Myös korttimaksu toimii

5 Akselinen CNC-Jyrsin

Aloittaja Jussik, 31.01.08 - klo:00:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jussik

#30
Terve

Peräöljyssä on LS lisäaineistus joka on tarkoitettu estämään hankaavien metallien kulumista.

Lämpeneminen on niin paikallista että sen voi suoraan todeta tulevan tiivisteestä, eikä laakereista. 
Pitänee tarkistaa paljonko todellisuudessa tiivisteen on oltava pienempi tiivistettävää akselia.

Pitänee kokeilla paria muutakin tiiviste mallia.


Karaa saa nyt pyöritellä sen 1000rpm, mutta silloin karan tiivisteen kohta lämpenee niin ettei käsin enää koske.
Uskoisin että taika on sen akselin koossa tiivisteeseen nähden ja siinä ettei kara saa kerätä painetta sisälleen.
Selvinnee huomennna jahka saan uudet tiivisteet.

Jussik

#31
Noniin

Karan lämpenemis ongelma ratkesi.
Eli tiiviste vaihdettiin yksi huuliseen, 1mm suuremmalle akselikoolle.
Samalla porasin karaan  huohotus reijän.

Lämpenemistä tapahtuu siltikin, siedettävssä määrissä kylläkin.
En ymmärrä onko tuossa tiisvistys tavassa nyt jotakin mitä en ole hoksannut.

Paikallisen laakerikeskuksen miehetkin pyöritteli päätään ettei nyt oikeen
ymmärrä, noita tiivisteitä käytetään suuremmillakin pyörimisnopeuksilla ilman ongelmia.

Testailin karaa kunnon kierroksilla ja ....
Siitä päästinkin seuraavaan ongelmaan eli karaservon laakerin jurppaamiseen.
Servot on käytettyjä joten jotain oli odotettavissa.
Pitänee huoltaa ne täysi uutta vastaanvaan kuntoon.

Absoluutti enkooderien patterit ja laakerit uusiksi.


Edit: lopullinen ongelma ei ollutkaan laakerit vaan roottorista irronneet
magneetit...

Tuli hiukan kalliimpi kokeilu, no saksan maalta saapui uusi moottori vanhan hajonneen tilalle.
Pitää olla tarkempi värinöiden kanssa ettei enää hajota moottoria.



Siitä onkin oma aiheensa.

Jussik

Pientä päivitystä.

EMC:n uusin versio (hostmot2) kytketty indramat servoihin ja MPG:en.
Videossa servojen joggausta käsikapulalla.

http://www.youtube.com/watch?v=cmuLV2M65is

Mekaanisia puutoksia vielä jonkinverran.
päivitetään ketjua kun lisää tapahtuu.

saulij

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 07.11.11 - klo:17:28
Pientä päivitystä.

EMC:n uusin versio (hostmot2) kytketty indramat servoihin ja MPG:en.
Videossa servojen joggausta käsikapulalla.

http://www.youtube.com/watch?v=cmuLV2M65is

Mekaanisia puutoksia vielä jonkinverran.
päivitetään ketjua kun lisää tapahtuu.

Nätisti tottelee.
Mistä noin nätti kapula?

Jussik

Jonnen kautta toi kapula tuli aikoinaan hankittua.

Servot vasta sellaisissa säädöissä etteivät resoinoi ollessaan ilmassa.
Potkua noihin voi laittaa vasta kun ovat kiinni mekaniikassa.

Ainakin servojen speksit on sitä luokkaa että voi aikamoisia kiihtyvyyksiä odottaa.
Tosin en tiiä vielä mitä toi runko jaksaa ottaa vastaan.

Jussik


Jussik

Lisää päivityksiä.

XY pöytä on nyt läjässä ja liikkuu ihan nätisti.
kiihtyvyys akseleilla on 500mm/S2, aika mieto vielä.
potku riittää paljon parempaankin. Askelvaste vaan häiriinrtyy jos kiihtyvyyttä tuosta vielä kasvattaa.

pitää vielä perehtyä tarkemmin millä askelvasteen saisi paremmaksi.
Ongelma tulee vastaan pienissä liikkeissä ehkä tilanne paranee jos servo looppin aikaa pienentäisi ja lisäisi hiukan encooderien resoluutiota.
resoluutio on nyt 4000 pulssia/mm.

Servon omalla automaatti virityksellä meno oli aikamoista.
nyt pitäisi vaan saada emc2 samoihin säätöihin.

PID-säädin on hiottu viin lähelle värähtelyä kuin mahdollista.
silti lyhyellä kiihdytyksellä ja jarrutuksella tulee overshoottia jota normaali syötöllä ei esiinny.

videota youtube.com/jsskangas
Kuvia picasan sivuilla. Linkki löytyy aijemmista viesteistä

Jussik

#37
Kehitys jatkuu..

Tänään tuli hommattua tarvikkeet 4 paljesuojan valmistukseen.
Ensimmäiset tuli tehtyä saman tien. hintaa 4 paljesuojalle tulee noin 60e.

Hyvinhän tuo onnistuu...., Lopullinen suoja on 4 kerroksinen,
alimmaisesta lähtien: poly-uretaani, kartonki, puuvillakangas, poly-uretaani.
Täälllä kuvia:
https://picasaweb.google.com/JSSKangas/CNC#5693103464074587026

Pinnoitukset teen vasta kun kaikki valmiina.

saulij

Hyvän näköinen suoja. Tarttis tehdä myös.
Oliko tuohon ohjeita jossain ja tarkempia määrittelyjä värkeistä, mistä saa tehtyä toimivan.

Jussik

Terve

Ei oo ohjeita, kaikki on kokeilua.
Toi on ihan omasta päästä....
Kangas kestää taivutuksia/lämpöä, kartonki on vain muotoon saamisen takia.
Pinnoitteet on lastunesteen ja kuumien lastujen torjumiseen.

Luulen että toimii, ainakin kokeilemisen arvoinen asia.
On noi lastusuojat sen verta arvokkaita, ettei noiden neljän materiaalin hinnalla
saa edes 1/3 kaupallisesta suojasta.


Sauli:
Vieläkö muuten oot kiihdytys hommissa mukana?
Nyt on pian se aika kun kokeillaan mihin koneet pystyy.... 8)
Ootko värkkäillyt omaa CNC:tä eteenpäin?

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 03.01.12 - klo:13:48
Sauli:
Vieläkö muuten oot kiihdytys hommissa mukana?
Nyt on pian se aika kun kokeillaan mihin koneet pystyy.... 8)

..vai notta 25 tuuman kiihdytyskisat cnc koneille  8)  ..on litiumpolymeeriakkua, jäähdytyssiiliä, vesijäähyä ja nestetyppikiertoa päätekiville. Kuularuuvit paukkuu ja kiila-ankkurit irvistää lattiassa

Toi suojien tekomagia kiinnostas kyllä itseä kuin varmaan useeta muutakin, eikun kymmenkuvasarja ja niksipirkkaohjeet jakoon!!
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Jussik

ttontsa, tosta sai pikkaasen hyvät naurut. ;)
Servojen jäähdytystä hiilihappojäällä ja 100F konkat riittävän virran syötön takaamiseksi. ;)
Kuka uskaltaa painaa cycle starttia.....


Toki kokeilin tosissani tuotakin... Servojen automaattivirityksessä on MAX kiihtyvyden hakua.
Oli meinaan sellanen meno että meinas hirvittää.

Youtubessa video tosta taittelusta.
http://www.youtube.com/watch?v=UR4li38hg6Y&feature=mfu_in_order&list=UL

saulij

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 03.01.12 - klo:13:48
Sauli:
Vieläkö muuten oot kiihdytys hommissa mukana?
Nyt on pian se aika kun kokeillaan mihin koneet pystyy.... 8)
Ootko värkkäillyt omaa CNC:tä eteenpäin?

Eipä olla enää oltu. Kalusto kyllä on vielä tallissa, mutta ei enää jaksa riekkua auton kanssa yökuntiin.

CNC:n suhteen en ole paljon tehnyt. Kone on kasassa ja akselit liikkuu. Karan kanssa on jotain häikkää, ottaa enkooderilinjoihin häiriöitä jostain, enkä ole pystynyt paikallistamaan häiriön lähdettä.  Täytyis yrittää ryhdistäytyä tämän suhteen, kun muissa harrastuksissa tarviis koneistusta.

Jussik

#43
Terve

Viime yönä innoisuin oikeen kunnolla hieromaan PID-säätöjä.
Kiihtyvyydet jätin tälle 500mm/s2 tasolle.
Tätä lujemmilla kiihtyvyyksillä alkoi kone jo "huojumaan" alustallaan liikaa...

Lähinnä painiin syöttövirheen minimoimiseksi.
Pahimmillaan syöttövirhe on kiihdytyksessä ja jarrutuksessa.
Liikkeen aikainen seurantavirhe alle 8000mm/min syötöllä on +-0.002mm luokkaa.

Nyt pääsin mielestäni riittävän hyvään tulokseen:
1000mm/min syötöllä max seurantavirhe on +-0.005mm,
3000mm/min seurantavirhe +-0.008,
6000mm/min seurantavirhe +-0.01,
8000mm/min seurantavirhe +-0.012.

Pikaliikkeellä 24000mm/min seurantavirhe nousi +-0.025mm:in.

Ehkä vielä kymmenkertaistamalla encooderin pulssit ja nopeuttamalla servo-looppia
pääsisi kertaluokkaa parempaan tulokseen, mutta tämä riittää tältä erää.

Kokeilin jyrsiä 4-akselilla palan alumiinia, 6mm terällä 4mm paksuudelta.
Ääni oli terve vaikkakin vielä Z-akseli roikku omalla painollaan.

Karakin käyttäytyi hyvin jyrsittäessä, alunperin epäilin hieman sen toimintaa.
Eli tässähän on takaisin kytketty kara AC-servolla.
Ohjain toimii nopeusmoodissa ja PID säädössä on "vain" I-termi käytössä.
Aavistuksen verran P termiä.

Aluksi yritin saada Karaakin toimimaan vääntömoodissa, olisi saanut axis
näytölle karan ottaman voiman ja tällä pystynyt katsomaan ettei ylitä kara servon tehoa.
Mutta vääntömoodiin tuon sätäminen osoittautui aika tempuksi.
Pitänee käyttää servo-ohjaimen omaa analogi ulostuloa ja 0-10Vdc jännite mittaria karatehon seuraamiseen.


Nyt pitänee malttaa viimeistellä kone ja tehdä sille alusta ja suojat.

Tässä ensimmäinen projekti koneelle:
https://picasaweb.google.com/JSSKangas/Projekti?authkey=Gv1sRgCOeoyoPesc6VNQ



mpr

Moi
Näyttää aika haasteelliselta noin niiku ensimmäiseksi projektiksi  :D
Jään mielenkiinnolla seuraamaan mitä tuleman pitää.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk