Kirjoittaja Aihe: Kierteen vetolujuus  (Luettu 572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pete2

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 278
  • Rekisteröitynyt: 16/11/2008
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Kierteen vetolujuus
« : 05.12.20 - klo:11:53 »
 Pitäisi Fordson Dextaan asentaa uudet sylinterit (hylsyt)
20mm kierretanko ja 25mm joku värtsilän moottorin
pinnapultista kierteet leikkaa, kun noin 10 cm jäljellä...
En viitsisi irrottaa konetta että saisi prässiin tai ostaa
hydrauli(vetäjää).

Minkälainen kierre olisi vetolujuudeltaan paras?,
ja olisko jostain saatavana...




Poissa Snowfly

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1313
  • To save time Lets just assume that Iam never wrong
  • Rekisteröitynyt: 27/01/2014
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Kierteen vetolujuus
« Vastaus #1 : 05.12.20 - klo:14:28 »
Jos oikein ymmärsin mitä olet tekemässä niin nyt on ihan pakko kysyä minkä lujuista käyttämäsi kierretanko on?

Poissa G Brzeczyszczykiewicz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
  • Rekisteröitynyt: 12/09/2016
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: Kierteen vetolujuus
« Vastaus #2 : 05.12.20 - klo:15:05 »
Tämä on kai vähän noloa kysyäkään mutta onhan sulla
kierteissä kuivavoiteluaine (molybdeeni(di)sulfidi, tms.)?

Poissa Pete2

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 278
  • Rekisteröitynyt: 16/11/2008
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Kierteen vetolujuus
« Vastaus #3 : 05.12.20 - klo:18:19 »
Vaseliinia kyllä, kierretangon lujuutta entiedä mutta mistä löytäisi vaikka
10.9 kovuudella...

Edit: KIERRETANKO M24X1000 10.9 PINNOITTAMATON DIN976 IKH , koitan tuolla...

Poissa G Brzeczyszczykiewicz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
  • Rekisteröitynyt: 12/09/2016
    YearsYearsYearsYearsYears
Vs: Kierteen vetolujuus
« Vastaus #4 : 06.12.20 - klo:17:25 »
Vaseliinia...? En oikein saa selvää tuosta, tuskinpa kyse ihan vaseliinista
on mutta tarkoittaneeko sitten jotain tavallista (hiilivety)voitelurasvaa?
(Ja rasvan pintapaineen kesto on aina huonompi kuin sen sisältämän öljyn
joten siksi rasva on huonoin mahdollinen vaihtoehto raskaaseen kuormaan,
siis tavallisilla rasvoilla)

  Mutta jos näin on niin sehän varmistaa kierteen leikkautumisen
joka alkaa plastisella tarttumisella. (Onkohan oikea termi? Siis "galling")

 Kierteen (siis materiaalin) vetolujuus ei merkitse paljoakaan silloin
kun voitelu pettää (kovuus kylläkin vaikuttaa) koska leikkauslujuus tulee
joka tapauksessa ylitetyksi.

  Jos kierteestä pitää saada (kiertämällä) oikeasti suuri
vetovoima niin lienee pakko turvautua kuivavoiteluaineeseen, käytännössä MoS.
Rasvoihinhan nekin dispergoidaan ihan vaan käytön helpottamiseksi mutta
pintapaineen kestoon tuolla "kantoaineella" ei ole merkitystä. Toinen juttu
on sitten se että monet MoS- sisältöiset rasvat sisältävät sitä kovin pieniä
määriä. Itsekin käytän tuollaista tavallista "autotarvikeosaston" MoS -rasvaa
moniin paikkoihin mutta oikeasti vaativiin juttuihin pidän aina käsillä
korkean pitoisuuden MoS:ää.

Poissa ttontsa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 947
  • Rekisteröitynyt: 06/09/2007
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Kierteen vetolujuus
« Vastaus #5 : 07.12.20 - klo:12:28 »
Huh, aika korkee lentosta. 10.9 on jo hyvä tanko. 12.9 löytyy mut voi olla varsin hinnakasta. Laita pidempi jatkomutteri ja kunnon korilaatta. Musta MoS2 vaseliiniä jos löytyy. Vedä kierretangolla jos korkkaa ni vaihda uus, helppoa ja halpaa. Spänninki päälle ja takapuolelta kupari/messinki tumppi +lekalla vähän vauhtia jos pystyy  ja taas uus kiristys..tai no jos  valurautaa  niin sitten malttia  lyömisen kanssa.

Ootko siis  painamassa uusia paikalleen vai ottamassa vanhoja pois?
« Viimeksi muokattu: 07.12.20 - klo:12:38 kirjoittanut ttontsa »
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Poissa Pete2

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 278
  • Rekisteröitynyt: 16/11/2008
    YearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYearsYears
Vs: Kierteen vetolujuus
« Vastaus #6 : 07.12.20 - klo:22:11 »
 Paikoilleen laittamassa, pois sain murtamalla puoleen väliin...

 Tilasin Puolasta (Aliex. 180e)



 on reikä läpi, niin voi painaa paikoilleen.

 Dextassa ei ole Cylinterissä olaketta, kuten Fergusonissa
 johon pitäisi seuraavaksi vaihtaa putket.

 

Powered by EzPortal