Myös korttimaksu toimii

2d jyrsin halpis osista

Aloittaja pelti, 03.10.10 - klo:17:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pelti

#30
Kiinan kortti on toistaiseksi (tosin todella vähän testailtu, muutama jyrsintä) pelannut ihan hyvin. Varoituksia näyttää olevan huonosta laadusta, joten liikoja ei voi toivoa. Minä ajan sitä 24 voltilla ja sillä toimii hyvin ja virratkin taitaa olla aika maltillisia. Aikalailla heittämällä se tohon machiin kytkeytyy. Jopa mukana tulleilla ohjeilla sen saa toimimaan. Mulle kun kaikki tässä lajissa on uutta, niin ihmeteltävää on riittänyt, mutta ei siis mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Tää sivusto teki jotain outoa tuolle jälkimmäiselle kuvalle (poistin sen jo) kun se avasi esikatselunkin isoon kokoon.  Muutenhan noi pitäisi aueta selaimessa automaattisesti "sovita ikkunaan" tilassa, kun klikkaa kuvan nimestä (ei kuvaa).
Jukka Peltonen

pelti

#31
"Viimeistely" menossa.

Laitoin runkoon kiinni tasojyrsimen ja aloin ajaa  sellaiset 2 mm pois tasosta (50 % nopeudella), n. 2 mm lastuja.

Tämän jälkeen ajattelin ajaa 0.2 mm kerroksia pois 100% nopeudella. (onkohan strategiani oikea??)

Mutta vasta siis toi karkee vaihe menossa.

Rajatkin on paikoillaan ja kotiutus toimii hyvin. Tarkkasilmäinen näkee rajat y kelkan päällä ja z:n moottorikopan sivussa.

Ja "ohjainkaappi" syntyi puulistasta ja siihen kaksi mdf levyä kiinni, toisessa virtalähde ja toisessa ohjainkortti. 





Jukka Peltonen

Miguel-

Siitähän ne lastut alkaa lentämään :)
Sulla on muuten jyrsin hieman vinossa pöytään nähden (huomaa tuosta aaltoilevasta pinnasta noilla isommilla tappiterillä)..
Yks ehdotus tähän forumin käyttöön: Voisitko pienentää kuvat noin näyttökokoiseksi (esim. 1600 x 1200 tms.).. Niitä on ihan älyttömän hidasta avata, kun palvelimen ulosanti on jotain sadan kilon luokkaa..

pelti

#33
Juu kallellaan on, kun kiinnitys on nippusiteilla  :(

Kun ajan vain aina pienen siivun kerrallaan niin kampeaa aina toiseen suuntaan. Onneksi pöydässä riittää paksuutta hioa muutamaankin kertaan :)

Ja eka vaihe on nyt ajaa vaan about tasaiseen linjaan, ja seuraava vaihe on tasoittaa noi laineet. Ja sen teen kunhan olen vaihtanut tuon jyrsimen kiinnityslevyn.

Iltapäivästä löysin Bauhaussista vähän tanakampaa levyä, jonka laitan z:n kiskoihin kiinni. Ja siihen on tarkoitus rakentaa jyrsimille kiinnitykset ihan pulteilla ja muttereilla(hitsaan mutterit siihen kiinni)
Pienensin noita kuvia, ettei ne tuki koko kaistaa palvelimelta.
Jukka Peltonen

Metalfusion

Vähän on ristiriitaisen näköinen tämä projekti kun on hienot kuularuuvit ja lineaarikiskot jne. mutta osa osista ja johdotukset yms. näyttää "sinne päin" roiskituilta ;D

pelti

Joo tekijänsä näköinen  :D
Jukka Peltonen

pelti

Ja lisää kauniita rakenteita  ;)

Jyrsimen tukevampi kiinnityslevy tuli rustattua ja kyläsepän meiningillä hitsasin mutterit levyyn, jotta voi vaihdella noita kiinnikkeen paikkoja tarpeen mukaan.

Nyt seisoo jyrsin, kun ky..... häissä. Ei heilu eikä huoju.

Seuraavaksi jatkuu tason tasoittelu. Täytyy käyttää hyväksi Miguelin hyvä vinkki tuossa aaltoilusta ja tuunata jyrsintä suorempaan, jos aaltoja vielä (luultavasti) löytyy tällä kiinnitystavalla. Silmämääräisesti tuota vain olen laitellut.
Jukka Peltonen

pelti

#37
Seuraava kierros tuli ajettua tasoittelua. Aaltoilua vielä on jonkin verran, mutta olkoon toistaiseksi. Ajetaan vaikka nauhahiomakoneella tasaiseksi ;)

Samoin jyrsimen vaihto onnistuu nyt aika vaivattomasti.

Vaan hankkeen alkuperäiseen  tavoitteeseen: tehdä jyrsin, jolla voi tehdä lennokin osia. Ja nyt näyttää siltä, että tavoite (ja haave)  toteutui :)

Seuraavaksi siirrytään "tuotantovaiheeseen" ja lennokkien tekoon. Jyrsin jääköön tuohon tilaan. Jyrsimenä depronille halpis jyrsin.

ISO HALI kaikille, joilta sain vinkkejä ja neuvoja projektin aikana. Ilman niitä ei tämä olisi koskaan valmistunut.
Jukka Peltonen

pelti

Näitä sitten rupeaa tuleemaan. "Äkkiväärät" kulmat johtuu piirtäjän kämmeistä, ei laitteista ;)

Nopeudella 1500 unit/min noita ajelen. Tuossa kokeiltuna kahta erilaista jyrsimen terää.


Jukka Peltonen

pelti

Kokeilut jatkuu, miten eri syvyyksiin depronniin voi ajella, ja miltä lopputulos näyttää.
Jukka Peltonen

jyrki.j.koivisto

Hienon näköisiä tuotoksia olet tuolla koneellasi saanut tehtyä, vaikka rakennelma ei nyt niin kovin vakuuttavalta näytäkään. Omat suunnitelmat tyssää aina siihen että ylisuunnittelen aina kaiken enkä sitten saa mitään valmiiksi saakka... Tuo sinun koneesi on varmaankin sinun tarpeisiisi riittävä ja siten aivan passeli peli juuri sinun tarpeisiisi ja näinhän sen pitää ollakin.

pelti

Kiitos kehuista :)

Hyvä puoli näissä harrastuksissa on se, että näitä voi harrastaa niin monesta kulmasta lähestyen.

Isäukko sanoi: parempi nainen sängyssä, kun 10 baaritiskillä. Ja niillä eväillä mennään - tehdään ensin, puhuminen ja pussailu sitten myöhemmin ;)

Jukka Peltonen

pelti

Ensilentoa odotellessa. Kaikki osa leikattu ja kevennettu tuolla omalla jyrsimellä.
Koneen paino tuollaisenaan (vain akku puuttuu) 112 gr.



Jukka Peltonen

Orbitrek

#43
Hieno! Hauska nähdä toisten tuotoksia.
Mitä tuo materiaali on? Onko tuo siis vaan kevennetty vai onko nuo kolot jyrsitty läpi ja sitten laitettu joku paperi päälle/alle? Minkälainen moottori tuossa on ja onko sulla siinä servot? Raaskitko jakaa koneen piirustukset esim Dxf:nä.

Edit: paljon kysymyksiä :)

pelti

#44
Materiaali pitäisi olla 3 mm depron levy (mutta toi paksuus vaihtelee ). Jostain kohdin jyrsintä meni läpi vaikkei ollut tarkoitus. On siis yhtä materiaalia, ei mitää extra kalvoja/paperia.
No mun imupöytä on vähän tehoton :) joten on toi materiaaliakin saattanut nousta siksi läpi. mutta ei noi haittaa (mua).

Moottori on 3 vaihe harjaton mosa luokkaa 75 W. Kolme servoa ohjailee liikkuvia pintoja.
Tänään aamulla kävin Hämeenlinnassa (fudis hallissa) ottamassa ensilennon ja ihan hyvin lensi. Ihan taitolentokelpoinen konehan toi on. Mutta siis vain sisäkäyttöön, kun on noin kevyt ei kestä juuri minkäänlaista tuulta.

Mutta kysymys asiantuntijoille. Haluaisin keventää tuon rungon kummaltakin puolelta (joka toinen kuvio toiselle puolelle), saisi rungon sillätavalla käyttäytymään aerodynaamisesti samalla tavalla kummallakin puolella: Siis kysymys. Miten tuo olisi viisainta tehdä, että saan jyrsittyä ensin toisen puolen ja sitten toisen puolen? ja mihin suuntaan pitäisi kuva kääntää? [[ kun siis nyt 0,0 on vasen alareuna. Jos käännän kuvan horisontaalisesti siirtyy 0,0 oikeaan alareunaa. Joten silloin muuten homma rokkaisi, mutta kaikki x-arvot pitäisi olla - (miinus) merkkisiä, mutta silloin käsittääkseni muut arvot pysyisivät paikallaan. Onko Machissa joku toiminto ( offset / koordinaatisto tms.) jolla tuo vaivattomasti hoituisi=]]

Tuossa valokuvassa näkyy vähän lennokin tekniikka: sininen on ohjelmoitava moottorin nopeuden säädin, vihreä 8-kanavainen vastaanotin (siis 4 turhaa kanavaa tässä tapauksessa ja turhaa painoa) ja servojakin näkyy kuvissa.

Tuosta liiteen pdf-kuvasta lähdin muokkaamaan tuota konetta. Toi ainakin mulle tuli vaivattomasti cut 2 d ohjelmaan.
Jukka Peltonen

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk