärillä :) Kopussa akku ei kestä kuin noin 10 minuuttia, joten pakollisia pausseja tulee siihenkin...

Eli ei paikoittavassa karassa ainoat ongelmakohdat ovat jäähdytys ja virta...
Niin ja tietenkin laakerit ainakin halvemmissa moottoreissa...

Jos tuollaisen teet, niin kokeile castlen pc ohjelmoitavia nopareita... Itselläni on noita parikin mm kopussa ja autossa... Ovat mielestäni hiton hyviä ja säätöjä löytyy runsaasti...
Petri Junnila
Mynämäki

eemeli

Hep.

Venekäyttöön tarkoitetuista voinee aika suoraan imitoida nestejäähdytyksen. Jos löytyy vähän tarvetta järeämpi moottori, niin ei tarttis mennä ihan äärirajoilla.

Mulla paikoituksen tarve olis yhteen asentoon (tai 180 asteen päähän) ihan vain mahdollista työkalunvaihtajaa varten. Samasta ehkä vois monitoroida pyörimisnopeutta kyllä.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk