Servomoottorin tehon laskeminen?

Aloittaja Stoppari, 25.09.09 - klo:10:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Stoppari

Mitenkähän saisin tietää, paljonko tehoja lähtee servomoottorista.Tyyppikilvessä on seuraavaa:

Torque Constant 8,6 oz-in/amp
Rotor inertia .00068 oz-in-sec2
Terminal resistance 0.85 ohms
Rated 24 Volts
Rated 6,9 amps(rms)

Eli mitä näistä arvoista voi päätellä?, kyseessä on hiiliharjallinen DC-servo

petko

Lainaus käyttäjältä: Stoppari - 25.09.09 - klo:10:35
Mitenkähän saisin tietää, paljonko tehoja lähtee servomoottorista.Tyyppikilvessä on seuraavaa:

Torque Constant 8,6 oz-in/amp
Rotor inertia .00068 oz-in-sec2
Terminal resistance 0.85 ohms
Rated 24 Volts
Rated 6,9 amps(rms)

Eli mitä näistä arvoista voi päätellä?, kyseessä on hiiliharjallinen DC-servo

Menisikö jotenkin noin:
Vääntömomentti 0,0607Nm/A eli 6.9 ampeerilla momentti olisi 0,42Nm.
Teho 24V jännitteellä ja 6,9A virralla 165W.

stenberg

Ja muistetaan vielä moottorin hyötysuhde joka varmaan tiputtaa tuon 165W alle 160 watin.
Helpompi olisi varmaan laskea kierrosluvun ja vääntömomentin mukaan jolloin hyötysuhdekin selviäisi.

petko

Lainaus käyttäjältä: stenberg - 25.09.09 - klo:13:20
Ja muistetaan vielä moottorin hyötysuhde joka varmaan tiputtaa tuon 165W alle 160 watin.
Helpompi olisi varmaan laskea kierrosluvun ja vääntömomentin mukaan jolloin hyötysuhdekin selviäisi.

Totta. Jos tuo laskemani 0,42Nm vääntömomentti on oikein niin esim. 1500 r/min teho on vain 66W. 

ram

Asiastahan en mitään tiedä, mutta mun on ihan pakko sanoa...

Sun täytyy tietää myös kierrokset kuormittamattomana maksimijännitteellä. Niissä kierroksissa vääntö on nolla ja siksi myös antoteho. Moottorin vääntö on suora nollakierroste stall torquesta tuohon maksimikierrosten nollatorqueeseen. Siltä suoralta voit sitten katsella antotehoa aina kulloisillakin kierroksilla.
Oletuksena tietenkin, että olit kiinnostunut antotehosta, kuten nyt yleensä ollaan.

Tehohan on toki kierrokset * vääntö

ftec

Lainaus käyttäjältä: ram - 26.09.09 - klo:16:57
Asiastahan en mitään tiedä, mutta mun on ihan pakko sanoa...

Sun täytyy tietää myös kierrokset kuormittamattomana maksimijännitteellä. Niissä kierroksissa vääntö on nolla ja siksi myös antoteho. Moottorin vääntö on suora nollakierroste stall torquesta tuohon maksimikierrosten nollatorqueeseen. Siltä suoralta voit sitten katsella antotehoa aina kulloisillakin kierroksilla.
...

Tuo pätenee kai vain steppereille, servoilla vääntömomenttia löytyy yläkierroksille asti.

ram

Tuo pätee nimenomaan dc-moottoreille.

Maksimikierrokset kuormittamattomana on nimenomaan se piste jossa vääntö loppuu.

ftec

Lainaus käyttäjältä: ram - 27.09.09 - klo:09:38
Tuo pätee nimenomaan dc-moottoreille.

Maksimikierrokset kuormittamattomana on nimenomaan se piste jossa vääntö loppuu.

Mistä lienet tuollaisia keksinyt. SERVOmoottorin akseliteho on suhteessa momentin ja kierrosluvun tuloon ja momentti pysyy suunnilleen tasaisena ja kierroluvun kasvaessa akseliteho kasvaa. Stepperissä momentti pienenee pyörimisnopeuden kasvaessa (eli teho ~vakio ). Tässä esim. ABB servomoottoreiden momenttikäyriä (sivu 10):

http://library.abb.com/global/scot/scot201.nsf/veritydisplay/7abebfd7c3d55e55c12574b40025be12/$File/MS_servo_FI_revB_LR.pdf

JaniF

Lainaus käyttäjältä: ftec - 27.09.09 - klo:11:15
Mistä lienet tuollaisia keksinyt. SERVOmoottorin akseliteho on suhteessa momentin ja kierrosluvun tuloon ja momentti pysyy suunnilleen tasaisena ja kierroluvun kasvaessa akseliteho kasvaa. Stepperissä momentti pienenee pyörimisnopeuden kasvaessa (eli teho ~vakio ). Tässä esim. ABB servomoottoreiden momenttikäyriä (sivu 10):

http://library.abb.com/global/scot/scot201.nsf/veritydisplay/7abebfd7c3d55e55c12574b40025be12/$File/MS_servo_FI_revB_LR.pdf

Kannattaisi lukea alkuperäinen viesti tarkemmin. Jos kyseessä on harjallinen dc-moottori, ei sen vääntömomenttikäytökseen vaikuta pätkänkään verran onko se servomoottori vai ei (siis onko perässä enkooderia vai ei). Joten jäsen ram on oikeassa.

Toisekseen stepperin vääntömomentti on melko vakio käytettäessä chopper-ohjainta kentänheikennyspisteeseen asti (piste jossa ohjaimen jännite loppuu kesken), ja laskee sen jälkeen siten että teho on kutakuinkin vakio. Jos siis askelhäviötä ei tapahdu.

Stoppari

Vai että niin pienitehoinen onkin...Kierroslukua en tiedä, täytyy etsiä jostain mittari, jolla näkee sen.Ei kellään sattuisi löytymään motin teknisiä tietoja, valmistaja on Pacific Scientific, tyyppi 45VM62-020-4.
Noita tuli neljä ostamassani vanhassa SMD-latomakoneessa.Täytyy alkaa värkkäämään joku ikiliikkuja siitä...
Googlailin, mutta enpä löytänyt tuosta motista mitään tietoa.Voisi kyllä lähettää valmistajalle kyselyä tästä.Moottoreissa ei ollut enkoodereita, vaan takometrit, ja enkooderit oli erikseen kuularuuvien päissä.Olisko kellään tietoa, mistä saisi halvat ja hyvät enkooderit?, noissa, mitkä koneessa oli, resoluutio on vain 250.

ram

Kiitosta vaan ftecin hieman asian ohi menevästä kritiikistä. En kyllä rupea kanssasi ABB:n servomoottoreista riitelemään.

Oikein mielenkiintoiset momenttikäyrät kylläkin.

Kysyisin kuitenkin tietääkö kukaan kenttäkäämittyjen DC-moottoreiden tyypillisistä vääntökäyristä mitään. Moottorin kyljessä lukee 15 KW 1500 rpm. Nyt voisi tietysti ylinokkelasti laskea väännön olevan noilla kierroksilla 10N. Mahtaakohan suurin teho näissä vehkeissä kuitenkaan löytyä maksimikierroksilta? Olen saanut sen verran kaivettua, että vääntö pysyisi alussa aika vakiona, alkaen laskea kun kentänheikennystä aletaan käyttämään. Eli alussa teho kasvaa, pysyen sitten about vakiona johonkin rajaan asti. Taitaapi tuo 1500 rpm olla se raja, jonka jälkeen mennään ns. ylikierroksille ja tarvitaan kentänheikennystä?  Jos kuitenkin näin olisi, niin tuo 10 N olisi aika oikein. En näiden kanssa ole niin paljoa pelannut.

Toki etsisin moottorin datan netistä, mutta kun olen kiinan maaseudulla selvittämässä minulle täysin kuulumatonta asiaa, eikä moottorin kyljestä saa mitään muuta kuin edellä mainitut asiat selville. Ja nyt kaivattaisiin jotakin hieman enemmän kuin datalehtiviisautta.

Jos on jollakulla kokemuksen tuomaa viisautta asiasta, niin mielelläni olisin kuunteluoppilaana. Drivena vakavanha siemensin dc-drive.

Nyt jos koskaan olisi oikea aika päteä  ::)

petko

Lainaus käyttäjältä: ram - 28.09.09 - klo:17:43
Kiitosta vaan ftecin hieman asian ohi menevästä kritiikistä. En kyllä rupea kanssasi ABB:n servomoottoreista riitelemään.

Oikein mielenkiintoiset momenttikäyrät kylläkin.

Kysyisin kuitenkin tietääkö kukaan kenttäkäämittyjen DC-moottoreiden tyypillisistä vääntökäyristä mitään. Moottorin kyljessä lukee 15 KW 1500 rpm. Nyt voisi tietysti ylinokkelasti laskea väännön olevan noilla kierroksilla 10N. Mahtaakohan suurin teho näissä vehkeissä kuitenkaan löytyä maksimikierroksilta? Olen saanut sen verran kaivettua, että vääntö pysyisi alussa aika vakiona, alkaen laskea kun kentänheikennystä aletaan käyttämään. Eli alussa teho kasvaa, pysyen sitten about vakiona johonkin rajaan asti. Taitaapi tuo 1500 rpm olla se raja, jonka jälkeen mennään ns. ylikierroksille ja tarvitaan kentänheikennystä?  Jos kuitenkin näin olisi, niin tuo 10 N olisi aika oikein. En näiden kanssa ole niin paljoa pelannut.

Toki etsisin moottorin datan netistä, mutta kun olen kiinan maaseudulla selvittämässä minulle täysin kuulumatonta asiaa, eikä moottorin kyljestä saa mitään muuta kuin edellä mainitut asiat selville. Ja nyt kaivattaisiin jotakin hieman enemmän kuin datalehtiviisautta.

Jos on jollakulla kokemuksen tuomaa viisautta asiasta, niin mielelläni olisin kuunteluoppilaana. Drivena vakavanha siemensin dc-drive.

Nyt jos koskaan olisi oikea aika päteä  ::)

Taitaa tuo 10Nm olla hiukan alakanttiin ;D
Jos motin teho on tosiaan 15 kW niin vääntö voisi hyvinkin olla  jossain 95Nm paikkeilla kierrosten ollessa 1500r/min.

petko

Lainaus käyttäjältä: Stoppari - 27.09.09 - klo:19:00
noissa, mitkä koneessa oli, resoluutio on vain 250.

Jos ne oli 250ppr niin saahan niistä sentään 1000cpr resoluution kun lasketaan a- ja b-pulssien nousevat ja laskevat reunat.

ram

Jaa niin iso vääntö?

Eikös teho = kierrokset * vääntö ?

Kysyn vaan, kun en oikein näitä koneita tunne.

pieni järkevyystarkastelu
95 N * 1500 rpm = 142.5 kW

Tällaista tehoa ei taida kyllä tästä kiinalaisesta moottorista lähteä.

petko

Lainaus käyttäjältä: ram - 29.09.09 - klo:03:02
Jaa niin iso vääntö?

Eikös teho = kierrokset * vääntö ?

Kysyn vaan, kun en oikein näitä koneita tunne.

pieni järkevyystarkastelu
95 N * 1500 rpm = 142.5 kW

Tällaista tehoa ei taida kyllä tästä kiinalaisesta moottorista lähteä.

Tehon ja vääntömomentin laskentakaavat esim. tuolla:
http://www.mekanex.se/ber/fi-effekt_vridmom.shtml

Vaikka tuo onkin suht'koht suurikokoinen moottori niin luulisi siitä vielä noinkin pienillä kierroksilla kuin 1500r/min vääntöä löytyvän.
Eikö ohjaimesta ole tarkempaa tietoa?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk