Myös korttimaksu toimii

HTL tallin projektit

Aloittaja HTL, 25.03.20 - klo:21:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

HTL

Kiitos linkistä. Voin huoletta jättää pois tuon jäähdyttimen 6k karalla.

JuKa

Lainaus käyttäjältä: HTL - 02.01.24 - klo:14:01Tässä Kitamurassa oli/on karaöljylle erillinen yksikkö öljyn lämmitykseen ja jäähdytykseen. Aika iso pömpeli ja mietein, että voiskohan sen jättää pois ja rakentaisi esim 10l säiliön jossa kiertäisi karaöljy. Mietein, että ei taida harraste käytössä tarttia erillistä lämmitin/jäähdytintä. Mielitipiteitä kaipailisin
En usko että kaipaa jäähdytystä lämpenemisen puolesta, varsinkin jos pystyy käyttämään työstäessä karanläpijäähdytystä, jos siis sellainen on. Mitat hieman muuttuu jos kara pääsee kauheasti lämpenemään. Voihan sen öljyn kierrättää vaikka muljusäiliön kautta... 

Omassa cincinatissa on n. 10 litran säiliö öljylle ja pieni kylmäkone. En ole huomannut karan lämpötilassa suurta eroa, vaikka se joskus ei toiminutkaan. Itse asiassa se ei taida nytkään toimia kun termostaatti on rikki 😅 Karassa oli sumuvoitelu ja laitoin rasvavoitelun sen tilalle, koska kompuran "turha" käyttäminen ei oikee huvittanut. Hieno seurata pitkästä aikaa jotain projektia. Laita vaan lisää kuvia kun hommat etenee. 

Tekupit oy:ltä löytyy noita nippoja jos et muualta löydä. Miksi muuten käytät steppereitä, etkä servoja?

HTL

Siihen on montakin syytä miksi käytän steppereitä, ehkä suurin syy on rajallinen budjetti, kun on monta eri harraste projektia menossa yhtä aikaa. Olen lukenut, että halvemmat kiinalaiset servot voi olla aika hankala saada säätöihin ja varsinkin kun itsellä ei ole kokemusta servojen säätelystä. Itselläni on steppereistä vain hyviä kokemuksia, ei koskaan ole ollut ongelmia taikka hukkunut askelia. Bridgeportissa oli myös stepperit ja se meni harrastekäytössä täysin. Voi olla, että tässä koneessa alkaa kaipaamaan servoja jos on paljon työkalunvaihtoja jolloin ohjelmat voi vähän kestää, koska pikaliikkeet on tosi maltilliset steppereillä.

Sähkökaappi ja työkalunvaihtajan sain puljattua paikalle. Olipas työmaa saada työkaluvaihtaja ahtaassa tilassa paikalle.

Pitääpä seurailla mites kara lämpee kun saan ajoon.

Onko kokemusta muljun vaihtamisesta sumujäähdytykseen? Kannattaako edes harkita? Mieluusti omakohtaista kokemusta.






Snowfly

Itsellä on harrastekoneessa ollu sumujäähdytys monta vuotta, kun koneessa ei ole mitään nesteen kierrätysjärjestelmää. Niin sotkee huomattavasti vähemmän. Huonona puolena se sumu sitten nousee ilmaan ja ei mene kauaa että ilma on sankkaa... että ilman vaihto pitää olla kunnossa tai sitten raitisilma maski käytössä. Kevyessä lastussa toimii hyvin mutta sitten jos syvältä jyrsii niin sitten voitelu alkaa kärsiä tässä tapauksessa normi mulju ruutaus on parempi kun se voitelee ja poistaa lastuja samalla.

Jos koneessa on nesteen kierrätys järjestelmä ja suojat että neste pysyy koneen sisällä niin normi mulju ruutaus on varmasti parempi.

Jos suojat on puutteelliset ja ei ole nesteen kierrätys järjestelmää tällöin itse varmaan laittaisin sumuvoitelun.

Itse oon tekemässä teräinventaatiota niin saattaa olla että tulee isoja plaanareita myyntiin jotka ei ole yhteensopivia oman koneen kanssa. Omassa koneessa 100mm maksimi työkalunhalkaisija rajana...

mestariviheltäjä

Itse käytän jyrsinkoneessa, jossa siis ei ole lastusuojia, tällaista:
https://www.sorotec.de/shop/MIKROMAX-minimal-quantity-lubrication-MDE-DD.html

Siitä ei tule sumua vaan "pieniä vesi-pisaroita". Ei varmasti pärjää painemuljulle mutta ei myöskään sotke yhtä paljon

Hannu

Sumulla lastut ei lähde pois vaan kiilautuu valmiin pinnan ja terän väliin, jotain poteroa ajettaessa esim. kiilaura.
Äänikin on ihan hirveä rytinä  ihan kuin terä murtuis,  puhaltelin paine ilmalla lastuja pois välillä ruuttaten leikkuunestettä kun mulju säiliö on tyhjä näin pakkasella.

HTL

#21
Joo, kylläpä se täytyy ottaa mulju käyttöön. Pitää rakennella jonkinlaiset suojat tuohon ympärille, ettei roisku joka paikkaan. Bridgeportissa oli sama ongelma, mutta siihen oli helppo rakennella suojat.

Löysin rojujen joukosta Kitamuran ohjekirjan ja siellä luki "mikäli käytetään paljon yli 3000k/min kierrosnopeuksia on syytä hankkia karan jäähdytyslaitteisto (lisävaruste)". En näe ongelmaksi omissa harrasteissa, jätän pois jäähdyttimen. Samaisessa ohje kirjassa mainitaan välttämään sumutyyppistä jäähdytystä sillä jäähdytys sumu voi hyvinkin joutua karan sisäpuolelle ja näin vahingoittaa karan voitelua.




X ja Y akseleilla on moottori paikalla. Piti manuaali bridgeportilla pistämällä tehdä kiilaurat holkkeihin, kun noissa holkeissa ei pystynyt käyttämään läpi työnnettäviä kiilauravetimia. Onnistu kyllä yllättävän nätisti ja oli aika nopea homma. Sorvailin holkit nollille, toholla esilämmitys ja prässillä paikalle.










Hannu

#22
Tuo prässillä paino oli riskialtis homma motin perässä oleva pulssianturi ja sen kotelo voivat hajota se kotelo on
tosi ohkaista  aluvalua  huh, sitten itse pulssi anturi ei kestä tota asennus tapaa iskut on vielä vaarallisempia
sen kunnolle, yleensä noissa on lekan kuva ja henskelit päällä.Ei tuo laakereillekkaan mitään hyvää tee.

Samalla ongelmalla painin tässä mitenkä sais turvallisesti alu hammaspyörät servolle jossa on 21 bittinen absoluutti anturi perässä, kauheat ukaasit manuskassa että kolistella ei saa.Kai se tuo kuuma krymppi sitten on paras kun akselin päässä ei ole kierre reikää jolla vois painaa.

 Kitamurassa on vähän jäykkä tuo akseli kytky, minä pistin hammas hihnan käytöksi oli pakko saada vähän välitystä lisää ainakin Z akseliin.

HTL

Olipas huonokuvakulma tuossa eka kuvassa, tässä on parempi kuvakulma. Päätykoppa purettu pois ja akselien päihin tulee paine pöydän ja prässin työkalun kautta.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk